جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توافق چین و تایوان بر تبادل جاسوس

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 458575
دیدار رهبران چین و تایوان موجب شد تا دو کشور گام های مثبتی را در راستای اعتماد سازی و رفع تنش بردارند.
به گزارش جهان، مهر به نقل از رویترز خبر داد، تایوان و چین به دنبال دیدار تاریخی رهبران دو کشور که در ماه میلادی جاری (نوامبر) برای نخستین بار پس از ۶۶ سال اتفاق افتاد، اقدام به تبادل زندانیان سیاسی کردند.

به این ترتیب، دولت پکن دو کارمند سرویس جاسوسی تایوان را که بیش از ۹ سال در چین زندانی بودند در قبال آزادی مشروط «لی زیها او» که به اتهام جاسوسی در تایوان زندانی بود، آزاد کرد.

در همین راستا، سخنگوی ریاست جمهوری تایوان با صدور بیانیه ای اقدام اخیر را نتیجه مثبت دیدار «ما یینگ جو» و «شی جینپینگ» رؤسای جمهور تایوان و چین اعلام کرد.

این بیانیه می افزاید: یینگ جو امیدوار است که تداوم اقدامات مشابه و متقابل به حصول دستاوردهای محسوس تری در آینده منجر شود.

دیدار رهبران چین و تایوان با توجه به اینکه تنها سه ماه تا برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تایوان زمان باقی مانده، اهمیت زیادی داشت. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب ملی گرای «کومینتاگ» که در حال حاضر اکثریت پارلمانی را در دست دارد در رقابت با حزب «پروگرسیو دموکراتیک» که تمایلات ضد چینی دارد، عقب افتاده است.

انتظار می رفت که این دیدار با توجه به اهمیت گسترش روابط اقتصادی با چین آراء حزب حاکم کومینتاگ را در آستانه انتخابات افزایش دهد.

از سوی دیگر، این فرصتی برای جینپینگ بود تا به مردم تایوان این پیام را برساند که در صورت تداوم رهبری حزب کومینتاگ، چین روابط خوب خود را با این کشور حفظ خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *