شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هزینه بازسازی عتبات

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 380932
معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: از سال ۸۷ تاکنون بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال عموما از محل کمک های مردمی در حوزه بازسازی و توسعه عتبات عالیات در عراق هزینه شده است.
به گزارش جهان؛' قاسم سراجان' روز پنجشنبه در همایش مسوولان ستادهای استانی بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی افزود: از سال ۸۲ تا ۸۷ اقداماتی که در حوزه بازسازی عتبات مقدسه عراق انجام شده در حد ۲۲۰ میلیارد ریال بود.

وی یادآورشد: عمده فعالیت های ستاد در این حوزه طی این سال ها بیشتر در بحث مرمت و بازسازی حرم های مطهر بوده اما از سال ۸۷ تاکنون اقدام های گسترده تری با حمایت و مشارکت مردم انجام شده چنانکه تا ابتدای سال ۹۳ بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال فعالیت های بازسازی و نوسازی انجام گرفته است.

سراجان ادامه داد : امروز تقریبا کار بازسازی به انجام رسیده بجز بخش جزئی که در سامرا و حرم حضرت علی (ع) در دست انجام است.

وی یادآورشد: هم اکنون طرح های توسعه ای بزرگی در حرم های مطهر ائمه در عراق در دست اجرا داریم که از جمله آنها صحن حضرت فاطمه الزهرا (س) در حرم مطهر امام علی (ع) و نیز صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلی و صحن امام رضا (ع) در کاظمین است.

به گفته وی ، صحن امام رضا (ع) که خراسان رضوی به طور مستقل بر عهده گرفته در فاز نخست به وسعت ۱۰ هزار متر مربع اجرا می شود.

معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود : کل وسعت این صحن بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع است که تاکنون مطالعات و طراحی آن به انجام رسیده و امیدواریم به سرعت کار توسعه صحن امامین عسگریین (ع) به انجام برسد.

وی ادامه داد: تاکنون قطعات زیادی از زمین های اطراف حرم های امامین عسگریین (ع) خریداری شده تا این صحن اجرایی و امنیت حرم افزایش یابد و هم زمینه برای حداقل یک شب اقامت زائران در این حرم های مطهر فراهم شود.

سراجان گفت : مراکز خدماتی مورد نیاز زائران هم در این فضاها پیش بینی شده است.

به گفته وی تلاش می شود جمهوری اسلامی ایران در عتبات عالیات به گونه ای کار کند که ماندگار و به یاد ماندنی باشد.

این مسوول افزود : سالانه بیش از یک هزار میلیارد ریال در توسعه و بازسازی حرم های مطهر از سوی جمهوری اسلامی ایران که عمده آن مشارکت مردمی است هزینه می شود.

وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه های تعریف شده در این زمینه عموما بیش از ۸۰ درصد مطابق با برنامه زمانبندی می باشد.



*** ۷۰ درصد منابع مالی در بازسازی و توسعه عتبات کمک های مردمی است



وی ادامه داد : در این میان بودجه های دولتی در این حوزه موردی است و در واقع پشتوانه اصلی این ستاد در بازسازی عتبات عالیات مشارکت و کمک های مردمی است.

سراجان افزود : حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پشتوانه منابع مالی مردم هستند و کمک ها و همراهی های آنان نقش محوری در توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه دارد.

معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: در واقع همانطور که در هشت سال دفاع مقدس پشتوانه مردمی عامل موفقیت کشور در جنگ با دشمن بود امروز افتخار ما این پشتوانه مردمی و عامل موفقیت در بازسازی عتبات است.

وی تصریح کرد : با این حال هنوز درصد اندکی از مردم را توانسته ایم در بحث مشارکت در بازسازی اعتبات مقدسه در عراق فعال کنیم.

سراجان عنوان کرد : این رقم حدود پنج درصد از مردم هم نیستند و ظرفیت قابل توجهی از مشارکت و کمک های مردمی را داریم که باید به این حوزه ورود کرده و آنها را فعال کنیم.

وی ادامه داد : مردم علاقمند و معتقد هستند وحمایت و پشتیبانی می کنندو این وظیفه ما است که زمینه حضور آنان را در این عرصه فراهم کنیم.

معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: مردم با همه مشکلات اقتصادی و معیشتی کمک می کنند و در خراسان رضوی هم بر مبنای ظرفیت ها بالای این استان پروژه های ویژه و مستقلی را تعریف کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *