پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هشدار اشپیگل به آمریکا برای کمک به ترکیه

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 435742
یک هفته‌نامه آلمانی اتحاد اوباما با اردوغان برای مبارزه با داعش را برای واشنگتن خطرناک ارزیابی کرده که می‌تواند وضعیت در خاورمیانه را برای آمریکا آشفته‌تر و پیچیده‌تر کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هفته‌نامه "اشپیگل" در مطلبی تشکیل ائتلاف نظامی بین آمریکا و ترکیه در مبارزه با داعش را خطرناک ارزیابی کرده نوشت: واشنگتن و آنکارا علیه داعش با هم متحد می‌شوند.

آمریکایی‌ها باید از پایگاه‌های نظامی ترکیه علیه جنگجویان داعش استفاده و در مرزهای سوریه یک منطقه آزاد و رها از داعش را ایجاد کنند که این یک تصمیم خطرناک است.

اشپیگل در ادامه تصریح کرد که یک گفتگوی تلفنی منجر به تشکیل این پیمان شد.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در یک گفتگوی تلفنی ابتدا پیام تسلیت مردم آمریکا را به دلیل حمله انفجاری در شهر سوروچ به همتای ترک خود ابلاغ کرد.

همزمان وی به رجب طیب اردوغان اطمینان داد که همکاری های خود در مبارزه علیه داعش را تعمیق می بخشد.

وی تصریح کرد که آمریکا و ترکیه در یک جبهه قرار دارند.

اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: گفتگوی این دو سیاستمدار بلند پایه آمریکا و ترکیه در چهار شنبه گذشته تنها برای این منظور کار آیی نداشت که مناسبات سرد شده بین آنکارا-واشنگتن از زمان سرکوب خونین اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ را بازسازی کند؛ همچنین آمریکایی ها به این ترتیب یک فصل جدید در مبارزات به بن بست رسیده خود با داعش را گشودند و جنگی را آغاز کردند که پیچیده تر و خطرناک تر است.

در اولین نگاه این یک اقدام به تاخیر افتاده به نظر می رسد. بالاخره ترکیه که هنوز در شوک حمله انفجاری شهر سوروچ قرار دارد در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا وارد شد و حداقل دو تا از پایگاه های هوایی خود را برای حمله به تروریست های داعش در آنسوی مرزهای سوریه در اختیار قرار داد.

این هفته‌نامه آلمانی در ادامه نوشت: البته این مسئله نباید نادیده گرفته شود که آمریکا و ترکیه منافع و علایق متفاوتی را دنبال می کنند. برنامه واشنگتن مشخص است و این کشور به دنبال فشارهای جدید بر داعش است.

اما آنکارا در چندین جبهه از جمله علیه داعش، علیه بشار اسد و کردهای موسوم به پ ک ک مبارزه می کند.

این توافق ( تشکیل ائتلاف برای مبارزه با داعش) یک تحرک در مناسبات پر تلاطم اخیر بین آمریکا و ترکیه محسوب می شود.

تا ماه مارس ۲۰۱۵ سکوت عمیقی بین اوباما و اردوغان وجود داشت و حالا رئیس جمهوری آمریکا جرات تشکیل یک ائتلاف با آنکارا را پیدا کرده است که به ندرت می توان گفت چه کسی در آن دوست و چه کسی دشمن است.

از محافل دولتی آمریکا درباره اهداف این تصمیم این طور شنیده می شود که هدف این است که یک منطقه آزاد و رها از داعش را تاسیس کنیم و امنیت و پایداری بیشتر در مرزهای ترکیه با سوریه ایجاد کنیم.

اشپیگل در بخش دیگری از این تحلیل نوشت: اوباما به این ترتیب نه تنها در معرض این تهدید قرار می گیرد که در مبارزات انتخاباتی اردوغان علیه کردها مورد بهره برداری قرار گیرد همزمان این خطر برای آمریکا به وجود می آید که بیشتر از آن حدی که تمایل دارد در درگیری های داخلی سوریه گرفتار شود.

این وضعیت پیچیده در خاورمیانه در نتیجه برای آمریکا آشفته تر و وخیم تر می شود و می تواند در نهایت تبدیل به یک پرتگاه و تله استراتژیک برای این کشور شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *