پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
احمد توکلی:

مجلس ششم نظام بدون ولايت فقيه را تئوریزه می‌کرد

به مسوولان اقتصادی دولت گفتم لازم نيست مثل ژاپني‌ها خودکشي کنيد
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب: 207682
مجلس ششم قصد تئوريزه کردن نظام بدون ولايت فقيه را داشت و به‌طور محوري مخالف ولايت فقيه حرکت مي‌کردند ولي در مجلس هشتم، قاطبه نمايندگان به‌طور نظري ولايت فقيه را قبول دارند.
به گزارش جهان، رييس مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: عوامل رشد اقتصادي شامل منابع انساني، منابع طبيعي سرمايه اجتماعي، عوامل سرمايه‌اي، فناوري و کارآفريني هستند که موجب مي‌شوند رشد اقتصادي شکل بگيرد.

احمد توكلي در همايش "موقعيت بدر و خيبر" كه از سوي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در مشهد برگزار شد، گفت: فاصله ما با جهان زياد است که اگر روند رشدي که انتخاب مي‌کنيم مناسب نباشد، نمي‌توانيم اين فاصله را پر کنيم، چراکه سرعت تحولات رشد‌آفرين در جهان زياد است.

وي با بيان اينكه "اگر ما نتوانيم به طريقي جهش پيدا کنيم، اين شکاف رو به تزايد مي‌رود و اگر اين شکاف رو به تزايد برود با يک اقتصاد نسبتا عقب‌مانده نمي‌توانيم از اعتقاداتمان دفاع کنيم"، افزود: براي اينکه در جهان پررقابت و داراي ساختار ظالمانه سلطه‌طلب بتوانيم بمانيم، خوب بمانيم و ديگران را هم مثل خودمان دعوت به اسلام کنيم، حتما بايد قدرت مقاومت در برابر اين سلطه را داشته باشيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با ارائه مثال‌هايي از اقتصادهاي بزرگ دنيا گفت: تجربه نشان داده است که اگر کارگر و نيروي کار و منابع را توسعه بدهيم، رشد اقتصادي کمتري از توسعه فناوري و تکنولوژي‌هاي نوين خواهيم داشت. بنابراين بايد در ايران راهي را دنبال کنيم که سرعت رشد اقتصادي بيشتري را در کشور داشته باشيم.

توكلي ادامه داد: امروز کشور ما دشمناني دارد که بايد به خوبي آنها را بشناسيم و همانطور که قرآن کريم نيز مي‌فرمايد "فاتخدهم عدوا"، ما بايد آنها را دشمن خود بدانيم و به‌هوش باشيم. غربي‌ها در دشمني با ما جدي هستند و در نتيجه ما هم طبق اين آيه شريفه، بايد در دشمني با آنها جدي باشيم و يکي از راه‌هاي ايستادن در برابر ظلم دشمن و زمينه‌سازي براي ظهور امام زمان(عج)، پيشرفت علمي و فناوري است و اين جهش فناوري هم با فناوري‌هاي نوين امکانپذير است.

وي با بيان اينكه "فناوريهاي نوين، ارزش افزوده بالايي به ما مي‌دهد، سطح دستمزد را بالا مي‌برد و آثار زيادي در بخش‌هاي ديگر مي‌گذارد، تاكيد كرد: اگر فکر کنيم که مشکل دنياي غرب با ما فقط بر سر مساله انرژي هسته‌يي است، ساده‌انگاري کرده‌ايم، چراکه آنها با پيشرفت ما مخالفت مي‌کنند. به‌عنوان مثال، در سومين قطعنامه‌اي که عليه ما صادر کردند، گفتند که خواندن فيزيک هم براي ما ممنوع است. بنابراين اينطور نيست که ما اگر انرژي هسته‌يي را کنار بگذاريم، به ليزر و نانو فناوري و سلولهاي بنيادي و... کاري نداشته باشند و اجازه بدهند پيشرفت کنيم.

اين نماينده مجلس در ادامه، با بيان اينکه "ما مسلمان هستيم و اصول ما اجازه نمي‌دهد زير بار ظلم برويم"، گفت: حرف ما اين است که مي‌خواهيم خودمان باشيم و براي زندگي آزاد همراه با سرافرازي به اين علوم نياز داريم و در مقابل شما (دشمنان) نيز مقاومت مي‌کنيم و هزينه آن را هم مي‌پردازيم. اينکه عده‌اي در مقاومت و هزينه‌دادن کم آورده‌اند و مي‌خواهند کوتاه بيايند، به خودشان مربوط است اما اکثريت ملت از خواسته‌هاي خود کوتاه نمي‌آيند و مي‌خواهند به راه خود ادامه دهند.

توکلي اضافه كرد: کساني که خودشان در بالا بردن هزينه تحميلي به ايران مقصر بودند، نبايد توقع داشته باشند که ما حرف اشتباه آنها را بپذيريم و بخاطر ترس از هزينه دادن در مقابل دشمن کوتاه بياييم؛ چراکه از نظر قانون اساسي و شريعت مقدس اسلام، تعيين‌کننده اين مسير، رهبري است و ايشان بهتر به اين مسايل واقف است و ملت را با تصميمات اشتباه برخي سياستمداران تنها نمي‌گذارد.

در ادامه اين همايش، يکي از دانشجويان اين پرسش را از توكلي مطرح كرد كه "در زمان کشف اختلاس سه هزار ميلياردي شما صحبتي داشتيد که گفته بوديد خودکشي لازم نيست، استعفا بدهيد؛ اين حاشيه‌سازي خودتان در آن شرايط حساس را چگونه توجيه مي‌کنيد؟" كه توکلي پاسخ داد: ما اطلاعات زيادي از فساد داريم. نه تنها ايران بلکه همه جاي دنيا گرفتار فساد هستند و اين مساله زياد مهم نيست. اما مهم اين است که ما در برخورد با فساد چطور رفتار مي‌کنيم و اين ميزان صداقت حکومت‌ها در ادعاي سلامت‌طلبي را آشکار مي‌کند. وقتي در يک حکومت فسادي ديده مي‌شود، اينکه دولت آن‌را به عهده بگيرد يا نه، تکليف را مشخص مي‌کند و بعد قوه قضاييه و رسيدگي‌هاي آن تکليف ماجرا را روشن مي‌کند.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: من در آن زمان در جلسه‌اي که برخي اعضاي دولتي نيز در آن حضور داشتند، از يک فساد اقتصادي در ژاپن مثال زدم و گفتم که اعتماد مردم به دولت بسيار مهم است و چون در ژاپن در اينگونه موارد خودکشي مرسوم است، من به مسئولان اقتصادي دولت گفتم لازم نيست شما مثل ژاپني‌ها خودکشي کنيد؛ شما استعفا بدهيد کافي است.

توکلي با اشاره به جلسه استيضاح وزير اقتصاد يادآور شد: در جلسه استيضاح وزير اقتصاد، من به آقاي دکتر حسيني گفتم که اينجا محکمه قضايي نيست بلکه محکمه سياسي است، چراکه ما مسئوليتي را به شما سپرديم و گمان مي‌کرديم که شما مورد اعتماد هستيد اما اکنون اين اتفاق زير دست شما افتاده است و حالا مي‌خواهيم بگوييم که اعتماد قبلي را به شما نداريم. البته بنده از ابتدا هم به ايشان رأي نداده بودم؛ هرچند بنا به قانون چون وزير هستند، ايشان را محترم مي‌دانم.

وي در ادامه گفت: انقلاب اسلامي که ما قصد صدور آن را داريم، با فساد اقتصادي و اختلاس سه هزار توماني هم موافق نيست، چه برسد به فساد سه هزار ميليارد توماني و اين مسايل با انقلاب قابل جمع نيست. بنابراين ما بايد اين مسأله را هم صادر کنيم که اگر اتفاقي اينچنيني در جايي افتاد چه‌کار کنند و روش ژاپني‌ها را الگوبرداري نکنند. ما بايد نشان بدهيم که مسئوليت‌شناس هستيم و اگر زير دستمان اتفاقي افتاد مسئوليت آن‌را مي‌پذيريم.

توکلي در پاسخ به پرسش ديگري اظهار كرد: اگر عدالت در آيين دادرسي اجرا نشود، حکم قاضي هم ظالمانه خواهد بود و من معتقدم عدالت دادرسي در مورد برخي رعايت نمي‌شود و قوه‌قضائيه بايد خودش را اصلاح کند. دانشجويان مسلمان انقلابي بايد نسبت به اينگونه موارد موضع بگيرند، چراکه در همه حکومتها عدالت درباره ضعفا جاري مي‌شود و هيچ حکومتي در کره زمين نبوده و نيست و نخواهد بود که عدالت درباره ضعيفان آن حکومت اجرا نشود. عدالت وقتي معنا مي‌يابد که نسبت به صاحبان قدرت و ثروت رعايت شود. البته مجلس هم طبق قانون ناظر است اما در عمل نظارت خوبي را اعمال نمي‌کند و شما نبايد اين را از مجلس بپذيريد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس همچنين، همه مسوولان نظام را مطابق قانون اساسي در برابر اجراي قانون يكسان دانست.

اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم با اشاره به مساله دانشگاه آزاد نيز گفت: در ماجراي دانشگاه آزاد من صريحا آقاي لاريجاني را بازخواست کردم و زمينه لغو آن را فراهم آوردم و کسي که مستندات تخلف هيات رئيسه در اين زمينه را ارائه داد، من بودم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره طرح نظارت بر نمايندگان نيز خاطرنشان كرد: در سال 83 با اصولگرايان چهار جلسه پيش‌افتتاح مجلس گذاشتيم و در آن ترکيب هيأت‌رئيسه و رئيس مجلس را روشن و در آن جلسات چند کميته را تعيين کرديم که موضوعات مهم را براي مجلس تعريف کند. من مسئول کميته مبارزه با فقر و تبعيض و فساد شدم. در مرکز پژوهش‌ها نيز اولين طرحي که نوشتيم طرح حفظ منزلت مجلس بود که منتهي به طرح نظارت بر نمايندگان شد ولي طرحي که چند روز قبل تصويب شد، فاصله زيادي با آن طرح دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري درباره تفاوت مجلس ششم و هشتم در زمينه ولايتمداري گفت: مجلس ششم قصد تئوريزه کردن نظام بدون ولايت فقيه را داشت و به‌طور محوري مخالف ولايت فقيه حرکت مي‌کردند ولي مجلس هشتم اينگونه نيست که حرکت محوري بر ضد ولايت فقيه داشته باشد. در مجلس هشتم، قاطبه نمايندگان به‌طور نظري ولايت فقيه را قبول دارند اما از جنبه عملي ممکن است تخلفاتي داشته باشند.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه پاسخ به پرسشي درباره برخي شبهات درباره برادران لاريجاني اظهار كرد: برادران لاريجاني اعتقادات درستي دارند و بويژه رييس قوه‌قضائيه را بيشتر قبول دارم. البته اختلاف نظراتي هم با رييس مجلس داريم.

توکلي همچنين درباره انتساب برادران لاريجاني به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: اين حرف کاملا نادرست است، چراکه آقاي هاشمي هيچ نقشي در انتخاب رئيس قوه قضائيه نداشتند و آقاي علي لاريجاني هم از قم کانديدا شدند و مورد تأييد جامعه مدرسين قرار گرفتند. پدر ايشان مرجع تقليد بود و خودشان هم داماد مرحوم شهيد مطهري و آدم باسابقه و سرشناسي هستند و رأي بالايي آوردند.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس تصريح کرد: صرف‌نظر از اينکه چقدر آقاي علي لاريجاني را قبول داشته باشيم، شأن ايشان اجل از اين است که بگوييم دست‌نشانده هاشمي باشند و اين حرف از اساس مردود است.

توکلي در برابر پرسش يكي ديگر از دانشجويان و استفاده وي از واژه "وکيل‌الدوله" گفت: طرفداران افراطي دولت در مجلس هفتم هم حضور داشتند اما در مجلس هشتم نمود بيشتري داشت و بايد در انتخاب‌ها اين مسايل را مدنظر بگيريم که اينگونه افراد دوباره وارد مجلس نشوند.

وي در پايان، در پاسخ به پرسشي درباره رأي‌نياوردن طرح استيضاح وزير اقتصاد گفت: من واقعاً متأسفم که طرح استيضاح در مجلس رأي نياورد و آقاي لاريجاني جلوي حادثه به اين بزرگي را ـ که البته احساس وظيفه هم کرده بود ـ گرفت و از طرف وزير عذرخواهي کرد و خطاب به نمايندگان گفت که او را ببخشيد. يکي از انتقاداتي که ما به آقاي لاريجاني داريم در همين زمينه است که مگر کفش ما را لگد کرده بود که او را ببخشيم؟ وزير اقتصاد بايد پاسخگو مي‌بود. البته چون مجلس دوباره به آقاي حسيني اعتماد کرد، ايشان هنوز هم براي ما محترم و قانوني هستند ولي ما موضعمان را در اين باره حفظ کرده‌ايم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *