پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱۲
سفارت بریتانیا؛ خیلی دور - خیلی نزدیک؛

ابعاد پشت پرده لندن برای ورود به ایران/ شرط جدید انگلیس، بازگشایی سفارت‌خانه بدون بخش کنسولی!

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 397177
مقامات انگلیسی شروط خاص و قابل توجهی را برای بازگشایی سفارت خود در ایران مطرح می‌کنند، به طوری که یکی از این شروط بازگشایی سفارتخانه انگلیس را منوط به فعال نکردن بخش کنسولی آن کرده‌اند!
ابعاد پشت پرده لندن برای ورود به ایران/ شرط جدید انگلیس، بازگشایی سفارت‌خانه بدون بخش کنسولی!
گروه سیاسی جهان نيوز آیا سفارت انگلستان در تهران بعد از ۴ سال بازگشایی می‌شود، آیا زمان بازگشایی این سفارتخانه فرا رسیده، این سؤالاتی است که در این دوران به‌ویژه در یک سال اخیر و با روی کار آمدن دولت یازدهم در میان مسئولان کشورمان و رسانه‌ها مطرح است.

در اوایل آذرماه سال ۹۰ بود که عده‌ای از تجمع‌کنندگان مقابل سفارت انگلیس بعد از طرح اعتراضاتی درباره رویکرد‌های دو گانه و خصمانه این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران، وارد محوطه و باغ سفارت‌خانه شدند، پس از این حوادث کارمندان سفارت انگلیس در تهران از ایران خارج شده و عملا این سفارتخانه در ایران تعطیل شد، همچنین انگلستان نیز دستور تعطیلی سفارت ایران در لندن را صادر کرد.


در جریان این حوادث مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی سطح روابط ایران و انگلیس را از سفیر به کاردار کاهش داد، اما پس از یک سال این اتفاقات مقامات ایران و انگلستان برای بررسی اختلافات و حل مشکلات کنسولی اتباع خود دیدارهایی را برگزار کرده و در نهایت مقرر شد که دو کشور کارداری غیر مقیم را برای تسهیل امور معرفی کنند.

از طرف دیگر در یک سال اخیر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تحرکات سیاسی و دیپلماتیک برای بازگشایی دو سفارتخانه‌ها شدت گرفت که در اثر این تلاش‌ها اخیرا سفارت ایران در انگلیس برای تسهیل امور کنسولی هموطنان بازگشایی شد.

موضوعی که در این رابطه قابل توجه و اهمیت است، موضوع حل مشکلات و موانع کنسولی مردم دو کشور ایران و انگلستان است که این مقوله بارها مورد تأکید مقامات کشورمان قرار گرفته است.

عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان در این رابطه، گفت:‌ بحث بازگشایی سفارت با وزارت خارجه‌های دو کشور مرتبط است، اما به احتمال زیاد سفارت انگلیس در تهران تا دو ماه آینده بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت رفع موانع کنسولی در دو کشور، افزود: هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار نفر از ایرانیان درگیر مشکلات کنسولی هستند، که در این رابطه اتباع ایرانی و خانواده‌هایشان برای رفت‌وآمد با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

منصوری آرانی ادامه داد: هم‌اکنون ایرانیان برای دریافت ویزای انگلیس باید به کشورهای مانند دبی امارات و ترکیه سفر کنند، از طرف دیگر داوطلبان ویزا به‌طور مثال در ترکیه باید حدود دو هفته معطل بمانند که این به مشکلات این حوزه افزوده است.

به گفته برخی از منابع آگاه، دولت انگلیس قراردادی را با کشور ترکیه منعقد کرده که بر اساس آن دولت ترکیه مدت زمان صدور ویزا به ایرانیان را افزایش می‌دهد، که این موضوع به نفع دو کشور ترکیه و انگلیس است.

شرط جدید انگلیس، بازگشایی سفارت‌خانه بدون بخش کنسولی


از سوی دیگر اخباری به گوش می‌رسد که مقامات انگلیسی شروط خاص و قابل توجهی را برای بازگشایی سفارت خود در ایران مطرح می‌کنند، به طوری که یکی از این شروط بازگشایی سفارتخانه انگلیس را منوط به فعال نکردن بخش کنسولی آن کرده‌اند، که این موضوع قابل تأمل و توجه است.

حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با انتقاد از رویکردهای مطروحه در این حوزه، گفت: به‌طور معمول اولویت نخست هر وزارتخانه پیگیری مسائل کنسولی است و سپس مسائل سیاسی و اقتصادی رسیدگی می‌شود.

همچنین عباسعلی منصوری آرانی در این رابطه می‌گوید که شرط بازگشایی این سفارت‌خانه در تهران فعالسازی بخش کنسولی است و این حوزه باید به‌عنوان اولین بخش فعال شود، در غیر این صورت بازگشایی سفارت انگلیس هیچ معنایی ندارد.

در این میان منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس واکنش متفاوتی به این اظهارات دارد، او می‌گوید که قطعا ملت و مقامات ایرانی به هیچ وجه مشتاق بازگشایی سفارت انگلستان نیستند و مردم به طور حتم عزت خود را خرج ویزای یک کشورنمی‌کنند.

ابعاد پشت پرده اصرار بریتانیا برای انتقال تجهیزات مشکوک به ایران


این اتفاقات و موضع‌گیری‌ها در چند وقت اخیر در حال مطرح شدن بود تا اینکه فیلیپ هموند، وزیر خارجه انگلیس در اوایل آذرماه سال جاری اعلام کرد که تلاش‌ها برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران به دلیل موافقت نکردن دولت ایران با ورود تجهیزات کامپیوتری مورد نیاز سفارت، با مانع روبرو شده است.

وی در این رابطه به نمایندگان مجلس عوام گفت: مشکلات فنی‌ای وجود دارد که به سادگی قابل حل نیست. ما نیاز داریم که مقدار قابل توجهی تجهیزات وارد ایران کنیم، بخش زیادی از تجهیزات عملیاتی سفارت در جریان وقایع نوامبر ۲۰۱۱ از بین رفت. اگر قرار باشد ما آنجا شروع به کار کنیم، نیاز داریم تجهیزاتمان را به شیوه‌ای امن و مورد اطمینان به آنجا منتقل کنیم.

این اظهارات مقامات انگلیسی نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق انگلیس برای پیش‌برد اهداف خود است، زیرا این کشور در چند سال اخیر درتمام کشورهای به این روش اقدام کرده و بر اساس اسناد افشا شده اسنودن "مرکز شنود الکترونیک انگلیس" با همکاری سازمان‌های آمریکایی و برخی کشورهای دیگر، شبکه‌ای از تجهیزات جاسوسی الکترونیکی را در سفارت‌خانه‌های خود در سراسر جهان نصب کرده است.

منصور حقیقت‌پور ضمن تأیید ادعاهای مطرح شده درباره رویکرد جاسوسی انگلستان در کشور، گفت:‌ قطعا تجهیزات درخواستی انگلستان برای انتقال به ایران دستگاه‌های جاسوسی بوده و این کشور به جزء شنود و جاسوسی هیچ هدف دیگر برای حضور در ایران ندارد و قطعا جمهوری اسلامی به هیچ وجه اجازه ورود این‌گونه وسایل را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر یکی دیگر از اهداف انگلستان برای حضور در ایران توسعه "شبکه دوستان خوب ما" است و این اهداف را با جدیت و دقت دنبال می‌کنند.

در این رابطه عباسعلی منصوری آرانی می‌گوید که انتقال تجهیزات مربوط به سفارت‌ها باید بر اساس کنوانسیون وین باشد و کشورها نمی‌توانند هر گونه وسیله و دستگاه‌ها را به کشور دیگری وارد کنند و قطعا انگلستان برای ایران هیچ تفاوتی با دیگر کشورها ندارد.

حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس نیز گفت: تجهیزات و وسایل مورد نیاز سفارتخانه‌ها به‌ویژه سفارتی مانند انگلیس برای امروز و دیروز نیست و تمام این وسایل در این سفارتخانه یافت می‌شود، حال این سوال مطرح می‌شود که انتقال وسایل جدید با چه هدفی است.

حال باید منتظر ماند و دید که مقامات وزارت خارجه نسبت به اقدامات و رویکردهای انگلستان چه رفتاری را نشان می‌دهند و قطعا باید به این موضوع توجه داشته باشند که بریتانیا در قرون گذشته به‌صورت متداول به‌دنبال تحقق اهداف و خواسته‌های خود بوده و برای آن از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند.
منبع: خانه ملت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
هر دم از این باغ!
واجبه پای این جاسوسای پیر به وطن باز بشه؟
......کامرون
سفارت انگلیس خبیث وقتی در ایران اجازه بازگشایی پیدامیکند که دیویدکامرون به خاطر اهانت و فحاشی به ملت ایران به پای یکی ازمسئولان طراز اول کشورمون آنهم جلوی دوربین های تلویزیونی بیفتد وکفش اورا ببوسد...
...چرا کامنت های من سانسورمیشه..
ملت چنین اجازه ای نمی دهند
انشاءالله
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
آیا رواست به خاطر اینکه عده ای ( حتی چند صد هزار نفری) بخاطر ویزای انگلیس به سختی نیقتند 75 میلیون نفر با برقراری ارتباط با انگلیس تحت توطئه روبا خبیث استعمار قرار گیرند آیا عدالت است تا منافع حتمی یک ملت فدای منافع و مضار احنمالی عده ای شود ! با یک حساب سرانگشتی دبستانی میتوان فهمید منافعی برای آینده این کشور با برقراری مجدد ارتباط با انگلیس متصور نیست . ...
...!

گروه دوستی پارلمانی؟؟؟؟؟!!!!! کدام دوستی؟؟؟


فقط بلدید به دولت گیر دهید و خودتان بی سر و صدا بدترین کارها را میکنید.


آقازاده ها کارشان سخت انجام می شود؟؟؟؟
مهردادبابصیرت خارچشم جهان نیوزحسود
کامنت من چی شد
مهدی
با سلام:
یک کشور اروپایی مثل انگلیس که دیگه دوران انحطاطشو میگذرونه و مستعمرات چندانی نداره سعی میکنه با ژستای تبلیغاتی خودشو مطرح کنه،انگلیس بیشتر ما جونای ایرونی رو یاد ماشینای عهد بوق و اتوبوس دو طبقه می اندازه
واقعا این کشور داغون چه جذابیتی داره؟ایرانی وطن پرست انگلیس نمی ره.
البته با گرفتن سفارت کشورا موافق نیستم به جز همین یک مورد انگلیس کوچک
United States
مرگ بر انگلیس
حسن
Iran, Islamic Republic of
خبر مرگشون بیاد انشاله
احمد
آقا جان ما حالاحالاها نیازی به هیچگونه رابطه با انگلیس ملعون نداریم به کی باید بگیم ؟!!