جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

لایحه‌ساماندهی سهام عدالت در دولت

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 378287
رئیس سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه در چند روز آینده لایحه ساماندهی سهام عدالت به دولت ارایه خواهد شد و ضمن توصیه به دارندگان برگه‌های ثبت نامی سهام عدالت برای اینکه سهام خود را نفروشند، گفت: تا پایان آذرماه امسال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عبدالله پوری حسینی امروز در نشست خبری در وزارت اقتصاد، گفت: طی ۱۲.۵ سال گذشته ۹۷ هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده است که ۵۴ درصد آن به صورت سهام فروخته شده است و ۴۶ درصد دیگر در قالب رد دیون و سهام عدالت تخصیص یافته است.

حمله و فشار برای واگذاری سهام

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در هم این مدت ۵۳ هزار میلیارد تومان سهم به مردم فروخته شده است، افزود: در شش ماه دوم سال گذاشته ۲۸ هزار میلیارد تومان سهم واگذار شده است.

وی، یکی از برنامه ها و اقدامات جدی را پرهیز از تخصیص سهام بابت رد دیون دولت به طلبکاران که مخالفان زیادی را در مقابل این سازمان قرار داده است که بیشتر آنها طلبکاران دولتی و شبه دولتی قوی بودند، گفت: برای توانمندسازی بخش خصوصی در اقتصاد کشور مصوبه ای داشته ایم و شبه دولتی‌ها و خصولتی‌ها در دستورالعمل مصوب هیات واگذاری شناسایی شده اند، همچنین آسیب شناسی در مورد این که چرا بخش خصوصی کمتر از مزایده های سازمان استقبال می کند انجام شده است. هر زمان که پای خصوصی سازی واقعی به میان می‌آید، با بیشترین حمله و فشار را برای واگذاری به سازمان خصوصی سازی مواجه می‌شویم.

برگه‌های ثبت نام سهام عدالت را نفروشید

معاون وزیر اقتصاد در مورد آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: تا امروز آنچه که به عنوان سود سهام عدالت دریافت و به خزانه واریز شده، به زحمت به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد اما آنچه به سهام عدالت تخصیص یافته بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

وی با انتقاد از پیچیدگی‌های زیادی که در سهام عدالت وجود دارد؛ چه در باب شناسایی مشمولان و چه در باب شناسایی سهامی که تخصیص یافته است، افزود: ۱۵ هزار میلیارد تومان سهام عدالت را هم قیمت‌گذاری قطعی نکرده ایم. به هر حال، ساز و کار واگذاری این سهام دارای مشکلاتی است، کار بسیار سنگین و فشار روانی، اجتماعی و سیاسی بر روی سازمان خصوصی سازی در این زمینه وجود دارد و وقت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

پوری حسینی با اعلام اینکه کار وزارت اقتصاد در مورد تدوین لایحه ساماندهی سهام عدالت تقریباً تمام شده و طی چند روز آینده به دولت ارایه می‌شود، گفت: به هر حال این لایحه باید از مسیر مجلس بگذرد، چون نیاز به اصلاح قانون وجود دارد.

وی ادامه داد: ورقه‌هایی که در حال حاضر در اختیار سهامداران عدالت وجود دارد، سهام نیست بلکه برگه‌های ثبت نام است که باید در آینده به ورقه های سهام و یونیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری تبدیل شود. برگه های ثبت نام سهام عدالت فاقد هر گونه اعتباری است و اگر خرید و فروش شود، خریدار ضرر خواهد کرد و جابه جایی آن فاقد هر گونه اثر اجرایی است.

واگذاری استقلال و پرسپولیس تا پایان آذر

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این باور در دولتمردان ایجاد شده است که سرخابی‌ها باید واگذار شوند، این در حالی است که در گذشته چنین اراده‌ای وجود نداشت اما در حال حاضر واگذاری این دو باشگاه را از ما می‌خواهند.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال تهیه فهرست نهایی برای قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه هستیم. در عین حال، هیات مدیره آنها هم متعهد شده اند که صورت‌های مالی را در اختیار ما قرار دهند و امیدواریم که ظرف چند هفته آینده کار سازمان حسابرسی به اتمام برسد که سازمان خصوصی سازی امکان قیمت‌گذاری را داشته باشد. بر این اساس، تا پایان آذرماه امسال دو باشگاه مذکور را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

سهم وزارتخانه‌ها در واگذاری‌ها

پوری حسینی، سهم وزارت نفت در واگذاری سهام را ۴۴ درصد، وزارت صنعت را ۲۵ درصد، وزارت نیرو را ۱۴.۶ درصد، ارتباطات را ۹.۵ درصد و اقتصاد را ۴.۶ درصد اعلام کرد و گفت: این ۵ وزارتخانه به ترتیب بیشترین آمار واگذاری‌های وزارتخانه ها را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش شرکت‌های مادرتخصصی، شرکت مادرتخصصی صنایع ملی پتروشیمی با ۲۵.۵ درصد، ایمیدور با ۲۱.۲ درصد، توانیر با ۱۴ درصد و مخابرات و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی در رتبه های بعدی قرار دارند که از سال ۸۰ تا پایان ۹۲ بیشترین آمار واگذاری ها را به خود اختصاص داده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ۱۶ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده، این در حالی است که سازمان خصوصی سازی تنها می تواند خریدار اول را شناسایی کند. البته برخی‌ها می‌گویند اگر ریشه یابی کنید تنها سه درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته است و من در این زمینه می توانم بگویم که این آسیب خصوصی سازی است، زیرا ما عرضه عمومی می کنیم اما خصولتی‌ها می‌خرند.

وی خاطرنشان کرد در حال حاضر هیچگونه ممنوعیتی برای واگذاری سهام به سرمایه‌گذار خارجی اعم از ایرانی الاصل و غیر ایرانی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *