پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ظریف عازم بروکسل شد

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 378079
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران عازم بروکسل پایتخت بلژیک شد تا در این کشور با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کند.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، ظریف را در این سفر که بامداد امروز دوشنبه صورت گرفت، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و بین المللی اش همراهی می کنند.

بر اساس این گزارش ، ظریف و اشتون ساعت ١١ به وقت بروکسل با یکدیگر دیدار و گفت وگو و پس از آن با یکدیگر ناهار کاری صرف خواهند کرد.

طرفین در این دیدار قرار است با ارزیابی روند مذاکرات، درباره نحوه پیگیری مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق جامع مذاکره کنند.

در دیدار ظریف و اشتون در بروکسل، زمان دقیق دور بعدی مذاکرات ایران و ١+٥ در نیویورک تعیین می شود.

این گفت و گوها، نخستین دیدار و گفت و گوی ظریف و اشتون پس از مذاکرات وین ٦ در روزهای دوم تا ١٩ جولای است که طرفین به دلیل دست نیافتن به توافق نهایی به دلیل اختلافات بر سر مسائلی چون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، مذاکرات جامع و نیز توافق اولیه ژنو می باشد.

ظریف پس از بروکسل عازم دو کشور اروپایی دیگر لوگزامبورگ و ایتالیا می شود و ایتالیا با خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه فعلی و جانشین اشتون دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

همزمان، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه روزهای سه شنبه و چهارشنبه را در جمهوری چک به سر خواهد برد تا با مقامات این کشور در خصوص روابط دو جانبه و مسایل بین المللی گفت و گو کند.

نجفی : با جدیت در حال اجرای ٥ گام توافق شده هستیم/مباحث در آینده نزدیک دنبال می شود
در این حال، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه با جدیت در حال اجرای پنج گام عملی توافق شده با آژانس هستیم، گفت: ادامه مباحث درباره مقالات علمی چاپ شده در ایران در خصوص محاسبات نوترونی راکتورهای هسته ای و ادعاهای پیرامون، در آینده نزدیک دنبال می شود.

" رضا نجفی " در گفتگو با ایرنا افزود: همانطور که ریاست محترم سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده بود اجرای پنج گام عملی توافق شده با آژانس مدتی قبل آغاز شده بود.

وی تصریح کرد: سه گام از پنج گام مزبور اکنون کاملا اجرا شده و در خصوص ۲ گام دیگر، علاوه بر انجام مذاکرات در تاریخ ۲۵ مرداد همزمان با خاتمه یافتن موضوع چاشنی های انفجاری در ایران؛ یک نشست فنی نیز در تاریخ ۹ شهریور در تهران با حضور هیات کارشناسی آژانس برگزار شد.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: بر اساس توافق ۳۰ اردیبهشت ماه، در این نشست طرفین در مورد ادعاهای مربوط آزمایشات بزرگ انفجاری به تبادل اطلاعات پرداختند و در خصوص مقالات علمی چاپ شده در ایران درباره محاسبات نوترونی راکتورهای هسته ای و ادعاهای پیرامون آنها وارد بحث جدی شدند.

نجفی تاکید کرد: با توجه به پیچیده بودن مباحث، قبلا پیش بینی می شد که اتمام بررسی ها تا تاریخ ۲۵ اوت ممکن نباشد و قرار است ادامه این مباحث در آینده نزدیک دنبال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *