پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۴
در حاشیه بیانات اخیر رهبر انقلاب/ انقلابی باشیم یا دیپلمات؟

لزوم حفظ روحیه انقلابی در دستگاه دیپلماسی

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 270989
اینکه ایشان امروز داشتن روحیه انقلابی را اولی بر سایر صفتهای یک دیپلمات بر می شمارند و همچنان بر صفت انقلابی بودنشان تأکید فرمودند، تذکر بسیار جدی و قاطعانه و همچنین روشن نمودن چراغی پر نور برای مسئولین ارشد نظام و خصوصاً دستگاه دیپلماسی خارجی است.
لزوم حفظ روحیه انقلابی در دستگاه دیپلماسی
جهان نيوز - علی افتخاری گلپایگانی:
روز پنجشنبه هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند : « ... من دیپلمات نیستم ، انقلابی ام ... ».

این جمله ایشان حاوی پیام بسیار روشن و فوق العاده ای خصوصاً برای مسئولین سیاسی نظام و از همه مهمتر دیپلماتها و سفرای جمهوری اسلامی ایران که در عرصه های بین المللی دارای نقش میباشند و باید بسیار در جمله معظم له تفکر و تدبر کنند.

اینکه حضرت آقا میفرمایند « من دیپلمات نیستم ...» نر بر نویسنده که بر همگان واضح و مبرهن است که ایشان دیپلماتی کهنه کار و چیره دست و از برجسته ترین دیپلماتها به حساب می آیند. هنوز خاطره سفر چین حضرت آقا و جملات خاص و تعاریف حضرت امام (ره) و دیگر سفرهای خارجی ایشان در زمان ریاست جمهوری ایشان از ذهنها و خاطره ها پاک نشده است. از دیگر سفرهایی که با بیان خاطرات اطرافیان می توان به اوج رفتارهای سیاسی و رعایت کوچکترین آداب دیپلماتیک و کیاست و درایت ایشان پی برد ، سفر به لیبی و اتفاقات جالب در مصاف و رویارویی معظم له با فرد عجیب و معلوم الحالی به نام قذافی در قامت رهبر وقت کشور لیبی است. حتی جملاتی که ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه بعد از دیدار خصوصی با رهبر معظم انقلاب بیان می کند حاکی از این است که رهبر ما چه از لحاظ مذهبی و چه از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک یک سیاسیتمدار و دیپلمات چیره دست می باشند.

اما اینکه ایشان امروز داشتن روحیه انقلابی را اولی بر سایر صفتهای یک دیپلمات بر می شمارند و همچنان بر صفت انقلابی بودنشان تأکید فرمودند، تذکر بسیار جدی و قاطعانه و همچنین روشن نمودن چراغی پر نور برای مسئولین ارشد نظام و خصوصاً دستگاه دیپلماسی خارجی است.

به نظر می رسد که ایشان با بیان این جملات راه را برای دیپلماتهایی که با کمترین اشارات خارجی ها یا دشمن و در رأس همه آنها آمریکا لبانشان خندان می شود و با یک چراغ سبز کوچک با بیان جملاتی چون دیپلماسی خارجی قاعده و روش خاصی دارد و به طور خلاصه اینکه دیپلماتها باید طور دیگر نگاه کنند و از این دست افکار و جملات ، به وضوح روشن و تبیین نموده اند.

کسانی که بار بزرگ و رسالت مهمی به دوش دارند و در عرصه بین المللی در طول 34 سال گذشته زحمات زیادی کشیده اند باید این را از اعماق وجود درک کنند که این رسالت سنگین از برکت انقلاب اسلامی و روحیه انقلابی میلیون ها نفر ایرانی و خون هزاران شهید است که به عنوان امانت بر عهده آنها گذاشته شده است و آنها به عنوان نمایندگان مردم این مرز و بوم در رویارویی با کشورهای خارجی و نمایندگان آنها چه دوست و چه دشمن باید در ابتدا یک انقلابی واقعی باشند و پس از آن یک فرد دیپلمات.

همچنین بیان این جملات وظیفه جدی و مهمتری را برای وزارت امور خارجه و سفرای ایران در سایر کشور ها مشخص و تبیین نموده است چه که باید سعی نمایند در انتخاب سفراء و کارداران و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها ملاک اصلی و مهم شان را بر پایه روحیه انقلابی و به طور ساده حفظ روحیه پنجاه و هفتی در آن باشد.

سایر دستگاهها و نهادها و وزارتخانه های کشور هم در اعزام گروه ها و افراد برای شرکت در اجلاسها و نشستهای خارجی حتماً این بیانات را سرلوحه کار خود برای گزینش و انتخاب افراد قرار دهند و از اعزام افراد خودباخته و حتی آنهایی که زرق و برق دنیایی و یا حتی پیشنهادات حیله گرانه استکبارگران احتمال نفوذ در آنها و یا تصمیماتشان را دارد ، خودداری نمایند.

همانطور که مردم ایران در سه دهه گذشته به ملتهای دیگر و مظلوم دنیا آموختند که می توان در مقابل سلطه گران و بیگانگان ایستادگی کرد و با توکل به خدا سرافرازانه روحیه انقلابی را حفظ کرد ، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه های خارجی و بین المللی به عنوان نمایندگان مردم این مرز و بوم باید دارای همان روحیه مردم باشند و این روحیه را حفظ نمایند.

قطعاً حفظ روحیه انقلابی، صراحت ، صداقت و اعلام مواضع قاطعانه را می طلبد.

صفتهایی که شاید برخی از سیاسیون و دیپلماتها بر اساس تعاریف غربی و بر اساس آموخته های علوم انسانی غربی و قطعاً نه بر اساس تعاریف و آموزه های اسلامی در مذاکرات ، خود و سایر اعضاء گروه را از داشتن این صفات منع می کنند تا نکند که طرف مقابل در مذاکره ناراحت نشود. البته این بهترین حالتی است که می توان در نظر بگیریم. اینها همان افراد ساده لوح هستند.

اما در این میان افرادی دیگر هم هستند که دارای غرض هستند و بطور مثال بلافاصله بعد از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره ابراز خوشحالی می کنند.

اینگونه رفتارهای دوگانه استکبار و در رأس همه آنها آمریکا نه الان که در طول سالهای گذشته و حتی سالهای دور هم به همین گونه بوده است. مردم ما هنوز کودتای 28 مرداد و اعتماد دکتر مصدق به آمریکائیها و عواقب آن را فراموش نکرده اند.

پس باشد تا انشاالله با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، مدیران ارشد نظام و مسئولین امر همچون گذشته در مسیر اصلی انقلاب و در خط رهبری حرکت نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاست یعنی اول دیپلماسی و در مواقع لزوم ...انقلابی.
این طبیعیه که دستگاه دیپلماسی دیپلماتیک رفتار کنه ولی این یه امر واضح و مبرهن هست که مجوز مذاکره با امریکا در نظام سیاسی ایران توسط بالاترین مرجع (رهبری) داده میشه و دستگاه دیپلماسی مستقل برای این امر نمیتونه اقدامی کنه.
تو سیاست 90% لاف زدن هست که اسمشو میزارن رفتار دیپلماتیک!
رازقی
United States
تو عکسهای چند تا مراسم دهه فجر در سفارتخانه ها که من دیدم عکس زن بی حجاب وجود داشت. این است انقلابی گری؟
همدانی
United States
آقایان وزارت خارجه دیپلمات بودن به یقه آخوندی نیست دیپلمات بودن یعنی دفاع از منافع ملی در خارج از کشور. شما کدام هستید؟