شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
كم‌كاري ما و سوء استفاده غربي‌ها‬؛

‫تبديل شدن چفيه به برند كالاي يهود و تبليغات مانكن‌ها+تصاویر

چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 174580
در انقلاب‌های گوناگون عربی، اسلامی عناصر بصری ویژه‌ای دیده می‌شود. در این انقلاب‌ها برخی عناصر بصورت ویژه به نقطه یا حادثهای تعلق گرفته و برخی نیز به آداب انقلاب‌های آزاد تبدیل شده است.
‫تبديل شدن چفيه به برند كالاي يهود و تبليغات مانكن‌ها+تصاویر

     
به گزارش جهان، از آن جمله می‌توان به دو انگشت باز اول و دوم(اشاره و کناری) اشاره کرد که در اکثر نقاط دنیا آن را به عنوان نماد آزادی خواهی و حق خواهی می‌شناسند. در جنگ تحمیلی ما و انقلاب اسلامی نیز برای ما ایرانیان این مفهم کاملا شناخته و جا افتاد.
             
از دیگر علائم و نشانه‌ها که خاص جوامع عربی و اسلامی است"چفیه" است. چفیه از طرح گرفته با بافت و نوع جنس مربوط به مناطق گرم و خشک خاورمیانه و متعلق به اعراب بوده است و با انقلاب مردم فلسطین به نماد آزادی خواهی ملت فلسطین تبدیل گردیده است.
      
       تصویر زیر تصویر یک سریال ترکیه‌ای است که برای پوشش شخصیت فلسطینی آن سریال و مجاهد بودن و مبارز بودن از چفیه به سر و صورت بسته استفاده کرده و با سربند سبز که اختصاص به مجاهدان فلسطینی با نوشته‌ی"لااله الاالله" دارد تصویری کاملا فلسطینی به مخاطب ارائه می‌دهد.
                
به وضوح مشهود و مشخص است که این نوع تصویر سازی در رسانه‌ها به تنوع و گوناگونی فراوانی به معرفی انتفاضه فلسطینی و در دید کلانتر مبارزه‌ی اسلامی آن هم از نوع جهادی کمک شایانی کرده است.
      
آنچه مهم به نظر می‌رسد آن است که این نماد جهادی و مبارزه‌ای اسلامی با علائم و نماهای طالبانیسم که معرف وحشت و ترور و اسلام امریکایی می‌باشد مخلوط نگشته و کاملا متمایز می‌نماید. شاید کم کاری ما در این قسمت مشهودتر به نظر می‌رسد. چرا که ما در گسترش این نماد یعنی"چفیه" کوتاهی کرده و بیشتر به نوستالوژی‌های دفاع مقدس گونه پرداخته و به صدور انقلاب از این نماد مقاومت پاک توجهی ننموده‌ایم.

         
حال می‌بینید که رسانه چگونه مخاطب را مسحور کرده و از یک سربند جهاد را با تفکیک اسلام حقیقی و جدای از طالبانیسم به نمایش می‌گذارد.            
اما این همه ماجرا نیست. چفیه به سرعت توسط همین رسانه‌ها مورد حمله‌ی نرم قرار گرفته و تبدیل به برند تبلیغاتی بر اساس ناخودآگاه انسان عمل می‌کند. این ناخودآگاه با دریافت تصویر چفیه و ذهنیت مثبت آزادی خواهانه اکنون تبدیل به برند معتبری شده برای تبلیغ کالاهای یهودی و عکس‌های تبلیغاتی مانکن‌ها.
       

       

      
     
      
               
        
       
      
     
       

اما این همه ماجرا نبوده و کار اینچنین ختم نخواهد شد. ار انقلاب‌های اخیر منطقه چفیه به نماد مبارزه آزادی خواهان در مقابل طاغوت تبدیل شده و این مفهوم دیگر تحت هیچ شرایطی جدا شدنی نیست.      
           
نکته اینجاست که در یونان تظاهرات کنندگان در مقابل حکومت طاغوتی و ظالم خود از این موضوع بهره بده و آنان نیز با چفیه به میدان آمده‌اند. گویا به سحر این علامت آزادی خواهانه که برگرفته از جهاد اسلامی است پی برده و دست یاری به سمت ان دراز کرده‌اند.
       
چفیه برای ما بوی شهدا دارد و برای آنها ضمانت پیروزی در برابر طاغوت، گرچه نمی‌دانند شهید یعنی چه و جهاد یعنی چه اما دراین دنیای مادی به طبیعت اعتقاد دارند و خوب می‌دانند که آنچه ماندگار شد به حکم خدا و امضاء شد ماندگاری‌اش با خون شهدا هرگز از بین نخواهد رفت حتی اگر در کنیسه و کافی شاپ و سالن مد مورد هتاکی و استفاده سوء قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *