شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آسیب جدی زنان، سالمندی زودرس

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 448170
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به زنانه شدن سالمندی در کشور گفت: افسردگی‌ از عوامل سالمندی زودرس در زنان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شهین دخت ملاوردی در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی کشور و با حضور انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد اظهار داشت: در ایامی هستیمی که مقارن است با روز جهانی سالمندان و این ایام فرصت مناسبی است که به موضوع سالمندی توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: پیش از نیمی از جمعیت ۶۵ سال به بالا که شامل ۳۰۰ میلیون نفر هستند سالمندند که از مراقبت‌های بلند مدت محروم هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آینده ما با یک انقلاب جمعیتی روبرو هستیم.

وی بیان داشت: بر اساس آمار و گزارشات تا سال ۲۰۳۰ از هر ۱۰ نفر ۶ نفر در شهرها زندگی می‌کنند و اینکه افراد سالم در فضای شهری چه نقشی را می‌توانند داشته و قابل تعامل است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: در ایران تغییرات جمعیتی به صورت گسترده و وسیع در حال انجام است و تا پایان قرن ۲۱ قسمت عظیمی از جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.

ملاوردی اضافه کرد: تغییرات در جوامع آنقدر به سرعت انجام می‌پذیرد که نهادهای اجتماعی قادر به همراهی این تغییرات نیستند و ما باید بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل NGO ها و نهادهای غیردولتی استفاده کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان داشت: بر اساس آمار و اطلاعات در سال ۱۳۳۵ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۱۱۱ مرد سالمند بوده که این آمار در سالهای ۸۵ و ۹۰ دست خوش تغییرات بوده که در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۱۰۴ مرد سالمند بوده و در سال ۹۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند،‌ ۹۶ مرد سالمند در کشور زندگی کرده‌اند و در واقع تعداد زنان سالمند به دلایل عدیده رو به افزایش است که از دلایل آن می‌توان به گسترده شدن خدمات بهداشتی و امید به زندگی اشاره کرد.

وی با اشاره به زنانه شدن سالمند افزود: این یکی از موضوعاتی است که در دستور سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفته است و باید توجه شود که نباید از این موضوع غافل شویم.

ملاوردی تصریح کرد: یکی از مواردی که قابل توجه است این است که ما در آینده با پدیده زنانه شدن سالمند روبرو هستیم و این در حالی است چون نگهداری سالمندان زن با توجه به نیازهایشان زیاد است، فرزندان تمایل بیشتری را به سپردن آنها به مراکز دارند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر زنان سالمند خیلی دیر با شرایط کنار می‌آیند و سر ناسازگاری می‌گذارند و این هم باعث می‌شود که خانواده‌ها تمایل بیشتری را برای سپردن آنها به مراکز نگه‌داری سالمندان داشته باشند.

ملاوردی با اشاره به اینکه سن سالمندی در زنان در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است گفت: در گذشته سن سالمندی زنان ۶۰ سال بود که هم اکنون به ۵۸ سال رسیده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به تغییر سن سالمندی در زنان،‌ افسردگی را عوامل سالمندی زودرس عنوان کرد و گفت: در این راستا برنامه‌های جامعی ویژه سالمندان بالاخص زنان در دستور کار معاونت زنان ریاست جمهوری و بهزیستی قرار دارد.

ملاوردی اضافه کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یک جایگاه ستادی دارد و در این مرکز تلاش می‌شود که هماهنگی بین دستگاه‌های متولی صورت بگیرد و توجهات لازم به این موضوعات انجام پذیرد.

وی با اشاره به لایحه حمایت از سالمندان گفت: این موضوع در شورای عالی رفاه در حال پیگیری است ضمن اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتمعای برنامه‌های ویژه‌ای برای سالمندان و زنان سالمند در نظر گرفته اشت.

ملاوردی به بیمه زنان خانه‌دار اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز انشاالله پیگیری خواهد شد و یکی از موارد دیگری که در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قابلیت پیگیری دارد ارزش‌گذاری کار زنان در خانه است.

ملاوردی با اشاره به کار گروه‌‌های ویژه حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار و بهبود یافتگان بیان داشت: ما آمادگی داریم در شورای عالی سالمندان نیز همکاری داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *