پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۲
۷۶
حجت الاسلام زائری در واکنش به انتشار یک کلیپ:

لنگه کفش آن خانم محجبه را با تمام جبهه دشمن عوض نمی کنم +فیلم کامل برنامه ۳۶

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 410244
حجاب به عنوان یكی از مهمترین مظاهر و ظواهر انقلاب اسلامی در معرض بیشترین تهدیدها از جانب دشمن است و جبهه دشمن امروز علنا در مقابل حجاب اسلامی زنان ما صف آرایی كرده است. در مقابل این تهدیدها با شعار و تعارف نمی شود كاری كرد بلكه باید با هوشیاری و تدبیر حكیمانه وارد شد. ما اگر گفتگویی هم داشته ایم و بعد از این هم خواهیم داشت در همین فضای جبهه خودی است و من یك لنگه كفش آن خانم محجبه را با تمام جبهه دشمن عوض نمی كنم.
لنگه کفش آن خانم محجبه را با تمام جبهه دشمن عوض نمی کنم +فیلم کامل برنامه ۳۶
به گزارش جهان، طی چند روز گذشته کلیپی از مباحثه حجت الاسلام محمدرضا زائری با یک بانوی محجبه در شبکه های اجتماعی موبایلی پخش شد که تعابیر مختلفی از صحبت های این کارشناس فرهنگی صورت گرفت. برخی معتقدند زائری ادعا کرده که «حجاب اجباری نیست» و جمعی دیگر می گویند «زائری اسباب خوشنودی بدحجابان و بی حجابان را فراهم آورده است.»

خبرنگار جهان نيوز، بدون هیچ پیش داوری و برای روشن شدن موضوع، به سراغ او رفت تا از زبان خودش بشنود که آیا براستی وی معتقد است «در حق زنان این سرزمین به واسطه حجاب اجباری ظلم شده است؟!»

حجت الاسلام محمدرضا زائری کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی در واکنش به پخش کلیپ مذکور در شبکه های اجتماعی موبایلی و در پاسخ به چرایی و چگونگی این اتفاق گفت: البته من موضعم را در رابطه با حجاب در قالب دو کتابی که منتشر کرده ام و سخنرانی هایی که در مجامع مختلف داشته ام، مشخص کرده ام اما انتشار این کلیپ بصورت گزینشی و جهت دار برای خودم هم عجیب بود چراکه گفت و گوی ما در آن برنامه حدود دو ساعت بود که مدت ۵۰ دقیقه‌اش از رسانه ملی پخش شد و از این ۵۰ دقیقه تنها ۳ یا ۴ دقیقه‌اش به صورت گزینشی در شبکه های اجتماعی انتشار پیدا کرد.

 
فیلم کامل برنامه ۳۶ با موضوع حجاب، دستاورد انقلاب اسلامی

وی بر همین اساس ادامه داد: از خودم پرسیدم که چطور می شود تنها ۳ دقیقه از ۲ ساعت باید گزینش شود و منتشر گردد که بعدها متوجه شدم این کلیپ از طریق یکی از شبکه های اجتماعی خارجی و با نیت خاصی به این شکل گسترده پخش شده است.

این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر این نکته که اتفاقا موضوع آن برنامه تبیین مساله حجاب در جمهوری اسلامی بود، خاطرنشان کرد: برنامه ۳۶ برنامه ای بود که به مناسبت ۳۶ سالگی انقلاب در ایام دهه فجر پخش می شد که اولین قسمتش به موضوع حجاب، به عنوان یکی از مهمترین مظاهر انقلاب و یک موضوع شاخص در انقلاب اسلامی اختصاص یافته و فضای بحث ما اهمیت و حساسیت موضوع حجاب بود و در چنین محیطی مباحث مطرح شد.

زائری در واکنش به این موضوع که برخی می گویند شما اهمیت حجاب را نسبت به سایر احکام کمتر دانسته اید، اظهار داشت: اتفاقا کاملا برعکس است چرا که موضوعی که ما در موردش صحبت می کردیم این بود که وزن بقیه احکام خیلی سنگین است. این اتفاقا کم توجهی برخی دوستان ماست. بحث ما این نیست که بخواهیم حجاب را کم اهمیت جلوه دهیم، بحث ما این بوده که بقیه مسایل باید تقویت شود.

وی افزود: من به عنوان کسی که می خواهم نظر کارشناسی بدهم وظیفه دارم که ریشه بدحجابی و کاهش حیا و عفاف را شناسایی کنم و اگر به این نتیجه برسم که مثلا مال حرام اثر وضعی و مستقیم بر کاهش حیا و عفاف دارد، بدیهی است که می بایست در مورد این موضوع صحبت کنم. اتفاقا بحث ما این بود که ما در موضوعاتی نظیر مفاسد اقتصادی و سارقان بیت المال، باید قاطعانه برخورد کنیم. بحث ما این نبود که باید حجاب را تضعیف بکنیم. اتفاقا بحث ما این بوده که آن موضوعات را تقویت کنیم.

این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به این شبهه که «برخی می گویند اظهارات شما باعث خوشحالی بدحجابان شده و افراد محجبه دلگیر شده اند» تصریح کرد: بیشتر بحث در این مورد شکلی بوده و دلیلش هم این است که در بخشی از کلیپ ویدیویی که منتشر شده، خانم محجبه ای را در بخشی از گفت و گو نشان می دهد که ما یک بحثی با هم داشتیم و این همزمانی تصویری این تلقی را بوجود می آورد در حالی که در متن گفت و گو طولانی ما این احساس بوجود نمی آید و اگر کسی تمام برنامه را دیده باشد، هرگز چنین برداشتی نخواهد کرد.

زائری در ادامه افزود: البته من از این بابت خوشحال نیستم و از اینکه با آن خانم هم گفت و گویمان به آن نقطه رسید خوشحال نبوده و نیستم و هیچ ابایی هم از گفتن این جمله ندارم که من «لنگه کفش آن خانم را با تمام جبهه دشمن در عالم عوض نمی کنم» چراکه این مبنای اعتقادی ماست و ما در یک موضع و جبهه با هم گفت و گو کردیم اما احساسم این بود که آن خانم بی منطق حرف می زند و اگر همین امروز هم کسی بی منطق صحبت بکند من با او بحث می کنم چرا که مبنای ما مباحث عقلانی و منطقی است. البته ارزش و حرمت آدم ها سرجایش است اما حرف ایشان بی منطق بود و بنده هم طبیعتا وارد بحث شدم.

وی در پاسخ به یک شبهه دیگر مبنی بر اینکه «زائری اعتقادی به حجاب اجباری و این موضوع در حوزه تربیتی ندارد»، اذعان داشت: یک بحث، اصل تشریع حجاب است. یعنی حجاب به عنوان یک ضروری دین، مساله اساسی و یک موضوع ارزشی و نماد انقلاب، قابل قبول است و موضعمان در ورود به بحث نیز همین بود. من در کتاب «حجاب با حجاب» صراحتا نوشته ام که مساله حجاب ویترین جمهوری اسلامی است و لذا باید در حفظش مراقبت کرد لیکن حفظ این ویترین با شعار و تعارف نیست بلکه با حکمت و تدبیر است. تمام عالم هم جمع شوند من از این موضع خود کوتاه نمی آیم که باید با حکمت، تدبیر، آینده اندیشی و تعقل این مساله را حل کرد نه با شعار و هیاهو. اما نکته حائز اهمیت این است که این موضوع را باید از مساله الزام حکومتی و جبر حجاب جدا کرد. کما اینکه الزام حکومتی به نماز و روزه و موارد دیگر نیز قابل تصور نیست، این موضع بنده است و از گفتنش هم هیچ ابا و ترسی ندارم و تا روزی هم که این فهم و درک را داشته باشم نمی توانم از باوری که پیدا کردم کوتاه بیایم. گذشت زمان در آینده هم نشان خواهد داد که این دو موضوع باید تفکیک شود.

این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: در آن بحث هم موضوع ما همین بود که جمهوری اسلامی در مسایل فرهنگی و اجتماعی یک نظام نوپایی است و به همین دلیل در حال آزمون و خطاست. مثل بحث جمعیت که امروز ما فهمیدیم استمرار یک سیاستی از یک دوره زمانی به بعد مثلا از نیمه دوم دهه هفتاد اشتباه بوده و رهبر بزرگوار انقلاب هم صراحتا عذرخواهی می کنند. اشکالی ندارد که ما یک روزی به نقطه ای برسیم که بفهمیم سیاست گذاری مان در یک موضوعی اشتباه بوده است. موضوع حجاب هم از این جهت می تواند مورد تامل قرار بگیرد. ممکن است ما یک روزی به این نتیجه برسیم که سیاست گذاریمان در این حوزه اشتباه بوده کما اینکه خیلی از بزرگان هم مانند مرحوم آیت الله طالقانی و شهیدان بهشتی و مطهری همین موضع را داشته اند و من هم افتخار می کنم به عنوان شاگرد آن بزرگان، نامم زیر نام آنها قرار بگیرد و از بیان این موضوع نیز هیچ ابایی ندارم ولی معنایش این نیست که ما نسبت به اصل حجاب تردید بکنیم یا بخواهیم آن را تضعیف بکنیم.

زائری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «در ابتدای کلیپ شما آن خانم را دعوت می کنید به ایستادن، به همین جهت برخی می گویند یک فضای محاکمه ای شکل گرفته است» متذکر شد: این موضوع اصلا به بنده ارتباطی نداشت و کارگردان و تهیه کننده بودند که می خواستند دوستان بایستند تا دوربین تصویر آنها را بگیرد و تذکر بنده نیز در راستای ایستادن دوستان در راستای تذکرات متعدد کارگردان و تهیه کننده برنامه بود.

این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگار جهان نيوز در واکنش به این موضوع که گفته اید در موضوع حجاب زورمان به خانم ها رسیده و کاری به آقایان نداریم توضیح داد: این یک واقعیت است چراکه من معتقدم همانقدر که بدحجابی در مورد خانم ها مهم است در مورد اقایان هم خیلی مسایل وجود دارد اما قابل کنترل نیست. قطعا حساسیتی که روی مفسده زنان در جامعه ما وجود دارد، بر روی مردان چنین حساسیتی بوجود نمی آید. البته در آن برنامه نیز بحث ما در مسیر گفت و گو به اینجا رسید که ما چون در حوزه های دیگر زورمان نمی رسد نمی توانیم کاری بکنیم اما در مورد حجاب خانم ها چون ظاهری است و دیده می شود و زورمان می رسد، اعمال می کنیم.

زائری تصریح کرد: ظلمی هم که بنده گفته ام در حق خانم ها می شود بر همین معیار است. البته شاید ظلم تعبیر صحیحی نباشد اما قطعا زاویه نگاه بنده از همین جهت بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: من معتقدم مسایلی از قبیل پیش‌بینی، بررسی آینده، تهدیدها و فرصت ها، توطئه های دشمن، نقاط قوت و ضعف و آسیب شناسی باید در یک فضای آزادانه و درون گفتمانی مطرح شود. این کار اگر از طرف خودمان صورت نگیرد دیگران از موضع عداوت به آن خواهند پرداخت. واقعیت این است که جبهه انقلاب باید برای پیش بینی آینده اقدام کند. وقتی حرف از جنگ نرم به میان می آوریم، باید بدانیم که جنگ نرم آسیب دیدن هم دارد. اگر من بگویم دشمن خرمشهر را تصرف کرد، اتفاق بدی نیست من دارم یک خبر را اطلاع رسانی می کنم. اگر زمان جنگ تحمیلی کسی اعلام می کرد که نیروهای ما در خرمشهر مظلوم واقع شده اند و خرمشهر سقوط کرده، شما می توانستید بگویید که این فرد ضدانقلاب و نیروی دشمن است؟ الان هم در جنگ نرم هم همین وضعیت است و ما در این جبهه نیز در حال از دست دادن یکسری جبهه‌ها، قلعه‌ها، شهرها، فرصت ها و نیروهایمان هستیم. اینها واقعیت هایی است که اگر ما هوشیار نباشیم و به آنها توجه نکنیم قطعا خسارت های بزرگتری را در پی خواهد داشت. واقعیت این است که در این ماجرا باید صادقانه، قاطعانه و با صراحت و جدیت صحبت کرد و با شعار و تعارف به جایی نمی رسیم. اگر بخواهیم این مشکلات حل شود باید به جای برخوردهای احساسی و شعار دادن مقداری با حکمت و تدبیر و تعقل برخورد کنیم و الا آرمان ها و ارزش های انقلاب مخصوصا در برخورد با نسل جدید، قشر خاکستری و طیفی از مخاطب که ممکن است ما با آن گفتمان مشترکی نداشته باشیم، دچار چالش جدی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد ایمانی
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت خبری کاملا مردمی !!!!!!!! جهان نیوز دیروز حتی مرده های بهشت زهرا هم خبر تجمع سکوت فرهنگیان و در شهرهای مختلف شنیدند شما خبردار نشدید؟/...
ایرانی
اون فرهنگیانی که بخواهند برای مطالبات صنفی خود از بی بی سی و وی او ای خط بگیرند فرهنگی نیستند ضد فرهنگی هستند.
جهان ممنون که موضوع تبلیغ شده توسط شبکه های ضد انقلاب را پوشش خبری ندادی
حبیب
معلومه خیلی خوش نشینی که اینطور حرف میزنی....یکم تقوا داشته باش و ببین فرهنگیان چطور باید مطالباتشان را پیگیری کنند؟....بی بی سی بیشترین استفاده را از ورود دانشجوها به سفارتش کرد...اون موقع کجا بودی کج فهم
United States
اون کار دانشجوها هم اشتباه بود. بی بی سی از عمل اشتباه آنها استفاده کرد. فرهنگی ها باید مراقب باشند ازشون سوء استفاده نشه. در عین حال هم پیگیر سرسخت مطالباتشون باشند
یحیی
چرا خلط مبحث می کنید خواسته فرهنگیان صنفی وکاملا متین و روشن است آنهامی گویند تبعیض چرا؟اگرخزانه خالی است برای همه نباشد واگرهست برای همه باشد.
همین امروز درخبرها آمده بود که حقوق بانکی ها بین 400تا860هزار تومان به دستور آقای نوبخت ازاول اسفند افزایش پیدا کرد حالاچه کسی گزک دست دشمن می دهد معلمین یا دولت مردان ؟مساله چندان پیچیده نیست.
سوء استفاده از یک ماجرا کجا و کلید زدن یک ماجرا کجا؟ ....
شتباه منفی دادم
محمد ایمانی
..آقای ایرانی میتونی بفهمی یه معلم برای تهیه جهیزیه دخترش مجبور میشه کلیه اش رو بفروشه.....
محمدایمانی
والله طبق قوانین جمهوری اسلامی داشتن گیرنده های شبکه های ماهواره ای ممنوع منم بخدا ندارم ببینم که voa وbbcچی میگند
ممد
...می دونی نتیجه اهمیت ندادن به پرورش و آموزش رشد افکار چون ...
دلیلی نداره هر خبری منتشر بشه شاید علتی داشته
رسانه ارزشی
هر حرفی جایی داره باشعور!
محمد یونسی
درود بر زاِِئری عزیز که حقیقتا آداب اسلام رو داره
... فتنه
United Kingdom
منم سانديوچم با كل زنان محجبه و غير محجبه عوض نميكنم. البته نه با زنان بزرگ بهايي و ...
... تاییدات هم احترام نمیگذاری؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی بی ادب ..
Iran, Islamic Republic of
انسان هوشمند يكپارچه و منسجم سخن مي گويد..
زینب
Iran, Islamic Republic of
البته باید تشکر کرد از ایشون که هرچند تلویحی ولی به هرحال اشتباهات خودشون رو پذیرفتن,اما انتظار میره دیگه مرتکب یه همچین اشتباهاتی نشن که بعدش مجبور شت بگن لنگه کفش اون خانم محجبه رو با تمام جبهه دشمن عوض نمیکنن
حمید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم ایشون اظهاراتش رو تکمیل کرد. من کل فیلم رو دیدم برخی درباره حرفهای ایشون دچاز سوء برداشت شده بودند.
درود بر شرافتش
ایمان
Iran, Islamic Republic of
جناب زائری! راه پاسداری از حجاب ، اختیاری کردن اونه؟ شما که خودتو متولی دین می دونید باید راز اجباری بودن حجاب رو برای بانوان جا بیاندازین نه اینکه اختیارا حجاب رو از سر گروهی از بانوان بردارین! شما سرباز امام زمانید مثلا؟
حسین
یک سند برای اجباری دونستن حجاب از ناحیه دین بیار.....
زینب
Iran, Islamic Republic of
خداوند در ایه 31 سوره نور مي‏فرمايد: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلي‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ به زنان مؤمن بگو ديدگان خود فرو خوابانند و عفت پيشه ساخته، دامن خود را از نگاه بيگانگان بپوشانند و زيور خويش را جز براي شوهران و ساير محارم آشكار نكنند، مگر آنچه پيدا است؛ و روسري‏هاي خويش را به گريبان‏ها اندازند تا سر و گردن و سينه و گوش‏ها پوشيده باشد و پاهاشان را به زمين نكوبند تا آنچه از زينت پنهان مي‏كنند، معلوم شود. اي بندگان مؤمن، همه به سوي خدا توبه كنيد تا رستگار شويد». در اين آيه خداوند تعالي، در خصوص پوشش بانوان، آنچه را بر مردان مؤمن لازم است، به دو شكل گسترش مي‏دهد: پوشيدگي سر و گردن؛ پوشاندن زينت‏ها. «خُمُر» جمع «خِمار» و به معناي روسري و سرپوش است. «جيوب» از واژه «جيب» به معناي قلب و سينه و گريبان است.در تفسير مجمع البيان چنين مي‏خوانيم: زنان مدينه اطراف روسري‏هاي خود را به پشت سر مي‏انداختند و سينه و گردن و گوش‏هاي آنان آشكار مي‏شد. بر اساس اين آيه، موظف شدند اطراف روسري خود را به گريبان‏ها بيندازند تا اين مواضع نيز مستور باشد.
اینم یک سند از ناحیه دین برای اجباری دونستن حجاب .
United States
واجب بودن با اجباری بودن فرق داره خواهر گرامی.
اجباری بودن یعنی اگر انجام نشود با فرد برخورد قانونی خواهد شد.
واجب بودن یعنی اگر انجام نشود معصیت مرتکب شده است. حال این معصیت بسته به نوعش با تعزیرات و حدود با آن برخورد می شود، تازه آن هم شرایط دارد.
اجبار شرعی
وجوب یعنی اجبار و الزام شرعی به انجام دادن کار واجب اعم از آن که به طور قانونی هم الزامی و اجباری باشد یا نباشد
United Kingdom
یک کلام روشن و واضح بفرمایید که اگر کسی نماز واجب خود را نخواند و یا حج واجب خود را به جا نیاورد، آیا باید او را به انجام این کارهای واجب مجبور کرد؟
مجتهد اختیار دارد
مجتهد به نیابت از امام معصوم علیه السلام اختیار دارد آنان را تعزیر ( کمتر از حد شرعی را تعزیر گویند ) کند . تحریر الوسیله امام خمینی رحمة الله علیه - حدود - حد قذف - فروع - فرع پنجم . البته قضات غیر مجتهدی که ماذونند بر اساس همان اذن می توانند به اعمال اختیار مذکور بپردازند .
مآ
حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است . در قرآن مجید و بسیاری از روایات محدوده ی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند. بنا بر این تشریع و قانون مند شدن آن ربطی به حکومت ها و نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد . حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید، زیرا بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.

بنابراین آنچه بر عهده ی همه حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند.

پاسخ تفصیلی

حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده ی آن بیان شده است.

خداوند متعال در سوره ی نور در این باره می فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود... .»[1] دراین آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است.

بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله:

الف: استثنای زینت ظاهر در آیه ی فوق، خواه به معنى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر اینکه پوشاندن صورت و کفین لازم نیست.

ب: مفهوم دستور آیه ی فوق در مورد انداختن گوشه ی مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه ی دیگرى بر این مدعا است[2]. شواهد تاریخى نیز نشان مى‏دهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه ی عمومى نداشته است[3].

ائمه ی طاهرین(ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه ی شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کرده­اند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق (ع)) می­ گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهران­شان آشکار کنند، محسوب می­شود؟ حضرت فرمود: «بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پائین تر است از زینت حساب می شود... .»[4]

همچنین مسعدة بن زراره از امام صادق(ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره ی زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: «صورت و دو کف دست.»[5]

البته باید به دو نکته توجه داشت:

1. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی آید، باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.[6]

2. در مواردی که بیان می شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه ای بین آن دو نیست و آنچه در اینجا بدان پرداختیم مسئله ی اول است.[7] ([8])

بنا بر این تشریع و قانون مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن بر عهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده است. آنچه بر عهده حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه حجاب و پوشش زنان (به خاطر تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانواده ها) است.

حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.[9] بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است [10] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.[11]

متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند و نتیجه آن همانا گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیده‌اید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمین را ملاحظه می­کنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است ، البته به دور از افراط و تفریط.

البته از دیر باز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی بحمدالله زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبسته گان حجاب ـ البته با مراتب مختلف آن ـ بوده و هستند و چنانچه در تاریخ دیده و خوانده‌اید، در مقابل کشف حجاب رضا خانی و پسرش در ایران مقاومت ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه های زیبایی از مقاومت زنان مسلمان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشور های غیر مسلمان مدعی آزادی هستیم که به بهانه های واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می کنند.


[1] نور، 31، ترجمه ی آیتی.

[2] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعه‏اى مى‏پوشیدند که دنباله ی آن را روى شانه‏ها و پشت سر مى‏انداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مى‏گرفت و تنها سر و پشت گردن را مى‏پوشاند ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود . اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنباله­ی مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مى‏ماند و بقیه ی بدن پوشانده مى‏شد.

[3] تفسیر نمونه، ج 14، صص 450 و 451.

[4] «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ‏ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ »، اصول کافی، ج 5 ، ص 521، باب یحل النظر الیه من المرأة.

[5] «عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن»، وسائل الشیعة، ج 20، حدیث شماره­ی 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.

[6] نک: استفتائات امام خمینی(ره)، ج 3، ص 256، سؤال 33و34؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص929؛ نمایه­ی : زن و آشکار کردن آرایش. (شرح بیشتر در زمینه ی بحث فقهى و روائى این مسئله، در مباحث نکاح در فقه آمده است).

[7] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئله­ی حجاب، استاد شهید مطهری (ره) ، صص 164- 235.

[8] برداشت از سؤال 403 نمایه: محدوده ی حجاب زن.

[9] - ترخان، قاسم، پایگاه حوزه، سؤال شماره 5988-2.

[10] العناوین الفقهیة، ج‏2، ص: 627، قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر

[11] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه 5988-2.
پرسش های مرتبط
فریماه
ممنون ازشمادوست گرامی متن کاملی نوشته بودید.حق یارتان.
United Kingdom
خوش انصاف اقلاً یک چکیده ای هم برای این مقاله خودت می نوشتی تا مردم را به دردسر نیندازی!!!
نوری
این خانم پرسشگر خیلی هم منطقی صحبت کرد، فردی حق بی احترامی به دیگران به جهت پرسشگری را ندارد اما مقایسه آقای زائری کاملا بی ربط است خود بی حجابی بی نظمی است
سالهاست روزه خواران محترم میگن روزه واجب هست نه اجباری بنابراین نباید با روزه خواری مقابله کرد ولی کو گوش شنوا؟
حالا از شوخی گذشته، بنده موضع شما رو از روی جلد (!) که نمیتونم حدس بزنم (اصلاً شاید مرد باشین) ولی مشکل این هست که دوره سلطنت پهلوی یک سکته و وقفه در تداوم فرهنگی و تمدنی کشور ما ایجاد کرد و ما در حال ریکاوری از حرکات سازنده (!) آن پدر و پسر هستیم.
قیاس مع الفارق نیست اگر بگم حرف شما در مورد حجاب شبیه این هست که یک عده قویاً خلیج ع ر ب ی رو تبلیغ کنند. این حرکت دوم یه سرعت تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت کشور و روح آریایی و ... محکوم میشه، ولی فرسایش و استهلاک تمدنی میشه اختیار و پیشرفت .
بله! این قصه سر دراز دارد!
موسی
در بررسی هر مساله ای باید زاویه دید درست داشت واز روش شناسیصحیح مناسب با ان مساله بهره برد والا به خطا میرویم.
با این مقدمه عرض میکنم که در مرحله اول برای کشف مرام اسلام نسبت به الزام به حجاب در سطح جامعه باید مشخص کنیم که حجاب با تعریف شرعیش در سطح جامعه امری خصوصی است یا اجتماعی؟
امور اجتماعی ان دسته از افعال واقوال وکارهایی هستند که گرچه ممکن است از یک شخص واحد سر بزند ولی سود وزیان آن به دیگران هم میرسد.مثلا اگر کسی سیگار بکشد گرچه در محیط خصوصی ازاد است ولی چون در اجتماع ضرر این کارش متوجه دیگران است هر حکومتی چه اسلامی وچه غیر اسلامی خود را موظف میداند تا ازادی این شخص را برای حفظ ازادی جمعی وتامین سود اجتماع محدود کند وبه عبارت دیگر ان شخص را اجبار کند به ترک سیگار در محیط عمومی.
مساله حجاب و جلوه گری بانوان در اجتماع هم گناهی اجتماعیست گرچه افراد در نهانی ومحیط خصوصی خود ازادند وکسی از انها تفحص وتفتیش نمیکند.
با این توضیحات شما یک نمونه فقط یک نمونه ذکر کنید که اسلام نسبت به گناهان اجتماعی اجبار اعمال نکرده باشد ومساله را با تعارف وشعارهای شبه روشنفکرانه وتساهل وتسامح برگزار نموده باشد
فقط یک نمونه
منتظریم
زینب
Iran, Islamic Republic of
بر خلاف تصور شما تو کشور ما واجب بودن حجاب با اجباری بودنش هیچ فرقی نداره چون حجاب نمود ظاهری در جامعه داره .البته این قایده در مورد همه احکام مثل نماز صادق نیست یعنی چون هر فرد میتونه فریضه نماز رو در جایی غیر از فضای عمومی جامعه هم بجا بیاره ,انجام دادنش در ملا عام اجباری نیست از نظر قانونی.دقیقا همین اشکال به آقای زائری هم وارده چون ایشون حتما تفاوت بین این احکام و تفاوت بین نوع اجرا شدنشون رو در جامعه میدونن ولی با این وجود قیاس مع الفارغ میفرمایندو به نوعی به اجباری بودن حجاب در کشور اشکال وارد میکنن.
Romania
این همه گفتی اما هیچ جای آیه نگفته بود اجبار.
"به زنان مومن بگو"
این لفظ یعنی اجبار حکومتی؟؟؟
خب خدا گفته از هوای نفس تبعیت نکنید و از شیطان تبعیت نکنید و ... و صحبتی از اجبار هم ظاهراً نیست.
مشکل این است که در این بحث حجاب یک سری مسائل بسیار اصولی مورد تردید قرار گرفته اند. البته پیروی از تمایلات فردی لذاتی دارد ولی تبعاتی هم به همراه دارد. برای سطح پایین گفته میشود خدا خاطی را در قیامت از لنگ آویزان خواهد کرد، برای سطح بالاتر گفته میشود خدا به مؤمنین درجاتی میدهد، به سطح بالاتر گفته میشود تبعیت از دستور خدا حداقل وظیفه بنده است، به سطح بالاتر گفته میشود بنده به تبعیت فرمان پروردگار اشتیاق دارد.
شان نزول از تفسیر مجمع البیان ( که خواهرمان ذیل نوشته خود آورده اند ) را ببین آن جا دارد که در مدینه زنان ، بی حجاب نبوده اند بلکه حجابشان ناقص بوده است که در آیه شریفه می فرماید باید روسری های خود را بر گریبان ها بیاندازند و زینت خود را جز برای محارمشان ، زنان دیگر ، مردان فاقد غریزه و پسر بچه های غیرممیز ؛ آشکار نکنند . 1 - امر " لیضربن ... " وجوب را می رساند و نهی " لا یبدین ... " حرمت را و حکم الزامی و اجباریند 2 - احکام الزامی و اجباری فوق ، برای تکمیل حجاب بود و نشان می دهد لزوم و وجوب موارد رعایت شده قبل از آن ، مفروغ عنه بوده است 3 - دسور به پیامبر صلی الله علیه و آله برای دستور عمومی به بانوان به طور آشکار نشان دهنده حکومتی بودن آن را می رساند . لازم به یاد آوری است که استنباط احکامی همانند وجوب و حرمت نیاز به طی دروس مرتبط و مقدماتی اجتهادیست و می بایست برای آشنایی با احکام دینی یا این راه اجتهاد و مقدمات آن را در پیش بگیریم یا آن که همانند عامه مردم به رساله های عملیه مراجع معظم مراجعه نماییم چرا که اظهار نظر غیر مجتهد را می فرمایند حرام است .
علی
دقیقا طبق همین آیه باید حجاب اجباری نباشه ....
دقیقا جطور همپین برداشتی کردی؟
ببینید علی آقا! کل دین و ایمان غیراجباری است. منتها واقعیت این است که اکثریت قاطع مردم ایران موحد و مؤمن هستند و نمیتوان به مردم مناطق بالای شهر تهران یا طبقات خاص شهروندان در کلانشهرها یا بعضی جوانها نگاه کرد و فکر کرد مردم آزادی حجاب را قبول دارند.
هنوز مواضع خیلی از مردم همان هشدار امام هست که (نقل به مضمون) اگر آن زنها بخواهند با آن سر و وضع برهنه در ساحل دریای شمال بگردند مردم آنها را زنده پوست خواهند کند (!).
مصادیق و موازین تغییر کرده اند و تغییرات اینچنینی اجتناب ناپذیر هستند ولی حجاب «اجباری» چند هزار سال هست که جزء تمدن ما است و اختصاص به بعد از انقلاب یا حتی بعد از اسلام هم ندارد. اتفاقاً زرتشتیها حجاب بسیار مفصلی دارند (سالها ساکن یزد بوده ام و دیده ام).
ایمان یعنی باور واعتقاد که قلبی بوده و اجبار پذیر نیست اما رعایت الزامات اجتماعی موضوعی عقلایی و مورد پذیرش همگان است
عاصی ممکن اما مبعض غیر قابل قبول
در عین حال از مومن ، تبعیض در پذیرش و عمل به احکام قابل قبول نیست هر چند مومن ، ممکن است معصیت بکند یعنی مسلمان گناهکار داریم اما مسلمان تبعیضی نداریم که برخی از احکام را قبول داشته باشد و برخی را رد کند
حسين
Iran, Islamic Republic of
نقل از امام:اگر آن زنها بخواهند با آن سر و وضع برهنه در ساحل دریای شمال بگردند مردم آنها را زنده پوست خواهند کند.
نكته: امام راحل نفرمودند زنده پوست خواهند كرد ولي احتمالا گفتند مردم نمي گذارند اين ها اين طوري بيرون بيايند.
در هر صورت حجاب شرعي امري اجباري است چون امري اجتماعي است و امري عقلي است. اصلا فكر كنيد خدايي نيست آيا چگونه بايد آمد بيرون؟ يكعده مي نشينند برايش حدود تعيين مي كنند آيا در دنيا كسي لخت مادر زاد مي آيد بيرون؟ نمي آيد . هر كشوري براي خودش يك حدودي دارد. حتي در هر كشور بعضي جاها هم حدود خودشان را دارند. مثلا در دانشگاه ها حدود خاصي را ذكر مي كنند كه دانشجو بايد رعايت كند. در اين كشور ها خدايي نيست و لذا از احكام خدا هم خبري نيست. ممكن است مسيحي ها و يهوديان و مسلمانان يا.. در آن كشور زندگي كنند و جمعيت زيادي هم باشند ولي خداوند حكم نمي كند بلكه نظر افرادي كه به آن ها مثلا جامعه شناس يا روانشناس يا سياستمدار يا.. مي گويند و راي گرفته اند و اكثريتي راي آورده، نظر اكثريت عمل مي شود. فدا هم اگر نظر اكثريت يك چيز ديگر شد جور ديگري عمل مي كنند.
در ايران با انقلاب اسلامي مردم قبول كردند كه خدا و احكام الهي بر آن ها حكومت كند. همين مردم چند سال قبلش هم در ايران بودند ولي خدا بر آن ها حكومت نمي كرد بلكه احكام طاغوت را پذيرفته بودند و رييس كشور هم يك فرعون يا طاغوت بود ولي با انقلاب يعني با انقلاب روحي گفتن رييس ما خداست و لذا امام را به عنوان خليف الهي قبول كرده و با وي بيعت كردند و نظام شد جمهوري اسلامي و قوانين هم مطابق شرع تغيير كرد. از جمله قبلش عده اي از خانم ها بي حجاب بودند حالا ديگر بر اساس قانون جديد كه قانون اسلام بود بايد حجاب مي داشتند چون رييس خود را عوض كردند و خدا شد رييسشان، پس اگر مسلمان واقعي هستيم كه خود به خود حجاب شرعي را رعايت مي كنيم و اگر مسلمان واقعي نيستيم يا مسيحي يا يهودي يا زردشتي يا... هستيم مطابق قانون بايد عمل كنيم. رعايت قانون هم علامت تمدن است در غير اين صورت هرج و مرج مي شود و مي شود جنگل و آدم عاقل اين را نمي پذيرد و...
در ضمن شما بدانيد بي حجابي حد ندارد يعني اگر بخواهيد بگذاريد به عهده خود افراد بايد انتظار داشته باشيد كه بعضي با كم ترين لباس هم بيرون بيايند. بنابر اين عقل اقتضا مي كند حجاب شرعي رعايت شود. مگر خداوند به امري كه خلاف عقل باشد و سعادت دنيا و آخرت انسان در آن نباشد امر مي كند؟ بنابر اين يا بايد بزنند زير خدا و يا اسما حرف از خدا بزنند يا واقعا ايمان داشته باشند و به قرآن عمل كنند.
Iran, Islamic Republic of
...این که ایشان اینقدر راجع به دفاع از بی حجابان حساس است و این اتفاقات مکرر از ایشان سر می زند که تصادفی نیست! حتی اگر با یک جمله لنگ کفش و ... بخواهد موضوع رو توجیه کنند!
United States
از کجای سخنان این بنده خدا دفاع از بی حجابان برداشت کردید شما؟!!!!
United States
اشتباه برداشت شده
در بهاران کی شود سرسبز سنگ خاک شو تا گل برویی رنگ رنگ
آقای زایری تشکر
هادی
United Kingdom
با سلام
از یک روحانی که به عنوان کارشناس به یک برنامه در این سطح دعوت میشود واقعا توقع نیست که چنین برخوردی زشت نسبت به یک خانوم داشته باشند شما حتما اونبرنامه رو کامل ببینید ایشان با حرفاشون بدتر کارشون رو خراب کردند.
...
Iran, Islamic Republic of
جبران شده
United States
یک کلاغ چهل کلاغ کردن هم خوب نیست
هادی
Iran, Islamic Republic of
بنده برای حرفام سند و مصداق آوردم ولی متاسفانه سایت محترم جهان مطالب من رو گزینش کردند کاش کامل میگذاشتند
مهدی
آقای زایری
اولا نماز و روزه مسایل کاملا شخصی هستند همانطور که اگر خانمی در داخل منزلش در جمع دوستان و اقوام نا محرم خودش بی حجاب باشد کسی کاری به کار او ندارد ولی وقتی بحث به کوچه و خیابان کشید جنبه اجتماعی پیدا کرده و قابل مقایسه با نماز و روزه نیست .که البته روزه خواری هم اگر در ملا عام انجام شد جرم محسوب می شود .
ثانیا من برخورد شمارو با اون خانم در تلویزیون به صورت کامل دیدم (از تلویزیون) . ...
نیز
در جمع دوستان و اقوام نامحرم نیز نهی از منکر در صورت وجود شرایط واجب است
احسنت بر صداقت آقای زائری
صداقت شرط لازم است نه کافی
United States
تو این دوره زمونه کم پیدا می شه
همیشه خوب نیست
صدق کلام همیشه خوب نیست مثل غیبت ، سخن چینی ، گزارش های سری را به دشمن دادن ، رازخود را با هر کسی در میان گذاشتن و ...نمونه هایی از صداقتند اما بد و زشت .
مجیداعتمادی
آقای زائری قطعا به حجاب وپوشش اسلامی اعتقاد راسخ دارد ولی مقایسه بین چند ارزش ویکی را برتر دانستن هم کار ارزشمندی نیست
مطلب روشنگرانه ای بود
... بحث چیز دیگری بود!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من صحبت های اقای زائری منطقی بود باید قبول کنیم که حجاب مسئله ی پیچیده ای است و خیلی جای کار دارد البته باید دید برخورد پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) با بدحجابان و بی حجابان چگونه بوده است و ایا این که در زمان پیامبر گرامی اسلام حجاب اجباری بوده است یا تنها یک مسئله ی شخصی (گرچه واجب مثل نماز) بوده است.
Iran, Islamic Republic of
دعای عاقبت بخیری خوبه
United States
این دعا منفی زدن داره بعضیا منفی نزنن انگار کسی می گه اینا فلجن
برخی گفته اند وجوب حجاب محل بحث نیست ولی احباری بودن محل بحث است!!!! اینان بگویند کدام رفتار اجتماعی انسانی در آیات قرآنی به اسن صراحت واجب شده است؟؟ به راستی وقتی امری در دایره اجتماع واجب می شود و دولت نیز اسلامی است آیا حکومت ودولت نسبت به مراعات وجوب آن وظیفه ای دارند یا خیر؟؟ نتیجه شخصی و اختیاری دانستن حجاب چیزی خواهد شد که الان در کشورهای اسلامی وجود دارد بی تفاوتی کامل نسبت به این واجب شرعی آن وقت دیگر حتی وجوب آن یز بی معنا خواهد شد زیرا این وجوب برای حفظ و صیانت اجتماع می باشد نگفته که در خانه جیوب خود را بپئشانید؟؟ بلکه کاملا دایر مدار اجتماع است لذاحفظ و رعایت آن در اجتماع واجب است
Iran, Islamic Republic of
روشن فکری...
عبدالله
من یک معلم آموزش و پروش با حدود 30 سال سابقه هستم که زمانی فیزیک و دینی در مدارس تدریس میکردم. البته لیسانسم فیزیک و فوق دیپلمم ریاضی است و دینی را به دلیل اعتقادات و مطالعاتم تدریس میکردم
آن برنامه را دیدم برخورد غلط و استدلال اشتباه آقای زائری با ان خانم این شائبه را بوجود می آورد که حجاب اهمیتی ندارد و نمره جامعه ما در مورد حجاب خیلی بالاتر از نمره ما در مورد فساد و دروغ است. البته شاید قصدی نداشت اما تهاجم لفظی به آن خانم جوری بود که بنده خدا مثل کسی بود که در گوشه رینگ بوکس زیر ضربات بوکس طرف مقابل گیر افتاده بود.
علاوه برآن اگر در مورد یک واجب غفلت شد آیا باید بهانه ای شود که نسبت به واجبات دیگر سهل انگاری شود.
مثلا اگر کسی نسبت روزه سهل انگار شد و وظیفه خودش را انجام نداد باید نسبت به نماز یومیه هم غفلت کند
البته که باید نسبت به ترویج دروغگویی، تهمت ، غیبت، فسادمالی حساس بود. اما اگر نمره در این موارد ضعیف بود نباید نسبت با اشکالاتی که در بی حجابی و بدحجابی وجود دارد واکنش نشان داد؟ با این استدلال که نمره حجاب بهتر از نمره دروغگویی است.
مثلا اگر دانش اموزی نمره فیزیکش 12 بود و نمره ریاضیش 8 بود چون نمره فیزیکش بهتر از نمره ریاضیش است نباید برای ارتقا درس فیریک فعالیت کند؟
...
درود
درود بر نکته سنجی شما . این نگاه مقایسه ای غلط و غیر سازنده متاسفانه زمینه اشاعه پاره ای از بی مبالاتی ها شده و آنها را جا انداخته است کما این که روش کوبیدن محسنات فرد به خاطر برخی از کارهای بدش نیز یکی از همین روش های غلط و مخرب بوده است به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که بدقولی کرده مورد خطاب و عتاب واقع شود که : تو چرا دیگر ریش گذاشته ای ؟ برو ریشت را هم بزن یا فردی که در طول سال نماز نمی خواند اما در ماه مبارک می آید به عبادت می پردازد خطاب شود که : تو ماههای دیگه نماز نمی خوانی رمضان هم لازم نکرده نماز بخونی ، او هم ممکن است بگوید خوب ریش هم نمی گذارم ماه رمضان را هم نماز نمی خوانم این یعنی به جای ترمیم تخریب بیشر شده است در حالی که می شود و باید از موفقیت های فرد به عنوان سرمایه ای برای ارتقایش بهره برد و بدو گفت که : تو که آن موفقیت ها را داری خوب است بر موفقیت هایت بیافزایی و آنها را زیباتر و کامل تر کنی .
کریمی
سلام من آن کلیب رادیدم برخورد آقای زایری درشان ایشان نبوده است ...
Germany
باشه اصلاً اون حرفا رو این آقا نزد....
م
United Kingdom
واقعا با خواندن این نظرات موافق و مخالف با بحث مهم حجاب بعد از این همه قدمت اسلام و ادیان آسمانی و تاکید همه آنها بر لزوم حفظ حجاب و بیان علت لزوم پایبندی به این توصیه و فریضه در قران مجید(در اینجا منظور حجاب خانم هاا) دچار نوعی احساس تحقیر درونی به عنوان یک مسلمان توسط سایر مسلمانان شدم عزیزان خداوند می فرماید خود را به حجاب بپوشانید تا از تعرض دلمریضان دور بمانید خداوند در مورد بعضی از احکام علت لزوم رعایت آنرا بیان نمی کند اما در مورد حجاب علت آنرا بیان کرده است لذا وقتی که منطقا تشکیل حکومت اسلامی مد نظر قران و خداوند با پیگیری و همکاری و خواستن مردم ممکن می شود و لذا رعایت حجاب برای کاهش فحشا و جلوگیری ازتعرض آدمهای دل مریض که در هر جامعه ای پیدا می شوند شرط عقل و عدم رعایت آن یعنی مخالفت با تشکیل چنین حکومتی است پس جنبه شخصی ندارد یعنی ما با رعایت حجاب نسبت به تشکیل حکومت اسلامی عملا رای داده ایم و برای ایجاد آن تلاش کرده ایم توضیح بیشتر اینکه مثلا اگر از فردا ، قانونی در مجلس تصویب شود که حکومت در مقابل تعرض به زنان بد حجاب یا بی حجاب هیچ مسئولیتی نخواهد داشت و چون انها با حکومت همکاری نمی کننند لذا در مورد تعرض به انها حکومت حمایتی نمی تواند بکند در چنین وضعیتی به نظر شما می توانید بگویید این حکومت همان حکومت اسلامی مد نظر شما بوده وهست ویا در چنین و ضعی می توانید راحت مثل حالا که بعضا در این پیامها گفته اید بگویید که حجاب واجب اختیاری است و مثل نماز یا روزه است ؟! ویک فریضه فردی است ؟!عزیزان این همکاری و عمل به توصیه قرانی با دلیل بیان شده است لذا حکم ان لازم الاجرا است چون ضامن تامین سلامت و ازادی مشروع ز ن است و برخورد اختیاری با آن می تواند مجوز برخورد اختیاری و باری به هر جهت با متعرضین به زنان بد حجاب یا بی حجاب توسط حکومت را رله نماید که البته اسلام نسبت به تعرض به بانوی یهودی وبحث خلخال از پایش وت امین امنیت او نیز خود را عامل و مسئول و ضامن می داند چه رصد نسبت به زنان بدحجاب یا بی حجاب مسلمان
من تمام کلیپ رو دیدم...
صبور
سلام علیکم : تعجب می کنم چرا ما شرائط را ارزیابی و بعد اظهار نظر می کنیم . جاب آقای زائری دشمن منتظر چنین نکاتی می باشد که امثال شما ها مطرحمی نمایید . در منطق ما دو موضوع که مکمل یکدیگر باشند قابل مقایسه نمی باشند . حجاب عزت زن و جایگاه خانواده و رشد جامعه را تعای می بخشد . خاواده چتری است که همه ما در زیر آن چتر زندگی می کنیم و بالندگی و رشد فکری برزندگان به این خانواده بستگی دارد . حجاب امنیت خانواده رت بالا میبرد . از فساد و رزائل اخلاقی دور می کند . در حالیکه دروغ تغلب و رشوه چنین کاری نمی توانند بکنند . امید است دقت نمایید و از فضای زنده که در اختیارتان است دانسته سخن بگویید . به هر بیان شما در سراسر فضاهای مجازی دست به دست شده . اثبات میکند که روحانی باید بصیرت داشته باشد تا این مشکل پیش نیاید . خدا عاقبت ما را با اندیشه های سلیقه ای نجات دهد.
پس خانه نشینی احمدی نزاد هم باعث شد رسانه های بیگانه مخصوصا بی بی سی سو استفاده کنن . چرا جهان نیوز خبر زد؟
برو بابا
اینا خبر می زنن پولشو می گیرن .
فک کردی بخاطر آگاهی و اطلاع رسانی شفافه ؟؟؟؟
خیر
منم لنگه کفش چادری ها رو با هیچی عوض نمی کنم
....
سادات
اوه چه خبره!!آدم نمیدونه متن اصلی رو بخونه یا نظراتو!!!!!
بگذریم من که بطور کامل و حتی بعضی قسمتهاشو چند بار گوش کردم،بطور کلی در تمام صحبتها دلایل و مقایسات و توجیهاتی که می آوردن برای رو اجباری بودن حجاب بود.برخوردشون با اون خانم بسیار توهین آمیز و از موضه بالا بود بطوریکه اگر لباس روحانیت به نن نداشتن بیشتر میخورد کراواتی باشند!نکته از همه مهمتر اینکه تمام مقایساتشون مقایسه سیب و گلابی بود
2تا سیب +3 تا گلابی=5 تا پرتقال
تقریبا هیچ موقعیتی رو برای اقبات نظریه خودشون از دست ندادن تا جاییکه این احساس دست میداد که کلا مخالف حجاب هستن و مثالهایی مثبت که برای حجای گاهی گداری میزدن هم باز جنبه تخریبی داشت و آخرش باز استنباطشون این بود که نباید اجباری باشه