جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

بررسی نامزدهای معرفی به اسکار

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 441682
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: درحال بررسی فیلم هایی که برای شرکت در اسکار اعلام آمادگی کرده اند، هستیم.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین نوش آبادی در نشست خبری با گرامیداشت هفته دولت و سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر درباره عملکرد این وزارتخانه در طول سال گذشته افزود: بازگشایی خانه سینما ، افزایش دو برابری مخاطبان سینما ، اجرای طرح جهادی استقرار و نصب سامانه دیجیتال نمایش ،کاهش فشار مالیاتی بر حوزه سینما، برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با تغییرات گسترده، فعالیت ارکستر ملی و افزایش اجرای کنسرت های نقاط مختلف کشور ازجمله کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال گذشته بوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر شرایط معرفی فیلم های سینمایی به اسکار و وضعیت فیلم های ایرانی آماده برای شرکت در جایزه اسکار گفت: اگر فیلمی برای شرکت در اسکار فرستاده می شود به معنای این نیست که تحت حمایت کامل ما قرار دارد و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رویداد فرهنگی شرکت می کند.

نوش آبادی افزود : هر کسی فیلمی را تولید می کند بویژه در بخش خصوصی این اختیار را دارد که در جشنواره های خارجی مختلف شرکت کند و ما دخالتی در حضور داشتن و یا نداشتن این فیلم ها در جشنواره های بین المللی نداریم اما فیلم هایی که با حمایت و کمک خود ما ساخته می شود و از نظر ملی و معنوی زیر نظر ما قرار دارد ، مسئولیتش با ماست و اگر بخواهیم آنها را برای اسکار معرفی می کنیم.

حضور فیلم های بخش خصوصی در جشنواره های خارجی بلامانع است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما فقط در مقابل فیلم هایی می ایستیم که غیرمجاز باشند یا بارسیاسی و اجتماعی منفی داشته باشند و برای حضور فیلم های بخش خصوصی در جشنواره های خارجی ممانعتی ایجاد نمی کنیم.

وی درخصوص نامزدهای احتمالی ایرانی در جایزه اسکار گفت: بعضی از فیلم ها برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند اما از طرف جمهوری اسلامی ،‌ نماینده ای به این جایزه معرفی نشده است اما اگر بخواهیم نماینده ای را معرفی کنیم قطعا باید آن فیلم درچارچوب و قوانین خاص جمهوری اسلامی ساخته شده باشد.

نوش آبادی درباره اعتراض هایی که علی ملاقلی پور برای کاهش سانس های اکران فیلمش ( قندون جهیزیه) در مقابل اکران فیلم محمد رسول الله(ص) کرده بود گفت: فیلم محمد رسول الله(ص) از بزرگ ترین و فاخرترین فیلم های سینمایی بعد از انقلاب است و وظیفه همه ماست که از این فیلم به شکل شایسته ای حمایت کنیم زیرا این فیلم، زندگی پیامبر بزرگ اسلام را به تصویر کشیده است و تمام ما تلاش می کنیم که در جهان ماندگار شود.

وی گفت: همین حمایت ها سبب تشویق افرادی که می خواهند درحوزه فیلمسازی بزرگان دین فعالیت کنند به حساب می آید.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره قیمت بلیت فیلم محمد رسول الله(ص) افزود: مدت این فیلم سه ساعت است و دو سانس را به خود اختصاص می دهد پس سینمادار نیز باید قیمت بلیت را طوری تعیین کند که ضرری به او وارد نشود .

نوشآبادی اضافه کرد: اتحادیه سینماگران ، اتحادیه فیلمسازان و بخش های نظارتی باید پیگیر اتفاقاتی که افتاده است باشد.

روی تولید و اکران فیلم های دینی نظارت داریم


نوش آبادی درباره اکران فیلم های توقیفی هم گفت: ما روی تولید و اکران فیلم های دینی نظارت داریم اما این به آن معنا نیست که فیلم های دینی اشکال نداشته باشد.

وی افزود: همیشه گفته ایم فیلمسازانی که می خواهند در زمینه دینی فعالیت کنند باید از آوردن موارد شبهه ناک در فیلم هایشان پرهیز و از کارشناسان مذهبی استفاده کنند؛ برای مثال سریال مختارنامه که در سطح کلانی ساخته شد زمانیکه وجود چهره حضرت عباس (ع) را بنا به صلاحدید کارشناسان حذف کرد با موفقیت بیشتری روبرو شد.

نوش آبادی با بیان اینکه فیلمسازان ما باید دقیق تر به مسائل فیلم هایشان توجه کنند گفت : ما هم زمانیکه از یک فیلم حمایت کنیم آن را در موقع اش اکران نیز خواهیم کرد. از فیلم سازانمان هم خواهش می کنم که این بحث ها را جدی بگیرند.

اگر فیلمی اکران نمی شود به معنای عقب نشینی نیست

وی با اشاره به اینکه اگر فیلمی را اکران نمی کنیم به معنای عقب نشینی نیست بلکه در برخی موارد مسائل جامعه را در نظر می گیریم و می خواهیم فضای غبارآلود موجود را از بین ببریم افزود: اگر صبر و شکیبایی به خرج می دهیم به معنای عقب نشینی نیست و برای رفع اشکالات است ؛ البته اگر در جایی متوجه اشتباهمان هم شویم اشتباه کرده ایم. این شجاعت دولت است که کارهای درستش را اعلام و کارهای خطا را اصلاح کند .

نوش آبادی درباره صحبت هایی که درخصوص تغییر نام جشنواره بین المللی فجر بود گفت: از اول هم قرار نبود نام فجر از جشنواره حذف شود و این نام را از روی بخش بین المللی حذف نکرده ایم بلکه در بخش بین المللی فیلمسازان بخش خارجی و داخلی با هم رقابت می کنند.

وی درباره حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در نمایشگاه کتاب مسکو گفت: آقای جنتی بعنوان مهمان ویژه به همراه آقای صالحی معاون فرهنگی در این جشنواره حضور پیدا خواهد کرد و این فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی بین بیش از ۱۴۰کشور جهان که در این جشنواره حضور دارند ،‌ باشد.

حذف مالیات از دغدغه های حوزه چاپ و نشر بود

نوش آبادی درخصوص معافیت های مالیاتی در مطبوعات گفت: تفاهم نامه ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارایی منعقد شده است که بیش از صد حرفه و شغل فرهنگی و مطبوعاتی را از دادن مالیات حذف می کند.

وی افزود: این تفاهم نامه گامی برای رفع دغدغه ها و تسهیل فعالیت های اقتصادی حوزه چاپ و نشر به حساب می آید.

نوش آبادی درباره لغو کنسرت ارکستر آلمانی در ایران گفت: ‌ما شرایط این ارکستر را بررسی کرده و فهمیده ایم که رهبر این ارکستر تابعیت چهار کشور را دارد که یکی از آنها اسرائیل است، اگر ارکستر آلمانی رهبرش را عوض کند می تواند برای اجرا به ایران بیاید.

وی گفت:‌ حمایت از کتاب از جانب وزارت ارشاد با خرید کتاب صورت می گیرد و این از سیاست های ما از گذشته بوده و اکنون هم هست.

خرید کتاب از ناشران استان های دیگر تخلف است

نوش آبادی افزود: ما برای حمایت از ناشران استانی به آنها گفته ایم شما مجازید فقط از استان خودتان کتاب تهیه کنید و خرید کتاب از ناشران استان های دیگر تخلف به حساب می آید.

وی با بیان اینکه برای اجرای حق کپی رایت در کتاب نیاز به آموزش و تلاش های بیشتری داریم گفت: بعضی از افراد غیر متعهد منابع خارجی را در داخل کشور به صورت چاپ دیجیتال عرضه می کنند و بدون اجازه نویسنده آن در داخل کشور انتشار می دهند.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: این وزارتخانه اجازه نمی دهد حتی کتاب های خارجی نیز بدون اجازه نویسندگانشان کپی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *