پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۳
در دیدار قهرمانان مسابقات آسیایی و پارا آسیایی؛

رهبر انقلاب: آن خانمی که با چادر روی سکو می‌رود، معنویت و استقامت ملت خود را معرفی می‌کند

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 403035
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در دنیایی که دین‌زدایی و عفت‌زدایی در دستور کار مراکز بین‌المللی و امپراطوری رسانه‌ای جهانی قرار گرفته است و موضوع برهنگی و بی‌عفتی به‌صورت گسترده ترویج می‌شود، نشان دادن مظهر معنویت، به‌وسیله یک جوان ورزشکار ایرانی، در واقع معرفی توانایی ایستادگی معنوی ملت ایران در مقابل این موج عظیم انحرافی در جهان است.
رهبر انقلاب: آن خانمی که با چادر روی سکو می‌رود، معنویت و استقامت ملت خود را معرفی می‌کند
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار قهرمانان و ورزشکاران مسابقات آسیایی و پاراآسیایی اینچئون با اشاره به نقش پیروزی‌های قهرمانان ورزشی در بوجود آوردن احساس افتخار ملی در مردم، استقامت معنوی ورزشکاران و قهرمانان بر حفظ و ترویج ارزشها و شعائر دینی در مقابل دیدگان میلیونها انسان را بسیار با اهمیت دانستند و تأکید کردند: این استقامت معنوی در عرصه‌های جهانی معرّف و نشانگر عنصر مستحکم استقامت و ایستادگی ملت ایران است.

مشروح بیانات رهبر انقلاب در دیدار با قهرمانان و ورزشکاران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

خیلی خوش آمدید عزیزان، جوانان، قهرمانان! خوشحالم از زیارت و دیدار شما. اگر میتوانستم، مایل بودم یکایک شما را از نزدیک ببینم و تشکر کنم؛ منتها عدّه‌تان ماشاءالله زیاد است و نمی شود. از خدای متعال درخواست می کنیم که همه‌ی شما برادران، خواهران و مربّیانتان و مدیرانتان همه را مشمول لطف خود و هدایت خود قرار بدهد.

بنده بعد از آنکه در هر مسابقه‌ای، در هر میدانی جوانهای ما به پیروزی دست پیدا می کنند، به‌طور ویژه تشکر می کنم از آنها. چون پیروزی شما، قهرمانی شما احساس افتخار را به ملّت ما منتقل می کند. برای یک ملّت این مهم است.

همیشه دشمنان ملّتها سعی کردند آن ملّتها را تحقیر کنند. تحقیر فقط این نیست که به آنها اهانت کنند یا دشنام بدهند؛ مهم‌ترین تحقیر این است که احساس حقارت را در دل آنها به‌وجود بیاورند. یک ملّت هنگامی که از برجستگی‌های خود، امتیازات خود، ارزشهای خود غفلت کرد، خود را کوچک دید، حقیر دید، این ملّت دیگر راه به جایی نخواهد برد؛ هر ناکسی بر چنین ملّتی، بر چنین مردمی مسلّط خواهد شد. ملّتها باید افتخارات خودشان را بشناسند. می‌بینید ملّتهایی هم که تاریخ درخشانی، گذشته‌ی مهمّی ندارند، برای خودشان گذشته می تراشند، تاریخ درست می کنند، شخصیت درست میکنند در فیلم‌های سینمایی و امثال اینها.

آن‌وقت ملّتی مثل ملّت ما با آن گذشته‌ی درخشان، با آن قلّه‌ی بلندی که در طول تاریخ در تمدّن و فرهنگ و علم و انسانیت بر آن قلّه قرار گرفته، سعی شده است در طول سالهای متمادی که این ملّت را در دل خود حقیر کنند؛ می‌شنوید، می‌بینید حرفهایی که زده میشود و افتخارات ملّی نادیده گرفته می شود. اینکه یک ملّت احساس افتخار کند، خود این گامی به‌سوی افتخارات بزرگ است. من از این لذّت می برم که می بینم جوان ما در میدان ورزشی پیروز می شود و این پیروزی را به ملّت خودش تقدیم می کند؛ هم به زبان، هم در عمل ملّت را خرسند می کند؛ احساس افتخار را به درون دلهای مردم منتقل می کند؛ این برای من نعمت بسیار بزرگی است؛ پیام می دهم، تشکر می کنم. و آنچه می گویم در برابر آنچه در دل احساس می کنم، بسی کمتر و کوچک‌تر است؛ بنابراین از شماها متشکریم.

یک نکته‌ی مهمّی وجود دارد و آن اینکه شما وقتی بر سکوی قهرمانی قرار می گیرید به هر صورتی، به هر شکلی، در معرض دید صدها میلیون انسان در دنیا قرار می گیرید؛ منش شما و روش شما معرّف ملّتتان هم هست، معرّف فرهنگتان است، معرّف شخصیت ملّی شما هم هست. این خیلی مهم است که شما چه‌جوری عمل می کنید.

آن خانم جوانی که با چادر می رود روی سکوی قهرمانی، نشان می دهد که در مقابل هجمه‌های قابل رؤیت و غیر قابل رؤیت که به این‌چنین کاری در دنیا از سوی مراکز ضدّ فرهنگ و ضدّ دین و ضدّ عصمت و پاکیزگی صورت می گیرد، مقاوم است، این خانم یک شخصیتی از خود نشان می دهد؛ یعنی در واقع ملّت خود را معرّفی می کند. آن جوانی که بعد از پیروزی، سجده‌ی شکر به جا می‌آورد، یا فریاد بلندی با نام بزرگان دین از حنجره خارج میکند، یا لباسی که میپوشد، بلوزی که میپوشد، نام فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) یا نام اباالفضل (علیه‌السّلام) را روی آن نقش میکند، این دارد ملّت خودش را معرّفی میک ند؛ معنویت ملّت را معرّفی میکند و در کنار معرّفی معنویت، استقامت ملّت را معرّفی میکند.

امروز همه‌ی سعی دستگاه‌های تبلیغاتی بین‌المللی و جهانی معنویت‌زدایی است، دین‌زدایی است، عفّت و عصمت‌زدایی است؛ این جزو برنامه‌های حتمی صهیونیستی است در سرتاسر دنیا و دارند پیش می روند و روزبه‌روز بدتر [ عمل‌] می کنند.

شما نگاه کنید به فیلم‌ها و داستانها و امثال اینها به پوشش زنهای اروپایی در پنجاه سال پیش یا صد سال پیش و با امروز مقایسه کنید. اخلاق جنسی غربی اروپایی را در پنجاه سال پیش، صد سال پیش با امروز مقایسه کنید، ببینید چقدر فرق کرده؟ کار انحطاط اخلاقی به جایی می رسد که اگر شما اعلام بکنید که همجنس‌گرایی را قبول ندارید، شما را مورد تهاجم قرار می دهند! خیلی چیز عجیبی است. افتخار می کنند به بی‌عفّتی و برهنگی، افتخار می کنند به عدم رعایت اخلاق جنسی؛ یعنی همانی که در روایات ما هست که معروف می شود منکر، منکر می شود معروف؛ این الان در دنیای غرب تحقّق پیدا کرده. و امپراتوری خبری و رسانه‌ای با همه‌ی توان - که امروز حجم آن هزاران برابر پانزده سال، بیست سال پیش شده، با این شبکه‌های اجتماعی و با این شیوه‌های اینترنتی و مانند اینها - و با این حجم عظیم امکانات خود در جهت تبلیغ ضدّ معنویت و ضدّ اخلاق است.

آن‌وقت در این فضا جوان ایرانی می‌آید و مظهر معنویت را نشان می دهد؛ این یعنی چه؟ معنای این آن است که این دل، این روح، این روحیه، در مقابل این موج عظیم انحرافی قادر بر ایستادگی است. این است که شما را معرّفی می کند. شما درست است که در میدان ورزش سختی می کشید تا قهرمانی را به دست می‌آورید - چه روی تشک کشتی، چه در وزنه‌برداری، چه در بازی‌های دسته‌جمعی و امثال اینها - خب، زحمت میکشید، فشار می‌آورید روی خودتان، استقامت میکنید امّا این استقامت معنوی در چشم مردمان بصیر دنیا کمتر از آن استقامت جسمانی نیست؛ گاهی بیشتر است؛ و نشان میدهد که این ملّت یک ملّتی است که در مقابل فشارهای تبلیغاتی دستگاه‌های مضر و مخرّب قادر است بایستد.

در دنیایی که زن را به آن شکل می‌پسندند و افتخار می کنند - در چهار، پنج، شش سال پیش یک مجلّه‌ی آمریکایی من دیدم که در یک رستوران کسانی که مشغول خدمت هستند، زنان جوانی هستند با این خصوصیات که عریانی یا در واقع نیمه‌عریانی یکی از این خصوصیات است؛ صاحب رستوران به این افتخار می کند و در مجلّه عکس خود و عکس رستورانش و عکس آن دخترها را منتشر می کند - در یک چنین دنیایی که برهنگی انحرافی و غلط و مضر و کشنده را ترویج می کند، زن جوان ما می‌آید آنجا می‌ایستد یا پسر جوان ما می‌آید با آن خانمی که می خواهد مدال را به گردنش بیندازد دست نمی دهد؛ اینها خیلی ارزش دارد. این‌جوری نیست که ما از روی تعصّب مذهبی، از کسی که یک کار خوبی می کند بخواهیم ترویج کنیم؛ اینها نشانه‌ی استقامت و ایستادگی و آن فلزّ محکمِ عنصر ملّت ایران است؛ اینها است که ارزش میدهد به یک ملّت. اینها را قدر بدانید؛ هرچه می توانید اینها را ترویج کنید. معنویات در ورزش، به ورزش هم کمک می کند، به آبروی ملّی هم کمک می کند. و بحمدالله جوانهای ما جوانهای متدینی هستند.

از تخلّفاتِ قانونی هم بشدّت پرهیز بشود؛ چه تخلّفات بین‌المللی، چه تخلّفات قانونی مربوط به داخل کشور. این‌جور نباشد که معنای قهرمان‌محوری در ورزش این باشد که هر تخلّفی شد، نادیده گرفته بشود؛ نه، تخلّف تخلّف است؛ از بالا تا پایین؛ مسئولین و غیر مسئولین، زبدگان و غیر زبدگان، قهرمانان علمی و قهرمانان ورزشی و قهرمانان صنعتی و قهرمانان سیاسی و هرکدامشان وقتی تخلّف کردند، باید مثل تخلّف با آن برخورد بشود. سهل‌انگاری و سست‌انگاری در مسائل ورزش هیچ صلاح نیست.

خب، ما تشکر می کنیم؛ بخصوص از این مسابقات آسیایی - چه مسابقات جانبازان و معلولان عزیز، چه مسابقات دیگر - که انجام گرفت و بحمدالله با دست پُر برگشتید. من تعقیب می کردم، نگاه می کردم. بنده خیلی اهل نشستن پای گزارشهای تلویزیونی و مانند اینها نیستم، یعنی وقتش را ندارم امّا وقتی خبرها مطرح می شود، با شوق و علاقه نگاه می کنم و از اینکه بحمدالله با افتخارات برگشتید، خدا را شکر میکنم؛ شما هم خدا را شکر کنید؛ خدا را شکر کنید. وقتی شما افتخاری به دست می‌آورید، این افتخار از سوی خدا است: وَ ما بِکم مِن نِعمَةٍ فَمِنَ الله؛(۲) هر نعمتی دارید، خدا به شما داده: توانایی جسمی هم که شما دارید، خدا بهتان داده؛ قدرت اراده و تصمیمی که حرف اوّل را می زند در باب ورزش و قهرمانی، آن را خدا به شما داده؛ این نیروی تصمیم‌گیر را خدا به شما داده؛ این پیروزی را هم خدا به شما داده. از خدای متعال شاکر باشید. شکر الهی هم لوازمی دارد.

خب، شما جوانهایی که در میدانهای ورزشی به هر شکلی پیروزی به دست می‌آورید، در بین مردم محبوبیت پیدا می کنید. محبوبیت هم لوازمی دارد، دردسرهایی دارد بالاخره؛ باید آنها را تحمّل کرد.

اوّلاً محبوبیت که پیدا می کنید، سعی کنید این محبوبیت فقط در زمین نباشد. در زیارت امین‌الله میخوانید: مَحبوبَةً فی اَرضِک وَ سَمائِک(۳)؛ این محبوبیت خوب است؛ هم در زمین محبوب بشوید، هم در آسمان محبوب بشوید؛ در ملأ اعلی‌، فرشتگان الهی شما را دوست بدارند؛ ارواح طیبه‌ی اولیا شما را دوست بدارند.

دوّم اینکه وقتی که بین جوانهای کشور محبوب شدید، به شما نگاه می کنند، از شما یاد می گیرند؛ شما الگو می شوید. هر حرکت خوب شما، گاهی میلیون‌ها حرکت خوب در بین جوانها به‌وجود می‌آورد؛ ببینید چقدر ارزش دارد! یک کار خوب که شما می کنید، یک اخلاق خوب، یک رفتار خوب، یک سخن خوب، یک نیت خوب که از شما ظاهر می شود - چون الگو می شوید - به عدد میلیون‌ها تکثیر می شود؛ این خیلی باارزش است؛ موجب رواج خیر در جامعه می شوید. امربه‌معروف، یعنی کاری کنیم که چیز خوب رایج بشود دیگر؛ شما با این کارتان، یک امربه‌معروف عملی انجام می دهید. اگر خدای نکرده عکس آن هم بشود، همین‌جور است؛ اگرچنانچه این الگو در یک جایی، در یک بخشی، در یک حرکتی، یک کاری بکند که موافق اخلاق و موافق پرهیزکاری و پاک‌دامنی نیست، این هم می شود الگو - اگر مردم بفهمند - این را هم مراقب باشید؛ این هم تکثیر می شود. بنابراین قهرمان شدن، محبوب شدن، در دل مردم جاگرفتن، یک شمشیر دو دَم است؛ خیلی خوب است، اگر به لوازم آن بتوانیم پایبند باشیم؛ خطرناک است، اگر خدای نکرده نتوانیم به لوازم آن پایبند باشیم. اینها عرایض ما است به شما.

نکاتی هم که وزیر محترم ورزش(۴) گفتند، نکات خوبی بود؛ این سرفصل‌ها سرفصل‌های خوبی است؛ آنچه ایشان ذکر کردند، من هم در ذهنم بود که بگویم اولویت‌بندی کنید، و بگویم که ورزش همگانی را ترویج کنید؛ ورزش همگانی، سلامت همگانی است. من البتّه از سابق که بعضی‌ها نسبت به ورزش قهرمانی اِن‌قُلت‌وقُلت(۵) داشتند، همیشه دفاع کردم از ورزش قهرمانی - به دلایل متعدّدی که حالا بعضی از آنها را عرض کرده‌ایم و روشن است - لکن ورزش همگانی، یعنی سلامت جسمانی عمومی ملّت که این متأسّفانه امروز آن‌چنان که باید، نیست. خب، زندگی شهری را ملاحظه میکنید؛ عدم تحرّک، غذاهای نامناسب، غذاهای تقلیدی که در بعضی از این فروشگاه‌ها در اختیار می گذارند و مردم هم به اینها اقبال می کنند، و عمدتاً عدم تحرّک، اینها جسم ملّت را ضعیف میکند؛ جسمها باید قوی باشد؛ باید سالم باشد؛ این با ورزش همگانی به دست می‌آید؛ به آن حتماً توجّه کنید.

ضمناً بچّه‌های خوب ورزش، بچّه‌های متدین ورزش که کارهای خوب را در واقع روان می کنند در جامعه، از حاشیه‌سازی‌هایی هم که گاهی می کنند، هیچ هراسی نداشته باشید، هیچ اهمّیتی ندهید. تا یک کار خوبی شما می کنید، آن کسانی که گوش‌به‌زنگ هستند که هر کار خوبی را بکوبند، در این مطبوعات زرد و امثال اینها و در شبکه‌های اجتماعی، شروع می کنند به حمله کردن؛ به اینها اصلاً اعتنا نکنید؛ نگاه کنید ببینید که واقعیت چیست، ارزش چیست، دلهای آگاه چه میفهمند و چه میخواهند؛ به آن توجّه کنید.

به‌هرحال خدای متعال را شاکریم به‌خاطر وجود شماها و خوشحالیم که کشورمان بحمدالله قهرمان‌پرور است؛ نه فقط در میدانهای ورزشی - که شماها باشید - در همه‌ی میدانها کشور ما قهرمان‌پرور است؛ در میدان علم هم کشور ما قهرمان‌پرور است؛ ما قهرمان درست می کنیم. جامعه‌ی ایرانی و انقلاب اسلامی و نظام مقدّس جمهوری اسلامی قهرمان‌پرور در میدان علم هم دارد، در میدان اخلاق هم دارد، در میدانهای گوناگون هم دارد؛ البتّه مدام سعی می کنند این را تخریب کنند، کوچک کنند، تحقیر کنند امّا واقعیت همان است که عرض کردم؛ قهرمان‌پروری در این کشور بحمدالله یک رویه است و این را باید روزبه‌روز افزایش بدهیم؛ و این دست شما است، دست مسئولین است، دست همه‌ی کسانی است که بر روی ذهنیتهای جامعه اثر می گذارند.

مجدّداً از شماها تشکر می کنم، همه‌تان را به خدای بزرگ می‌سپارم و همه‌ی شما را دعا خواهم کرد.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌

 * * *

در ابتدای این دیدار، آقای گودرزی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به موفقیت‌های ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، شعار «ورزش پاک، معنوی و معرفتی» را سرلوحه فعالیت‌های ورزش کشور اعلام کرد و افزود: ایجاد توازن در نگاه به ورزش همگانی و قهرمانی، توجه خاص به توسعه ورزش بانوان، تلاش در جهت ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی، و کاهش تصدی‌گری دولت، از جمله فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان در یک سال اخیر بوده است.

۱) قبل از شروع بیانات معظّمٌ‌له، آقای دکتر محمود گودرزی (وزیر ورزش و جوانان) مطالبی بیان کرد.
۲) سوره‌ی نحل، بخشی از آیه‌ی ۵۳
۳) اقبال‌الاعمال، ص ۴۷۰
۴) آقای گودرزی‌
۵) امّا و اگر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روژین اسدی
سلام و صلوات و رضوان ذات اقدس ربوبی برسیدعلی خامنه ای ولی امرمسلمین جهان و نورچشم ملت ایران سلام نوح و کلیم الله و کلمه الله و حبیب الله و خلیل الله و همه انبیای الهی و صالحین و صدیقین و شهدا بررهبرحکیم و فرزانه انقلاب خداوندا رهبرمارا از همه آفات و بلاها حفظ کن و الطافت و فیوضاتت و رحمت و کرم و جودت را پیوسته شامل حال ایشان بفرما و دشمنانش را مخذول و منکوب کن و تاظهورامام زمان ارواحناله الفدا ایشان را زنده بدار
Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر ورزش دقت کن
گوشت هم شنوا باشه
غیرت ملی
سلام
اکنون با این سخنان شفاف حضرت آقا، مسئولان فدراسیون جودو که خانم سمیه حیدری، قهرمان این رشته ورزشی را به خاطر رفتن روی سکوی قهرمانی با پوشش چادر اذیت کردند و چه خون دلهایی که به ایشان دادند و در نهایت دیگر به تیم ملی دعوتش نکردند، باید پاسخگوی رفتار زشت خود در نظام دینی جمهوری اسلامی باشند. همانهایی که برای گرم کردن ورزشکاران جودوکار در اردو، از آنان می خواستند که مرد و زن به صورت مختلط بسکتبال بازی کنند و وقتی این خانم باشرف نپذیرفت، برآشفتند و تعجب کردند.
جانم فدای سید علی خامنه ای
یا علی مدد
جهان نیوز، به مراجعه کنندگان دقت کرده ای!! برخی حتی نظرات مخالف اسرائیل و آمریکا را هم برنمی تابند و منفی می زنند!!!
علقمه
اللهم احفظ قائدنا
رهبرا جانم فدایت
میراسماعیلی هم شرکت داشت
خوبه گوش کنه
علی زمان. آقا! به راستی که انقلابی ترینی. زنده و پاینده باشی.
قابل توجه آرش میر اسماعیلی و محمد رسنگار ر......
کاش بجای تقدیر دلی برای خانه نشینی اومی سوزاندن چون این بانو ی محترم به راحتی وسادگی به این مقام نرسیدن سالها زحمت وسختی کشیدن که در اثر بغض وبی درایتی اشخاصی بر باد رفته