جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

"غار چال‌ نخجیر" گردشگران را به خود می‌خواند

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب: 414240
دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال در شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی درون غار نخجیر، دهلیزها، دالان‌ها، کریدورها، تراس‌ها و حوضچه‌های بی‌نظیری را خلق کرده و بازتاب نور از منشورهای بلور کلسیت در کنار آویزه‌های پرحالت آن هر گردشگری را متحیر و مبهوت می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حاشیه بازدید از غار نخجیر دلیجان، نحوه خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: غار شکوهمند و باستانی چال نخجیر دلیجان اواخر سال ۶۷ در جریان اجرای یک طرح عمرانی و بر اثر انفجار در نزدیکی دهانه کشف شد.

سید محمد حسینی افزود: غار چال نخجیر مجموعه‌ای زیبا از سنگ‌های مرجانی چند میلیون ساله بوده و قدمت این غار به حدود ۷۰ میلیون سال می‌رسد و متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است.

وی ادامه داد: این غار جزو غارهای آهکی، طبقاتی و زنده دنیا محسوب می‌شود و از سه طبقه تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: علت شکل‌گیری این غار، حرکت گسل معکوسی بوده که در منطقه کارستی واران وجود داشته و از نظر زمین‌شناسی دوره تشکیل آن به الیگوسن پایانی می‌رسد.

وی افزود: حدود ۹۵ درصد از دیواره‌های غار پوشیده از رسوبات آهکی و مابقی سنگی است و تاکنون هزار و ۳۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده است .

وی بیان کرد: تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیزاست، در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.

حسینی گفت: چال نخجیر به عنوان یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین آثار طبیعی است که می‌تواند به جاذبه‌ای ویژه در صنعت گردشگری ایران و عاملی برای توسعه و رونق گردشگری در این منطقه تبدیل شود.

وی گفت: قرار گرفتن این غار در کنار ابنیه تاریخی نراق این خطه را به یک قطب گردشگری تبدیل کرده و این تنوع باعث ایجاد رونق صنعت گردشگری در منطقه می‌شود .

حسینی گفت: به منظور خدمات‌دهی به مسافران نوروزی رفع موانع خطر، بهسازی نور و تابلوهای راهنما انجام شده است .

وی با بیان اینکه ۱۰نفر در این منطقه گردشگری مسافران نوروزی را راهنمایی می‌کنند، گفت: در کنار غار چال نخجیر نمایشگاه صنایع دستی برپا شده و بعد از ایام فاطمیه موسیقی سنتی و بازی‌های بومی و محلی نیز در این منطقه برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: روزانه به طور میانگین ۵۰۰ نفر از این جاذبه طبیعی و گردشگری دیدن می‌کنند.

آب‌انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس‌السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و منطقه نمونه گردشگری جاسب و اردهال از جاذبه‌های دیگر شهرستان دلیجان است.

آب و هوای مناسب ، مناظر زیبای طبیعی و واقع شدن در مسیر شاهراه ارتباطی شمال به جنوب از مزیت های شهرستان دلیجان است.

براساس این گزارش، چال نخجیر یکی از عجایب طبیعی استان مرکزی است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به ویژه در تعطیلات نوروز به سوی خود می‌خواند.

این اثر ارزشمند طبیعی ملی واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی دلیجان و در دل کوه تخت واقع شده و حکایت‌های چند میلیون ساله و جلوه‌های بی‌نظیر و منحصر به فردی از شکوه غارهای آهکی را فرا روی بیننده می‌گذارد.

محوطه درونی این مجموعه که کریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در کف، دیوارها و سقف است که این تزئینات از ناب‌ترین نمونه‌های موجود در غارهای جهان محسوب می‌شود.

دهانه اصلی این غار دارای ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفکر فرو می‌رود.

دست خلاق طبیعت در میلیون‌ها سال در شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان‌ها، کریدورها، تراس‌ها و حوضچه‌های بی‌نظیری را خلق کرده که بازتاب نور از منشورهای بلور کلسیت در کنار آویزه‌های پرحالت آن هر گردشگری را متحیر و مبهوت می‌کند.

در گنجینه شگفت این غار اسرارآمیز، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

رسوبات دولومیتی با رنگ‌آمیزی جاذب در جای جای غار، پتانسیل عظیمی از اسفنج‌های بلورین و کریستاله، باغ‌های مرجانی و مخروط‌های گل کلمی شکل را خلق کرده است.

غار چال‌نخجیر دارای تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد است .

زیباترین تالار این غار چهلستون نام دارد و از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش و چهل چراغ اشاره کرد.

وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیر دست غار که دیواره، سقف و پیکره‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌های عجیب محاصره کرده، زیبایی وصف‌نشدنی به این غار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *