جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۱۰

پیشنهاد موشکی‌روسیه بجای S۳۰۰ +عکس

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 409138
رسانه‌های روسیه از پیشنهاد دوباره مسکو به تهران برای جایگزینی اس۳۰۰ با سامانه موشکی آنتی-۲۵۰۰ خبر می‌دهند. پیشتر هم دریافت این سامانه به ایران پیشنهاد شده بود.
پیشنهاد موشکی‌روسیه بجای S۳۰۰ +عکس
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سال ۲۰۰۷ میلادی بود که خبر امضای یک قرارداد نظامی میان ایران و روسیه تبدیل به خبر اول بیشتر رسانه‌های جهان شد: "ایران از روسیه سامانه موشکی اس۳۰۰ خرید".

جمهوری اسلامی ایران و شرکت "روس آبارون اکسپورت" شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که به‌ موجب آن، این شرکت موظف شد ۵ آتشبار S۳۰۰ را به‌ ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.

اما دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه سه سال بعد و در سال ۲۰۱۰ میلادی با صدور فرمانی، تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران را ممنوع کرد.

"اس۳۰۰" یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست. از این سامانه به‌ عنوان نوع تکمیلی سامانه پدافندی اس۲۰۰ یاد می‌کنند که ایران با به‌کار گیری توان داخلی، موفق به بهینه‌سازی آن نیز شده و قرار است به زودی موشک‌های صیاد نیز مکمل موشک‌های این سامانه پرقدرت شود.

اس۳۰۰ در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است. هم‌اکنون اس۳۰۰ پی‌ام‌یو (S-۳۰۰PMU) به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده اس۳۰۰ است که توانایی ردیابی و انهدام حدود ۱۰۰ هدف را دارد. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود ۵ دقیقه‌ است که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس۳۰۰ پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.

لحظه شلیک موشک از سامانه موشکی اس۳۰۰

همزمان با لغو این قرارداد از سوی دولت روسیه، جمهوری اسلامی ایران نیز به دادگاه بین‌المللی در این‌ باره شکایت کرد و نهایتا دادگاه، رای خود را صادر و روسیه را محکوم کرد و مقرر شد که مسکو طبق قرارداد، خسارت لغو این قرارداد که چیزی در حدود ۴میلیارد دلار اعلام شده بود را به تهران بپردازد.

چندی بعد و در سال ۲۰۱۳، روزنامه «کامرسانت» چاپ روسیه با انتشار خبری، اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ماه) به ایران سفر خواهد کرد تا با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران مذاکره کند.

بنابر آنچه کامرسانت آن زمان منتشر کرده بود، "پوتین در مذاکرات خود در تهران قصد دارد دو مسئله مهم برای روسیه را مورد بررسی قرار دهد که یکی از آنها فروش سامانه‌های موشکی «آنتی-۲۵۰۰» به ایران به‌ ازای سامانه موشکی «اس-۳۰۰» را مطرح کند."

سامانه دفاع موشکی آنتی-۲۵۰۰ نیز همانند اس۳۰۰، یک سامانه پدافندی قدرتمند است که می‌تواند به‌ طور همزمان ۲۴ هواپیما را در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار داده و یا با حمله ۱۶ موشک بالستیک به‌صورت همزمان مقابله کند.

سامانه موشکی آنتی۲۵۰۰ (Antey-۲۵۰۰)

این سامانه موشکی دو ویژگی مهم "برد بلند" و "ارتفاع بالا" را داراست، از این‌ رو توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و همچنین امکان رهگیری و انهدام اهداف با سطح مقطع راداری بسیار پایین را دارد؛ ویژگی دیگر این سامانه، مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک و حملات سایبری است.

پیش از این روسیه دو سامانه از «آنتی ـ ۲۵۰۰» را به ونزوئلا فروخته و هم‌اکنون در تلاش است که سامانه‌های دیگری را هم به کشورهای "هند و ترکیه" بفروشد.

بعد از پیشنهاد سال ۲۰۱۳ روس ها برای جایگزینی آنتی ۲۵۰۰ (S-۳۰۰VM) به جای اس ۳۰۰، حالا دوباره خبرگزاری رویترز، امروز به نقل از سرگئی چمزوف رئیس شرکت روس تک گزارش داده که روسیه به ایران پیشنهاد داده که سامانه آنتی ۲۵۰۰ را به جای سامانه موشکی اس۳۰۰ دریافت کند و طبق این گزارش، ایران هم‌اکنون در حال بررسی این پیشنهاد است.

Antey-۲۵۰۰

۳۰ دی ماه سال جاری نیز، در جریان سفر ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تهران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از دیدار وزرای دفاع دو کشور گزارش داد که "ایران و روسیه برای حل و فصل مشکل سامانه موشکی اس۳۰۰ به توافق رسیده‌اند."

حالا با گذشت یک ماه از آن توافق، روس‌ها فاش کرده‌اند که به ایران پیشنهاد دریافت سامانه موشکی انتی ۲۵۰۰ را داده‌اند، سامانه‌ای که قبلا هم یک بار به ایران پیشنهاد شده بود. باید منتظر ماند و دید که آیا ایران که خود در حال ساخت یک سامانه مشابه اس۳۰۰ به نام باور ۳۷۳ است، با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد یا فقط همان اجرای قرارداد اولیه را خواهان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روسهای خائن چرا اس سیصد رو ندادن؟؟؟
برای اینکه سر اوکراین معامله کرد
نگار
قدرت حقیقی ایمان و اخلاص ماست خداوند تکیه گاه ماست
ای قربونت برم ای امام که فرمودی امریکا از شوروی بدتر شوروی از انگلیس بدتر همه از هم بدتر همه از هم پلیدتر
فقط اس 300 ولاغیر
ببینیم دیپلماسی فعال چیکار میکنه
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز بهتر بدونید که سیستم و دولتی کثیف تر از دولت وسیه در جهان وجود ندارد و دل خوش کردن به قول هل و پیمانهای این خائنین اشتباه بزرگی می باشد که احتمالا تمامی نخواهد داشت!!!
Iran, Islamic Republic of
این درست؛ اما در مورد آمریکا نظرتون چیه؟؟!!
United States
روسیه که بد هست چرا اینقدر دنبال موشک از ان هستید
چون داره از ما استفاده میکنه و ماهم متقابلا افتاد؟