جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گزارش کامل اختتامیه جشنواره فیلم فجر

يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب: 271339
سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با اعلام اسامی برگزیدگان بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو و سینما‌حقیقت به کار خود پایان داد.
به گزارش جهان، مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر امشب -22 بهمن- در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم برگزیدگان بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره‌ فیلم فجر به شرح معرفی شدند:

*جلوه‌های ویژه میدانی:محسن روزبهانی (استرداد)

*جلوه‌های ویژه بصری:بهنام خاکسار (عقاب صحرا)

*صداگذاری: محمدرضا دلپاک (برلین منفی 7)

* صدابرداری: نجفی/ دانشمند (قاعده تصادف)

* طراحی صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی (حوض نقاشی)

* چهره پردازی: امیر اسکندری (رسوایی)

* تدوین: بهرام دهقان (آسمان زرد کم‌عمق) و (استرداد)

*موسیقی: حامد ثابت (برلین منفی 7)

* فیلمبرداری: هومن به‌منش (دربند)

*بهترین بازیگر نقش مکمل زن: پگاه آهنگرانی (دربند)

*بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:رامبد جوان (گناهکاران)

*بهترین بازیگر نقش اول زن: هانیه توسلی (دهلیز)

* بهترین بازیگر نقش اول مرد: حمید فرخ نژاد (استرداد)

* فیلمنامه: بهنام بهزادی (قاعده تصادف)

*کارگردانی: پرویز شهبازی (دربند)

*بهترین فیلم: استرداد (محسن آقا علی اکبری/ بنیاد فارابی)

*جایزه ویژه هیات داوران به علیرضا داودنژاد (کارگردان کلاس هنرپیشگی) به خاطر حضور نجیبانه مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی.

*جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): منوچهر محمدی به خاطر فیلم حوض نقاشی و پوران درخشنده به خاطر فیلم هیس... دخترها فریاد نمی‌زنند.

*جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین الملل: بهنام بهزادی به خاطر فیلم قاعده تصادف.

*جایزه ملی: تقدیم شد به انسیه شاه حسینی و سید سعید سید زاده به خاطر فیلم زیباتر از زندگی

 
*******بخش مستند*******
 

*سیمرغ دستاورد فنی و هنری مستند به هادی بهروز برای فیلمبرداری «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد.

*سیمرغ بهترین کارگردانی مستند هم به مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «مشتی اسماعیل» تعلق گرفت.

*سیمرغ بهترین فیلم مستند هم به «رودخانه لیان» رامتین بالف اهدا شد.

جوایز نقدی بخش مستند 15 میلیون تومان است.


******* سیمرغ نگاه نو********

 *سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری بخش نگاه نو به همراه 20 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به فرشاد محمدی برای فیلمبرداری «برلین منفی هفت».

*سیمرغ بهترین کارگردانی بخش نگاه نو به همراه 20 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به هادی مقدم دوست برای کارگردانی «سر به مهر»

*سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو به همراه 25 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به سید محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «دهلیز».

**حسینی: سینمای سیاسی از متلک‌گویی بگذرد

به گزارش فارس، مراسم اختتامیه سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،جواد شمقدری رییس سازمان امور سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی سینما و اصحاب رسانه امشب -22 بهمن ماه- در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

بنا بر این گزارش، حسینی در این مراسم طی سخنانی گفت: تقدیر و تحسین ملت ایران که امروز یکبار دیگر چشم جهانیان را خیره ساختند و ثابت کردند که ؛

زیر شمشیر حوادث پای برجائیم ما

رو نمی تابیم از سیلاب ،دریائیم ما

وی ادامه داد: سی‌و‌یکمین سفر سینماگران با قطار جشنواره به ایستگاه پایانی رسید و تصویری متفاوت در خاطر مخاطبان کشید. قطاری که هم واگن‌هایش بیشتر گشته و هم امنیتش تضمین شده‌تر است و هم تنوع سرنشین و کالا به مشتریان انتخابی مطلوب‌تر را مژده می‌دهد.

وی اظهارداشت: سینمای دینی هم به صدر اسلام پرداخته و هم از تاریخ عبور کرده و روزگار معاصر و زندگی امروزین را به رخ کشانده است و بر مسند عبرت نشانده است، گرچه تا سرایت هنر به رگ و پی آن، به زمان و افزایش میزان تعمق و تعقل نیازمندیم، و دل به طبیبان دردشناس می‌بندیم.

وی تصریح کرد: ژانر اجتماعی به اقشار گسترده‌تر و موضوعات زنده‌تر و مسائل به‌روزتر و آسیب‌شناسانه‌تر پرداخته است، که کمال آن، درآمیختگی توجه به واقعیت‌ها و نگاه امیدوارانه به مسیر فراروست. سینمای سیاسی به جریان‌شناسی و فلسفه وقایع عنایت پیدا کرده است، اگرچه ضرورت دارد از متلک‌گفتن‌های سیاسی و نقل وقایع و سطحی نگریستن به شخصیت‌ها بگذرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: تلاش فیلم‌سازان متعهد بر کنار زدن نقاب از رخ داعیه‌داران صلح و امنیت و حقوق انسانی و برملا ساختن نحوه‌ی رفتار آنان با ملت‌های دیگر درخور توجه است. نقش‌آفرینی سینمای دفاع مقدس این‌بار بیشتر بر عهده‌ی استان‌ها بوده است که نیازمند حمایت و تقویت است.

وی گفت: از فیلم‌اولی‌ها، جوانان و تازه به میدان آمده‌ها، خبرهای خوشی به‌گوش می‌رسد و نویدبخش آینده‌ی خوبی برای سینمای ایران است. امروز غرور این ملت، به غیرت قاصدک‌های مقصدشناس معرف‌بال هنرخال بلندپرواز مسیر کمال، زلفی از جنس رضای حضرت ذوالجلال، گره زده است.

وی افزود: سینمایی که کلید پیشرفت کشور است اگر به همت و غیرت و معرفت صاحب‌خانه‌ها از دسترس نااهلان دور بماند، امنیت کیان این سرزمین مقدس در افکار مردمان و اذهان جهانیان تضمین خواهد شد. حسن ختام کلام سه بیت از فیض کاشانی که نیاز مبرم امروز ما و سینمای ماست:

بیا تا مونس هم یار هم غمخوار هم باشیم          انیس جان غم ،فرسودهٔ بیمار هم باشیم

دوای هم شفای هم برای هم فدای هم          دل هم جان هم جانان هم دلدار هم باشیم

غم هم شادی هم دین هم دنیای هم گردیم          بلای یکدیگر را چاره و ناچار هم باشیم
 

**شمقدری: سینمای ایران نیاز به همگرایی و همدلی دارد

جواد شمقدری در بخش دیگری از آیین‌ اختتامیه جشنواره فیلم فجر با تشکر از مدیران سازمان و دبیر دو دوره جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌‌تردید جشنواره فیلم فجر بزرگترین، مهم‌ترین و زیباترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌آید که ما سی و یکمین دوره آن را پشت سر می‌گذاریم و در آغاز دهه چهارم سینمای کشور هستیم.

وی افزود: در فیلم‌های سینما سه گرایش دیده می‌شود گروهی از فیلم‌ها به سمت سینمای بدنه و به دنبال سرگرمی و مخاطب عام هستند بخش دیگری از سینما راغب هستند تا رأی و نظر داوران جشنواره‌‌های جهانی را به خود جلب کنند و گروهی از فیلم‌ها نگاهی محتوایی و ارزشی به موضوعات داشته و آنها را دستمایه قرار می‌دهند.

وی در ادامه گفت: اتفاق مبارکی امسال رخ داد، اکثر فیلم‌های ما به این سه بخش توجه داشتند و سه ضلع سینمایی را تکمیل کردند.جذب مخاطب و داشتن محتوا و ارزش‌های متعالی و مفهومی در اکثر آثار دیده می‌شود همچنین بخشی از فیلم‌ها به گواه داوران بین‌المللی جشنواره فجر بسیار خوب و با محتوا ساخته شد و همه را شگفت‌زده کرد زیرا فیلم‌ها در این بخش در خدمت برنامه‌ها و نگاه‌های ملی کشور بودند و مخاطب را با خود همراه ساختند.

جواد شمقدری در ادامه گفت: سینمای ایران نیاز به همگرایی و همدلی دارد و اهالی رسانه و سینماگران در این دوره همدل و همراه بودند و به سهم خودشان وظایف را انجام دادند.ما سینماگران با بهره‌گیری از هنر زیبا و گنجینه ذیقیمتی که در اختیار داریم باید میراث نسل‌های گذشته را به کمک هم به تعالی برسانیم.

وی در ادامه گفت: به سهم خودم امروز که بزرگترین راهپیمایی و با شکوه‌ترین آن‌ها بوده است را به ملت ایران تبریک می‌گویم اما باید بگویم هنوز سوژه‌های مناسب و در خور شأن انقلاب را نتوانستیم به تصویر بکشیم.همین جا از همه هنرمندان می‌خواهم تا سوژه و فیلم‌نامه‌ای را اگر دارند به ما ارائه دهند.

وی در خاتمه گفت: این اختتامیه چهارمین دوره جشنواره در زمان مدیریت من است و از محمد خزائی و آقای مسعود شاهی که در دوره‌های قبل ما را همراهی کردند تشکر و قدردانی می‌کنم همچنین هیئت داوران و هیئت انتخاب، اهالی رسانه که ما را همراهی کردند امیدواریم سینمای ایران با حمایت‌های شما عزیزان راهی متعالی را پیش بگیرد موفق و پیروز و سربلند باشید.

**عباسیان: آینده درخشانی را برای سینما آرزو می‌کنم

 دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشکر از همراهانش در برگزاری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر گفت: آینده درخشانی را برای سینما آرزو می‌کنم.

محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای آیین اختتامیه با عرض سلام و ادب خدمت همه حضار و مدیران سازمان سینمایی گفت: تشکر می‌کنم از اینکه امشب در کنار ما حضور دارید و مدیرانی که به من اعتماد کردند از همه همکارانم که تیم بزرگی برای برگزاری جشنواره بودند و مدیران بخش‌های مختلف قدردانی و تشکر می‌کنم که روزهای گذشته را به سختی کار کردند.از سینماگران عزیزی که فیلم‌هایشان در جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه حاضر شد یا دوستانی که فیلم‌هایشان در بخش‌های مختلف مسابقه حضور پیدا نکرد اما بودنشان به جشنواره رونق بخشید.

وی در خاتمه افزود: در اینجا باید از اهالی رسانه و مردمی که از اولین روز جشنواره از این رویداد مهم استقبال کردند و باعث رونق جشنواره فیلم فجر شدند تشکر کنم، دست تک‌تکشان را می‌بوسم و آینده درخشانی را برای سینما آرزو می‌کنم اگر کوتاهی در جشنواره بود بر عهده من دبیر بود.

**بیانیه هیات داوران: ما ملت بزرگی هستیم که قهرمان کم نداریم

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مهدی فخیم‌‌زاده یکی از داوران جشنواره بیانیه هیأت داوران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر  را اینگونه قرائت کرد: سالی که گذشت برای سینمای ایران سال خوبی نبود از میان فیلم‌هایی که به نمایش عمومی درآمد آنها که پرفروش بودند و می‌توانستند مخاطبی را که قهر کرده بودند به سالن‌ها بکشانند در نیمه راه از نمایش آنها جلوگیری شد و از پرده پایین آمدند.

فضای ناامن و متزلزل برای فیلم‌هایی بود که در این شرایط اکران می‌شدند و تنها در تهران نمایش داشتند. نهادها و مؤسسات فرهنگی و هنری که قرار بود به بالندگی سینما کمک کنند از نمایش فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز داشتند جلوگیری کردند و سر باز زدند. سینماها را در سوت و کور کشاندند و نهادهای قانونی نظام را بی‌اعتبار کردند و باعث تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی اهالی سینما به مدیران دولتی شدند. مجموع بلیت‌های فروخته شده در سال گذشته برای فیلم‌ها 10 درصد مخاطبین کشور بود این به معنای آن است که 90 درصد ایرانیان یک بار هم قدم به سالن سینما نگذاشتند اما همین سینمای ضربه خورده و رنجور با همین سالن‌های خالی و سوت و کور 100 فیلم تولید کرد که نزدیک به 50 فیلم آن این قدر خوب بود که در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآید.

وی در ادامه اینگونه خواند: بیشتر فیلم‌ها مربوط به جوانان پرشوری است که از سنگ‌اندازی برخی از نهادها عبور کرده و عاشقانه تلاش خود را ادامه دادند زیرا سینما را دوست دارند و یاد می‌گیرند خوب قصه بگویند و تماشاگران قهر کرده به سینما و سالن‌های خالی آن برگردانند. فیلم‌سازان تازه از راه رسیده سینما و پرده عریض آن را هدف گرفته‌اند و فیلم ساختن برای سینما را به خوبی از فیلم‌ ساختن برای تلویزیون، اینترنت و جشنواره‌های اروپایی متفاوت می‌دانند.

وی در ادامه خواند: تب تند فیلم‌سازانی که قهرمانان آنها با شکم‌های پر بر پرده عریض قرار می‌گیرند تمام شده و اینک کاراکترهای جذاب که تماشاگر را شگفت‌زده می‌کنند باعث می‌شود سالن‌های خالی پر شوند. ما ملت بزرگی هستیم و قهرمان کم نداریم استادان فیلم‌سازی ما با تصویرهای قهرمانی، رفاقت، اخلاق و پهلوانی سینما را پر کردند فیلم‌سازان جوان جای آنها که به آرامش رسیدند، می‌گیرند همانگونه که استاد بزرگ ما ناصر تقوایی گفت ایرانیان آنقدر ذوق و شور دارند که اگر سینما اختراع نشده بود خودشان آن را اختراع می‌کردند ایرانیان مردم شگفت‌انگیزی هستند سینما هم شگفت‌انگیز است در انتظار شگفتی‌های بزرگ و پیروزی و بالندگی نسل جدیدمان هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *