پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پیشنهاد به نجفی برای سفارش به آمریکا

جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 314340
مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در امور میراث فرهنگی گفت: محمدعلی نجفی در سفر به نیویورک می‌تواند زمینه‌ی همکاری‌های علمی را با مراکز علمی،‌ پژوهشی و موزه‌های آمریکا ایجاد کند.
به گزارش جهان، سیدمحمد بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته، تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و موزه‌های «متروپولیتن» و «اسمیت سونیان» و دانشگاه مرکز شرق‌شناسی شیکاگو با هدف همکاری‌های علمی امضا شد که پس از حادثه‌ی 11 سپتامبر همه‌ی آن‌ها متوقف شداند، اظهار کرد: اکنون فرصتی پیش آمده تا این همکاری‌های علمی با مراکز علمی - پژوهشی، موزه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشور از سر گرفته شود،‌ فکر می‌کنم طرف مقابل نیز به این موضوع علاقه‌مند باشد و اگر ایران هم در این زمینه علاقه‌مندی نشان دهد، نتیجه‌ی آن همکاری‌های علمی خواهد بود، چون هر دو کشور حرف‌های تازه‌یی در حوزه‌های علمی دارند.

رییس ایکوم ایران تأکید کرد: اکنون زمان آن رسیده است تا فضا را از حالت گله‌گذاری خارج و به فضای همکاری‌های علمی تبدیل کنیم‌. ما درباره‌ی تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها، خواسته‌های بزرگ‌تری از مراکز تحقیقاتی می‌توانیم داشته باشیم.

وی که پیش از ادغام سازمان میراث فرهنگی با سازمان ایرانگردی و جهانگردی رییس این سازمان بود،‌ با اشاره به لزوم برگرداندن حدود 300 لوح هخامنشی از دانشگاه شیکاگو به ایران‌، اظهار کرد: در آن زمان، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو با هدف انجام همکاری‌های علمی، مستندسازی و خواندن گل‌نوشته‌های هخامنشی امضا شد که متأسفانه با بروز مشکلاتی، مانند شکایت از ایران، ادامه‌ی کارها متوقف شد.

او با تأکید بر متفاوت بودن نوع دیدگاه دانشگاه شیکاگو به‌عنوان یک مرکز علمی، با فضاسازی‌های ایجادشده در آمریکا نسبت به الواح هخامنشی ایران، گفت: مصادره کردن الواح، برای حیثیت این مرکز علمی بسیار بد است، چون باعث می‌شود هیچ مرکز علمی - پژوهشی دیگری در دنیا با این مرکز همکاری نداشته باشد. بنابراین آن‌ها به‌شدت موافق صادر شدن حکم به نفع ایران هستند.

محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رییس‌جمهور اول مهرماه همراه با رییس‌جمهور به نیویورک می‌رود،. او در این سفر قصد دارد، دیداری با مسوولان دانشگاه شیکاگو داشته باشد و درباره‌ی 30هزار لوح هخامنشی امانت داده‌شده به آن دانشگاه با آن‌ها صحبت کند. او همچنین می‌خواهد درباره‌ی بخش‌های اسلام‌شناسی و ایران با مسوولان موزه‌ی متروپولیتن صحبت کند و پیشنهادهایی درباره‌ی برنامه‌های مشترک این موزه با موزه‌ی ملی ایران ارائه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *