پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نسخه طب سنتی برای درمان سرماخوردگی

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 414573
سرماخوردگی، آبریزش بینی و آلرژی‌های تنفسی اگرچه کم‌خطرند، اما با علائم پردردسری که دارند، زندگی روزمره را به کامتان تلخ می‌ کنند؛ به‌ خصوص اگر با مسافرت‌ های نوروزی همزمان شوند.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر،اغلب افراد،‌به هنگام سرماخوردگی، بیشتر افراد به مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و آنتی‌ بیوتیک‌ ها روی می‌ آورند، غافل از اینکه بدانند با این کار بدن خود را ضعیف‌ تر و طول درمان بیماری‌ شان را بیشتر می‌ کنند.

در مقابل روش‌ های درمانی طبیعی و سنتی بدن را تقویت و آن را در برابر سرماخوردگی‌ های بعدی مقاوم می‌ کند.

در طب سنتی، از موادی که از سمت مغز به سوی بینی می‌ آیند، با عنوان «زکام» یاد می‌ شود و موادی که به سوی حلق می‌ آیند نیز با نام «نزله» شناخته می‌ شوند.
طب سنتی
در اصطلاح عامه مواردی مانند سرماخوردگی‌ های مکرر، سینوزیت‌ ها، ترشحات پشت حلق، آبریزش بینی، آلرژی‌ ها و... در این ۲ قسمت تقسیم‌ بندی قرار می‌ گیرند که هر یک علائمی مانند سوزش گلو، اشک‌ ریزش، سرخی چشم، خارش گلو و گرفتگی بینی را دارند.

مهم‌ ترین علامت بالینی نزله، خلط پشت گلو است که بیشتر در شب ترشح می‌ شود. در واقع بسیاری از افراد به‌ خصوص کودکان، دچار نزله هستند. شاید بپرسید که اصلا نزله به چه علت ترشح می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که تغذیه نامناسب، استرس‌، بیماری‌ها و... باعث می‌ شوند فضولات و سموم به‌ تدریج داخل عضوهای بدن رسوب کنند، اما اگر عضو توانمند باشد قادر است این ترشح‌ها را پاکسازی و به شکل‌های مختلف از جمله نزله دفع کند.

جالب است بدانید که مغز بیشترین میزان تولید نزله را دارد و اگر قوی باشد، می‌تواند فضولات حاصل از آن را به‌ صورت نزله، ترشحات گوش، چربی کف سر، چربی پوست صورت و... دفع کند، اما اگر مغز به دلایل مختلف ضعیف شود این خلط‌ها دفع نشده و به‌تدریج روی هم فشرده می‌شوند. علت ۸۰ تا ۹۰ درصد از عفونت‌ های گوش، گلو و بینی در بزرگسالان و اطفال، نزله است.

در طب سنتی اعتقاد بر این است که اگر اقدامی برای پیشگیری و درمان زکام و نزله صورت نگیرد، ممکن است این ۲ بیماری مزمن شوند و عوارضی مانند بیماری‌های زنانگی، بیماری‌های کبدی و کلیوی، ضعف مغز، بیماری‌های پوست و مو، بیماری‌های ریوی، سردرد، سرگیجه، بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های گوارشی، سوء‌هاضمه و... برجا می‌گذارند.

با توجه به نوع نزله و زکام و تشخیص پزشک، داروها و غذاهای مناسب تجویز شده را مصرف کنید و در رفع علائم و پیگیری درمان کوشا باشید حتی اگر مدت درمان بیماری‌ تان طولانی شود، زیرا نزله در طب سنتی ایرانی به‌عنوان ام‌الامراض شناخته شده است. فراموش نکنید که ۷۰ تا ۹۰ درصد از سرماخوردگی‌ها خود به‌ خود برطرف می‌ شوند، بنابراین اگر با روش‌ های طبیعی بیماری خود را درمان کنید، دستگاه دفاعی بدنتان قوی‌ تر شده و در عفونت‌ های بعدی سریع‌ تر و ساده‌ تر از بیماری رها خواهد شد، اما اگر بی‌ رویه و بدون نظر پزشک اقدام به مصرف فراوان آنتی‌ بیوتیک کنید به علت ایجاد مقاومت میکروبی، بیماری‌ تان دیرتر و سخت‌ تر بهبود می‌ یابد. افزون بر این، عوارض جانبی آنتی‌ بیوتیک‌ها و دیگر داروهای شیمیایی نیز ممکن است آزارتان بدهد.

۱۳ توصیه طب سنتی برای پیشگیری و کنترل سرماخوردگی

۱. از خوابیدن به پشت در زمان بروز نزله یا زکام خودداری کنید و صورت خود را روی بالش قرار دهید.
۲. سر و پای خود را در زمان خوابیدن با کلاه و جوراب بپوشانید.
۳. در طول روز و بعد از غذا و حمام نخوابید.
۴. از قرار گرفتن در معرض هوای سرد به‌خصوص پس از حمام، ورزش، فعالیت بدنی، تعریق و مقاربت جنسی خودداری کنید.
۵. از تماس با مواد عطسه‌ آور و محرک ابتدای بیماری دوری کنید.
۶. سر خود را همواره گرم نگه دارید.
۷. در طول بیماری، کمتر غذا بخورید.
۸. شام‌ تان باید سبک باشد و دست کم ۲ تا ۳ ساعت با خواب فاصله داشته باشد.
۹. ابتدای بیماری از رفتن به حمام خودداری کنید.
۱۰. انتهای بیماری رفتن به حمام گرم مفید است و باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود.
۱۱. در صورت عود نزله (ایجاد نزله‌ های مکرر) عرق کردن در حمام باعث کاهش مواد نزله می‌شود.
۱۲. در صورت وجود تب همراه نزله، حمام نروید.
۱۳. عصاره آلوی خیس‌ کرده را روزی ۳ بار قرقره کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *