جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ماموریت سرداران مقاومت بعد از شهادت

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 377080
مقاومت اسلامی فلسطین در اقدامی ابتکاری موشک های خود را با نام رهبران شهید فلسطینی نام گذاری کرده است.
به گزارش جهان به نقل از دفاع پرس، از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه مقاومت فلسطینی با قدرت به تجاوزات این رژیم در قالب حملات موشکی و خمپاره‌ای پاسخ گفته و ثابت کرده، عدم برابری در قدرت نظامی هیچ‌گاه موجب چشم‌پوشی مقاومت از اهداف و خواسته‌هایش نمی‌شود.

آنچه در این حملات جلب توجه می‌کند، نامگذاری موشک‌هایی توسط گردان‌های «القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس به نام شهدای این جنبش است تا ضمن تبرک به وجود پر برکت آنها، به دشمن صهیونیستی یادآوری کند، این شهدا همواره زنده‌اند.

مطلب زیر نگاهی به این موشک‌ها و خصوصیات و ویژگی‌های آنها دارد. اگرچه پیش از ورود به متن لازم به ذکر است که گردان‌های القسام اولین موشک تولید داخلی خود را که «قسام ۱» نام داشت، به نام شهید شیخ «احمد یاسین»، بنیانگذار حماس نامگذاری کرد که دارای بردی ۴ کیلومتری و طولی ۷۰ سانتیمتری و کلاهکی به وزن ۳ کیلوگرم بود که تهدید چندانی برای رژیم صهیونیستی در برنداشت.

- موشک مقادمه ۷۵

موشک «مقادمه ۷۵»‌ از جمله موشک‌های نامگذاری شده توسط گردان‌های القسام به نام متبرک شهید «ابراهیم احمد المقادمه»، مغز متفکر جنبش حماس است.

در واقع نامگذاری این موشک گردان‌های القسام که بر شهرک‌های صهیونیست‌نشین قدس اشغالی طی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اصابت کرده، اتفاقی و تصادفی نبوده، بلکه دارای ریشه‌های تاریخی نظامی است، چراکه شهید مقادمه را باید یکی از بارزترین مغزهای متفکر جنبش حماس و گردان‌های القسام دانست که چند روز گذشته مصادف با دهمین سالگرد شهادت وی بود.

خانواده شهید مقادمه از اهالی شهرک فلسطینی «بیت دراس» بودند که در سال ۱۹۴۸ به همراه هزاران خانواده فلسطینی از خانه و کاشانه خود آواره شده و در اردوگاه «البریج» در مرکز نوار غزه اقامت گزیدند تا ۴ سال پس از آن، در سال ۱۹۵۲ در این اردوگاه دیده به جهان بگشاید.

وی در جوانی و در زمان تحصیل دانشگاهی‌اش در مصر به جماعت اخوان المسلمین پیوست و پس از آشنایی با شیخ شهید «احمد یاسین» به یکی از دوستان نزدیک وی تبدیل شد و به همراهش سنگ بنای جنبش «حماس» را بنا نهاد.

مقادمه را باید یکی از ستون‌های گردان‌های القسام به شمار آورد که نقش بسزایی در رساندن سلاح و تجهیزات نظامی به جنبش داشت و در این راه ۲ بار توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد و سال‌هایی را در زندان سپری کرد.

سرانجام دشمن صهیونیستی شهید مقادمه را به همراه ۳ نفر از همرزمانش روز ۸ مارس ۲۰۰۳ میلادی با شلیک موشک به خودروش هدف قرار داد و ترور کرد.

اما جنبش حماس برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌اش موشک «ام ۷۵» را به نام وی نامگذاری کرد، موشکی که گردان‌های القسام به واسطه آن مقر کنست رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و شهر تل‌آویو را هدف گرفت و موجب هلاکت ۲ اسرائیلی و زخمی شدن شماری دیگر شد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، دلیل نامگذاری این موشک به نام شهید مقادمه حرف اول «ام» است که حرف اول نام این شهید و حرفی است که روی این موشک قرار دارد تا یاد و خاطره وی را زنده نگه دارد.

برد این موشک بین ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر است و توان هدف گرفتن نقاطی در مرکز سرزمین‌های اشغالی را دارد.

- موشک رنتیسی ۱۶۰

رژیم صهیونیستی برای اولین بار طی تجاوز اخیرش به غزه اعلام کرد که حماس شهر «اﻟﺧﺿﯾره» در ﺷﻣﺎل سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات موشکی خود قرار داده است، در حالی‌که از حیث جغرافیایی الخضیره حدود ۱۰۰ کیلومتر با نوار غزه فاصله دارد و اصابت این موشک به آن به معنای پیشرفت قدرت موشکی گردان‌های القسام است.

گردان‌های القسام در این‌باره اعلام کرد، رزمندگانش با موشک «آر ۱۶۰» شهر الخضیره را هدف گرفتند و تاکید کرد، برای اولین بار است، این جنبش از این موشک استفاده می‌کند.

القسام افزود: این موشک را به نام «عبدالعزیز الرنتیسی»، یکی از بزرگ‌ترین رهبرانش نامگذاری کرده که در آوریل ۲۰۰۴ میلادی توسط رژیم صهیونیستی ترور و به شهادت رسید.

در خصوص وجه تسمیه این موشک به نام شهید رنتیسی گفته شده که چون نام اول این با حرف «آر» شروع می‌شود و نام این موشک نیز با این حرف آغاز می‌شود، بنابراین به نام شهید رنتیسی نامگذاری شده است.

عبدالعزیز الرنتیسی در سال ۱۹۴۷ در روستای یبنا بین عسقلان و یافا دیده به جهان گشود. خانواده‌اش پس از جنگ ۱۹۴۸ به نوار غزه پناهنده شده و در اردوگاه آوارگان فلسطینی خان یونس سکنی گزیدند.

وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌اش در مصر در سال ۱۹۷۶ به غزه بازگشت و پس از پیوستن به اخوان المسلمین با شیخ احمد یاسین آشنا شد تا در کنار یکدیگر و همرزمانی مانند مقادمه پایه‌گذار جنبش حماس باشند و بعدها به عنوان سخنگوی حماس و سرپرست شاخه سیاسی این جنبش به فعالیت خود در حماس ادامه دهد.

رنتیسی یکبار در سال ۲۰۰۳ در معرض ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفت، اما از آن جان سال بدر برد، تا اینکه سال بعد و در مارس ۲۰۰۴ بار دیگر در معرض ترور این رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید.

- موشک الجعبری ۸۰

سومین موشک نامگذاری شده توسط حماس به یاد شهدای این جنبش، موشک «جی ۸۰» است که به نام شهید «احمد الجعبری» متبرک شده، کسی که بسیاری وی را قدرتمندترین چهره نظامی در جنبش حماس در نوار غزه می‌دانستند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، موشک جی ۸۰ را به این جهت به نام شهید جعبری نامگذاری کرده تا به رژیم صهیونیستی بگوید که با وجود گذشت ۲ سال از شهادتش باز روح وی زنده است.

بُرد موشک الجعبری ۸۰ براساس اعلام گردان‌های القسام ۱۱۰ کیلومتر است و این مسافت برای دست یافتن مقاومت به قلب تل‌آویو که تنها ۸۶ کیلومتر با نوار غزه فاصله دارد، کفایت می‌کند.

«احمد سعید خلیل الجعبری» در سال ۱۹۶۰ در محله الشجاعیه در شرق غزه به دنیا آمد و در زمان شهادت معاون فرمانده کل گردان‌های القسام و رژیم صهیونیستی به وی لقب «رئیس ستاد جنبش حماس» داده بود.

جعبری زندگی مبارزاتی‌اش را با جنبش فتح آغاز کرد و به دلیل وابستگی به این جنبش و شرکت در عملیاتی علیه صهیونیست‌ها در سال ۱۹۸۲ بازداشت شد و ۱۳ سال را در زندان سپری کرد تا در آنجا با رهبران حماس مانند رنتیسی، اسماعیل أبوشنب، نزار ریان و مقادمه آشنا و زمینه پیوستن وی به جنبش حماس فراهم شود و پس از آزادی از زندان در دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه شروع به کار کند.

جعبری تنها پس از به اسارت گرفتن «گیلاد شالیت»، نظامی صهیونیست در رسانه‌ها ظاهر شد و تا پیش از آن از حضور مقابل هرگونه دوربینی خودداری کرده بود. تا اینکه رژیم صهیونیستی وی را در نوامبر ۲۰۱۴ ترور کرد.
https://jahannews.com/vdcc4mq1x2bqmx8.ala2.html
jahannews.com/vdcc4mq1x2bqmx8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *