شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۲۱

درسی‌که محمدمطهری به علی‌مطهری داد

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 338875
حجت‌الاسلام محمد مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری در واکنش به نطق جنجالی برادرش علی مطهری با انتشار یادداشتی در این باره توضیحاتی را ارائه کرد.
درسی‌که محمدمطهری به علی‌مطهری داد
به گزارش جهان،‌ سایت رجانیوز نوشت: حجت الاسلام محمد مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری است که اخیرا در واکنش به نطق جنجالی برادرش علی مطهری و حواشی بوجود آمده پیرامون آن، با انتشار یادداشتی در این باره توضیحاتی را ارائه کرده است.

فارغ از برخی محورها و مطالب این یادداشت که قطعا قابل نقد بوده و پاسخ مستدل به آن از فرصت این نوشته خارج است، آنچه در جای جای این نوشتار دیده می شود، نگاه منصفانه و منطقی وی به بسیاری از موضوعاتی است که با ادبیاتی مومنانه و در خور تقدیر نگاشته شده است، نکته ای که مهمترین تفاوت متن محمد مطهری با متن جنجالی علی مطهری را نشان می دهد که در بسیاری از مواقع با منطقی ضعیف و غیر قابل دفاع، تنها با راه انداختن جار و جنجال به تهیه خوراک برای رسانه های بیگانه می پردازد.



* اهم محورهای این نامه چیست؟

محمد مطهری در بخشی از یادداشت خود با تاکید بر اینکه باید روایت های مختلف درباره سال ۸۸ را شنید، بر گناه بزرگ موسوی و کروبی تاکید کرده و می نویسد: «دو کاندیدای معترض با اینکه بالعیان دیدند که در جنجالهای پس از انتخابات، اصل نظام اسلامی به خطر افتاده و در عین حال در راه خود بی محابا همچنان پیش رفتند، ظلم و گناهی بود بس بزرگ.»

وی در بخشی دیگر نیز با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد «هیچ نقدی صورت نگیرد چون دشمن سواستفاده می کند» هیچ کس دیگر نمی تواند نسبت به کاستی ها و نواقص جامعه اعلام هشدار کند، نسبت به طمع دشمنان از برخی اظهارات هشدار داده و می نویسد:

«طمع پیدا کردن دشمنان امری دیگر است که همه باید نسبت به آن حساس باشند تا به تعبیر امیرالمؤمنین‌(ع) طمع آنان به یأس تبدیل شود («یئست مطامع الاعداء»/ خطبه ۲۰۷). برخی افراد که مخالف با اصل نظام اسلامی هستندتلاش می‌کنند که آقای علی مطهری را از گروه خود معرفی کنند. اینجاست که زمینه برای طمع دشمنان فراهم می شود و مناسب است پاسخ درخور داده شود.

اخیرا که با اخوی در مورد لزوم اتخاذ موضع در برابر این اظهار نظرها صحبت می‌کردم این نوع تفسیرها را مضحک می‌دانست، با این استدلال که معلوم است که من طرفدار نظام و رهبری هستم. او اضافه کرد که آیا معنا دارد من که این مقدار بر لزوم اجرای احکام اسلام مانند رعایت حجاب در نظام اسلامی تأکید می کنم مخالف نظام باشم؟! لذا علی آقا پاسخ به این نوع ادعاها را غیر لازم می‌شمرد گر چه از نظر من اتخاذ چنین موضعی لااقل در مواردی که از طرف چند نفر اظهار می‌شود در جهان شیطنت‌های رسانه‌ای به ویژه به سبب انتساب وی به استاد شهید از جهات مختلف مفید و بلکه لازم است.»

نگارش این جملات از سوی محمد مطهری نشان می دهد نه تنها او نیز برخی مواقع موافق اعلام موضع علی مطهری نسبت به سو استفاده های رسانه های بیگانه از اظهاراتش می باشد بلکه این امر را «مفید» و «لازم» می داند؛ مضاف آنکه بر اساس روایت محمد مطهری که تاکید می کند علی مطهری می گوید «آیا معنا دارد من که این مقدار بر لزوم اجرای احکام اسلام مانند رعایت حجاب در نظام اسلامی تأکید می کنم مخالف نظام باشم؟!» نشان می دهد این جمله علی مطهری پاسخی به برخی خبرنگاران فراری خارج از کشور از جمله مسیح علی نژاد است که اخیر با انتشار مطالبی در این خصوص نوشته بود باید آنقدر دیدگاه های مطهری درباره زنان و حجاب توسط اپوزیسیون نقد شود تا مانند دیدگاه های سیاسی اش تغییر کند: «مطهری حالا کسی است که در برابر سخنان رهبری مبنی بر عذرخواهی موسوی و کروبی هم ایستاد و الان به دستگاه قضاییه ایران هم هشدار داد که حصر و حبس زندانیان سیاسی به دلیل نقد نظام قانونی نیست ... مطهری ادعای اصلاح طلبی و روشنفکری ندارد. او را در همان ظرف اصولگرایی که نگاه کنیم خیلی هم شجاعانه تر از اصلاح طلبان هم دارد حاکمیت را نقد می کند. به نظرم در مورد دیدگاه هایش پیرامونِ حجاب اجباری زنان نیز آنقدر باید نقد شود تا به زودی تجدید نظر کند.»

محمد مطهری هم چنین در بخش دیگری از نامه خود به درستی به نقد عملکرد قوه قضاییه و رسانه ملی پرداخته و می نویسد:

«برای بنده تا کنون معلوم نشده که چگونه است که قوه قضاییه در مقابل انتقادها به خودش در کمترین زمان ممکن با اطلاعیه و یا نطق واکنش نشان می دهد و «اطلاع رسانی» اولین اقدامی است که انجام می دهد (فرقی نمی‌کند که منتقد، امام جمعه محترم مشهد باشد، سازمان حقوق بشر یا علی مطهری)، اما از طرف دیگر در جایی که اطلاع‌رسانی سریع و قاطع از بدیهیات و ضروریات است یعنی درباره فجیع ترین جنایتها در حق مردم، خبری از اطلاع رسانی و عکس‌العمل قوه قضاییه نیست. بریدن گوش یک فرد بی‌گناه در روز روشن در جلوی چشمان مردم در میدان سجادیه تبریز توسط یک شرور به جرم «ازدواج با دختری که شرور عزیز قصد خواستگاری او را داشته» در شهریورماه گذشته،کوچکترین عکس العمل رسانه‌ای را حتی از طرف دادستان محلی به دنبال نداشت (عکس گوش بریده در سایت‌ها به طور وسیع منتشر شد). موارد زیادی از این سکوت‌ها را می توان سراغ داد. پیرو همین سیاست است که نیروی انتظامی مانور دوازدهم را هم در دستگیری اراذل و اوباش خطرناک برگزار کرده ولی قوه قضاییه پس از یک سال کوچکترین خبری از مجازات دستگیرشدگان مانور اول هم منتشر نکرده است! (اگر حکمی هم صادر شده باشد وقتی اطلاع رسانی نشود از جهت بازدارندگی شروران و بالابردن امنیت جامعه کالعدم است).

یقین دارم و از قسم خوردن باکی ندارم که اگر قوه قضاییه و صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی به موقع درباره برخی موارد از جرائم خاص ماننداسیدپاشی، زورگیری، تعرض و ... به طور مستمر وارد میدان شوند این جرائم بدون صرف هزینه ظرف یک ماه لااقل هفتاد درصد کاهش می‌یابد.»

در مجموع به نظر می رسد اگرچه برخی محورهای نامه محمد مطهری قطعا محل تامل و نقد است، اما بیان منطقی و بکارگرفتن ادبیات نرم و به دور از جنجال و هوچی گری بزرگترین درسی است که وی به برادر دیگر یعنی علی مطهری داده است، شاید اگر علی مطهری از ابتدا با این روش به بیان حرفهای خود می پرداخت و به جای تلاش برای در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفتن و سو استفاده های سیاسی، بیشتر به اصلاح منطق ارائه شده از سوی خود درباره بسیاری از موضوعات اقدام می کرد، امروز خیلی از صحبت های درست او نیز بهتر شنیده می شد و توسط مخالفان منصفش محل تامل قرار می گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روشنگر
Iran, Islamic Republic of
قبل از تحليل و اظهار نظر اول متن کامل بيانات ايشان را آورده سپس به تحليل و اظهار نظر پرداخته شود نه انتخاب برخي از مطالب ايشان ؟
دو روز پيش سايت اصل نامه را منتشر كرده ، لطفا تقوا داشته باشيد
خب الان یک لینک که میتونه بده
مجید
Iran, Islamic Republic of
حقا فرزند خلف شهید مطهری هستند ایشون
وشان پدر بزرگوارشان را حفظ کردند
Iran, Islamic Republic of
درود بر برادر مطهری
Iran, Islamic Republic of
جفتشون یکی هستن.
Iran, Islamic Republic of
هر جور اظهار نظر که جماعت به اصطلاح راست افراطی می کنند نادیده گرفته می شود یکی هم که پیدا شده مجیز کسی رو نمی گه از حرفای برادرشم برداشت هایی به نفع خودشون می کنن.
حسین
آقای محمد مطهری فرمایشات شما متین و صحیح اما تطهیر اخوی از وظایف شما است ثانیا بحث در این این هست علی آقا خلط مبحث می کند میگویند فتنه قبل از انتخابات و چند سال قبل طراحی شده بود و بازیگران اش مشخص شده بود ولی علی آقا( سخنگوی آقای رفسنجانی و اصلاحیون ) می گوید نه ، نه ، نه فتنه از مناظره شروع شده و یکی از اسباب فتنه آقای احمدی نژاد است
اولا کار احمدی نژاد خوب بود یا بد در جای خود ولی حرفهای آقای احمدی نژاد در مورد خانواده محترم رفسنجانی را هیچ کس تا آن روز حق نداشت به زبان بیاورد که ایشان مثل مرد حرف دل ملیونها ایرانی را گفت و از آن روز توطئه و سرکوب احمدی نژاد شروع شد و علی آقای شما شد سحنگوی آنها وووووووو
كدوم درس
از داداشش بدتر حرف ميزنه
محمد
من از شاگردان استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مطهری هستم و به این شاگردی افتخار می کنم و واقعا همین گونه که گفته شد ایشان بسیار منطقی و فهیم هستند و به نظر می رسد فهم بالای سیاسی پدرشان تماماً به ایشان به ارث رسیده است. به نظر می رسد این اتفاق مبارک از زاویه ای دیگر هم می تواند مورد توجه قرار گیرد و آن هم امر بسیار مهم نصیحت گری و دلسوزی است که به زیبایی از سوی برادری نسبت به برادر دیگر تحقق یافته و اگر این آموزه در کشور مورد توجه قرار گیرد و طرف مقابل هم واقعا قصد و غرضی نداشته باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
یعنی به علی آقا چیزی از فهم سیاسی پدربزرگوارشون نرسیده؟
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم وقتی محمدمطهری بر علیه شماها هم حرفی زد از او تعریف کنید.
کلا با مخالفانتان حال نمیکنید.
Czech Republic
ولی این آقا هم نخواسته صراحتا مواضع ...ن برادرش در زمینه فتنه را محکوم کند مردم می گویند جز به اعدام سران فتنه و همه ی حامیان آشکار و نهانشان راضی نمی شویم
براي هر دو برادر با مواضع غير منطقي كه مي گيرند متاسفم
منم برای افراطی های وکیل وادوله قبلی متاسفم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاایشان ازمواضع عدالت مدارانه دکترمطهری حمایت کرده است ولی شماحرفهای اوراوارونه نوشته اید . دکترمطهری ، مظهرشجاعت و عدالت است .
Iran, Islamic Republic of
...انمی توانید محبوببت دکترمطهری را کم بکنید .خداایشان رابرای مردم ایران حفظ بکند ...
ali
Iran, Islamic Republic of
چی شد ایندفه این پسر اون بزرگوار خوبه شد؟
kami
خوب معلومه چون الان به نفع جهان حرق زده
علی مطهری خوار چشم افراطی ها
گذشت ایام ماهیت علی مطهری راروشن میکنداین راداشته باشید