جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۲۸
بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس:

برای حفاظت از خود در برابر مجمع الجزایر آدم کش های منطقه باید از شورای امنیت مجوز بگیریم!

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 434969
بذرپاش با اشاره به قطعنامه مصوب شورای امنیت سامان ملل گفت: امنیت ما در خارج از مرزها و امنیت ما در مقابل تهدیدهای احتمالی منوط به تامین نظر شورای امنیت است و اگر غیر از این عمل کنیم و خود را مسلح کنیم و در مقابل این مجمع الجزایر آدم کش های منطقه خود را حراست کنیم، باید شورای امنیت سازمان ملل مجوز دهد.
برای حفاظت از خود در برابر مجمع الجزایر آدم کش های منطقه باید از شورای امنیت مجوز بگیریم!
به گزارش جهان، به‌دنبال انتشار متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین، رهبر معظم انقلاب خواستار طی روند قانونی برای تصویب این متن و نیز بررسی دقیق آن در داخل کشورمان شدند. در همین راستا طی روزهای گذشته، کم نبوده‌اند صاحب‌نظرانی که به اظهارنظر درباره این متن پرداخته‌اند.

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس دیدگاه خود را درباره برخی از مهم ترین نقاط ابهام برجام و قطعنامه شورای امنیت تشریح کرد.

بررسی متن برجام، درحالی در دستورکار مجلس قرار گرفته که صدور قطعنامه شورای امنیت، عملا امکان تغییر و یا اصلاح این متن را محدود کرده و گفته شده نمایندگان تنها می توانند نسبت به رد یا تائید کلیت برجام اقدام کنند. فکر می کنید سازوکار صدور این قطعنامه طی کمتر از یک هفته از اعلام توافق، مناسب بود؟

موضوع توافق هسته ای کاش قبل از این که با قطعنامه شورای امنیت مورد تائید قرار می گرفت، مجاری تصویب خود را در کشور ما سپری می کرد. آن وقت لازم نبود کلیات آن رد یا تائید شود، بلکه می توانست درباره جزئیات آن و اصلاح بندهایی که منافع ملی را بیشتر تامین کند هم گام های اساسی تری برداشت. بالاخره وقتی قطعنامه شورای امنیت تصویب می شود، آن هم قطعنامه ای که بخش زیادی از پیش نویس آن با همکاری طرف ایرانی آماده شده است، طبیعتا عمل نکردن به این قطعنامه هزینه هایی هم به همراه خواهد داشت و به نوعی می تواند نقض برجام هم تلقی شود، چراکه ضمیمه A قطعنامه، همان برنامه برجام است که مورد تصویب قرار گرفته است. بنابراین اگر پیش از تصویب قطعنامه با این تعجیل، بندهای آن که می تواند کشور را دچار مشکل کند، در مجاری داخل کشور دنبال می شد و نظرات نهادهای نظامی و امنیتی کشور اخذ می شد، آن وقت باید با بخشی از تعهدات تسلیحاتی، سختگیرانه تر برخورد می شد.

یکی از نقدهای وارد شده به قطعنامه شورای امنیت به موضوع بازگشت پذیری تحریم ها مربوط است. آیا وجود چنین بندی نمی تواند بیم نقض تعهدات طرف مقابل را در پی داشته باشد؟

موضوعات مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بند ۱۲ آن یا همان مکانیزم ماشه که به نوعی برگشت پذیری تحریم ها را در پی دارد، این گونه است که با ادعای یکی از کشورهای مدعی، این کشور می تواند با اصرار بر خواسته خود بدون هیچ گونه مزاحمی در مقابلش، همه تحریم های تعلیق شده و یا احیانا لغو شده را در کسری از زمان برگرداند. یعنی نه کشوری حق وتوی آن را خواهد داشت و نه نیازمند تصویبی برای اثبات آن مدعا خواهد بود بلکه با اصرار یک عضو که آن عضو می تواند آمریکا باشد، بر این که ابهامی یا نقض تعهدی در برنامه های ایران وجود دارد و بنای خود را بر قانع نشدن بگذارد، آن وقت تا انتهای قضیه یعنی برگشتن همه تحریم ها اتفاق خواهد افتاد. تحریم هایی که بخش اعظم آن فقط تعلیق خواهد شد یا برای بخش دیگری از آن فقط توقف در اجرای آن صادر خواهد شد. بنابراین به دلیل این که نظام تقنینی و قانونی تحریم ها بر سر جای خود مانده است در مدت زمان بسیار کوتاهی تحریم های تعلیق شده و یا احیانا لغو شده مجددا به حالت عادی خود بازخواهد گشت.

با این حال گفته شده که طرف ایرانی هم می تواند نسبت به اجرای تعهداتش بازگشت داشته باشد، در واقع، مکانیزم ماشه، یک جاده دوطرفه است...

در بند ۱۳ هم امکان بازگشت پذیری ایران اشاره شده ولی همگان می دانند که حداقل زمان برای بازگشت پذیری ما در حوزه هسته ای مانند میزان سابق ماشین های سانتریفیوژ، برگشتن به ظرفیت ۴۰ مگاواتی رآکتور آب سنگین اراک، و اقدامات دیگری مانند بازگرداندن فردو به حالت قبل و یا داشتن ذخایر مواد به میزان حدود هشت تن، سه سال است. بنابراین در این میان چه کسی زیان می کند؟ روشن است کسی که برگشت پذیری آن زمان بلندمدت تری باشد. این اقدام هدف اصلی همه مذاکرات ما را می تواند مخدوش کند که هدف اصلی، رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان بود. ما هدف دیگری برای مذاکرات نداشتیم. ما که اصراری بر محدودسازی توانمندی هسته ای خود نداشتیم و نداریم. این محدودیت ها را با شروطی پذیرفتیم که شرط اصلی آن، رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان باشد. حال اگر بند یا ماده ای این هدف اصلی را زیرسوال ببرد، ممکن است کلیت مذاکرات تحت الشعاع قرار گرفته و فلسفه آن زیرسوال برود.

دغدغه هایی هم درباره محدودیت های تسلیحاتی ایران وجود دارد . دیدگاه شما درباره این طیف از محدودیت ها چیست؟

همان طور که اشاره کردید، نکته دیگر به موضوع پذیرش تحریم های نظامی در دو بخش موشک های بالستیک و تسلیحات متعارف مربوط است. ما در گذشته هم برخی از اینها را تحریم شده ایم. در بخش هایی از قطعنامه اشاره شده که خرید، فروش، صادرات و واردات هرگونه سلاح متعارف به مدت پنج سال جز با مجوز شورای امنیت امکان پذیر نیست. این یعنی امنیت ما در خارج از مرزها و امنیت ما در مقابل تهدیدهای احتمالی منوط به تامین نظر شورای امنیت است و اگر غیر از این عمل کنیم و خود را مسلح کنیم و در مقابل این مجمع الجزایر آدم کش های منطقه خود را حراست کنیم، باید شورای امنیت سازمان ملل مجوز دهد. شورایی که سوابق چند ساله مجوز دادن های آن جز مجوز دادن به ظالم در حمله به مظلوم نبوده است.

فرق این قطعنامه این است که ما با دست خودمان پیش نویس اش را آماده کرده ایم و آن را پذیرفته ایم؛ پس دیگر نمی توانیم بگوییم که قطعنامه ها غیرقانونی است و اگر بندی از آن را اجرا نکنیم به نقض تعهدات بین المللی متهم می شویم و خود را در مقابل کشورهای عضو سازمان ملل قرار می دهیم و طرف مقابل هم می تواند تعهدات خود را که یک بخش آن در برجام و یا قطعنامه اشاره شده اجرا نکند. داور هم که معمولا به نفع آنها سوت می زند. داور ارزیابی عملکرد ما در این موارد آژانس است. آژانسی که به مدت ۱۵ سال اقدامات از روی حسن نظر ما و با هدف راستی آزمایی آژانس در حوزه فناوری هسته ای را در آخر هم نپذیرفت و حاضر نشد یک صفحه گزارش مثبت از اقدامات ایران ارائه دهد. آژانسی که ده ها هزار نفر ـ ساعت کار بازرسی کرد و با اعزام بازرسان به داخل کشور، تمام فعالیت های ما را زیرنظر گرفت ولی نه حرف ما را در آخر قبول کرد و نه بازرسی های خودش را کافی دانست و پرونده را در همان شرایط نگه داشت.

بخش دیگر محدودیت ها درباره موشک های بالستیک است. موشک هایی که در قطعنامه شورای امنیت پذیرفته ایم به مدت هشت سال بسیاری از اطلاعات حتی آزمایش این موشک ها را در اختیار طرف غربی بگذاریم که این اتفاق بسیار نامبارکی خواهد بود. هدف آمریکایی ها از مذاکرات بعد از لوزان که بعضی وقتها هم به زبانشان جاری می شد، اعمال محدودیت در توانمندی موشکی ما بود. که به نظر می رسد، بخشی از آن را توانستند در این قطعنامه بگنجانند و من نمی دانم طرف ایرانی با چه توجیهی آن را پذیرفت؟

آزمایش موشک های بالستیک که با ادعای طرف غربی ما برای حمل کلاهک های هسته ای ممکن است از آن استفاده کنیم، ادعای باطلی است که آژانس انرژی اتمی می تواند هیچ وقت درباره آن راضی نشود همان طور که در موضوع هسته ای هم راضی نشد و با این همه بازرسی و دسترسی باز هم بر گزارش های باطل خود اصرار کرد و ایران را متهم به استفاده غیرصلح آمیز از فناوری هسته ای کرد.

این روند می تواند در حوزه موشکی نیز ادامه پیدا کند. این که ما وارد یک بازی بشویم که آزمایش های موشکی خود را هم با آنها هماهنگ کنیم، یک بازی جدیدی است که مانند هسته ای می تواند پایان ناپذیر باشد بنابراین طرف غربی به بهانه هسته ای به دستاوردهای موشکی و نظامی ما هم احاطه و برای خنثی سازی آن هم می تواند برنامه های متعددی را برنامه ریزی کند. کدام یک از کشورهای ۱+۵ حاضرند ذره ای درباره توانمندی نظامی خود نه تنها مذاکره حتی اطلاعات کوچکی را بدهند، چه برسد به این که توافق کنند که بسیاری از اقدامات خود را زیرنظر آن انجام دهند.

به نظر پذیرش بند مربوط به موشک، در قطعنامه شورای امنیت اقدام بسیار اشتباهی بود که صورت گرفت و باید هرچه سریع تر نسبت به اصلاح ان اقدام کرد. نباید این موضوع را مشمول مرور زمان کنیم که بعدا برویم جلو و بگوییم ما حالا طور دیگری رفتار می کنیم. باید نسبت به اصلاح آن فورا اقدام کنیم و اعتراض خود را اعلام کنیم و در مجاری رسمی هم این اعتراض را ثبت و عدم قبول داشتن خود نسبت به این بند را صریحا و محکم اعلام و تلاش کنیم بلافاصله اصلاح شود.
منبع: جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نظر من این جمله رهبری که فرمودند این تیم مأجور هستند واقعیتی است و نشانه تایید کار آنها نیست.
بالاخره هریک از ما در هر مسئولیتی که باشیم مأجور هستیم و اگر درست اقدام کنیم جزای خیر نصیبمان می شود و گرنه با کیفر، جزای ما داده می شود.
حضرت آقا به مسئولینی که قراره برجام را بررسی کنند فرمودند در مورد برجام تصمیمی بگیرید که در پیشگاه خدا برای آن حجتی داشته باشید.

حجت داشتن در پیشگاه الهی در همه امور هست بخصوص اموری که مربوط به یک جامعه می شود.

من موندم این تیم مذاکرات، چه حجتی بابت این توافق در پیشگاه خدا داشتند؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره قطع نامه ها کاغذ پاره اند یا نه؟ یا قبلی ها کاغذ پاره تر بودند؟
بستگی به محتواشون داره !
سیاح
Iran, Islamic Republic of
حالا اگر کسی کاغذ پاره نامیده باید در بست هر ذلتی را پذیرفت و به دشمن اجازه داد تا هر خواسته ای را بر ما تحمیل کند !?
وقتی که شورای امنیت بدون مدرک انحراف صلح آمیز بودن هیته ای ، قطعنامه صادر کند باید آنرا کاغذ پاره نامید ولی الان با توافق قطعنامه را پذیرفتند و دیگر کاغذ پاره نیست
حسام
با سلام
این موارد را ما از ابتدا می دانستیم که این دولت با جواد جونش چه بر سرمان می آورند فقط یک معجزه می تواند ما را از دست آنها رها کند آن هم از نوع الهی اش .اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
معجزه هوشیاری مردم است. باید در مورد تحریم تسلیحاتی و خلع سلاح موشکی اطلاع رسانی شود.
رسانه ملی که حسابی منتقدان توافق رو بایکوت رسانه ای کرده و حامیان بیسواد توافق به لطف قطع همون مناظرات نیمبند مرتبا تبریکات پوشالی به ناف هم میبندند!
علی عبقری
Iran, Islamic Republic of
خدایش منصفانه کجای یرجام در مورد موشک بالستیک یا تسلیحات صحبت شده؟
اگر منظورتون قطعنامه هست که دو نکته وزیر محترم اشاره کردند:
1-تعهدات تحریم موشکی و تسلیحاتی الزام اور نیستند.
2- باید قطعنامه فعلی را با قطعنامه قبلی مقایسه کنید در این قطعنامه تحریم موشکی و بالستیک از ممنوعیت تبدیل به محدودیت شده و از فصل هفتم خارج شده.
3-و این نکته بسیار مهم هست کهدر مورد قطعنامه های فصل هفتم پذیرش یا عدم پذیرش کشور مورد خطاب قطعنامه، هیچ ارزش حقوقی نداره و لازم الاحراست
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بگذاريد ببينيم مجلس چه تاجي بر سر مردم مي زند و سرنوشت برجام و ماحصل مذاكرات را تاييد مي كند و يا كلا"‌رد مي كند .
از این مجلس ابی برای ما گرم نمیشه.لاریجانی یه تنه .........
اگه رئیس مجلس یه تنه بتونه اینکارو بکنه اون در اون مجلس رو باید گل بگیرن!!
آقای بذرپاش فرزند معنوی دکتر احمدی نژاد چطوره
شما برو ببین اول کی بودی از کجا آمدی بعد بیا در باره مسائل جهانی نظر بده
عجب آدمایی هستید شما
میدونی که وقتی ادم منطق وجواب نداره ،میشه مزه پرونی درجه یک !
United States
من كه بهش راي ميدم
نمیدونم شما کی هستید که به خودتون اجازه دادید اینطور در مورد بقیه حرف بزنید؟18 سال مملکت رو به باد فنا دادید دست بردار نیستید و هنوز روتون میشه از احمدی نژاد بد بگید؟هر کدام از پرونده کرسنت و یا م ه و یا توافق ننگ آور شما برای نابودی یه قاره کافی بود!منطقی حرف بزنید!...
واقعا طرفدارای احمدی نژاد مثل خودشن!!
وقتی یک ادم تو سن 27 سالگی مدیر کار خانه ای مثل سایپا میشه هم باید جواب پس بده که به چه صورت این اتفاق افتاده
Indonesia
نظرت در مورد سن م . ه وقتی معاون وزیر نفت بود چیه؟؟؟
علی
یزرگی به عقل است نه به سال.پیامبر اکر نیز سریاز بیست ساله بنام اسامه را فرمانده لشکر نمود این مشکلی داشت؟؟؟
زهرا
عجب آدمایی هستین خود شما!
اول که یه اطلاعات غلطی از این و اون دارین، بعد هم با چاشنی کینه توزی مخلوطش میکنید. سر آخر هم حکم صادر میکنید که همه خفه خون بگیرند. ولو اینکه نماینده مجلس باشند. خدایی خودت خنده ات نمیگیره?
حسین -یزد
چه ربطی به این داره که کی بوده و از کجا اومده شماها کی بودید و از کجا اومدید؟ نکنه دو دانگ ایران رو بنام شما زدن که اینجوری صحبت می کنی.
علی
Iran, Islamic Republic of
شما در همه زمینه تخصص دارید از سایپا تا ..................ماشالله .خدا بدهد شانس
ایرونی
خیری تو این توافق واسه ایران نیست. اینم میشه مثل توافق زمان خاتمی.
نه اون موقع تحریم های تپل اخیر وجود نداشت همه داغ بودن!! الان یه مقدار خنک شدن دیدن چه خبره!!
حالا این تحریمها برداشته بشه بعد ببینیم چه گلی میخواید به سر کشور بزنید. اگر یک ذره دقت میکردید میدیدید اتفاقا ما در هرجا که رشد داشتید، در همون موضع تحریم بودیم و تحریم سبب شد به خود بیایم. ببینیم از فردا دیگه چه بهونه ای برای عدم اداره ی درست کشور و حل مشکلات دارید.
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسه که اگه باز هم مردم...قصد کنن یه ...مثل اون رفیق معجزه هزاره سومتو بیارن سر کار، بد نیست مکانیسم ماشه هم وجود داشته باشه
وگرنه معلوم نیست کار به کجاها بکشه.
سید
اقای بذرپاش تاریخ مصرف شماها تمام شد خواهشا اظهار نظر نکن