پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۳
رونق اقتصادی از آمار تا واقعیت

مردم خروج از رکود را باور نکرده‌اند

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 392830
دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه رونق اقتصادی که دولت ادعا می‌کند جایی اتفاق افتاده که ما نتوانستیم آن را درک کنیم، گفت: رونق اقتصادی را باید در کسب و کار، دم در مغازه‌ و بازار دید.
مردم خروج از رکود را باور نکرده‌اند
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، ارائه گزارش‌های پی‌درپی از سوی دولت با اعلام آمار و ارقامی چون رشد اقتصادی کشور، خروج از رکود و در نهایت کاهش نرخ تورم، فعالان اقتصادی و مردم را که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند نسبت به آمارهای دولت کم‌اعتماد کرده است چرا که اعلام این آمارها با وضعیت اقتصاد کشور که در رکود شدید بسر می‌برد، قابل لمس نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مردم خروج از رکود را باور نکرده‌اند، گفت: سفره مردم کوچک‌تر شده است و یکی از راه‌های خروج از رکود، تامین نقدینگی ارزان برای تولید است.

مسعود دانشمند در گفت‌و‌گو با فارس به این نکته اشاره کرد که به‌رغم اعلام آمار و ارقام از سوی دولتمردان و اینکه از رکود خارج شده‌ایم، این مساله هنوز در زندگی روزمره مردم ملموس نیست. وی معتقد است، زمانی می‌توان ادعا کرد رونق اتفاق افتاده که میزان داد و ستد کالا در بازار افزایش یابد و مردم حتما باید قدرت خرید داشته باشند تا در پی آن تولیدکننده هم برای تامین نیاز بازار کالا تولید کند، عده‌ای در راستای رونق تولید مشغول به کار شوند و مواد اولیه موردنیاز تولید از صنف دیگری تامین شود تا چرخه به حرکت درآید.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ولی در عمل این اتفاق نیفتاده و مردم سطح درآمدشان به حدی است که فقط زنده هستند، نه اینکه زندگی کنند و قدرت خرید ندارند. اکنون اکثریت مردم قانع نشده‌اند که ما از رکود خارج شده‌ایم.

وی همخوان نبودن درآمد مردم با نیازهای اساسی‌شان را از دیگر نکاتی عنوان کرد که قابل چشم‌پوشی نیست و افزود: آنهایی که می‌گویند ما از رکود خارج شده‌ایم مبنای‌شان چیست؟ آیا بر مبنای اقتصاد کلان عنوان می‌شود! اگر این طور است کی قرار است بر اقتصاد کل اثر بگذارد؟ اگر می‌گویند تورم کاهش یافته مبنایش چیست؟ دولت باید بگوید چه عواملی برای خروج از رکود و رونق زندگی مردم لازم است.

دانشمند این را هم گفت که حداکثر افزایش دستمزدها ۱۵ درصد بوده و در نتیجه سفره مردم با تورم ۲۵ درصدی ۱۰ درصد کوچک‌تر شده است. به اعتقاد او وقتی تولید نداریم و کاری انجام نمی‌دهیم، طبیعی است که شاخص تورم هم پایین بیاید و دولت باید به زبان ساده این مفاهیم را به مردم توضیح دهد.

دانشمند یکی از مشکلات تولید را تامین نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و اینکه نظام بانکی بین‌المللی کار نمی‌کند و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. حتی تحلیل‌ها می‌گوید به عنوان مثال حدود یک‌سوم هزینه در صنعت خودروسازی ما هزینه‌های تامین مالی است و اگر تامین نقدینگی صورت گیرد قیمت خودرو در بدترین حالت یک‌چهارم کاهش می‌یابد.

وی افزود: زمانی یک واحد تولیدی صدمیلیون تومان سرمایه در گردش داشته و قیمت دلار هزار تومان بود. امروز دلار ۳هزار تومان شده، ولی سرمایه تولید فرد ۳۰۰ میلیون تومان نشده است و توان تولید کاهش یافته است. از طرفی هزینه تولید ثابت است و این امر سبب می‌شود قیمت تمام‌شده بیشتر شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: از آن طرف قدرت خریدی وجود ندارد و تبدیل می‌شود به رکود و خواب سرمایه. اگر قرار است مجموعه مشکلات حل شود باید ابتدا نقدینگی واحدهای تولیدی را با قیمت ارزان تامین کنیم. ما نمی‌توانیم به بانک‌ها تکلیف کنیم که سودشان را پایین بیاورند، اما می‌توانیم بگوییم برای واحدهای تولیدی که کار صادرات انجام می‌دهند تامین نقدینگی ارزان باشد و دولت بخشی از سود تسهیلات را در قالب یارانه به بانک‌ها بپردازد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر نظام بانکی به دلیل تحریم‌ها بلوکه نبود می‌توانستیم مواد اولیه را به صورت یوزانس (نسیه) ۶ماهه بخریم. قیمت بهره در بانکداری بین‌المللی برای بهره یوزانس ۵ تا ۶ درصد است. در نتیجه قیمت مواد اولیه یا قطعات یدکی کارخانجات پایین آمده و قیمت رقابتی‌تر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه امسال چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم، گفت: همه تولید ما به نفت وصل است. چون حتی نانی که می‌خوریم یارانه ناشی از فروش نفت می‌گیرد. اگر می‌خواهیم بدانیم اقتصاد ما کجاست باید دید اگر یارانه نفتی از برق، آب و گاز و مسائل شبیه به آن حذف شود ما چقدر بدهکاریم.

رونق اقتصادی لمس نمی‌شود

دبیرکل خانه کارگر نیز با بیان اینکه رونق اقتصادی که دولت ادعا می‌کند جایی اتفاق افتاده که ما نتوانستیم آن را درک کنیم، گفت: رونق اقتصادی را باید در کسب و کار، دم در مغازه‌ و بازار دید.

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با نسیم گفت: مساله مهمی که ما با آن دست به گربیان هستیم و دولت به آن رسیدگی نکرده رکود اقتصادی است؛ رکود یک امر عام است. متأسفانه هیچ بخشی از اقتصاد توسعه پیدا نکرده است که راجع به آن حرف بزنیم.

وی گفت: جابه‌جایی درآمدهای نفتی باید در رشد و توسعه اقتصادی خودش را نشان دهد. وی با بیان اینکه درست است که رشد اقتصادی افزایش یافته اما رونق رخ نداده، گفت: «رونق اقتصادی را باید در کسب و کار، دم در مغازه‌ و بازار و سر چهارراه ببینیم».

دبیرکل خانه کارگر در ادامه گفت‌وگوی خود با نسیم، افزود: «ما رونقی در کشور نمی‌بینیم؛ متاسفانه این روزها دولتی‌ها می‌گویند کشور در مسیر رونق قرار گرفته، رونق اقتصادی که دولت ادعا می‌کند جایی اتفاق افتاده که ما نتوانستیم آن را درک کنیم». وی افزود: تا توسعه در اقتصاد کشور اتفاق نیفتد نمی‌توانیم رشد کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: حرف‌هایی که درباره شکستن رکود از سوی مسؤولان زده می‌شود بسیار شتاب‌زده است؛ از مسؤولان می‌خواهیم در حوزه اقتصاد با دقت اظهارنظر کنند.

محجوب متذکر شد: اگر با لایحه می‌خواستیم از رکود خارج شویم ما روزی ۱۰ تا لایحه می‌دادیم. مسائل مربوط به رکود با قانون تنظیم نمی‌شود، باید با تدبیر تنظیم شود.

وی درباره اوضاع بیکاری و وضعیت بحرانی اشتغال در کشور نیز گفت: تحقق نیافتن مقدار شغلی که در جامعه نیاز است به این دلیل است که جهت تقاضا جهت غلطی است؛ هر کسی می‌خواهد شغلی داشته باشد می‌رود به سمت گرفتن لیسانس و فوق‌لیسانس!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
به خدا خجالت داره والله بالله تالله خجالت داره
Iran, Islamic Republic of
ركود تمام شد ولي نه براي ما
Iran, Islamic Republic of
روحاني خودش را گفت نه يك مشت كارگر بدبخت را
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم
Iran, Islamic Republic of
اين دولت اميد است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تدبير شده ولي براي كارگران نه براي ...........
Iran, Islamic Republic of
... مملکت را به این روزکه انداخت رشد منفی 7درصد و تورم 44درصد حاصل کار کدام دولت است ...
علی
بله درسته. حالا بیرون گود ایستادن میگن لنگش کن.
گوجه کیلو 8000 تومان هم کار اون دولته؟
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
اگه عضو اتاق بازرگانی و نماینده مجلس و دبیر خانه کارگر بیرون گود هستن،پس بفرمائید درون گود چه کسانی هستند؟؟ تا شاید ما بیشتر با آنها آشنا شویم
دوست من حرف حق را اگر از دشمنت هم شنیدی گوش کن.
مجید
Iran, Islamic Republic of
منظور از خروج از رکود مردم نبودند بلکه خودشان از رکود خارج کردند ....
چرا توسعه اقتصادی را شما درک نکردید؟؟؟از سرمایه داران بپرسید آنها کاملا درک کرده اند.
سیددلسوخته
Iran, Islamic Republic of
آره والله چیزی که از رکود خارج شده فتنه و فتنه گران پست و کثیفی هستند که باورشان نمیشد دیگر به نظام و انقلاب برگردند و صاحب مقامی شوند که آمدند و به لطف این دولت هم وزیرشدند هم مسئول شدند و هم مدیرکل و هم ......