پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

گفت‌وگوي تلفني رهبران آمريکا و روسيه

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 102543
باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا و دميتري مدودف، رئيس جمهوري روسيه درباره کاهش سلاح هاي اتمي دو کشور گفتگوي تلفني مثبتي با يكديگر داشته اند.

به گزارش جام جم آنلاين به نقل از بی.بی.سی، دولت روسيه روز شنبه 13 مارس با صدور بيانيه اي از گفتگوي تلفني رهبران روسيه و آمريکا در اين باره خبر داد.

به گفته روسيه، اوباما و مدودف از اينکه مقدمات تدوين پيمان اتمي جديد به مرحله "بسيار پيشرفته" رسيده، ابراز خشنودي کردند.

مايک هامر، يک سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا مستقر در کاخ سفيد نيز گفت‌وگوي طرفين را مثبت دانسته و گفته است که رهبران روسيه و آمريکا متعهد به دستيابي به موافقت نامه اي در آينده نزديک هستند.

دولت روسيه اعلام کرده است که امکان آن فراهم شده است که تاريخي براي ارائه پيش نويس متن پيمان اتمي جديد به رهبران دو کشور تعيين بشود.

به گفته روسيه، اوباما و مدودف موافقت کردند که دستور العمل هاي تازه اي به هيات مذاکره کننده بدهند، با اين هدف که موافقت نامه اتمي را نهايي کنند. مذاکرات هسته اي روسيه و آمريکا در ژنو سوئيس انجام شده است.

هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا اين هفته به مسکو سفر خواهد کرد و يکي از موضوع هاي اصلي مورد نظر او پيمان هسته اي مذکور است.

رهبران آمريکا و روسيه کمتر از يک سال پيش، در آوريل سال 2009 ميلادي، موافقت کردند که پيمان کاهش سلاح هاي هسته اي استراتژيک معروف به "استارت" را با پيمان جديدي جايگزين کنند.

پيمان استارت در دسامبر سال ميلادي گذشته منقضي شد. احياي اين پيمان بخش مهمي از تلاش آمريکا و روسيه براي بهبود روابط دو کشور است.


اولويت اوباما

رئيس جمهوري آمريکا متعهد شده است که تعداد و نقش سلاح هاي اتمي را در استراتژي امنيت ملي آمريکا کاهش دهد.

او روز شنبه 6 مارس همزمان با چهلمين سالگرد پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي گفت: بايد "وراي تفکر قديمي دوران جنگ سرد" رفت.

باراک اوباما و دميتري مدودف، روساي جمهوري آمريکا و روسيه قصد دارند که زرادخانه هسته اي کشورهاي خود را به حدود 1500 تا 1675 کلاهک کاهش دهند.

بر اساس برآوردها، آمريکا در حال حاضر حدود 2200 کلاهک و روسيه حدود 3000 کلاهک هسته اي در اختيار دارد.

رئيس جمهوري آمريکا برنامه دارد که به تلاش هاي خود براي تصويب و اجراي «پيمان منع جامع آزمايش هاي هسته اي» ادامه دهد.

در ماه آوريل نيز رهبران حدود 40 کشور براي شرکت در کنفرانس «امنيت هسته اي» به واشنگتن سفر خواهند کرد.

در ماه مه امسال هم کنفرانس بررسي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) در شهر نيويورک آمريکا برگزار خواهد شد.

کاخ سفيد تاکيد دارد که براي دستيابي به موافقتي با روسيه در مورد پيمان اتمي، پيش از برگزاري دو کنفرانس ياد شده عجله نخواهد کرد.

باراک اوباما در سخنراني سال گذشته خود در پراگ، پايتخت جمهوري چک پيشنهاد خود را براي جهاني عاري از سلاح اتمي مطرح کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *