يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

بازداشت ۹ ساعته هم‌خانه روزنامه‌نگار افشاگر

سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۳۳
کد مطلب: 307348
پلیس انگلیس با سوءاستفاده از قوانین مبارزه با تروریسم، هم‌خانه برزیلی روزنامه‌نگاری را که اطلاعات زیادی در مورد برنامه‌های جاسوسی آمریکا منتشر کرده است، بازداشت کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقامات انگلیسی روز دوشنبه به دلیل سوءاستفاده از قوانین ضدتروریسم برای بازداشت هم‌خانه و دوست خبرنگار افشاگر انگلیسی در معرض انتقادات گسترده قرار گرفتند.

«دیوید میراندا» برزیلی، هم‌خانه «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار آمریکایی است. وی یکشنبه شب در فرودگاه «هیترو» لندن در حالی که عازم «ریو‌دوژانیرو» بود، بازداشت شد و 9 ساعت بعد بدون اعلام اتهام، آزاد شد.

میراندا بر اساس بند هفتم از قانون ضدتروریسم بریتانیا بازداشت شده است. این قانون به نیروهای پلیس اجازه بازداشت افراد حاضر در پایانه‌های فرودگاه‌ها و بازجویی از آن‌ها در مورد دخالت احتمالی‌شان در اقدامات تروریستی، را می‌دهد.

«گلن گرینوالد» روزنامه‌نگاری است که اسناد فوق‌محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را که «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی در اختیار او گذاشته بود، در روزنامه گاردین منتشر کرد. انتشار این اسناد جنجال دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای به راه انداخت و انتقادات بی‌سابقه مقامات اروپایی از آمریکایی‌ها را در پی داشت. بازداشت میراندا نیز احتمالا با همین موضوع در ارتباط بوده است.

حزب کار انگلیس به شدت از سوءاستفاده پلیس و دولت این کشور از قوانین ضدتروریسم انتقاد کرده و توضیحات مقامات در این مورد را خواستار شده است. «یوت کوپر» سخنگوی این حزب می‌گوید: این اقدام موجب آشفتگی گسترده‌ای شد و باید فورا در مورد آن توضیح داده شود.

وزارت کشور انگلیس در واکنش به این خبر، بازداشت این فرد را به گردن پلیس انداخته و اعلام کرده است که این اقدام را پلیس مستقلا انجام داده است. پلیس انگلیس هم از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده و تنها بازداشت میراندا را تائید کرده است.

پلیس انگلیس میراندا را 9 ساعت در بازداشت نگه داشته، که این بیشترین زمان مجاز بازداشت یک نفر بدون اتهام تحت بند هفتم قانون ضدتروریسم است. بازداشت 9 ساعته افراد یعنی استفاده از حداکثر ظرفیت این قانون بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.

این اقدام انگلیسی‌ها واکنش دولت برزیل را هم در پی داشته است. برزیل اعلام کرده است بازداشت میراندا هیچ توجیه قانع‌کننده‌ای نداشته است.

گرینوالد نیز به این موضوع واکنش نشان داده و آن را اقدامی «مستبدانه» و با هدف منصرف کردن او و دیگران از نقش‌آفرینی در افشاگری‌های اسنودن، توصیف کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *