جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

اربعین میقات عاشقان

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 395674
اربعینیان به کربلا می‌روند تا شهادت دهند حسین که از ستونهای دین و از ارکان مسلمانی است در راه خدا آن گونه صابرانه جهاد کرد تا خونش ریخته شد و سرش بر نیزه رفت و اسلام را سربلند کرد و به عهدش وفا نمود.
جهان نيوز - محمدهادی صحرایی: برای عدد چهل رازهایی شنیدنی است اگر لب بگشایند. گویند ناله‌های آدم  ابوالبشر برای بخشوده شدن و جلب رحمت خدا چهل شبانه‌روز طول کشید. میقات خدا با موسای کلیم که سی شب بود با چهل به اتمام رسید و بنی‌اسرائیل برای جبران خطای خود در پیشگاه خداوند چهل شبانه‌روز ضجه زدند و گویی بلوغ فکری و رشد عقلی را در چهل دانسته‌اند. مثل چهلمین سال حیات پیغمبر رحمت که به نبوت مکرم شدند و یا ... و گریه چهل شبانه روز آسمان بر کشتگان کربلای پربلا و حسین سالار شهیدان که به اربعین ختم شد. در تاریخ است اولین زائر اربعین حسین، جابربن عبدالله انصاری مفسر پیر قرآن بود که با تنی تکیده بر مذبح سیدالشهداء رسید و غسل کرد و زیارتش نمود و بر مضجع او ناله «حبیبی حسین» سر داد و گفته‌اند که در این روز اسرای کربلا وارد کربلا شدند و یا در این ایام بود که حضرت زین‌العابدین سرمبارک امام حسین را به کربلا آورد و به پیکر صد چاک او ملحق نمود. دلیل عظمت اربعین هرچه باشد، باشد مهم این است که امام عسکری زیارت اربعین را در کنار انگشتر به دست راست کردن، به جا آوردن 51 رکعت نماز در شبانه روز، پیشانی بر خاک نهادن و بلند گفتن بسم‌الله در نماز از نشانه‌های مومن برشمرده است و به ما رهنمون شده که اینها همه از یک جنس و علامتند و از عبودیت محض می‌آیند و اگر کسی چهار تای بعدی را داشت و حسین را نداشت یقینا مومن نیست و کعبه بدون کربلا ناتمام است و اسلام بدون ایمان، ناقص.

اربعین است و میلیونها مسلمان و غیرمسلمان سراسیمه  به سوی کربلا روانند تا در تجمعی که در طول و عرض تاریخ و جغرافیای بشر بی‌نظیر است گردکربلای حسین طواف کنند و به او و زینب او لبیک بگویند. حال، هر چه بشود گو بشو و باش، بگذار که این جاده خطر داشته باشد. آنها فهمیده‌اند کربلا مدرسه عشق است و یاران سیدالشهداء آموزگاران آنند و آنجا قطعه‌ای از بهشت است و برای عاشق شدن و عاشقانه زیستن گریز و گزیری جز ورود به این وادی نیست چرا که عاشورای کربلا که اسلام را زنده کرد زندگی را نیز ترجمه کرد و گفت، زندگی جز عقیده و مبارزه برای آن نیست و مرگ بر زندگی با ظالم شرافت و عزت دارد و اگر کدخدا یزید است نه مذاکره و نه معامله، فقط مبارزه. که کافر تیغ بر کشیده حربی که مست ریا و دروغ است به قول و قرار و امان‌نامه هم متعهد نیست.

اربعین است و آزادگان جهان می‌دانند که باید خون خدا را یاری کرد. او که گرفتار بلاها شد و کشته اشک و عبرت. او که به کرامت رسید و میراث پیامبران به او اعطا شد و او که جان شیرینش را در راه خدای احد و واحد داد تا بندگان خدا را از دو بیماری خطرناک جهالت و گمراهی برهاند. در آن روزی که نفس دین و درستی به شماره افتاده بود و تزویر و شرک اموی حنجره حقیقت را می‌فشرد. در آن زمانی که دین لقلقه زبان بود نه دغدغه اذهان. او که عدل ستمدیده است کشته شد تا دین رسول خاتم بماند و ماند. اربعینیان به کربلا می‌روند تا شهادت دهند حسین که از ستونهای دین و از ارکان مسلمانی است در راه خدا آن گونه صابرانه جهاد کرد تا خونش ریخته شد و سرش بر نیزه رفت و اسلام را سربلند کرد و به عهدش وفا نمود. پس درود خدا بر او و بر فرزندان و یاران  و زائرانش باد و لعنت خدا بر دشمنانش چه آنها که با او جنگیدند یا آنها که بر این جنگ تحمیلی  علیه او راضی شدند و نیز آنها که او را یاری نکردند که فرقی نمی‌کند وقتی حسین در قتلگاه است در بزم شراب یزید بوده باشند یا بر سجاده‌های عبادت ندای الغوث الغوث گفته باشند.

اهل اربعین خوب می‌دانند که شهدای کربلا که یک یک همچو سرو در کنار سرور و سالار شهیدان به زمین افتادند همگی ابیات یک غزل عاشقانه بی‌انتهایند که از حسین شروع شد و با زین‌العابدین و زینب ادامه یافت و اکنون با مراقبت از دستاورد آنها باید تا قیامت مستدام بماند که زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و حرارتی که از محبت حسین در دلها نهاده شده باید تا قیام قائم گرمی‌بخش جانها باشد و چه جایی بهتر از کربلا و چه روزی بهتر از اربعین که شاید نشانه بلوغ فکری مسلمانان و آزادگان جهان است که باید تمرین و زمینه‌سازی کنند تا قیام سرخ حسین را به پرچم سبز پیروزی مهدی برسانند و باید بدانند که کربلا با کشته شدن و به اسارت رفتن تمام نشده و تازه کار ما شروع شده و از عاشورا به بعد کربلای حسین محل تجمع ماست.

عزاداران حسین تنها راه مقابله با تبلیغات یزید را زنده نگه داشتن یاد کربلا می‌دانند و این همه جدای از ثواب عظیم زیارت ارباب بی‌کفن است که فرمودند؛ اگر مردم می‌دانستند که در زیارت قبرش چه فضل و ثوابی است حتماً از شوق و ذوق قالب تهی می‌کردند و به خاطر حسرتها نفس‌هاشان به شماره افتاده و قطع می‌شد که این زیارت مثل زیارت خدا در عرش است و رسول خدا به مصافحه با زائر حسین می‌آید در حالی که ملائک بالهای خود را بر سر آنها سایه‌بان کرده‌اند. یاران اربعینی حسین می‌دانند که این تجمع خونخواهی عدل سربریده از ظالم ستمگر است. عدل و نبوت و امامتی که توحید آیه تطهیر را در شأنشان، آیه مودت را در محبتشان و آیه طاعت را در حقشان نازل کرده است و این شکوه میلیونی محقق کردن آرزوی دیرینه رسول خدا صلی‌الله علیه‌و‌آله در چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و ایجاد وحدت بین صفوف مسلمانان و آزادگان از هر دین و مسلکی است برای حفظ دین چرا که اسلام ناب محمدی(ص) الوجود و حسینی البقاء است و پیامبر رحمت و ائمه طاهرین با خلق خوشی که داشتند فوج فوج به مسلمانان افزودند نه با تکفیر و توهین و تفرقه که وحدت از خداست و تفرقه از شیطان.
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *