جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

معماری غربی در تهران ممنوع شد!

پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 141477
معاون شهردار تهران از بازنگری در قوانین بلند مرتبه‌سازی خبر داد و گفت: بر این اساس به‌کارگیری معماری غربی در شکل و شمایل ساختمان‌های جدید ممنوع است.
هیربد معصومي‌در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اعلام کرد در حال حاضر بازنگری ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران در قالب بخشی از طرح تفصیلی پایتخت آغاز شده که براساس آن، احداث برج‌های هرمي‌شکل ممنوع مي‌شود.

وی با تاکید بر لزوم پیروی از سبک معماری اسلامي ‌و ایرانی در ساختمان‌های شهر تهران، خاطر نشان کرد بخشنامه ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که شکل «هرم» دارند، تهیه شده و در حال ارسال آن به شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران هستیم.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ساختمان‌های هرمي ‌که نماد تفکر فراماسیونی است، هیچ تناسبی با معماری ایرانی و اسلامي‌ندارد که به همین دلیل شهرداری و شورای شهر پایتخت به شدت به دنبال حذف این دسته از ساختمان‌ها از سطح شهر هستند.

معصومي‌در عین حال تاکید کرد متاسفانه در حال حاضر اغلب ساختمان‌های بلندمرتبه تهران که بیشتر در منطقه یک قرار دارند به شکل هرمي‌هستند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از سوی دیگر به تدوین طرح تفصیلی تهران تا 2 ماه آینده اشاره و اعلام کرد: با نهایی شدن این طرح ضوابط بلند مرتبه‌سازی نیز به‌طور کامل بازنگری مي‌شوند و از آن زمان به بعد تمام ساختمان‌های بلند پایتخت باید بر اساس ضوابط جدید ساخته شوند.

به گفته معصومي، ‌در حال حاضر قوانین فعلی بلند مرتبه‌سازی بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تدوین شده است اما بعد از پایان بازنگری این قوانین، شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عمل خواهد کرد.

تاکید شورای شهر بر معماری ایرانی و اسلامی
معاون شهردار تهران در حالی از بازنگری در قوانین ساخت و ساز در تهران خبر داد که اعضای شورای شهر به تازگی در جریان بررسی و تدوین طرح تفصیلی شهر تهران بر لزوم توجه به معماری ایرانی و اسلامي ‌تاکید کردند.

مرتضی طلایی، رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر در این باره به دنیای اقتصاد گفت: «در کشوری که معماری غنی ایرانی و اسلامي‌وجود دارد، به کارگیری معماری غربی نیابد در هیچ یک از شهرهای آن انجام شود.»

وی بر لزوم حذف ساختمان‌های هرمي‌ شکل از سطح شهر تهران تاکید کرد و گفت: «گاهی اوقات برخی از معماران بدون آگاهی کافی و نیت خاصی از طراحی‌های غربی تقلید مي‌کنند، در حالی که نمي‌دانند بسیاری از طراحی‌های غربی نماد مکتب‌های فکری خاص و گاهی ضداسلامي ‌است.»

به گفته این عضو شهر تهران، بر این اساس باید شهرداری تهران با تدوین قواعدی بر معماری ساختمان‌های پایتخت نظارت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دستشون درد نکنه البته اگه واقعاً اجرا بشه !!!
...
Iran, Islamic Republic of
ساختمان هایی که هرمی صرف هستند نماد ماسون ها نیستن
نماد ماسون ها از یک ستون و یک هرم که بالای سر آن ستون هست تشکیل شده و نمی توان هر جا هرم دید به بهانه ماسونی بودن ان را متهم کرد