جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱

تحلیل خبرنگار آلمانی از مصاحبه‌اش با رئیس‌جمهور ایران

جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 105576
رئیس‌جمهور گفت: با وجود آنکه ما قادر به تولید اورانیوم غنی شده 20درصد هستیم، ولی هنوز هم می توانیم بدون هیچ پیش شرطی سوخت مبادله کنیم.

به گزارش ایرنا ،محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "ار ت ال" آلمان که پنج‌شنبه‌شب به وقت محلی پخش شد، افزود: اگر به ما سوخت ندهند، ما خودمان آن را تولید می کنیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه بخوانید:

•تحریم ،پیشرفت های ایران در برنامه هسته ای را متوقف نمی کند. برغم آنکه ما قادر به تولید اورانیوم غنی شده 20درصد هستیم، ولی هنوز هم می توانیم بدون هیچ پیش شرطی سوخت تبادل کنیم.
•ایران در مسئله اتمی تحت تاثیر دیگر دولت ها قرار نمی گیرد و به کشورهایی که فشار اعمال می کنند، نیازی ندارد.
•ما خواستار رابطه اقتصادی و فرهنگی خوب با آلمان هستیم، ولی می توانیم بدون آنها نیز کارهای خود را به پیش ببریم.
•برنامه اتمی کشورمان صرفا برای اهداف غیرنظامی بوده و ایران بصورت اصولی مخالف بمب اتمی است. از دید ما سلاح های کشتار جمعی غیرانسانی هستند و ما نیازی به آن نداریم.
•برخی سیاستمداران غرب ادعا می کنند که ایران به دنبال بمب اتمی است. می گویند ایران می خواهد یک بمب اتمی تولید کند. آنها خود ده‌ها هزار بمب در انبارها دارند. اگر نگران بمب اتمی هستید به نزد انگلیسی ها، فرانسوی ها و پایگاه‌های اتمی آمریکا در خاک آلمان بروید.
رییس جمهوری سوال خبرنگار را مبنی بر اینکه وی فرد خطرناکی است، چون به دنبال محو اسراییل است چنین پاسخ داد:

•چه کسی فکر می کند که من فرد خطرناکی هستم، مردم اروپا یا صهیونیست ها؟. این دو چیز متفاوت هستند.
•جمهوری اسلامی ایران آزادترین جمهوری در دنیاست. آیا اگر در کشور شما کسی ماشین آتش بزند، او را رد می کنید تا برود؟.
آنتونیو رادوف خبرنگار مصاحبه کننده با رییس جمهوری در ابتدای این مصاحبه با اشاره به اینکه یک رییس جمهور با اعتماد به نفس از وی استقبال کرد، افزود: این رییس جمهوری تحت تاثیر انتقاد غرب از برنامه هسته‌ای‌اش قرار نگرفته است.

در حین پخش این مصاحبه تصاویری از دیدار رییس جمهوری با مردم نیز پخش شد و خبرنگار آلمانی در این باره گفت: ما می بینیم که چطور حامیان احمدی نژاد در اطراف او هستند و وی علیه غرب بویژه اسراییل صحبت می کند.

در این برنامه همچنین صحنه هایی از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پخش شد.

خبرنگار در جمع بندی این مصاحبه گفت: احمدی نژاد که مواضع خود را تحکیم کرده است، از تحریم های جدید نگرانی ندارد.

به گفته وی این مصاحبه در جوی دوستانه انجام شد، ولی این احساس وجود داشت که رییس جمهوری و تیمش به کسانی که از غرب می آیند، اعتماد ندارند. بنابر این کار ساده ای نخواهد بود که بخواهیم رییس جمهوری ایران در مسئله اتمی کوتاه بیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
آدمی که عقل در سر داشته باشد و هوشش سر جا باشد هیچگاه به غربی ها اعتماد نمیکند چون آنها هر کاری میکنند و هر حرفی میزنند فقط و فقط در راستای منافع فعلی یا آتی خودشان است و اگر هم در جایی ابراز بی طرفی یا دوستی میکنند مصلحتی و غیر واقعی است. احمدی نژاد خوشبختانه به این امر آگاه است و فریب ژستهای فریبنده غربی ها را نمیخورد.