پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

چگونه استرس روزانه را کنترل کنیم؟

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 418345
مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره خودمراقبتی از روش کاهش استرس روزانه، نقش ویتامین D در کاهش ابتلا به MS، عینک‌هایی که میدان بینایی را کاهش می‌دهند و راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی در کشور سخن گفتند.
چگونه استرس روزانه را کنترل کنیم؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

روش کاهش استرس روزانه


علی باغبانیان، روانپزشک، گفت: بهترین حالتی که می‌تواند در تضمین سلامت روان مردم مؤثر باشد، زندگی در زمان حال است. توجه به این نکته می‌تواند موجب مدیریت استرس و کنترل موقعیت‌های فشارزا به لحاظ روانی شود.

باغبانیان تصریح کرد: برخی فعالیت‌های لذت‌بخش مانند خوردن صبحانه و مصرف قندهای طبیعی مانند عسل، خرما و کشمش در کنار خانواده استرس روزانه را کنترل می‌کند و موجب می‌شود فرد با انرژی بیشتری روز خود را آغاز کند.

این روانپزشک گفت: یکی از راه‌های کنترل استرس شغلی فراهم کردن شرایط توسط مدیران مجموعه‌ها است، بهتر است مدیران شرایطی را فراهم کنند تا فرد طی روز با خانواده‌اش تماس بگیرد و ساعتی به استراحت بپردازد،‌همچنین شنیدن موسیقی و فعالیت‌های لذتبخش در محل کار می‌تواند در کنترل استرس مؤثر باشد.

این متخصص حوزه بهداشت و روان خاطرنشان کرد:‌ افرادی که شغل دوم دارند بهتر است در پایان وقت اداری شغل اول کمی استراحت کرده ، به فعالیت لذت‌بخش بپردازند، سپس شغل دوم خود را آغاز کنند، این موضوع می‌تواند به سلامت روان آنها کمک کند.

نقش ویتامین D در کاهش ابتلا به MS


مسعود نبوی، متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این روزها بحث تاثیر ویتامین D در بیماری های مغز و اعصاب بسیار داغ است، اظهار داشت: ویتامین D دو نقش اساسی در بدن دارد که تنظیم کلسیم و استخوان سازی و تعدیل و ایمن سازی بدن از آن جمله است.

وی افزود: بدن ویتامین D را به انواع مختلف جذب می‌کند و علاوه بر نور آفتاب، در برخی مواد غذایی چون ماهی و مکمل‌ها یافت می‌شود.

نبوی ادامه داد: به عنوان مثال در تحقیقات ارتباط کاهش ویتامین D با ریسک ابتلا به MS اثبات شده و دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که به منظور کاهش التهاب مغز برای مبتلایان به بیماری‌های نقص ایمنی چون MS ویتامین D تجویز شود.

عضو هیأت مدیره انجمن مغز و اعصاب ضمن تصریح این مطلب که البته افراط در مصرف ویتامین D نیز مضر است، عنوان کرد: از آنجا که ریسک ابتلا به MS در فرزندان مبتلایان نیز بالاست، توصیه پزشکان به استفاده از این ویتامین برای کاهش این ریسک است.

عینک‌هایی که میدان بینایی را کاهش می‌دهند

علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، اظهار کرد: انتخاب و تجویز عینک مناسب موضوعی کاملاً علمی است که در دانشگاه‌ها به اپتومتریست‌ها انجام می‌شود و در صورت رعایت نشدن این اصول یکی از مشکلات کاهش میدان بینایی به دید مرکزی است.

وی تصریح کرد: میدان بینایی آن چیز است که علاوه بر دید مرکزی نیاز داریم تا در حواشی خود ببینیم.

برخی فریم‌ها دید این فضا را مختل می‌کند.

میرزاجانی خاطرنشان کرد: برخی فریم‌های کائوچویی آن قدر پهن هستند که قسمت های مختلف آن میدان بینایی فرد را دچار اشکال می‌کنند و افراد در بخش‌های مختلف دید مشکل پیدا می‌کنند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: برخی دسته‌های عینک آن قدر پهن هستند که میدان بینایی اطراف فرد را دچار مشکل می‌کند.

وی تأکید کرد: این فریم‌ها در برخی افراد قابل استفاده است و ممانعتی برای استفاده از این فریم‌ها وجود ندارد ولی برای همه افراد قابل استفاده نیست.

میرزاجانی پل بینی عینک را یکی از مهمترین بخش‌های انتخاب عینک دانست و گفت: این که پل بینی به چه شکل بر روی بینی قرار بگیرد که ایجاد حساسیت پوستی و زخم نکند یا فشار زیادی به بینی تحمیل نکند باید مد نظر قرار گیرد چرا که منطقه اطراف بینی منطقه‌ای بسیار حساس است.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی

غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی، گفت: از دیدگاه طب سنتی قلب به دلیل حساسیت و اهمیت مسئولیتی که برعهده دارد بسیاری از بیماری‌هایی که در سایر اعضا اتفاق می‌افتند و حتی بهبود می‌یابند را نمی‌تواند تحمل کند و مواجهه او با بعضی بیماری‌ها با فوت فرد برابری می‌کند.

کردافشاری گفت: یکی از بهترین روش‌ها در درمان بیماری‌های قلبی تقویت قلب است اما شادی، اندوه و غضب از عمده موارد مؤثر در سلامت و بیماری قلب هستند چرا که شادی باعث تقویت قلب شده و غم، ترس، عصبانیت و خجالت باعث تحلیل نیروی قلب می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: از راه‌های پیشگیری در بروز بیماری‌های قلبی عدم استنشاق بوهای ناخوشایند و در مقابل بوییدن گیاهان و میوه‌های خوش‌بو مثل گل سرخ، شکوفه سیب، بیدمشک، ریحان و گلاب است.

کردافشاری گفت: البته در صورتی که بوییدن این عطرها مناسب با مزاج بیمار باشد به تقویت قلب می‌انجامد.

وی افزود: در مقابل، پرهیز از عصبانیت، خشم، اندوه، افکار وسواسی، هیجانات ناگهانی و بیداری طولانی مدت، پرهیز از زیاده‌روی در فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین و رعایت دستورات غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *