جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۳
سومین جلسه دادگاه فساد نفتی؛

قرائت کیفرخواست ب-ز تمام شد/درخواست دادستانی برای مصادره اموال متهم

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 448279
ب - ز تحت تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد و وکلا و تعدادی از اعضای خانواده متهمین در دادگاه حضور دارند.
قرائت کیفرخواست ب-ز تمام شد/درخواست دادستانی برای مصادره اموال متهم
گروه سیاست "جهان نيوز" _  همچون دو روز گذشته «ب - ز» و «ح-ف-ه» و «م-ش» متهمان پرونده تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه دادگاه انقلاب شدند.

این درحالی است که دو خواهر بابک زنجانی و چند نفر از اقوام دو متهم دیگر این پرونده به همراه ۱۰ وکیل که ۵ نفر وکلای شکات هستند در دادگاه حضور دارند.
ورود خانواده یکی دیگر از متهمان

به دنبال ورود وکیل مدافع و خواهران متهم نفتی، خانواده یکی دیگر از متهمان وارد دادگاه انقلاب شد. "ساعت ۰۸:۱۰"

متهم نفتی وارد دادگاه انقلاب

متهم نفتی با تدابیر امنیتی روز‌های جهت ادامه رسیدگی به پرونده وارد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب شد.

دادگاه آغاز شد

سومین جلسه دادگاه متهم نفتی آغاز شد. "ساعت ۰۸:۴۰"

بازگشت بدهی‌ها به بیت المال

قاضی صلوایت رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در ابتدای جلسه گفت: وکلای خراجی متهم ردیف اول پرونده اعلام کردند با ارائه پیش نویس ضمانت نامه‌های بدون قید و شرط متهم آماده پرداخت بدهی متهم به شرکت نفتی Hk هستیم.

وی افزود: مدیرکل حقوقی نفت ایران اعلام کرد که با همکاری وکلای متهم بدهی متهم به بیت المال ظرف امروز بازگردانده می‌شود."ساعت ۰۸:۵۵"

آغاز قرائت کیفرخواست

پس از سخنان قاضی صلواتی و همچنین قرائت مواد ۳۵۳ و ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری نماینده دادستان تهران قرائت ادامه کیفرخواست را آغاز کرد.

جزییاتی از پرونده میلیارد نفتی

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست مطالبی را در خصوص تاسیس بانک‌های FIB و کنت تاجیکستان، نحوه زمینه سازی و ارز از بانک‌ها، حواله‌های انجام شده برای پیمانکاران نفتی و مبادلات شرکت‌های نفتی بیان کرد.

وی در خصوص عمکلرد «ب.ز» در رابطه با شرکت نفت ملی ایران گفت: اوایل سال ۹۱ «ب.ز» با همکاری «ح.ف.ه» و «م.ش» و اعتماد و مشارکت با یکی از بانک‌های داخلی و با وساطت «م.ش» به دنیای معاملات نفتی وارد می‌شود و از طرفی «ب.ز» از طریق «ک.د» و «س.ج.س» به شرکت «ن» معرفی می‌شود.

نجفی تصریح کرد: «ب.ز»، «ح.ف.ه» و «م.ش» در یک عملیات باندی و گروهی مبالغی را از وزارت نفت کلاهبرداری می‌کنند. «ب.ز» از تاریخ تحریم «FIB» در جهت استرداد وجوه مورد ادعای شرکت «hk» اقداماتی را انجام داده است و از طرفی «ب.ز» بیان کرده به دلیل تحرم بانک «اف ای بی» جابجایی وجوه ممکن نیست.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست به اظهارات «ب.ز» اشاره کرد و گفت: در طول تحقیقات «ب.ز» درصدد بوده بانک FIB را بانکی معتبر معرفی کند و اصرار داشته که این بانک دارای ترازنامه های دقیق است درصورتی که در بررسی های به عمل آمده این بانک دارای اسناد مالی و ترازنامه های معتبر نبوده و سطح فعالیت آن بسیار محدود است.

وی ادامه داد: «ب.ز» با استقرار یک سیستم ریموت در تهران کلیه عملیات مربوط به بانک FIB را در دفتر تهران انجام می داده است و تنظیم اسناد بدهکاری صرفا با دستور «ب.ز» بوده است.

نماینده دادستان تهران گفت: کلیه اعمال متقلبانه در بستر بانک FIB انجام شده است.

وی از بانک کنت به عوان محل جابجایی پیام های سوئیفتی استفاده می کرده است و هنگام خرید نفت از HK اعتبارات اسنادی جعلی استفاده می کرده است. اکثر قریب به اتفاق معاملات «ب.ز» جهت پرداخت مطالبه شرکت «HK» با تقلب همراه بوده است و متهم به همراه «م.ش» به خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه اقدام می کرده است. متهم پس از اینکه منابع دریافتی نفت را برای خود هزینه می کرده است در پاسخ به مطالبات شرکت «HK» روش متقلبانه دیگری را در پیش می گیرد. با عنایت به اینکه وجود حاصل از اعتبارات اسنادی به صورت صوری و غیرواقعی انجام شده و از طرفی با توجه به اینکه منابع شرکت «ن» غیرواقعی بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت در واقعیت حساب شرکت «HK» نزد بانک FIB خالی و پوچ بوده است.

نجفی ادامه داد: متهم نفتی در برابر مطالبات بدهی های خود مقاومت می کرده است و از مسئله ای که خود ساخته است یعنی تحریم استفاده می کرده و سعی داشته خود را از دست پیمانکاران رها کند و مدعی شده که به لحاظ تحریم قابلیت جابجایی منابع در حق پیمانکاران وجود نداشته است. همچنین با توجه به اینکه مطالبات «HK» از سوی چند نهاد مهم داخلی نیز پیگیری می شده است «ب.ز» به خلق سناریوی جدید با عنوان خلق پول غیرواقعی می پردازد و با توجه به اینکه به بحث بین المللی بانکی اشراف محدودی داشته است به جعل حواله های ارزی و حواله های کلان رو می آورد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد متهم در صدد بوده است با جعل پیام و حواله استفاده از منابع مجهول بتواند از موسسات اعتباری اسناد بهادار و یا ضمانت نامه دریافت و آن را به شرکت «HK» بدهد. موضوع جعلی بودن این حواله ها توسط کارشناسان بانک مرکزی تایید شده است.

نجفی همچنین در ایمیلی به کارمندان یکی از شرکت های خود اعلام می کند که دریافت بانک از یک بانک معتبر را در سابقه به یکی از بانک های خود ثبت کند؛ اما با توجه به اینکه با یک استعلام ساده می توان به جعلی بودن این ثبت سابقه پی برد متهم درصدد خلق شخص مجهول روی می آورد و ساخت یک شرکت مجهول را در دستورکار خود قرار می دهد و همچنین مهری به اسم این شخص طراحی کرده و قرارداری جعلی انعقاد می کند و بیش از ۸ میلیارد یورو با این محوریت جعلی نزد یکی از بانک ها سپرده می گذارد.

نجفی گفت: با یک دستور بابک زنجانی ۴ میلیارد یورو در قالب وام ۳ ساله به تأمین اجتماعی داده می‌شود و از حساب وی در دبی به بانک رفاه کارگران واریز می‌شود.

ماجرای پیشنهاد معاون دادستان و واکنش بابک زنجانی

نجفی معاون دادستانی خطاب به قاضی دادگاه گفت: به علت وجود پیچیدگی‌های فراوان در پرونده با صلاحدید قاضی دادگاه خواستار حضور نمایندگان بانک مرکزی در جلسات آتی هستم.

بابک زنجانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: این حرف دل من هم هست.

گفتنی است، قاضی صلواتی به متهم نفتی که اعتراض داشت و گفته هایی در هنگام قرائت کیفرخواست بیان کرد تذکر داد که بدون کسب اجازه از دادگاه صحبت نکند.

کوهپایه زاده وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: ایرادات زیادی به کار کارشناسان بانک مرکزی در این پرونده وجود دارد و خلاء کارشناسان بین‌المللی در امور بانکی احساس می‌شود، زیرا کارشناسان بانک مرکزی فاقد علوم حقوقی بوده‌اند و به بیشتر موارد این پرونده لباس کیفری پوشانده‌اند که اگر از کارشناسان بین المللی برای امور بانکی استفاده شود، ابهامات زیادی حل خواهد شد.

نجفی در پاسخ به کوهپایه زاده گفت: در این پرونده از بهترین کارشناسان بانک مرکزی استفاده شده است و دادستانی از این بابت به اغنی رسیده است.

حمزه ای ادامه کیفرخواست را قرائت می کند
نماینده دادستان تهران تغییر کرد و حمزه ای ادامه کیفرخواست را قرائت می کند. "ساعت ۱۰:۳۰"

تنفس ۱۵ دقیقه‌ای
بنا به نظر قاضی صلواتی ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ۱۵ دقیقه تنفس اعلام شد.

افت فشار بابک زنجانی
دادگاه رسیدگی به پرونده پس از ۱۵ دقیقه تنفس مجدد آغاز شد ولی اینطور که چهره و رنگ صورت بابک زنجانی نشان می‌دهد وی دچار افت فشار شده است.


آغاز قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم «م.ش» "ساعت ۱۱:۳۰"

نجفی در جریان قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم «م.ش»گفت: «م. ش» یکی دیگر از متهمان پرونده با اعلام اینکه شرکت نفتی فال ورشکست شده است سعی در گمراه نمودن داشته است. چراکه گفته های وی نمی تواند مبنای عقلانی داشته باشد و چرا باید محموله های نفتی را به یک شرکت ورشکست شده واگذار کند.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: «م. ش» همچنین مدعی شده بود که دعاوی متعدد علیه شرکت فال در کشورهای عربی مطرح کرده و وکلای وی موضوع را پیگیر هستند با این حال با توجه به اینکه هیئت بازرسی متشکل از چند سازمان به امارات اعزام شده بودند یکی از موضوعات مورد بررسی این هیئت بحث مطالبات فروش نفت به شرکت فال بوده است و این شرکت طی پیگیری های هیئت ایرانی اعلام کرده بود هیچ بدهی برای پرداخت پول به «م .ش» ندارد.

نجفی تصریح کرد: «م . ش» متعهد شده تمام محموله های نفتی را بفروشد و از «ب ز» درصد بگیرد اما در عمل فقط ۴۰۰ میلیون دلار به متهم ردیف اول پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: م . ش وجه حاصل از فروش محموله های نفتی را که باید صرف بیت المال می کرده مطابق نظر ب ز هزینه کرده و آن را صرف خرید سهام شرکتی از ترکیه، خرید سه فروند هواپیما کرده است و خرید دو فروند کشتی کرده است.

نجفی ادامه داد: م ش از وجوه حاصل از محموله های نفتی هیچ مبلغی را به حساب شرکت hk نزد بانک اف ای بی واریز نکرده است.

وی تصریح کرد: ۴۹ درصد شرکت هواپیمایی «الف» ترکیه به دلیل تابعیت انگلیسی م . ش به نام وی ثبت شده است که ۵ درصد آن را به نام خودش منتقل کرده است. تمام سهام شرکت هواپیمایی الف به نام م . ش است.


نجفی در ادامه کیفرخواست متهم ردیف دوم ادامه داد: در سال ۹۱ «م.ش» نامه ای را از «ب ز» از طریق ایمیل دریافت می کند که در آن نوشته شده بود سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید، یادم می آید گفتید ۳۳ میلیون دلار به هواپیمایی «الف»داده اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیده اید. این درحالیست که پول های بانک های نفتی که گرفته اید را ندادید و هواپیماهای «الف» نیز هنوز گیر هستند.

نماینده دادستان تصریح کرد: این نامه در حالی بود که «م. ش» نفت را چهل میلیارد دلار فروخته بود؛ اما تنها چهارصد و دو میلیون دلار آن را به «ب. ز» داده بود که این امر منجر به اعتراض ب . ز شد.

وی افزود: بر اساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به «م . ش» تحویل داده شده ولی وی آن ها را رویت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته و به شرکت فال واگذار کرده است.

نماینده دادستان تصریح کرد : ب .ز در اظهارات خودش گفته م. ش به بهانه های مختلف اعلام کرده که چون نفت را با آب مخلوط کرده بودی شرکت فال پول را نمی دهد و یک بار دیگر هم گفت که این شرکت ورشکست شده است.

اعلام تنفس ۳۰ دقیقه‌ای از سوی قاضی صلواتی

۳۰ دقیقه تنفس اعلام شده از سوی قاضی صلوات به پایان یافت و ادامه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در نوبت عصر آغاز شد.

۵ دقیقه بعد از شروع نوبت دوم «ب .ز» از جلسه خارج شد و ۱۵ دقیقه بعد دوباره به جلسه بازگشت. "ساعت ۱۲:۴۰"

حال متهم ردیف سوم «ح.ف.ه» به دلیل افت فشار بد شد و از جلسه خارج شد و پس از ۱۵ دقیقه دوباره به جلسه بازگشت و دوباره حالش بد شد و از جلسه خارج شد."ساعت ۱۲:۴۵"

قرائت کیفرخواست «ح. ف. ه» متهم ردیف سوم بدون حضور وی آغاز شد."ساعت ۱۳:۱۰"

وکیل متهم در گفت‌وگو با فارس: درخواست استمهال خود را به قاضی دادگاه ارائه کردیم.

قاضی با درخواست استمهال‌مان موافقت کرد


صلواتی: با توجه به اینکه وکلای متهمان برای بار دوم درخواست استمهال خود را مطرج کرند و از آنجا که باید حقوق متهم حفظ شود با درخواست وکلا موافقت شد و جلسه بعدی ۹ آبان برگزار می‌شود.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
از کرسنت چه خبر؟
همچون دو روز گذشته «ب - ز» و «ح-ف-ه» و «م-ش» متهمان پرونده تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه دادگاه انقلاب شدند؟
ب - ز کی هست؟ تا حالا متهمی بنام ب - ز به گوشم نخورده. ب - ز
مسخره بازي، تيتر خبر اسم بابك زنجاني رو آوردن ولي در متن خبر مخفف كردن
Iran, Islamic Republic of
خب شاید میخوان این رویه رو مسخره کنند... چمیدونی
خب تاسیس بانک تقلبی و معتبر نشون دادنش تنها راه دور زدن تحریمه! مشکل چیه؟
عجب.... اگر پول برگرده ....... اختلاس بزرگ یکهویی !!!! تبدیل میشه به وام بدون سود و بهره برای سه سال؟
سرزمین عجایب همین ایران خود ما است!
Romania
این مسخره بازیا چیه
ب ز
الف ر
ه ش
م الف
بسته تو رو خدا
امیرمحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بربابک زنجانی فرشته نجات ایران درایام تحریم
United States
بز؟
United States
کرسنت پس؟
به نظر من متهم "ب.ز" با متهم "ح.ف" ارتباطی نداره چون حرف ز کجا و حرف ف کجا!
حمید
وای ، وای،وای. اگه عددو رقم درست باشه!
چهل میلیارد دلار دست این بچه جغلک داده شده ؟
پس اقتصاد و کشور داری و ..... همه و همه کشک!
هه هه
Iran, Islamic Republic of
مهدی هاشمی را حتی حکمش هم صادر شده بود توی سایت و تو اخبار می گفتند م ه تصویرش را هم شطرنجی نشان می دادند و این بدبختو ...