جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۳
۷۰
در حاشیه پاسخ انصاری به منتقدان تجملگرایی در حرم امام؛

تجملگرایی در حرم امام(ره) به بهانه «امکانات رفاهی»/ استدلال بی‌ارتباط برای توجیه هزینه‌های کلان

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 424770
با چه نسبت، معیار و خط‌کشی این «کمترین هزینه‌ها» سنجیده شده است. آیا «کمترین هزینه‌ها» به نسبت زندگی اشرافی برخی آقایان است یا عرف جامعه و طبقه متوسط مردم؟!
تجملگرایی در حرم امام(ره) به بهانه «امکانات رفاهی»/ استدلال بی‌ارتباط برای توجیه هزینه‌های کلان
گروه سیاست جهان نيوز: «حرم امام(ره)، خانه و فرش زیر پای امام(ره) نیست، این حرم خانه مردم است مانند خانه خدا که خانه مردم است، بنابراین با چنین نگاهی این حرم را بنا کرده ایم. نمی توانیم تابلویی در این مکان نصب کنیم و بگوییم چون امام(ره) ساده زیست بوده زائران باید از امکانات تفریحی آب آشامیدنی فضای سبز و سایر امکانات بی بهره باشند.»

جملات فوق را محمد علی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) در واکنش به کسانی گفته که از تجمل و تشریفات در ساخت حرم مطهر امام خمینی انتقاد کرده اند.

وی در بخش دیگری از پاسخش به منتقدان تجملگرایی در ساخت حرم امام (ره) می گوید: «بسیاری از مردم که برای زیارت حرم مطهر به تهران سفر می کنند با این شهر آشنایی ندارند و حتی در برخی مواقع از بضاعت کافی برخوردار نیستند. این افراد خواستار امکانات بیشتر در این مکان هستند، بنابراین رفع نیازهای حرم یک ضرورت است. اگر کسی بگوید امام(ره) به دلیل ساده زیستی نباید حرمی با این ویژگی ها داشته باشد، لازم است بگویم این افراد دوست ندارند مردم در کنار امام(ره) در شب های تابستان آرامش داشته باشند.»

اما جالب جایی است که وی مدعی می شود: «برای ساخت حرم مطهر کمترین هزینه ها شده است.»

برای درک بهتر موضوع نیاز است تا نگاهی متفاوت داشته باشیم به نقد منتقدان و پاسخ‌های جناب انصاری
.

منتقدان: چنین حرم مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: زائران حرم امام آب آشامیدنی و فضای سبز می خواهند!

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: زائران حرم از راه دور می آیند و به امکانات رفاهی احتیاج دارند!

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: منتقدان دوست ندارند مردم در کنار امام‌شان آرامش داشته باشند.

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمدعلی انصاری: این حرم خانه مردم است مانند خانه خدا که خانه مردم است، بنابراین با چنین نگاهی این حرم را بنا کرده ایم.

***

اینکه چرا جناب انصاری به جای پاسخ صریح و روشن به منتقدان تجمل‌گرایی در حرم حضرت امام خمینی(ره) دم از امکانات رفاهی می زنند، جای بسی تامل است.

قطعا هیچ منتقدی منکر لزوم احداث امکانات رفاهی، فضای سبز، سرویس بهداشتی، رستوران و ... در اطراف حرم امام خمینی(ره) نیست اما با عنایت به پاسخ‌های غیرمرتبط جناب انصاری دو فرضیه محتمل به نظر می رسد:

اول اینکه دبیر محترم ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) فحوای کلام منتقدان را متوجه نشده‌اند. چراکه نقادان از هزینه زیاد و تجمل‌گرایی سخن می رانند و جناب انصاری بر ضرورت امکانات رفاهی در اطراف حرم تاکید می کنند! پاسخی کاملا بی ربط به انتقاد منتقدان.

اما گزینه دوم که از مورد قبلی محتمل‌تر به نظر می رسد، این است که شاید دوستان نزدیک به تولیت آستان امام راحل آن‌چنان در زندگی شخصی درگیر اشرافی‌گری و تجملات شده اند که اصلا رقم‌های هزینه شده طی سال‌های اخیر را مصداق تشریفات نمی دانند. قوت این نظریه زمانی بیشتر جلوه می کند که جناب انصاری تاکید می کنند «برای ساخت حرم مطهر کمترین هزینه ها شده است.»

اما ای کاش ایشان مشخص می‌فرمودند که با چه نسبت، معیار و خط‌کشی این «کمترین هزینه‌ها» سنجیده شده است. آیا «کمترین هزینه‌ها» به نسبت زندگی اشرافی برخی آقایان است یا عرف جامعه و طبقه متوسط مردم؟!

از سوی دیگر با وجود تمام انتقاداتی که به شیوه ساخت و هزینه‌کرد در توسه حرم مطهر امام راحل صورت گرفته، ایشان مدعی می شوند که «تا رسیدن به حرم نهایی فاصله زیادی داریم»؛ دوستانی که ۲۶ سال سرگرم ساخت و ساز حرم هستند، همچنان تا حرم نهایی فاصله زیادی دارند! و این همان دغدغه منتقدان را بارور می کند که قرار است بر سر مزار امام کوخ نشینان، کاخی برافراشته شود!

در پایان انتظار می رود جناب انصاری تنها به یک سوال پاسخ دهند که «آیا براستی نمی شود حرمی ساخته شود با تمامی امکانات رفاهی اما بدون تجمل؟! آیا امکانات و تجملات الزاما باید در کنار هم قرار گیرند؟! به عبارت دیگر طبقه متوسط جامعه که از زندگی مجلل و اشرافی بدور هستند، امکان استفاده از آب شرب و امکانات اولیه بهداشتی را ندارند و تنها افراد بالاشهرنشین از این نعمات بهره‌مندند؟!»
https://jahannews.com/vdcbzabagrhb5zp.uiur.html
jahannews.com/vdcbzabagrhb5zp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک رزمنده
اصلا امام هم از مرقد نقل مکان کرده واومد در گلزار شهدای بهشت زهرا پیش شهدا..من شک ندارم ملک نقاله این کار رو کرده..البته اونها دارند آرامگاه خانوادگی میسازند که بعد خودشون اونجا بخوابند
جمشید
Iran, Islamic Republic of
برای بازار سیاسی خودشان است اینها اگر امام دوست بودند، جواب توهینها به امام را می دادند ؛ از زبان امام خاطره دروغ گفته می شود آقایان انصاری و سید حسن سکوت می کنند و از فرمایشات امام جواب دروغگویان را نمی دهند
در نتیجه این به خاطر امام نیست ، به خاطر مسافرین هم نیست چون مسافرین که یک جا نمی مانند یک مقدار از این تجملات را کم می کردند و در مسیر پر رفت و آمد مسافری در جاده ها خرج می کردند
بابا وقتی بودجه سایت جماران رقم میلیاردی باشد بقیه هزینه هم سر به فلک می کشد اما هر وقت به حرم حضرت امام ره می روم این سوال برایم پیش می آید کسی که دو دهه است نتوانسته ساخت حرم را به اتمام برساند چگونه مدعی مدیریت کلان کشور است
حسین
ملیارد که عدد زیادی نیست برا مردم خصوصا طبقه متوسط و ضعیف که ماهیانه با 300 یا 400 هزار تومن زندگی میکنند چون اصلا نمی دونند چند می شه چندتا صفر داره
ابوفاضل
Iran, Islamic Republic of
برای امثال آقای انصاری واقعا متاسفم
مسئله این است که اصلا حرم مطهر حضرت امام شبیه یک مکان مقدس و زیارت گاه هم نیست! واقعا شبیه یک کاخ شده است. یعنی نمی توانستند یک کپی برداری ساده از حرم حضرات معصومین کنند و صد البته با هزینه ای کمتر و زمان کمتر یک چیز قابل قبولی بسازند؟
كوروش
United Kingdom
عجب حرف پر مغزي زدي رزمنده.....
یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
ببخشید یک سوال دارم چرا هر سال شهریه دانشگاه آزاد گرانتر ور کمر شکن تر می شود؟!
Romania
....جزو اصلی هییت امنا دانشگاه آزاد است حالا دیدی و دانستی چرا هر ساله شهریه دانشگاه آزاد گران و کمرشکن میشود همه دانشجویان عزیز دانشگاه آزاد متوجه شوید دیگه هی تو تلویزیون نگویید چرا شهریه دانشگاه آزاد گران میشود موضوع این بود
زائر امام خمینی
Iran, Islamic Republic of
می توانند به جای ساختن کاخ و بارگاه ، امکانات اقامتی ساده برای کسانی فراهم کنند که وقتی هر ایرانی برای زیارت یا هر کاری به تهران می آید ، مرقد امام پناه و امیدش باشد و یک شب به سادگی در آنجا اقامت کند .
Iran, Islamic Republic of
والا به خدا امامی که ما شناختیم با این اشرافی گری و تجملات و... مخالف که نه دشمن بود و به خاطر همین ارزشها در مقابل طاغوت و شاه ایستاد ولی حالا آقایونی که ظاهرا منتسب هستند ....
Iran, Islamic Republic of
امام کجا و این کاخ اشرافی و قصر پادشاهی کجا؟!!!!
آقایان با اعتماد و سرمایه مردم و با تفکر خمینی کبیر چه می کنید؟!
Iran, Islamic Republic of
آیا امام اینگونه بود!!!...
United States
اماما کجایی
Iran, Islamic Republic of
حضرت امام خمینی (ره):
"من یک موی این کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان ! نمی دهم"
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
اماما می بینی؟
Iran, Islamic Republic of
لااقل اگر می خواستید بنایی عظیم بسازید چیزی می ساختید که روح معنویت و ایمانی به همراه داشته باشد و به انسان حسی خدایی
بدهد نه اینکه معماری مشابه هتلها و موزه های غربی که با الهام از سبک قرون وسطایی به کاخهای اروپایی الیزه و.. تنه بزند...
Iran, Islamic Republic of
دو سال پیش که بعضی سایتها تیتر زدند که ساخت نمادهای اطراف حرم امام شبیه نمادهای فراماسونری و ابلیسک است و کسی هم توجه نکرد، باید چنین روزی را پیش بینی می کردیم که آقایان منتسب به بیت به همراه جناب خاطره در حال پخت چه آشی هستند و می خواهند با باور مردم از امام چه کنند ....
محمد رهنما
Finland
از ایشان بپرسید وجود سنگ یک تکه با ان ابعاد(با توجه به عکس کارگر کنار سنگ) و از نوع مرمر گران قیمت بر روی مزار ان بزرگوار چه رفاهی را برای مراجعه کنندگان به ارمغان دارد و یا ان گچبریها و نورپردازیها؟ تجمل گرایی یک چیز ناپسند است ولی دفاع از ان و ارزش جلوه دادن این پدیده ناشایست بسیار خطرناک تر است انهم برای بنیانگذار انقلاب اسلامی که شعارش حمایت از مظلومین و مستضعفین بوده.  
Iran, Islamic Republic of
امامی که ما می شناختیم و یه چشم دیدیم و حضورش را درک کردیم و نفس به نفس با او زندگی کردیم اینطور نبود!
این امام جدیدی است که جناب علامه خود خوانده
....
عالياني
Iran, Islamic Republic of
خرج هزينه حرم امام ره كه شما به فرياد امديد....
United States
چه ربطی داره؟
Finland
خب شما که اینا رو میدونید چرا تو حرم امامان که قطعا ساده تر از امام خمینی زندگی کرده اند رو تجملی میسازند چیزی نمیگویید. شاید هم تنها مواضع سیاسی برایتان مهم است.
Estonia
حرم امامن با بودجه نذورات ساخته میشود ولی مال امام با بودجه مردم
محمدرضا
دمت گرم
محمدرضا
این موضع گیریتون ازروی دلسوزی نیست,,فقط جنبه جناحی داره..چراشمابه تجملات حرم معصومین ایرادنمیگیرید?
حرم کدوم امام رو شبیه قصر ساختن؟ شما جدیدا حرم امام رفتی ببینی چطوری شده؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا مقایسه ...بود!!!حرم اهل بیت مصداق شعایر الهی است که در قران به اهمیت دادن و بزرگ داشتن ان تاکید شده است...
لطفتاکمی مطالعه در غیران سکوت بهتر است.
Iran, Islamic Republic of
امامی که پس از هوس هندوانه، آنقدر نمک به آن زد و شور کرد و خورد تا دیگر نفسش هوس هندوانه نکند و سرکش نشود کجا و این قصر پادشاهی کجا ...
او به یک لحظه بهره گرفتن از لذت حلال و طیب و طاهر دنیا که هیچ اشکالی نداشت بلکه صیحیح
هم بود راضی نبود و بر آن لجام می زد تا عصیان نکند آن وقت چطور راضی می شد که محل تدفینش این طور ....!؟
متاسفم از این کاخ
United States
به یاد کوخ نشینان
Iran, Islamic Republic of
منسوبین و آن به اصطلاح نزدیکان
به امام با آن خانواده سبزش
چه قدر در حق وی ...!
Iran, Islamic Republic of
امام به روایت حاج آقا خاطره و آن علامه!!!!
فرا فکنی ممنوع
Finland
این صحبتها فرار از واقعیت است در تمامی تصاویر منتشر شده شکوه بنا و تجمل بالای مرقد مطهر به رخ کشیده شده و اصلا حتی یک تصویر هم از اب اشامیدنی و یا امکانات رفاهی و تفریحی و خدماتی نیست که منتقدان در مورد ان نظری داده باشند.  
درود بر انصاری و سپاس از تلاشتان برای مرقد امام راحل و درود بر سید حسن عزیز
تو اصلا معلوم هست با خودت چند چندی؟؟؟!!!
United States
صفر صفر
Iran, Islamic Republic of
صم بکم عمیا فهم لایرجعون....
لازم است تصاویر بیشتری گذاشته شود تا ابعاد این موضوع کاملا آشکار گردد
و اینکه این بودجه ها از کجا تامین می شود
مردم
آقا سید حسن چه می داند که مردم در چه اوضاع اقتصادی به سر می برند.
نيكتا
حالا ما هر سال مي رويم و با كمبود امكانات بهداشتى، حمل و نقل و ... مواجهيم؛ حتم دارم هنوز هم همين است، فقط در و ديوار را مثل كاخ كسراها و قيصرها ساخته است.
ناشناس
پس این همه آینه وطلا کاری ...
امام وقتی که زنده بود هم مردم به دیدارشان می رفتند ، خب حضرات از امام زنده برای تجمل گرایی جواب نگرفتند ....
Iran, Islamic Republic of
من به این فکر میکنم که اگر خود امام بود در این زمینه چی میگفت؟!
ایشان همیشه به فکر مردم و مستضعفین بود نه تجملات.
مردم در زمان حیات امام می خواستند امامشان را در آرامش ببینند! ...
United States
روحشون شاد
United States
...
حیف امام که چنین منسوبین ... داره
امام اگر سر از خاک بردارد از این محل فرار میکند...
Iran, Islamic Republic of
بت تجمل گرایی را امام شکستند حلا یک عده بر مزار ایشان دارند آنرا بنا می کنند
اینان فقط و فقط برای دل خودشان تجمل گرایی را آنهم در جایی که ملت مستضعف و کوخ نشین برایش مهمتر از کاخ نشین و سرمایه دار بود را ترویج می دهند. که به ملت دنیا و ایران بگویند امامتان تجمل گرا بوده است ولی ملتی که امام خود را می شناسد و حرم دلهای دوستداران او جای امام عزیزشان است نیاز به معرفی نیست. بجای این همه اسراف و ترویج تجمل گرایی می توانستید مکانهایی مانند بیمارستانهایی بسازید برای ملتی که نیازمند می باشد نه اینکه امام را در بین افکار بیگانگان تجمل گرا ترویج دهید.
تاریخ ساز
اصلا نباید حرم بسازند که حالا این مشکلات پیش بیاد
به نام امام به کام خودشان.
شیطونک915
بخدا سادگی بیشتر میاد.اونقدر درگیر تجملاتن هستند این جماعت جماران نشین،که خدا تو قیامت جلوشونو میگیره!!
برین تو سیستان یا خراسان و کرمان و همه جای ایران تو روستاها محرومیت داد میزنه!!!!!
ب والله امام اگر بود راضی به داشتن ضریح نبود خصوصا با این تجملات و هزینه های زیاد از بیت المال.
ب والله امام راضی نیست
ب والله خدای امام هم راضی نیست.
ابوذر
بدانید محوطه خدماتی حرم مشهور به افتاب محل بی حرمتی....
United States
بیچاره مردمی پول نون هم ندارن
United States
حالا باز هم انتقاد میکنید
بی نام
نمیدانم این مرقد امام است یا ....
Iran, Islamic Republic of
خدا بخیر کنه
United States
انشاالله عاقبت ما ختم به خیر کنه
یک جانباز
چرا پول مرد را اصراف می کنید؟ ...
سنگ قبر امام مارا یاد بنای کوروش می اندازد
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقای حسن خمینی به وارثان واقعی حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله الموسوی الخمینی ( رضوان الله تعالی علیه) پاسخ بدهند
United States
.. سپاس ازگزارش دقیق و بسیار هوشمندانه شمـا..
علی
امام (ره) از ۴۲ تا ۵۷ کار یک رژیم رو تموم کرد، اون هم با توسل به خدا و مردم
اینها از ۶۸ تا حالا مرقد مطهر اون بزرگوار رو نتونستن تموم کنن! می گن حالا مونده

بزرگواران من دیگه حرفی ندارم!
خدا روح امام عزیز و بزرگوار ما رو شاد کنه و شر بدخواهان را از حریم و حرم او کوتاه.
امیر
United States
یاد جشنهای 2500 ساله افتادم!!!
فرشاد
Germany
یادمه دوران ابتدایی تو کتاب تاریخ چند تا عکس از کاخ مجلل شاه به همراه چند تا عکس از حلب آباد از زمان شاه بود و مقایسه می شد زندگی شاه ملعون بامردم پا برهنه حالا نمی دونم اگه بازم اون عکسا تو کتاب تاریخ بچه ها باشه با وجود چنین کاخ جدیدی و چنین مردم گرفتاری بعد از حدود نزدیک به چهل سال بعد از انقلاب روشون میشه بازم همون عکسها رو بزارن آخه یه با وجدان بگه چه فرقی پیدا کرد این دوره با اون دوره !!! آخر کلام روح امام شاد که همه خوب میدونیم تا بود راضی به این کارها نبود و الان هم ناراضی است .
طنزِ جمعه !!؟؟
اى مسئول درج نظرات ! مردم كه با احساس تكليف درباره
موظوعات و خائنين نظر ميدهن ، وتو صليقه اى درج ميكنى !
...
رحیم
United States
حالا اجازه بدهند شهرستانی ها وکارگران رورمزد که جایی برای خواب ندارند شب اونجا بمونند بازیه چیزی