شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

پرمخاطب‌ترین‌های سوره مهرخودی نشان‌دادند

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 403530
در ۹ ماه نخست سال جاری کتاب «لشکر خوبان» با هشت بار تجدید چاپ، کتاب‌ «پایی که جا ماند» با ۵ بار تجدید چاپ و «نورالدین پسر ایران» با ۴ بار تجدید چاپ به عنوان پرچاپ‌‎ترین کتاب‌‌های سوره مهر شناخته شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نگاهی آماری به عملکرد انتشارات سوره‎ مهر از ابتدای سال جاری تاکنون حکایت از آن دارد که کتاب «لشکر خوبان» در کنار دیگر کتاب‎های دفاع مقدس، در صدر لیست کتاب‎های منتشر شده از لحاظ تعداد چاپ، قرار دارد.

* «لشکر خوبان»؛ با ۸ بار چاپ در صدر

«لشکر خوبان» خاطرات داستانی مهدی‎قلی رضایی از رزمندگان قدیمی آذربایجان است. این کتاب حاصل گفت‌وگوی طولانی فرج قلی‌زاده با مهدی قلی رضایی است که بخشی از آن به قلم معصومه سپهری بازنویسی شده و در این کتاب آمده است. خواننده این کتاب می‌تواند در کنار راه جستن به ژرفای روابط انسانی، به ارزیابی مواجهة مردان رزمنده با خاطرات و حادثه‌ها بپردازد و در کنار آن، بخشی از ناگفته‌های جنگ را از زبان یک نیروی اطلاعاتی مرور کند. مهدی قلی، در روایت خود، جنگ را نه از منظر خاطره، بلکه گاه از چشم یک منتقد نگریسته است و همین شاید بتواند گامی نو در فهم زوایای گوناگون نبرد هشت سالة مردم ایران باشد.

«لشکر خوبان» در ۹ ماهه سال جاری ۸ بار، توسط انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شده است و در صدر پرچاپ‎ترین کتاب این انتشارات قرار گرفته است.

* «پایی که جا ماند»، با ۵ بار چاپ دومین کتاب پرچاپ سوره مهر

«پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی‌پور هم جزو پرچاپترین کتابهای سوره مهر در سال ۹۳ بوده است. «پایی که جا ماند» با پنج بار چاپ مجدد دومین کتاب انتشارات سوره مهر با بیشترین میزان چاپ در سال جاری است. این کتاب نحوه اسارت راوی و همچنین نوع برخورد عراقی‎ها با او را نیز بیان می‎کند. شرح مکالمه و حتی مجادله‎های صورت گرفته میان او و بازجوهای عراقی یکی دیگر از امتیازهای این کتاب است. بیان اعتراف‎های سربازان عراقی درباره جنگ و ناحق بودن‌شان نیز در کتاب آمده است. داستانی ساده که از زبان یک نوجوان ۱۶‌ساله روایت می‌شود که پایش را در جنگ تحمیلی از دست داده و حالا به عنوان اسیر در اردوگاه عراقی‌ها شکنجه می‌شود.

* «نور الدین پسر ایران» سومین کتاب رکوردار سال ۹۳

کتاب «نور الدین پسر ایران» روایت بی‎نظیری از عملیات بدر، عملیات والفجر هشت و عملیات کربلای ۴ است. این کتاب خواننده را با خود به دل واقعه می‌برد و او را از گریستن و افتخار کردن و حسرت خوردن، به بهت زدگی می‌کشاند.

کتاب «نورالدین پسر ایران» در آذر ماه ۱۳۹۰ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب خاطرات سیدنورالدین عافی را ابتدا در سال ۱۳۷۳، آقای موسی غیور طی ۴۰ ساعت مصاحبه به زبان آذری ضبط کرد و خانم معصومه سپهری از سال ۱۳۸۳ کار پیاده‌سازی و تنظیم این مصاحبه‌ها را بر عهده گرفت.

«نور الدین پسر ایران» با چهار چاپ مجدد در سال جاری، سومین کتاب پرچاپ انتشارات سوره مهر است.

* چاپ سوم «فیض بوک» در سال جاری

«فیض‎بوک» با سه چاپ مجدد در سال جاری، چهارمین کتاب پرچاپ انتشارات سوره مهر است. کتاب «فیض‎بوک» جدیدترین سروده‌های طنز ناصر فیض با رویکرد سیاسی است. این اثر دربردارنده ۷۰ قطعه طنز است که بیشتر در قالب کلاسیک سروده شده و در آن زبان معیار و محاوره به کار رفته است. محتوای سروده‌ها بیشتر اجتماعی و سیاسی است که در آن موضوعات مختلف مرتبط با این دو حوزه مطرح می‌شود.

* «زندان الرشید»، «دختر شینا» و «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» با دو چاپ در سال ۹۳

کتاب «زندان الرشید»، نوشته محمدمهدی بهداروند است که خاطرات رییس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده در سال ۶۷ و سال‌های اسارت وی در زندان‌های عراق را روایت می‌کند.

کتاب «زندان الرشید» با روایت مقاومت خستگی‌ناپذیر سربازان ایران در جزایر مجنون به تاریخ چهارم تیرماه سال ۶۷، روز سقوط جزایر و تأثیرگذاری بسیار گسترده سردار شهید علی هاشمی آغاز شده است و با فرار سردار گرجی‌زاده و شهید هاشمی به نیزارهای جزیره مجنون ادامه یافته است. در همان زمان با برخورد یک موشک هلی‌کوپتر بین این دو سردار دفاع مقدس، جدایی افتاده بود و گرجی‌زاده بعد از ۳۰ ساعت مخفی شدن، به اسارت عراقی‌ها در آمد.

«زندان الرشید» بیانگر خاطراتی از سردارگرجی‌زاده است که در آن به افشا نکردن فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم می‌پردازد. موضوعی که برملا شدن آن بدترین شکنجه‌های عراقی‌ها را برای این فرمانده به همراه داشته است. این امر باعث انتقال گرجی‌زاده به «زندان الرشید»، مخوف‌ترین زندان عراقی‌ها شد و این فرمانده هشت سال از اسارت خود را در این زندان گذراند. «زندان الرشید» در سال جاری به دومین چاپ مجدد خود رسید.

کتاب «دختر شینا» خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی‎زاده است. دختری که طوری بار نیامده بود که اهل کار در خانه و به قولی زن زندگی باشد. اهل رفت و روب منزل باشد. که آشپزی کند و رخت بشوید و غذا بپزد. دختری که عزیز دردانه پدر و مادرش بود. کسی که تمام دختران روستایشان آرزو داشتند جای او دختر شینا و حاج آقا بودند. دختری که خود را خوشبخت‎ترین دختربچه دنیا می‎دانست.

دختر شینا روایت زندگی دخترکی است که پدر و مادرش به خاطر حفظ حریم حیا او را راهی کلاس‎های مختلط مدرسه در آن سال‎ها نکردند. دختری که چون مدرسه نرفت، بی سواد بود، اما باور و ایمانش با ثبات بود. زنی که روزهای مجردی، اتاق زندگی‎اش را با چفیه و پلاک و سربند و قمقمه و فشنگ و تور استتار تزئین نکرده بود. کسی که شب‎ها خواب خمپاره و تانک و خط مقدم و عملیات را نمی‎دید.

کسی که نه فکر و ذکرش جهاد و شهادت بود و نه آرزویش. شاید تا آن موقع نه دعای عهدی خواند بود و نه عاشورایی. اما روزگار او را طوری بار آورد که صبر و ایستادگی‎اش در روزهای جنگ او را لایق مقام شهادت کرد. «دختر شینا» در سال جاری به دومین چاپ مجدد خود رسید.

همچنین «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» از احمد دهقان هم امسال دو بار دیگر تجدیدچاپ شد. این کتاب به دلیل سبک خاص نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب داشت و مورد توجه جدی قرار گرفت. این کتاب به سال ۱۳۷۵ منتشر گردید. جایزه بیست سال داستان نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه بیست سال ادبیات پایداری، از افتخارات این کتاب است. این کتاب توسط پال اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راتجرز امریکا به انگلیسی ترجمه شده و نخستین رمان ایرانی با موضوع جنگ است که در آمریکا منتشر می‌شود. «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» در سال جاری به دومین چاپ مجدد خود رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *