سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

رسالت فراموش‌شده مؤسسه نشر آثار امام

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 410532
مرحوم حاج‌احمد خمینی در اول شهریور ۱۳۶۷ طی نامه‌ای به حضرت امام خمینی(ره)، طرح تشکیل مؤسسه‌ای با رسالت تنظیم و نشر آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف این آثار را ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، مرحوم حاج‌احمد خمینی در اول شهریور ۱۳۶۷ طی نامه‌ای به حضرت امام خمینی(ره)، طرح تشکیل مؤسسه‌ای با رسالت تنظیم و نشر آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف این آثار را ارائه کرد. بر اساس طرح «تشکیلات و شرح وظایف مؤسسه» که توسط آقایان محمدعلی و حمید انصاری تدوین و کلیات آن مورد موافقت حضرت امام و رؤسای سه قوه قرار گرفته بود، مؤسسه‌ای با عنوان «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تشکیل و به مدت شش سال با هدایت و نظارت حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی یادگار گرانقدر حضرت امام(ره)، خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه کرد.

پس از رحلت یادگار امام(ره)، این مؤسسه تاکنون با مسئولیت و نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌سیدحسن خمینی به فعالیت خود ادامه داده است. به استناد نامه مرحوم حاج‌احمد خمینی به حضرت امام، صیانت از آرا و اندیشه‌های سیاسی و غیرسیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی را می‌توان به‌عنوان رسالت اصلی مؤسسه قلمداد کرد و از این منظر عملکرد مؤسسه در ربع قرن اخیر را مورد سنجش قرار داد. گرچه مؤسسه در طول عمر خود، به‌ویژه در دوران حیات یادگار حضرت امام(ره)، خدمات بسیار ارزشمندی را در راستای صیانت از آثار امام(ره) داشته، لکن در سال‌های اخیر، گویا این رسالت به فراموشی سپرده شده و مؤسسه به‌عنوان یک ابزار و امکان در خدمت یک جریان سیاسی خاص درآمده است.

از آنجا که حضرت امام(ره)، نه‌تنها متعلق به ملت ایران و مسلمانان جهان، بلکه متعلق به تمامی آزادیخواهان و عدالت‌پیشگان و حق‌طلبان عالم هستند، بدیهی است که چنین رویکردی از مؤسسه، موجبات نگرانی عمومی و علاقه‌مندان حضرت امام را فراهم سازد. اکنون یک سؤال بسیار مهم، ذهن فرزندان معنوی امام و دلسوزان انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور را به‌شدت مشغول کرده و آن اینکه، چرا مؤسسه به‌جای صیانت از امام(ره)، به ابزاری برای تحریف امام از سوی یک جریان سیاسی تبدیل شده است؟ برای اثبات این دیدگاه نسبت به مؤسسه، دلایل گوناگونی وجود دارد و عملکرد پایگاه اطلاع‌رسانی جماران به‌عنوان ارکان مؤسسه طی سالیان اخیر، یکی از این دلایل است. بر اساس اخبار خبرگزاری‌ها در روزهای اخیر، این پایگاه اطلاع‌رسانی به دستور مقامات قضایی فیلترشده و احتمالاً یکی از دلایل این اقدام، فاصله گرفتن این پایگاه از رسالت اصلی خود و عمل بر خلاف این رسالت می‌باشد.

حضرت امام(ره) در پاسخ به نامه مرحوم حاج‌احمد خمینی درباره پیشنهاد تشکیل مؤسسه می‌نویسند: «فرزند عزیزم احمد، حفظه‌الله تعالی و ایده. از آنجا که شما را در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می‌دانم و در تمامی فراز و نشیب‌ها در کنار من بوده‌ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی، لهذا شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود -که بسا در رسانه‌های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است- انتخاب می‌نمایم و از خداوند متعال که حاضر و ناظر است توفیقات شما را خواستارم. امید است با صرف وقت و دقت‌نظر، این امر را به پایان برسانی.»
یادگار حضرت امام(ره) در زمان حیاتش بر اساس سفارش حضرت امام(ره) به درستی وظیفه‌اش را در این راستا انجام داد، لکن امروز متولیان و دست‌اندرکاران مؤسسه، در مسیری دیگر حرکت می‌کنند و همین امر دغدغه‌آفرین شده است. انتظار مردم علاقه‌مند به حضرت امام(ره) در شرایط کنونی از مسئولان مؤسسه و شخص سیدحسن خمینی، این است که بر اساس رسالت و فلسفه وجودی این مؤسسه (که با پول بیت‌المال مسلمین اداره می‌شود)، با هر نوع تحریفی در آرای حضرت امام برخورد کرده و بالاتر از این، اجازه ندهند مؤسسه و یا بخش‌هایی از آن، در خدمت جریانی که قصد تحریف امام را دارد، قرار گیرد.
برای نمونه، انتظار این است که مسئولان مؤسسه و شخص سیدحسن به‌عنوان متولی اصلی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، نسبت به قرائتی که آقای محمدرضا خاتمی طی مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران از امام(ره) و آرا و اندیشه‌های آن عزیز سفرکرده ارائه می‌دهد، اعلام موضع کنند. عدم اعلام موضع و سکوت مؤسسه در قبال موضوعاتی از این دست، یعنی قبول و پذیرش تحریف آرا و اندیشه‌های حضرت امام(ره)، آن هم از سوی مجموعه‌ای که رسالتش صیانت از امام است.
آقای محمدرضا خاتمی به‌عنوان دبیر کل پیشین حزب منحله مشارکت که با رأی دادگاه به خاطر فتنه ۸۸ منحل گردید، از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی جماران به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب معرفی می‌شود. محمدرضا خاتمی در مصاحبه با این پایگاه، ضمن بیان این ادعا که مردم امروز قرائت اصلاح‌طلبان از امام(ره) را بیشتر می‌پسندند، می‌گوید: «حکومت دینی در منطق امام خمینی، حکومت فقیهان نیست، حکومت فقه هم نیست.»
اکنون باید مؤسسه نسبت به این نوع نگاه از سوی اصلاح‌طلبان درباره نگرش حضرت امام(ره) به حکومت دینی، اعلام موضع کند. آیا با مراجعه به آثار قلمی و بیانی متعدد حضرت امام(ره) در خصوص ماهیت حکومت دینی، می‌توان چنین گزاره‌ای را استنتاج نمود.
از منظر حضرت امام(ره)، اگر حکومت دینی، نه حکومت فقیهان است؛ نه حکومت فقه، پس حکومت کیست؟ آیا این گزاره با محکمات حضرت امام(ره) درباره ولایت مطلقه فقیه، قابل جمع است؟ آیا دیدگاه‌ها و آرا و اندیشه‌های حضرت امام(ره) در خصوص حکومت اسلامی و ولایت فقیه، مبهم و دوپهلو می‌باشد و به همین دلیل امروز قرائت‌های مختلف مانند قرائت محمدرضا خاتمی ارائه می‌شود؟ یا اینکه بر عکس، دیدگاه‌های حضرت امام در موضوع ولایت فقیه بسیار محکم و شفاف است و بعضاً قرائت‌های مختلف با هدف تحریف اندیشه امام ارائه می‌شود؟ آیا دیدگاه ارائه شده درباره ماهیت حکومت دینی در منطق امام(ره) از سوی مسئولان مؤسسه و شخص سیدحسن خمینی مورد تأیید است؟ اگر آنان این دیدگاه را تأیید نمی‌کنند، پس چرا با صراحت اعلام موضع نمی‌کنند و زنگ خطر برای تحریف اندیشه امام را به صدا در نمی‌آورند؛ و اگر تأیید می‌کنند، مواضع صریح و نظرات قاطع امام در این خصوص را چگونه تفسیر می‌کنند. برای نمونه حضرت امام(ره) درباره حکومت دینی در کتاب ولایت فقیه صفحه ۳۲ می‌گویند: «حکومت اسلامی، نه استبدادی است و نه مطلقه، بلکه مشروطه است؛ البته نه مشروطه به معنای متعارف فعلی آن که تصویب قوانین تابع آرای اشخاص و اکثریت باشد مشروطه از این جهت که حکومت کنندگان در اجرا و اداره مقید به یک مجموعه شرایط همان احکام و قوانین اسلام است که باید رعایت گردد. از این جهت حکومت اسلامی، حکومت قانون الهی بر مردم است.»
آیا این عبارت صریح حضرت امام(ره) که می‌فرمایند، حکومت اسلامی حکومت قانون الهی بر مردم است، با جمله محمدرضا خاتمی که می‌گوید در منطق امام حکومت دینی، حکومت فقه هم نیست، قابل جمع است؟ اسناد فراوانی از حضرت امام درباره حکومت دینی وجود دارد که از آن برخلاف ادعای محمدرضا خاتمی استفاده می‌شود که در منطق حضرت امام(ره)، حکومت دینی، حکومت فقه است.
اما در خصوص بخش اول گزارش تحریفی محمدرضا خاتمی که می‌گوید، در منطق حضرت امام خمینی، حکومت دینی، حکومت فقیهان نیست، دیدگاه امام روشن است. برای نمونه حضرت امام(ره) در صفحه ۳۳ کتاب البیع آورده‌اند: «بنابر آنچه گذشت، امر ولایت و سرپرستی امت به «فقیه عادل» راجع است و اوست که شایسته رهبری مسلمانان است؛ چه حاکم اسلامی باید متصف به «فقه» و «عدالت» باشد. پس اقامه حکومت اسلامی و تشکیل دولت اسلامی بر فقیهان عادل، واجب کفایی است.»
آیا این جمله و نگاه امام(ره)، با جمله محمدرضا خاتمی که می‌گوید، حکومت دینی نزد امام، حکومت فقیهان نیست، قابل جمع است؟ از دیدگاه امام، حکومت دینی، هم حکومت فقیهان است و هم حکومت فقه است و ولایت فقیه، ولایتش همان ولایت رسول‌الله(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع) است که در سلسله مراتب ولایت الهی قرار دارد. وقتی دیدگاه‌های امام(ره) اینچنین روشن است، چرا مؤسسه نشر آثار امام اجازه تحریف اندیشه امام را می‌دهد و خود بسترساز چنین تحریف‌هایی می‌شود؟ البته گزاره تحریفی نقد شده یکی از چندین گزاره تحریفی حضرت امام از سوی محمدرضا خاتمی در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران است و لازم است تمامی این گزاره‌های تحریفی در جای خود نقد گردد و از امام واقعی در برابر آفت تحریف صیانت شود.
https://jahannews.com/vdcc1xq0i2bqsp8.ala2.html
jahannews.com/vdcc1xq0i2bqsp8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *