شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بازتاب شکار یک پهپاد خارجی دیگر از سوی سپاه پاسداران

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 273733
بازتاب شکار یک پهپاد خارجی دیگر توسط سپاه پاسداران، کشف ذخایر جدید اورانیوم در ایران، ادعاهای یک روزنامه اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران، بازتاب سخنان سعید جلیلی درباره حقوق هسته ای ایران و توجه رسانه های بین المللی به سخنان شب گذشته محمود احمدی نژاد، از جمله مهمترین مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان است.
بازتاب شکار یک پهپاد خارجی دیگر از سوی سپاه پاسداران
بازتاب شکار یک پهپاد خارجی دیگر توسط سپاه پاسداران، کشف ذخایر جدید اورانیوم در ایران، ادعاهای یک روزنامه اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران، بازتاب سخنان سعید جلیلی درباره حقوق هسته ای ایران و توجه رسانه های بین المللی به سخنان شب گذشته محمود احمدی نژاد، از جمله مهمترین مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان است. 
 
 

به گزارش جهان به نقل از تابناک، موضوع شکار یک پهپاد خارجی در حین انجام رزمایش سپاه پاسداران، بازتاب گسترده ای میان مطبوعات مختلف جهان داشته است. سایت شبکه خبری «سی بی اس» در این رابطه می نویسد سپاه پاسداران ایران اعلام کرده در جریان یک رزمایش در جنوب ایران، یک پهپاد خارجی ناشناس را تصاحب کرده است. این سایت به نقل از سخنگوی رزمایش مذکور می نویسد واحد جنگ الکترونیک سپاه سیگنال هایی مبنی بر تلاش پهپادهای خارجی برای ورود به حریم هوایی ایران دریافت کرد و متخصصان سپاه توانستند ضمن تحت کنترل درآوردن سیستم ناوبری یکی از این پهپادها، آن را در نزدیکی شهر سیرجان به زمین بنشانند. سی بی اس می نویسد هنوز صحبتی مبنی بر آمریکایی بودن این پهپاد مطرح نشده و سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در این رابطه سکوت کرده است. 
«ای بی سی نیوز»، «بلومبرگ»، «تایمز اسرائیل» و «واشنگتن پست» از دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده اند.
 
 
خبر دیگری که از روز گذشته در بسیاری از مطبوعات بین المللی انتشار یافته، خبر کشف ذخایر جدید اورانیوم در ایران است. «نیویورک تایمز» در این زمینه می نویسد چند روز پیش از ازسرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته ای، ایران روز شنبه اعلام کرده ذخایر جدید قابل توجهی از اورانیوم خام را کشف و همچنین مکان هایی را برای استقرار 16 نیروگاه هسته ای جدید شناسایی نموده است. این روزنامه اشاره می کند که به گفته مقامات ایرانی، ذخایر جدید کشف شده، میزان ذخایر شناسایی شده بر اساس تخمین های قبلی را تا سه برابر افزایش می دهد. با این حال، نیویورک تایمز معتقد است با توجه به زمان انتشار این خبر در آستانه مذاکرات هسته ای، ممکن است ایران قصد داشته باشد از این موضوع برای افزایش قدرت چانه زنی خود در مذاکرات بهره بگیرد.
 
در مطلب دیگری درباره موضوع هسته ای، روزنامه «جروزالم پست» تلاش کرده با انتشار مطلبی، صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را زیر سوال ببرد و البته در این راه به استدلال های ضعیفی متوسل شده است. این روزنامه در مطلب خود با اشاره به اعلام های مکرر مقامات ایرانی درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای، می نویسد اگر بر اساس اصول و قواعد به موضوع نگاه شود، این موضوع می تواند صحیح باشد؛ اما ملاک و معیاری برای صحت گفته های ایران وجود ندارد. این روزنامه اسرائیلی مدعی است ایران تنها در صورتی می تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را اثبات کند که به سوالاتی از جمله اینکه چرا به توسعه بزرگترین برنامه موشک های بالیستیک در خاورمیانه اقدام کرده، پاسخ گوید. جروزالم پست در ادامه موارد دیگری از همین قبیل را مطرح کرده که البته هیچ یک به طور مستقیم به برنامه هسته ای ارتباط ندارند.
 
روزنامه «گالف تودی» نیز در خبری هسته ای اشاره می کند که ایران در مذاکرات هسته ای از تعهدات مشخص خود فراتر نخواهد رفت و هیچ چیزی را خارج از حقوق خود در چارچوب «ان پی تی» مورد پذیرش قرار نمی دهد. این روزنامه با اشاره به سخنان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به نقل از وی می نویسد: «ایران تعهدات خود در قالب ان پی تی را به عنوان یک عضو فعال و متعهد به انجام رسانده و در نتیجه، باید از همه حقوق خود برخوردار شود». این روزنامه در ادامه مطلب خود به موضوع کشف ذخایر جدید اورانیوم در ایران و همچنین رزمایش سپاه پاسداران اشاره کرده است.
 
 
در نهایت، سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در گفت و گوی زنده تلویزیونی، از جمله دیگر مواردی است که در برخی مطبوعات بازتاب یافته است. البته در میان سخنان احمدی نژاد، بیش از هر چیز موضوع کاهش اتکا به نفت در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» ضمن اشاره به این موضوع به نقل از احمدی نژاد می نویسد بودجه ملی سال آینده ایران، اتکای این کشور به درآمدهای نفتی را که به واسطه تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران کاهش یافته، کم می کند. این روزنامه اشاره می کند که درآمدهای نفتی 80 درصد درآمد ارزی ایران را تشکیل می دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *