چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

خط قرمز مذاکرات هسته‌ای از زبان لاریجانی

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 359837
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات آتی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵، گفت: مذاکره‌ کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ‌یک از حقوق هسته‌ای صرف‌نظر کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با تبریک میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: امروز آن تیرهای شیطانی در عراق، افغانستان، پاکستان، ‌سوریه و برخی بلاد دیگر اسلامی کاری جز تفرقه و کشتار مسلمانان انجام نمی‌دهند و اقدامات آنان بیشترین بهره را برای قاسطین و سیاست‌بازان مکار جهانی در بر دارد.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر، ناکثین و قاسطین امروز جهان با قدرت اقتصادی و شیطنت‌های سیاسی در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و هر روز به بهانه‌ای ماجرایی درست می‌کنند و به خاطر مطامع دنیوی جنگ راه انداخته‌اند، تصریح کرد: آنها سال‌هاست با مکر سیاسی و رسانه‌ای در مقابل ملت ایران سنگ اندازی کرده، از سلاح انرژی نفت و بانک نیز استفاده نامشروع کرده تا به مقاومت ملت لطمه وارد کنند.

لاریجانی اظهار داشت: اخیرا معاون رئیس جمهور آمریکا به دولت روسیه و آقای پوتین اخطار داد که نباید از ابزار انرژی در ماجرای اوکراین استفاده سیاسی کند؛ واقعا خجالت‌آور است و تعجب‌آور است که این گروه سیاست‌باز مکار این قدر فراموش‌کار شده است؛ مگر شما در این سال‌های از ابزار تحریم نفت و گاز علیه ملت ایران استفاده سیاسی نکرده‌اید؟ پس با چه رو و منطقی نسبت به روسیه موعظه می‌کنید؟

وی در ادامه به مذاکرات آتی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر مقامات آمریکایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای، حرف ناپخته کم مصرف نکرده‌اند و در آشکار و نهان با ژست‌های سیاسی خط و نشان برای حد و حدود فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشیدند که تعداد سانتریفیوژها باید در ایران فلان مقدار باشد یا آب سنگین اراک چنین شود یا تحقیق و توسعه فلان محدودیت را پیدا کند؛ ظاهرا قدرت ‌های بزرگ غربی میدان مذاکره هسته‌ای را با شعبده بازی سیاسی عوضی گرفته‌اند. لاریجانی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای،‌ جدی است تا عیار اتهامات واهی غربی‌ها روشن شود، خطاب به مخالفان حقوق ملت ایران گفت: ملت ایران ارزشی برای اینگونه مانور دروغین شما قائل نیست. ملت ایران طی سال‌های طولانی، ‌مجاهدت و پایداری به چنین دستاوردی ملی رسیده است آن هم در شرایطی که شما قوی‌ترین مقابله را با اراده ملت از خود نشان دادید.

لاریجانی حقوق هسته‌ای ملت ایران را غیر قابل معامله توصیف کرد و با بیان اینکه ایران از مذاکرات هسته‌ای به دنبال روشنگری حق خویش به تمامه است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای، اظهار داشت: مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه آن هم بدون هیچ محدودیت صرف‌نظر نماید.

«مجلس شورای اسلامی همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب روز گذشته تاکید فرمودند مبنای توفیق حرکت آتی کشور را در خود‌باوری و تکیه بر دانش و توانمندی‌های داخلی می‌داند که یک نمونه مهم آن در دانش هسته‌ای رخ نموده است و به روشنی اعلام می‌کند که در مذاکرات آینده چارچوب مورد قبول، صیانت از کلیت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و کمیت این فناوری محل چانه‌زنی نیست و تنها خط قرمز در کیفیت فناوری هسته‌ای بر طبق فتوای رهبری تولید سلاح می‌باشد نه چیز دیگر.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده صرفا در این محدوده و فقط در موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگر می‌توانند مذاکره را ادامه دهند و قدرت‌های غربی بدانند که اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد،‌ مذاکرات نهایی محل مسامحه نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *