شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نشانه ها و راه درمان سرطان زنان

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 458332
سرطان سینه شايع ترين كنسر در زنان و اولين علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله است.
نشانه ها و راه درمان سرطان زنان
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متأسفانه در کشور ما اوج فراوانی سرطان سینه در بین زنان در دهه چهار و پنج عمرشان است که طبق گفته بسیاری از پزشکان یک دهه پایین ‌تر از آمارهای جهانی است.

به همین دلیل توصیه می‌شود تمام زنان زیر ۴۰ سال به فاصله یک تا دو سال توسط پزشک معاینه شوند و از این سن به بعد هر سال به پزشک مراجعه کنند.

در واقع از چهل سالگی به بعد باید علاوه بر معاینات، ماموگرافی (تصویربرداری از سینه) هم، سالانه انجام شود تا با تکرار این بررسی‌‌ها به صورت منظم، بتوان سرطان سینه را در مراحل اولیه شناسایی و نسبت به درمان قطعی آن اقدام نمود.

البته ناگفته نماند خوشبختانه این سرطان از جمله سرطان‌های قابل پیشگیری و قابل تشخیص زودرس است که با ارائه راهکارهای ویژه، می‌توان به کاهش مراجعه دیرهنگام و ارائه درمان مؤثر به منظور افزایش بقاء، کاهش مرگ و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران کمک شایانی کرد.

اما در حال حاضر سرطان سینه علت اصلی منتهی به مرگ در سنین ۷۹ـ۴۰ سالگی در زنان است که نقشی مشابه بیماری‌های قلبی عروقی در مردان بازی می‌کند.

گرچه واضح است که ابتلا به این بیماری به دلیل صدمه روانی حاصل از ابتلا به بیماری صعب العلاج سرطان، برای بیماران بسیار ناراحت کننده خواهد بود؛ اما‌‌ همان طور که پیش از این هم به آن اشاره شد خوشبختانه امروزه با استفاده از روش‌های غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری و همچنین پیشرفت‌های درمانی تحول بزرگی در معالجه این بیماری ایجاد شده است.

* پای سرطان سینه به حاملگی خانم‌ها هم کشیده شده


دکتر آزاده دیباج متخصص زنان وزایمان در خصوص شایع‌ترین علت مرگ ومیر که گریبان گیرزنان شده است، گفت: می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سرطان سینه در اروپا، امریکا و ایران بدون در نظر گرفتن سرطان پوست در رتبه اول قرار دارد و اکثرا به علت تغییرات هورمونی و عدم تعادل یکی از ارگان‌های بدن به صورت توده‌های بدخیم یا خوش خیم دیده می‌شود.

وی در ادامه افزود:‌‌ همان طور که می‌دانید حاملگی یک امر مهم در پایداری زندگی است و به کمک پیشگیری خانم‌ها از این بیماری خاموش آمده است به طوری که با تغییرات هورمونی، کاهش انرژی و در ‌‌نهایت اولین سن بارداری پایین‌تر از ۳۰ سال است علتی بر جلوگیری از بروز آن شده.

البته شیر دهی هم برای خروج شیر داخل بدن و تغییرات هورمونی روی مراکز مغزی هم بی‌تاثیر نیست.

* درد‌های دوره‌ای را شوخی نگیرید

به گفته وی، سن بالا، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، اولین حاملگی بالای ۳۰ سال، قاعدگی زیر ۱۲ سال، یائسگی بالای ۵۵ سال، عدم حاملگی، عدم شیردهی و هورمون درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.

وی افزود: دردهای شایع سینه به دو دسته دورهای و غیردورهای تقسیم می‌شود که دردهای دورهای در زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله در نیمه دوم تغییرات هورمونی یا در صورت مصرف هورمون دیده شده است.

دیباج ادامه داد: دردهای دورهای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف کافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌یابد که عموما علت این درد‌ها تغییرات هورمونی می‌باشد.

* عوامل پی در پی بروز این بیماری بی‌صدا اما پر دردسر


این متخصص زنان و زایمان در مورد عوامل چشمگیر سرطان سینه گفت: معمولا سن زود رس قاعدگی، شروع دیر رس قاعدگی، فقدان حاملگی، حاملگی در سنین بالا، رژیم غذایی، سبک زندگی، جهش ژنتیکی و... از مواردی است که معمولا باعث سرطان سینه می‌شود.

* تنها یک درصد این سرطان در مردان دیده می‌شود


دکتر کاریتا قدیمی متخصص جراح با اشاره به درصد کم سرطان سینه در مردان بیان کرد: یکی از عوامل سرطان سینه عامل جنسیتی است که بیشتر در زنان دیده می‌شود تا در مردان، اما مردان هم از این بیماری بی‌بهره نیستند و تنها یک درصد مردان هم از این بیماری رنج می‌برند که متاسفانه این تعداد هم به علت ناآگاهی از این نوع سرطان و یا احساس خجالت از اطرافیان از کسی یاری نمی‌گیرند.

وی بیشترین علت چشمگیر سرطان سینه را، سن، سابقهٔ فامیلی و ژنتیکی، هورمون، رژیم غذا و سبک زندگی دانست و در ادامه افزود: افزایش سن در زنان زیر ۳۰ سال شایع نیست اما متاسفانه میانگین سن بروز سرطان در زنان ایرانی ۱۰-۱۵ سال کمتر از کشور‌های غربی می‌باشد و بیشترین سنینی که سرطان سینه را در ایران معمولا به خود اختصاص داده بین ۴۰-۴۹ سالگی است.

* اگر جراحی پروتز سینه انجام داده‌اید، نگران نباشید

انجام جراحی پروتز سینه فی البداهه شانس سرطان سینه را بالا نمی‌برد اما گزارش‌های خیلی نادری در این راستا صورت گرفته و متوجه شده‌اند کسانی که حجم بالایی از پروتز می‌گذارند در اثر فشار بالایی که به غدد لنفاوی وارد می‌شود، احتمال مبتلا شدن به نوعی لنفوم را در خود بالا می‌برند.

همچنین برای این دسته از افراد محدودیت انجام ماموگرافی برای پیشگیری وجود دارد و برای کنترل این بیماری‌ام آر آی توصیه می‌شود.

* بیشترین و کمترین سرطان سینه در جهان

دکتر قدیمی با اشاره به همه گیر شدن سرطان سینه در نژادهای مختلف اظهار کرد: زنان‌ نژاد سیاه که کمتر از ۴۰ سال دارند و زنان‌ نژاد سفید که بیش از ۴۵ سال دارند گروه پر خطر مبتلا به سرطان سینه هستند البته ناگفته نماند کمترین میزان سرطان سینه در آسیا و بیشترین میزان سرطان سینه در اروپا‌ی شمالی به علت عدم حاملگی، عدم بچه دار شدن، جایگزین شیر خشک به جای شیر مادر سبب افزایش سرطان سینه شده است.

* پای وضعیت اجتماعی و اقتصادی هم در میان است

قدیمی بیان کرد: خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر و تحصیل کرده، بیشتر است که این امر ناشی از وضعیت زندگی متفاوت، رژیم غذایی، سن اولین حاملگی و هورمون می‌باشد.

وی در خصوص سبک زندگی تصریح کرد: بسیاری از افراد به علت پیشرفت تکنولوژی فعالیت‌های زیادی نمی‌کنند در صورتی که با تحرک، رژیم غذایی، نکشیدن سیگار، مصرف نکردن الکل و دخانیات و بچه‌دار شدن می‌توان از این بیماری خاموش به نوعی پیشگیری کرد.

* نشانه‌های این بیماری خاموش

وی گفت: توده شایع علامت سرطان سینه می‌باشد توده‌های سفت، غیر محرک، چسبنده به اطراف توده‌های منفرد و بدون درد بسیار بدخیم است.

دکتر سهیلا انصاری‌پور متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرذمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: بالغ بر ۸۰ درصد موارد سرطان سینه هنگامی که خانم‌ها توده‌ای را لمس کنند، پوست خانمی‌ ضخیم شود و احساس خارش مکرر داشته باشند، تغییر شکل سینه، فرورفتگی پوست، قرمز شدن اطراف سینه، ترشحات و یا حتی درد مداوم در سینه می‌تواند از علایم آن محسوب شود البته ناگفته هم نماند که درد سینه در تشخیص سرطان سینه قابل اطمینان نیست.

انصاری‌پور با اشاره به فاکتور‌ها بیان کرد: فاکتورهای سرطان سینه به دو صورت قابل تغییر و غیرقابل تغییر است، در فاکتورهای قابل تغییر شیوه زندگی خود فرد و در فاکتورهای غیرقابل تغییر سن، جنسیت، ژنتیک و اختلالات هورمونی است.

ترشح خونی یا آبکی خود به خود از یک سینه و یک مجرا معمولا شک سرطان را افزایش می‌دهد.

* بهترین سلاح پیشگیری سرطان سینه

قدیمی در مورد پیشگیری این بیماری گفت: قدم اول معاینه از سنین ۲۰ سالگی ۲ تا ۳ روز از قطع خونریزی ماهانه یا روز پنجم ماهیانه صورت بگیرد همچنین از بین ۳۵-۴۰ معاینه توسط جراح و انجام ماموگرافی و ۴۹ سالگی به بعد هر یک یا دوبار در سال ماموگرافی انجام شود.

بنابراین با تغییر کیفیت زندگی و غفلت نکردن از این بیماری خاموش می‌توانید تا حدی از بروز آن پیشگیری کنید تا آمار شیوع سرطان در ایران رو کاهش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *