سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۲۲

۵۰درصد وام‌های قرض‌الحسنه را کارمندان بانک‌ها می‌گیرند!

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 281130
مرکز پژوهشهای مجلس با اعلام اینکه در بررسی های بعمل آمده مشخص شده، حدود ۵۰درصد وام‌های قرض‌الحسنه را کارمندان بانک‌ها می‌گیرند، اعلام کرد، لازم است بانک مرکزی هر گونه استفاده از منابع قرض الحسنه برای کارکنان بانک ها را ممنوع سازد.
۵۰درصد وام‌های قرض‌الحسنه را کارمندان بانک‌ها می‌گیرند!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد: قرض الحسنه یکی از نهادهای مالی – اسلامی است که در روایات به آن تاکید فراوانی شده است. در واقع، در نظام مالی اسلامی از این ابزار برای تامین مالی افرادی استفاده می شود که نه آن قدر ناتوانند که مستحق پرداخت های جبرانی شوند و نه به حدی توانایی مالی و اقتصادی دارند که درصدد گسترش و ارتقای سطح زندگی و فعالیت خود باشند.
 
در این گزارش ، پیشینه و فراز و فرودهای قرض الحسنه در ایران، خواه در قالب صندوق های قرض الحسنه و خواه در قالب سپرده های قرض الحسنه مورد اشاره قرار گرفته و قوانین، مقررات و ضوابط اصلی حاکم بر این پدیده مرور شده اند. در مجموع به نظر می رسد ، قوانین و مقررات لازم برای ساماندهی صندوق های قرض الحسنه و سپرده های قرض الحسنه رشد محسوسی یافته باشند.
 
در ادامه با اشاره به مصارف سپرده های قرض الحسنه، نگاهی ویژه به وام رفع احتیاجات ضروری کارکنان بانک ها داشته و به مقایسه شرایط اعطای وام قرض الحسنه ، کارکنان بانک ها و سایر وام های قرض الحسنه از جمله سقف وام، مدت بازپرداخت، کارمزد و وثایق پرداخته می شود.
 
یکی از نکاتی که علاوه بر شرایط سهل تر اخذ وام قرض الحسنه کارکنان بانک ها نسبت به سایر وام های قرض الحسنه وجود دارد آن است که بخش مهمی از منابع قرض الحسنه بانک ها به مصرف وام رفع احتیاج کارکنان خود آن بانک ها می رسد به گونه ای که اکثر بانک ها نامه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد میزان سهم سپرده های قرض الحسنه در تامین مالی وام رفع احتیاج کارکنان خود را بی پاسخ گذاشته و این میزان در تنها بانکی که حاضر شد این اطلاعات را بدهد حدود نیمی از کل وام های قرض الحسنه اعطایی آن بانک بوده است.
 
در مورد وام رفع احتیاجات ضروری کارکنان بانک ها هر چند تداوم پرداخت این وام به دلیل جلوگیری از فساد احتمالی کارکنان لازم است، اما به نظر می رسد با توجه به لزوم پرداخت سپرده های قرض الحسنه به افراد ناتوان جامعه ( و تفاوت وضعیت مالی کارکنان بانک ها نسبت به دیگر طبقات جامعه) و با عنایت به این که در حال حاضر حدود نیمی از وام های قرض الحسنه برخی بانک ها به وام قرض الحسنه رفع نیازهای ضروری کارکنان خود آن بانک ها اختصاص می یابد؛ لازم است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد آیین نامه یا تدوین دستورالعملی خاص، هر گونه استفاده از منابع قرض الحسنه برای کارکنان بانک ها را ممنوع سازد.
 
گزارش مذکور می افزاید: در این مطالعه، همچنین با مرور میزان جذب سپرده های قرض‌الحسنه و جایگاه آن در میان سپرده های بانکی، به برخی مشکلات جذب پرداخته و میزان جذب سپرده های قرض الحسنه با میزان تسهیلات قرض الحسنه اعطایی مقایسه شده است. نسبت تسهیلات قرض الحسنه به سپرده های قرض الحسنه که تا سال 1387 کمتر از 40 درصد بود با تاکید بسته های سیاستی - نظارتی بانک مرکزی طی سال های 1387 تا 1390 به 50 درصد و سپس 70 درصد رسیده است.

در نهایت ، امید است تا با تاسیس صندوق قرض الحسنه در موسسات اعتباری و تفکیک حساب های مربوطه، تطابق کامل میزان سپرده های قرض الحسنه و تسهیلات قرض الحسنه به سرعت محقق شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای همین است که هر کارمند بانک چند تا خانه دارد و ماشین اخرین سیستم
د
Iran, Islamic Republic of
ایکاش یک نفر از کارمندان بانک را معرفی کنید که چندین خانه!! و اتومبیل آخرین سیستم!!! در اختیار داشته باشد. ایکاش ندانسته صحبت بی پایه و اساس نکنیم.
معلم
آقا یکی از افراد نزدیک ما با مدرک دیپلم در بانک الان باز نشست شده و 7 تا خونه داره البته یک ماشین . اونم خودش نخواسته . در حالیکه ما زن و شوهر لیسانس که یک تا پنج سال دیگه بازنشست می شیم تازه یه خونه دو طبقه ساختیم که اونم نزدیک 100میلیون وام برداشتیم
مجلس محترم خیلی دیر به این نتیجه رسیده است! حال که دیگر جلوی پرداخت وام های قرض الحسنه را گرفته اند، تازه به این نتیجه رسیده اند؟!
Iran, Islamic Republic of
كاملا درست است!! بنده با مدرك فوق ليسانس و 20 سال سابقه اداري نتوانستم حتي يك وام قرض الحسنه بگيرم اما در عوض يكي از اقوام كه صندقدار بانك و ديپلم هستش خودش اذعان ميكنه طي 20 سال سابقه اش 10 فقره وام كلان قرض الحسنه و يا با سود 4 درصد و بازپرداخت 30 ساله گرفته!!! جالبه بدانيد بنده هنوز نتوانستم سرپناه و منزلي خريداري كنم اما ايشان يك مجتمع آپارتماني 8 واحدي دارد .اين عدالت نيست.
آواز دهل از دور خوشه ، اميدوارم همه بچه هاتون كارمند بانك بشن اينقدر حسرت نخوريد و بفهميد كه اينا همش دروغ و شايعه هستش
كيان
معلومه خيلي شكه شدي از اين گزارش اقاي كارمند بانك
Iran, Islamic Republic of
..... پس این همه وام های ۱۵۰ میلیونی برای خرید خانه میدهند مال عمه من است
خیلی دوست داشتم شما که سابقه وتحصیلاتتون رو گفتید ، ساعات مفید کاریتون در هفته رو هم می گفتید .واقعا تو این 20سال به اندازه یک سال کارمند بانک کار مفید داشتید .ضمن اینکه به عنوان یه کارمند بانک اعلام می کنم این خبرا هم نیست
United States
من 2 برابر کارمند بانک کار میکنم کارشناس ارشد هستم اما حقوقم نصف کارشناس بانکه که البته دانشجوی من بوده نیست
حمید
Finland
یعنی کسی جلوی شمارو گرفته بود که کارمند بانک بشین استاااااااااد
Iran, Islamic Republic of
وام کلان!!!!! آقا یا خانمی که در این قحطی لیسانس! موفق به اخذ مدرک لیسانس شدید و فقط شما هستید که لیسانس دارید، به عرض مبارکتون برسونم که خود جنابعالی توان یک روز کار کردن پشت همان باجه را نداشته و نخواهید داشت. درمان درد خود را از جایی دیگر باید جستجو کنید.
Iran, Islamic Republic of
اولا لیسانس نه فوق لیسانس
ثانیا شما از کجا میدونید که ایشون توان این کار را ندارند
ثالثا مگه تنها کار سخت، کار کارمندان بانکه. یعنی کارمندان آتش نشانی، پرستارها، معلمان و خیلی های دیگه کارشون آب خوردنه؟
حمید
Finland
هرچند که اینها دروغی بیش نیست امااااااااااااا کسی جلوی شمار ار گرفته بود که کارمند بانک شوید آقای فوق لیسانس
Iran, Islamic Republic of
و50 درصدبقیه راهم مدیران لابد.....
البته نباید بی انصافی کرد. همه کارمندان بانک که نه. اما مدیران شعبه ها و مسئولان بانکی بله همینطوره
کارمندان بانک هم مثل ما کارمند هستند فقط ممکنه هر چند سال یکبار حدود 20 تا 30 میلیون تومان قرض الحسنه بگیرند که البته باز با تمام کارمندان و خصوصا اقشار کارگر کشاورز قابل قیاس نیست.
اما مدیران شعب یک قلم وامشان بعضا به 120 و 130 میلیون تومان قرض الحسنه میرسد.
لطفا کاربانکی رابامشاغل معلمی که درطول سال حتی7ماه هم کارمفیدندارند مقایسه نکنید.
ع ج
مامعلمان به چه روزی افتاده ایم که شما بانکی هم اظهار نظر کنی
ح د
اونیکه در بیابانهای جنوب کار میکنه چی؟
حمید
Finland
دندش نرم درس می خوند.یه رشته نون و ابدار مثل حسابداری واقتصاد و مدیریت میخوند تا کارمند بانک می شد.
Iran, Islamic Republic of
من و خیلی از کارشناسان که الان دارای حقوق ماهیانه 1500 هستیم امادگی خود را برای کار در پشت باجه بانک با 1.5 برابر ساعت کاری بیشتر اعلام میکنم بدون حقوق اما فقط همون وامهای 2 در صدی - ازدواج - خودرو - مسکن - تحصیل - لوازم منزل- عطسه - سرفه -...- بستانکاری کارت کارکنان بانک با موجودی صفر - بیمه درمان بی دردسر با فرانشیز 90درصد- بیمه کار بانک8درصد - بخشودگی برخی وامها در زمان بازنشتگی - و مابه تفاوتها و اینکه بانک مگه در آمد داره ؟ همش پول ماهاست ؟ لابد می گی خوب می خواستی نذارید ......
آواز دهل از دور خوشه
اگه 15 سال تو بانک کار کردی و نتونستی بری مرخصی
وقتی تمام دوستات و کسانت ازدواج کرد و نتونستی بری عروسیشون
وقتی بابات فوت شدو نتونستی بری بالا سرش
آنوقت میفهمی کارمند بانک هرچه بگیره نصف حقشه