جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

افزایش قبوض آب و برق در سال ۹۳

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 335743
وزیر نیرو گفت: هنوز هیچ سناریویی در دولت در خصوص میزان افزایش نرخ مصرف آب و برق نهایی نشده اما آنچه مشخص است این افزایش بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برای مشترکان کم مصرف و پرمصرف خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری تا ۱۵ دی ماه متوسط بارندگی در کشور ۷۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته و نسبت به متوسط طولانی مدت ۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: جریان های سطحی نسبت به متوسط سال های گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته و هم اکنون از کل ظرفیت ۴۷.۴ میلیارد مترمکعبی سدهای کشور ۳۹ درصد پر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه حجم آب ورودی به مخازن سدها از ابتدای سال جاری آبی تا ۱۵ دی ماه ۵.۷ میلیارد مترمکعب بوده، گفت: در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۸.۳ میلیارد مترمکعب بوده که مقایسه این دو مقدار، نشان از کاهش ۲۹ درصدی این رقم دارد.

وی ادامه داد: در این مدت ورودی آب به ۵ سد تأمین آب شرب تهران ۱۹۴ میلیون مترمکعب بود در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۳ میلیون مترمکعب بوده و کاهشی ۱۷ درصدی در سال جاری داشته ایم.

به گفته وزیر نیرو، هم اکنون ۲۲ درصد از حجم سدهای استان تهران از آب پر است.

تأخیر پارس جنوبی، تأمین گاز نیروگاهها را به سال ۹۴ موکول کرد


چیت چیان با اشاره به مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص لزوم تأمین سوخت گاز نیروگاهها از سال ۹۴ اذعان داشت: این مصوبه دولت مرتبط با مسائل اقتصادی و پرداخت هزینه ها نیست بلکه به دلیل اینکه برخی نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده می کنند و این مسئله موجب آلودگی هوا شده، دولت در گذشته مصوبه ای مبنی بر لزوم تأمین گاز نیروگاهها داشت که با تأخیر در پروژه های پارس جنوبی این مصوبه اجرایی نشد و دولت فعلی مصوبه ای را صادر کرد تا از سال ۹۴ نسبت به تأمین سوخت گاز نیروگاهها اقدام شود.

این عضو کابینه دولت در خصوص راهکارهای اندیشیده شده برای تأمین مطلوب برق در سال آینده گفت: از بدو شروع فعالیت دولت یازدهم کارگروه ویژه ای تشکیل شد تا تمامی تدابیر لازم برای تأمین برق سال آینده اجرایی شود.

وی افزود:‌ تاکنون موفق شدیم ۸۴۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به مدار بیاوریم که این رقم تا پیک مصرف سال آینده با بهره برداری از ۱۰ واحد گازی یا بخاری سیکل ترکیبی در نیروگاههای حرارتی به ۱۸۰۰ مگاوات می رسد.

ضعف سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه در دو سال اخیر

چیت چیان با بیان اینکه هر سال باید نسبت به سال گذشته ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به مدار بیاید، اذعان داشت: متأسفانه در ۲ سال گذشته میزان سرمایه گذاری ها برای احداث نیروگاههای جدیدی به شدت کاهش داشته که برای جبران این مسئله، برنامه ریزی کرده ایم با همکاری شرکت های توزیع و صنایع کشور ۲ هزار مگاوات صرفه جویی و مدیریت بار داشته باشیم.

وی ادامه داد: با صنایع کشور هماهنگ می کنیم که تعطیلات تعمیرات اساسی و یا تعطیلات سالانه خود را به زمان پیک مصرف برق موکول کنند و امیدواریم با این تدابیر بتوانیم سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم.

به گفته وزیر نیرو همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق، نقطه کلیدی تأمین مطلوب آب و برق و عدم قطع آنها در پیک مصرف است.

وزیر نیرو از حفر چاههای جدید، مدیریت فشار و یکسان سازی فشار در شبکه آب و خرید حق آبه های بعضی از مصرف کنندگان به عنوان تدابیر تأمین مطلوب آب در سال آتی نام برد و گفت: با دستور رئیس جمهور منابع جدیدی برای تأمین مالی تأمین آب از مناطق دور دست تر برای شهرهایی که امکان تأمین آب مورد نیاز را ندارند، تعریف می شود.

چیت چیان در خصوص توسعه شبکه برق پاکستان برای افزایش واردات برق از ایران با تخصیص وام از سوی ایران گفت:‌در گذشته تفاهم نامه ای در این خصوص بین دو کشور بوده اما طرف پاکستانی برای امضای قرارداد اقدامی نکرد و هم اکنون این موضوع در دست اقدام قرار ندارد اما صادرات برق به پاکستلان با حجمی که از گذشته بوده همچنان ادامه دارد.

مقایسه هزینه آب با هزینه موبایل و تلفن

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مقدار نرخ مصرف آب و برق در سال آتی افزایش می یابد گفت:‌ هنوز هیچ سناریویی در دولت در خصوص میزان افزایش نرخ مصرف آب و برق نهایی نشده اما آنچه مشخص است این افزایش بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برای مشترکان کم مصرف و پرمصرف خواهد بود.

وی افزود: از وزارت ارتباطات استعلام کردیم اعلام شد که هزینه ای که در سال گذشته بابت همراه اول، ایرانسل و تلفن های ثابت از سوی مردم پرداخت شد، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که اگر بر تعداد خانوارها تقسیم کنیم، هر خانواده ایرانی در سال گذشته بابت خدمات مخابرات ۶۶ هزار تومان در هر ماه پرداخت کرده در حالی که ۵۰ درصد خانواده های ایرانی بابت مصرف آب ماهانه کمتر از ۵ هزار تومان پرداخت می کنند، این مقایسه نشان میدهد با وجود اینکه ارزش ذاتی آب بسیار زیاد است و هزینه های تأمین آب به مراتب بیشتر است، اما در مقایسه با هزینه ای که مردم برای خدمات مخابرات می پردازند در سبد خانوار بسیار کمتر است.

امضای ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد برای افزایش راندمان نیروگاهها

وزیر نیرو با بیان اینکه برخی نیروگاههای حرارتی که جدیدا در جهان ساخته شده اند راندمانی ۶۰ درصدی دارند، گفت:‌ در کشورما متوسط راندمان نیروگاههای حرارتی ۳۷.۵ درصد است که برنامه ریزی شده تا دو سال آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در قالب بودجه سال جاری مصوب شده بود که ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در قالب بع متقابل در اختیار موسسات دارنده نیروگاه قرار بگیرد تا راندمان نیروگاههای خود را افزایش دهند که این رقم در بودجه ۹۳ نیز تکرار شده است.

چیت چیان تصریح کرد: تمامی قراردادهای مربوطه برای استفاده از این تسهیلات در قالب بع متقابل آماده شده و تا پایان ماه جاری به امضا می رسد.

انتقال آب خزر به مرکز کشور در گروی اخذ مجوزهای زیست محیطی

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر حساسیت های بسیاری دارد، اظهار داشت: مطالعات انتقال آب از خزر به سمنان در حال انجام است که پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری این مطالعات تمام شود اما اجرای این پروژه منوط به صدور مجوزهای زیست محیطی است.

این مقام مسئول، انتقاد رئیس دفتر رئیس جمهور از سدهای ساخته شده بدون آب را انتقادی وارد دانست و گفت: ما نیز این نقدر را قبول داریم و بر همین اساس بازنگری بر روی سدهای درحال ساخت در دستور کار قرار گرفته و مصوب کردیم که طرح های جدید سدسازی حتما باید با شرایط جدید روان اب های کشور طراحی شوند.

وی افزود: هم اکنون ۱۰۰ طرح سدسازی در دست اجرا است که بازنگری بر روی آنها آغاز شده و تا پایان سال جاری نتیجه بازنگری ها حاصل می شود که با این بازنگری ها احتمال توقف ساخت برخی سدها وجود دارد و هم اکنون نیز در لایحه بودجه سال ۹۳ اعتبار برخی از طرح های سدسازی به اندازه ادامه مطالعه تعیین شده اما اعتبار هیچ طرح سدسازی در بودجه ۹۳ به صفر نرسیده است.

چیت چیان در پاسخ به اینکه آیا مدیری را در مسئله ترک برداشتن سد کارون ۴ توبیخ کردید، گفت: هیچ مدیری در پروژه کارون ۴ توبیخ نشده است.

قول کاهش هزینه انشعال را ندادم/ هزینه انشعاب در مناطق مختلف در حال بازنگری است

وزیر نیرو در پاسخ به اینکه قول شما به نمایندگان مجلس برای کاهش حق انشعاب برق به کجا رسید، اذعان داشت: من هیچ وقت نگفتم کاهش می یابد بلکه در جلسه ای که با نمایندگان مجلس داشتیم برخی نمایندگان پیشنهاد دادند که هزینه انشعاب ها با توجه به هزینه های هر منطقه کشور بازنگری شود که این مسئله در دستور کار کمیته ای مشترک با حضور نمایندگان وزارت نیرو و نمایندگان کمیسیون انرژی قرار دارد و در حال بررسی است.

چیت چیان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اینکه عنوان شده منابع مالی تامین زیرساخت‌های مسکن مهر به وزارت نیرو پرداخته شده اما وزارت نیرو تعهدات خود را انجام نمی‌دهد، اطلاعات صحیحی نیست بلکه تمام منابع در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی افزود: قریب ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا تمام زیرساخت های مورد نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تامین شود.

چیت چیان از تکمیل ۵۰ درصد زیرساخت‌های برق، آب و فاضلاب واحدهای مسکن مهر خبر داد و گفت: تکمیل بقیه این زیرساخت‌ها نیازمند تامین مالی است.

وی ادامه داد: در دولت گذشته تصویب شد برای هر انشعاب برق، آب و فاضلاب ۹۰۰ هزار تومان به وزارت نیرو پرداخت شود. اما در حال حاضر هزینه انشعاب برق به تنهایی به طور متوسط بیش از ۲.۵ میلیون تومان است و به نظر ما تصمیم گیری و مصوبه دولت گذشته منطقی و کارشناسانه نبوده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: مجموعه‌های مسکن مهر در مناطقی دور از شهر ساخته شده و قطعاً‌ احداث خطوط انتقال آب و فاضلاب و احداث شبکه برق تنها هزینه انشعاب نیست و می‌بایست شبکه‌های توزیع و فوق توزیع توسعه یافته و تاسیسات مربوطه در بخش آب و فاضلاب نیز تکمیل شود.

چیت چیان با بیان اینکه از نتیجه جلسه روز گذشته قائم مقام وزیر نیرو و معاونان وزارت راه و شهرسازی اطلاعی ندارم گفت: در حال حاضر با مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال تبادل نظر هستیم و امیدواریم این تبادل نظرها به نتیجه مشخصی برسد تا بتوانیم هرچه سریعتر نسبت به تامین مطلوب زیرساخت‌های واحدهای مسکن مهراقدام کنیم.

ساخت دو واحد گازی تولید برق در جزیره کیش

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه به طور متوسط ۱۷۰ میلیون مترمکعب گاز یا ۱۷۰ میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاههای برق کشور مصرف می شود، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ درصد سوخت نیروگاههای کشور از سوخت مایع تأمین شده و هم اکنون که عرضه گاز به دلیل افزایش مصرف به خانگی و تجاری، محدود شده، نیروگاههای کشور ذخیره مناسبی در سوخت مایع دارند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از سالهای گذشته شرکت توانیر درصدد اتصال جزیره کیش به شبکه برق سراسری کشور بوده، تصریح کرد: این برنامه به دلیل وجود مشکلات متعدد اجرایی نشد و در حال حاضر نیز نبود منابع مالی سد اجرایی شدن آن است اما شرکت آب و برق کیش با هزینه بخش خصوصی اقدام به خرید و نصب دو واحد نیروگاه گازی در این جزیره کرده که این واحدها با تابستان سال آینده به مدار تولید می آیند و مشکلی در تأمین برق این جزیره نخواهیم داشت.

چیت چیان وزارت نیرو را در استفاده از منابع خارجی تأمین مالی پروژه ها، وزارتخانه ای پیشرو دانست و گفت: هم اکنون دو پروژه سد و نیروگاه چمشیر و رودبار لرستان با استفاده از فاینانس چین در حال احداث است و موافقت چین برای فاینانس ۶ پروژه دیگر کسب شده که با انجام مقدمات قانونی آن و صدور مجوز بانک مرکزی این پروژه ها با فاینانس چین اجرایی می شوند، همچنین برنامه هایی برای استفاده از فاینانس دیگر کشور ها و منابع بانک های جهانی داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یه جوری میگید سال 93 افزایش می یابد، انگار امسال افزایش نیابیده بود !!! قبوض آب شاید تکون نخورد. اما قبض برقو گازو که خیلی بی سر و صدا گرون کردن
علی قلم
Iran, Islamic Republic of
پس باید یارانه را زیاد کنند دیگه قاعدتا.