پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۳

نقدی بر فیلم آرایش غلیظ/ نمایش غلیظ استعمال مواد مخدر چرا؟

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 415041
در این فیلم آسیبی از فضای روابط زن و مرد نامحرم به نمایش درآمده که هم در قالب همکار و هم در قالب دوست نمایان می‎شود و البته نمی‎توان با شواهد موجود در فیلم به نتیجه رسید که کارگردان یا نویسنده در صدد نقد این فضا بوده است.
نقدی بر فیلم آرایش غلیظ/ نمایش غلیظ استعمال مواد مخدر چرا؟
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به تازگی فیلم سینمایی (آرایش غلیظ) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم (و نه نقد مبتنی بر فنون سینمایی) تقدیم می‌شود.
 
نام فیلم : آرایش غلیظ
 
کارگردان : حمید نعمت الله
 
بازیگران : حامد بهداد، طناز طباطبایی، علی عمرانی، جمال اجلالی، هومن برق نورد و حبیب رضایی
 
خلاصه داستان : بر سر فروش یک محموله وسایل محترقه برای چهارشنبه سوری پای افرادی به میان می‎آید تا اینکه ...
 
و حالا چند نکته درباره‎ی این فیلم :

 
1 -  نام این فیلم با تبلیغاتی که از طریق پوسترها انجام گرفته بود بیننده را به این فکر وامی‎دارد که موضوع داستان حول محور آرایش غلیظ یک زن رقم بخورد در حالی که پس از دیدن فیلم متوجه می‎شوید که عنصر غلظت تقریباً در همه ابعاد فیلم وجود دارد و بزرگ نمایی همراه با انرژی زیاد آرایشی غلیظ به فیلم بخشیده است هر چند از فرصت نام فیلم استفاده شده و آرایش بازیگر زن هم در پایان فیلم متأسفانه به نمایش درمی‎آید!
 
2 -  متأسفانه در فیلم‎های سینمایی نمایش بدون دلیل سیگار (که از نظر شرعی هم مصرف آن مانند مواد مخدر حرام است) عادی شده است. حال در این فیلم علاوه بر این، به طور آشکار استعمال مواد مخدر همراه با نام بردن از (حشیش) به نمایش درمی‎آید. این در حالی است که نه تنها مصرف مواد مخدر تقبیح نمی‎شود بلکه به شوخی گرفته شده و با بکار بردن عباراتی نظیر (قلعه پرتقالی‎ها) جذاب هم نمایش داده شده است. ضمن آنکه موضوع استعمال مواد مخدر توسط بازیگر نقش مسعود (حامد بهداد) و دکتر (جمال اجلالی) و دیگران اصلاً ارتباطی با اصل داستان ندارد و مشخص نیست با چه هدفی در این فیلم به نمایش درمی‎آید؟
 
3 -  یک نکته مثبت و مهم در این فیلم نمایش بصری این مثَل است که (بار کج به منزل نمی‎رسد). شاهد این برداشت اتفاقی است که در سکانس پایانی برای محموله می‌افتد و از سویی لادن (طناز طباطبایی) هم که از راه درستی به رابطه خود با مسعود وارد نشده بود به نتیجه نمی‎رسد.
 
4 -  کلید رابطه مثلث مسعود، لادن و هومن در فیسبوک زده می‎شود. شاید بتوان نکته مثبت دیگری در این فیلم در این زمینه یافت که این رابطه در هیچ یک از اضلاع به نتیجه نمی‎رسد و دو به دو شخصیت‎ها با هم درگیر شده و یا وفادار به هم باقی نمی‎مانند. آسیب‎های فضای مجازی بخصوص شبکه‎های اجتماعی که در حرمت روابط زن و مرد نامحرم در آن تفاوتی با فضای حقیقی نیست از جمله مواردی است که می توان بیشتر و هنرمندانه‎تر به آن پرداخت.
 
5 -  در این فیلم آسیبی از فضای روابط زن و مرد نامحرم به نمایش درآمده که هم در قالب همکار و هم در قالب دوست نمایان می‎شود و البته نمی‎توان با شواهد موجود در فیلم به نتیجه رسید که کارگردان یا نویسنده در صدد نقد این فضا بوده است. متأسفانه موضوع رابطه دوستانه بین زن و مرد نامحرم که به طور صریح دوبار در قرآن کریم تقبیح و نهی شده است امروزه به چالشی جدی بدل شده و بعضاً مورد غفلت قرار می‎گیرد. (لا متخذات اخدان : اخدان جمع خدن به معنای رفیق نامحرم است و در قرآن کریم به صراحت از به دوستی گرفتن نامحرم نهی شده‌‎ایم)
 
6 -  برخی دیالوگ‎ها که در میان سکانس‎های مختلف پنهان شده‎اند قابل تأمل هستند. از جمله اظهار نظری است که درباره ثروت و پول در فیلم شده است. مرد برقی (علی عمرانی) می‎گوید که پول فی‎نفسه (به خودی خود) بد نیست و لادن (طناز طباطبایی) می‎گوید : انسانها باید پول را درست مصرف کنند و بجای مصرف در امور شرعیه در امور خیریه مصرف نمایند! به نظر شما هدف نویسنده و کارگردان از گنجاندن این دیالوگ یعنی مصرف در امور خیریه به جای شرعیه (هر چند امور شرعیه نظیر خمس و زکات هم مصرفی خیریه دارد) چه می ‏تواند باشد؟!
 
7 -  ایجاد فضای فانتزی در داستان نظیر وجود مرد برقی (علی عمرانی) یک خلاقیت محسوب می‎شود اما تمسخر مفهوم (توبه) و نیز به سخره گرفتن حرمت نگاه به نامحرم و عدم تحریک مرد در جامعه توسط زنان قابل توجیه نیست. در این فیلم مسعود (حامد بهداد) به مرد برقی که برای شفای خود با خداوند سبحان قرار گذاشته تا به نامحرم نگاه نکند و به قول خودش درصد بهبودش پایین نیاید به دیده تمسخر می‎نگرد و برای او عینک جوشکاری تهیه می‎کند و به لادن هم می‎گوید عطر نزن تا درصد بهبود مرد برقی پایین نیاید!
 
موارد دیگری نظیر تناقض در دل بستن زنی مطلقه به مردی خلافکار و معتاد بدون شناخت و قبول هدیه در نخستین دیدار پس از قرار فیسبوکی آن هم به اعتبار قرار سینما رفتن سالها پیش که به نتیجه نرسیده بود و غیره هم قابل تحلیل است که برای جلوگیری از اطاله نوشته از آن می‏ گذریم.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جدا از نقد این فیلم
شما اگه فیلم عصر یخبندان رو ببینید چی می گید؟ اونجا هم به طرز فجیع و عریانی استعمال مواد مخدر رو نمایش میده.
آرشام
اصلا فیلمش ارزش اینهمه نوشتن رو نداره . فیلم مزخرف
مرتضی
نقد شما در ابعاد مختلف بر این فیلم وارد است
فقط یک نکته
امور شرّیه و خیریه در فیلم با هم قیاس شده اند
امور شرعیه نبوده.