پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۲۲
گزارش مرکز پژوهش ها ازاجراي یک قانون؛

حرکت دولت یازدهم بر روی ریل دولت سابق/ یک سال از وعده روحانی گذشت اما خبری نشد

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 388439
تعلل در اجراي مواد قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار توسط دولت سابق شايد چندان جاي تعجب نداشته باشد؛ اما از آن جا که يکي از شعارهاي انتخاباتي روحاني در انتخابات اجراي مجدانه و موثر اين قانون بود هنوز در عمل گام هاي مهمي براي اجراي اين قانون برداشته نشده است.
حرکت دولت یازدهم بر روی ریل دولت سابق/ یک سال از وعده روحانی گذشت اما خبری نشد
به گزارش جهان، مرکز پژوهش هاي مجلس با انتشار گزارشي از روند ضعيف اجراي قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار با وجود وعده هاي انتخاباتي رئيس جمهور به فعالان اقتصادي خبر داد و اعلام کرد که با گذشت ۲ سال و نيم از ابلاغ اين قانون، ۳۱ حکم از ۴۷ حکم اين قانون اجرا نشده و ۸ حکم نيز به صورت ناقص اجرا شده است.

لازم به ذکر است که قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار، در سال ۱۳۹۰ از سوي مجلس تصويب شد و براساس آن براي بهبود فضاي کسب و کار و کاهش بوروکراسي اداري و موانع پيش روي فعاليت هاي اقتصادي، تکاليفي از سوي قانونگذار تصويب شد که از جمله مهمترين اين تکاليف تشکيل شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي بود که پس از قطع برگزاري اين جلسات در زمان دولت گذشته، روند برگزاري اين جلسات در دولت فعلي نيز نامنظم است.در حال حاضر کشورمان با دارا بودن رتبه ۱۵۲ در بين حدود ۱۸۰ کشور از نظر فضاي کسب و کار، جايگاه بسيار نازلي را در اين رتبه کليدي جهاني داراست.

براساس گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس، بيش از نيمي از مواد اين قانون پس از حدود دو سال و نيم از ابلاغ آن، هنوز عملياتي نشده است.به طور دقيق تر مي توان گفت که در ۲۹ ماده اين قانون، ۴۷ حکم قانوني به تفکيک مجري وجود دارد که از ميان اين تعداد حکم، ۴ مورد آن ها اجرايي شده، ۸ حکم قانوني به طور ناقص يا با اثربخشي کم اجرا شده، اجراي ۴ حکم قانوني غيرقابل ارزيابي است و ۳۱ حکم قانوني نيز اجرا نشده است.

به نظر مي رسد به جز چند مورد استثنا نظير قوه قضاييه، دبيرخانه شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي مستقر در اتاق ايران، وزارت امور اقتصادي و دارايي و استانداري هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي، زنجان، فارس، قم و گيلان، ساير دستگاه هاي اجرايي ،اجراي اين قانون را جدي نگرفته اند.شايان ذکر است که دولت دهم در جريان تصويب اين قانون به شدت مخالفت کرد، به طوري که رئيس جمهور سابق صريحا به تصويب اين قانون در مجلس اعتراض کرد و مصوبه مجلس را نيز ابلاغ نکرد و سرانجام رئيس مجلس ناچار شد آن را براي درج در روزنامه رسمي ابلاغ نمايد.

با اين وضعيت تعلل در اجراي مواد قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار توسط دولت سابق شايد چندان جاي تعجب نداشته باشد؛ اما از آن جا که يکي از شعارهاي انتخاباتي دکتر حسن روحاني در انتخابات خردادماه ۱۳۹۲ اجراي مجدانه و موثر اين قانون بود و ايشان در مصاحبه هاي بعدي نيز وعده اجراي اين قانون را مطرح کردند، لکن با گذشت يک سال از شروع به کار دولت جديد، هنوز در عمل گام هاي مهمي براي اجراي اين قانون برداشته نشده است.

منبع: روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
بهبود کسب و کار خبری نشد
حل مشکل گرانی خبری نشد
بازگردان اعتبار به پاسپورت ایرانی خبری نشد
وحدت خبری نشد
عدم تحریم خبری نشد
و غیره... خبری نشد
بازم بگم بگم؟
العربی
Iran, Islamic Republic of
نکنه میخوای این ... 8 سال تو یه سال تمیز بشه؟؟؟ تو بشین 8 سال یه جایی رو کثیف کن بعد اگه تونستی یه ساله تمیزش کنی بیا حرف بزن....اینا همش بهونه ست...خوب میدونستی جلیلی آدمی نبود که بتونه دولت تشکیل بده و اداره کنه پس حرف نزن وقتی سوادشو نداری برادر بسیجی!!!!! چرخه های اقتصادی برای تاثیر گذاری دارای تاخیر هستن...حدودا یک الی دو ساله...بعدشم این مجلس که هر روز داره 6 تا وزیرو سین جیم می کنه...وقت واسه اینا مونده اصلا که دفتر کار خودشون باشن؟؟؟ باجبهه گیری سیاسی فقط مملکت نابود میشه...بیاید یا بگیریم که کنار هم با ارامش زندگی کنیم...بتونیم همدیگه رو تحمل کنیم....فقط نخوایم صرفا حکومت کنیم...همون ضربه قبلی هنوز واسمون درس عبرت نشده متاسفانه...خدا به همه ما رحم کنه ان شاء الله
میلاد
United States
العربی!شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمی بره؟
با سطل زباله آتیش زدن مملکت نابود نمی شه؟ کافر همه را به ....بگذریم
اینا فقط بلدن تراول بگیرن انجام وظیفه کنن همین
United States
العربی جان بیا جواب بده خوب نیست در این مقطع سکوت
United States
اگه تمیز نمیشه ، ....چرا قول صد روزه داد .
توفیقی از قزوین
البته ما هم میدانستیم که حل هجمه‌ها ی اقتصادی و فرهنگی دشمن واز هم گسستگی داخلی کار یکسال نیست ولی کسانیکه که در انتخابات شعارهای...پوپولیستی می دادند وحتی بهبود زندگی مردم در صد روز را وعده می دادند حالا به واسطه رای اینچنینی خود فخر نفروشند
Romania
جناب العربی
دیگر فرافکنی و انداختن همه ی تقصیر ها به دو گردن دولت قبل نخ نما شده !!

ضمنا اگر سیاست های دوت قبل اینقدر بد بود چرا روحانی داره یا همون ها رو تکرار می کنه یا براش جایگزین مطلوب نداره و کار اشتباه تری رو داره انجام میده!
Romania
خدا وکیلی کی پوپولیست تره؟؟؟ ...
مهدی
کاش می شد جندتادیگه منفی بزنم
بهلول !!؟؟
...، يا ال انصاف ، بصيرت ،
لا موجود ؟؟؟؟!!!!
...
بازم تو اظهار وجود کردی؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
از دولت ... انتظاری غیر از این نیست.
United States
حیف نیست که دولت منختب روحانی رابادولت ... سابق مقایسه میکنید ؟؟
سرور
چرا حیف است.اگر دولت قبلی سرخود از ریل قانون منحرف می شد این دولت که ریل و تراورس ها را از جا کنده است و به سوی کدخدا ....
United States
اگر... اجازه بدهند این دولت به تمام وعده هایش عمل خواهد کرد .
Iran, Islamic Republic of
جهان نیورز این را فراموش نکن هر کار مثبتی را که دولت انجام می دهد صدا وسیما در20:30 با یک خبر جعلی تمام پافته های دولت را پنبه می کند
خبر شده منتهي چشم هاي شما بسته است...
United States
چشمای ما بسته است یا شما؟
کاظم
چرا می گین دولت قبل .
واقعاً دولت قبل کم کار کرد؟؟
هادی
روی ریل دولت قبل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
این دولت یک ده هزارم دولت قبل کار نکرده
پویایی و فعالی دولت قبل در دنیا بی سایقه بو حداقل به این اعتراف کنید
شووٓر ننه !!؟؟
هزاروعده خوبان، يكى عمل نشد،،،
اين يكى ، كه جاى خود داره !!!؟؟؟
عمو پورنگ ، يادت بخير،،،