جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

روغن ریخته ای که عربستان نذری داد!

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 420838
بسیج پزشکی ایران نسبت به خرماهای آلوده عربستان سعودی که در قالب هدیه و کمک به برخی کشورها از جمله افغانستان ارسال می‌شود، هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آمریکایی‌ها در گذشته تاریخی خود (سال ۱۷۶۳ میلادی) با اهدای پتو و پوشاک آلوده به ویروس‌های آبله و تیفوس به سرخ پوستان موجب کشته شدن جمعیت کثیری از سرخ پوستان شدند و جدیدا اینکار را نیز به متعهدین خود نیز آموخته‌اند.

در این راستا بسیج پزشکی ایران اعلام کرده است که خبرها حاکیست عربستان سعودی ۵۴ تُن خرما را از طریق برنامه غذایی جهان (WFP) به افغانستان هدیه داده است، مقام‌های عربستانی گفته‌اند که این مقدار خرما پیش از فرارسیدن ماه رمضان به دانش‌آموزان مدارس ولایت بدخشان، نیمروز و نورستان توزیع ‌شود.

طبق مستندات متعدد از جمله منابع علمی منتشر شده از خود سعودی‌ها موجب شد که مردم عربستان و دیگر کشورهای عربی همجوار از خوردن خرمای عربستان خودداری کنند به خصوص در سایت‌ها و روزنامه‌های عربی بحث زیادی در مورد آن شده است، جمله‌ای با این مضمون :[الاطباء یحذرون من تناول الرطب قبل غسله جیداً لإنتقال مرض الکورونا - فقد سکنت الخفافیش فی النخیل هذه السنه وهی المسببه للمرض] داشتند که احتمالا منظور آنها عفونت کرونا ویروس نوع مرس بوده است یعنی کسی که در اثر تماس یا مصرف خرما در عربستان دچار آن بیماری شده بوده و علت آلودگی خرماها را حضور خفاش‌های میوه خوار آلوده به ویروس مرس که در نخلستان‌های عربستان زندگی می‌کردند٬ ذکر شده است.

تحقیقات انجام شده دانشگاه الفیصل در ریاض و دانشگاه کلومبیا در آمریکا با آزمایش روی حدود ۱۰۰ خفاش نخلستان‌های عربستان از هفت گونه مختلف متوجه شدند ۲۸ درصد خفاش‌ها آلوده به کرونا ویروس بودند و یک خفاش آلوده به ویروس مرس کشف کردند که از گونه خفاش مقبره‌ای معمولی (Taphozous perforates) بود‌ه است. بنابراین احتمال انتقال این بیماری از طریق خرمای عربستان وجود دارد.

محمد رضا ناظر٬ متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی در پاسخ به اینکه که آیا این بیماری ارتباطی با بیماری خرما که شما نام آن را نخستین‌بار در کشور مطرح کرده بودید٬ دارد، گفت: خیر، در واقع نام بیماری خرما یا بهتراست بگوییم تب خرما از منطقه خرمای عربستان گرفته شده و از طریق خوردن خرما منتقل نمی‌شود، بلکه بیشتر از طریق دام و گوشت و لبنیات آلوده منتقل می‌شود و به تازگی هم انتقال انسان به انسان گزارش شده است.

وی افزود: متن توصیه CDC ‌آمریکا در سال ۲۰۱۴ در سفر به عربستان این است که همه مسافران مشکوک به تب خونریزی دهنده؛ باز گردانده از عربستان باید از نظر سه بیماری تب خرما، تب کریمه کنگو و تب ریفت بررسی شوند.

ناظر ادامه داد: در مورد احتمال بیوتروریستی بودن ابولا و ساخت آن توسط آمریکا باز هم عده‌ای نظر ما را انکار کردند ولی اگر مقالات قبلی ما را خوانده باشید تمام نظرات ما در مورد ابولا توسط پروفسور سیرل برودریک و دکتر میشل مادین متخصصین بیماری‌های عفونی لیبریا و آفریقای جنوبی تایید شد.

وی گفت: همچنین هورویتز در کتاب منطقه حساس افشا می‌کند برخی کشورهای آفریقایی برای صیانت از امنیت ملی آمریکا عملیاتی با اسم رمز تفاهم نامه ۲۰۰ آغاز کردند که در آن به بیولوژیست‌های مخفی آمریکا، اجازه دادند بیماری و ویروس مهلک ابولا را در زئیر (کنگو) بسازند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی افزود: از کجا معلوم که آنها در بیابان‌های عربستان نیز آزمایشگاه‌های تحقیقات بیوتروریستی تاسیس نکرده باشند چرا که تحقیقات انجام شده بر روی خفاش‌ها، تب خرما در فاصله چندین هزار کیومتری از دانشگاه الفیصل بوده٬ هر چند آنها ذکر کردند که همه نمونه از خفاش‌ها را به دانشگاه کلومبیای آمریکا منتقل کردند.

ناظر افزود: مشکل دیگر به دنبال دفع یک صد میلیون هسته خرما و رشد و گرده افشانی نخل‌های به وجود آمده موجب انتشار ژنی خرماهای نامرغوب عربستان در منطقه است که در واقع باید به فکر بیوتررویست کشاورزی هم بود و همچنین رشد فزاینده واردات لباس‌های تاناکورا و دست دوم به کشور مساله ای است که باید به آن بیشتر پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند: "همچنانى که دشمن در دشمنى کردن، روش‌هاى خود را تغییر می‌دهد، ما باید هوشیارى و بیدارى خود را زیاد کنیم"، بنابراین در تعریف و تمجید از وضعیت بهداشت عربستان نباید "دایه داغ تر از داعش " بود و ابتدا به جوانان مخلص مملکت خود اعتماد و ایمان داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *