پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ماجرای تقویم کوچک همراه هاشمی

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب: 181770
هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: به خاطر مسائل امنيتي و مصلحت كلي كشور نمي‌خواهم در خاطرات روزانه‌ام بنويسم كه بعضاً افرادي به آن دسترسي دارند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نداشتن سرپرست را ضايعه بزرگي براي كودكان و نوجوانان دانست و با اشاره به خدمات كميته امداد امام خميني طي سال‌هاي پس از انقلاب، گفت: از دست دادن سرپرست خانواده از يك سو مصيبت، اما از سوي ديگر موجب استقلال و خودساخته شدن بسياري از انسان‌ها شده است.

به گزارش ايسنا آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مراسم افطار ايتام تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره)، نمونه بارز استقلال و استحكام شخصيتي را پيامبر عظيم‌الشأن اسلام خواند و اظهار كرد: حضرت محمد(ص) اگرچه از ابتدا برگزيده خداوند بود، اما محروم بودن از سايه پدر در سنين كودكي موجب شد، ايشان از همان ابتدا با دردهاي جامعه و اقشار ضعيف از نزديك آشنا شوند و اين تأثير بزرگي در موفقيت رسالت آن بزرگوار داشت.

وي خدمات كميته امداد امام خميني را در بخش دست‌گيري از خانواده‌هاي نيازمند، ارزنده و گسترده خواند و تصريح كرد: پس از معاش مهمترين وظيفه و نقش اين يادگار حضرت امام(ره) تربيت و آموزش كودكان و نوجوانان تحت پوشش بوده كه الحمدلله تاكنون به خوبي از عهده اين امر برآمده است.

وي افزود: در همان روزهاي اول شوراي انقلاب مصوب شد كه يك روز درآمد نفت به كميته امداد اختصاص يابد و ۲۲ روز بعد از پيروزي انقلاب كميته امداد امام تأسيس شد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌كه «استعدادهاي فراوان و بي‌نظيري در خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) وجود دارد» تصريح كرد: هر مقدار كه در بخش آموزش و تربيت كودكان و نوجوانان خانواده امداد، سرمايه‌گذاري شود، چند برابر آن به جامعه برگشت خواهد كرد؛ چراكه اين نوجوانان درد و رنج‌ كشيده هستند و مشكلات و نيازهاي جامعه و بخش محروم را به خوبي حس مي‌كنند و مي‌توانند مديران و متخصصان دردآشنايي براي كشور باشند.

وي با تأكيد بر اين‌كه «در حال حاضر انبوهي از دست‌پروردگان كميته امداد حضرت امام(ره) در بخش‌هاي مختلف اجرايي، صنعتي و دانشگاهي كشور مشغول به خدمت به نظام جمهوري اسلامي ايران هستند» تأكيد كرد: خدمات كميته امداد در طول ساليان پس از انقلاب بدون منت و با حفظ كرامت انسان‌ها انجام شده است.

وي هم‌چنين در بخشي از گفت‌وگوي خود با يك ماهنامه اظهار كرد: خاطرات روزانه‌ام را هر شب در يك صفحه تقويم مي‌نويسم، اما مسائل مهمي در كشور هست كه هم نوشتن آن‌ها و هم ننوشتن آن‌ها خوب نيست.

هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: به خاطر مسائل امنيتي و مصلحت كلي كشور نمي‌خواهم در خاطرات روزانه‌ام بنويسم كه بعضاً افرادي به آن دسترسي دارند. به همين خاطر اين‌گونه مسائل را در يك تقويم كوچك كه معمولاً همراه من هست، مي‌نويسم تا فراموش نشود و هنگام چاپ اين خاطرات – البته اگر مصلحت كتمان برطرف شده باشد - تلفيق مي‌شوند.

وي هم‌چنين در بخش ديگري از اين‌ گفت‌وگو درباره اين‌كه چرا در خاطراتش به بازنگري قانون اساسي ـ كه در سال ۶۸ به تصويب رسيد ـ ردّ چنداني نيست، گفت: اين‌كه چرا در خاطرات من ردّي از مباحث تغيير قانون اساسي نيست، به خاطر اين است كه مطرح نمي‌شد. پس از پايان جنگ كه امام، اول دستور تدوين سياست‌هاي كلي سازندگي را صادر كردند، به اين نتيجه رسيديم كه بايد رويكردهاي قانوني هم در جهت اين سياست‌ها باشد. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه ما قانون اساسي را در كمترين فاصله زماني پس از پيروزي نوشتيم و در طول ۱۰ سال، تجربياتي به دست آورديم كه عقل و منطق هم حكم مي‌كرد آن تجربيات را در قانون بياوريم.

وي يادآور شد: البته كمي قبل از آن من در‌ نامه‌اي به حضرت امام چند موضوع را براي ايشان نوشتم و گفتم كه اگر اين موضوعات در زمان شما حل نشود، شايد پس از شما جامعه دچار مشكل شود. يكي از آن موارد بازنگري قانون اساسي بود.امام هم در يك حكم صريح، هم اعضاي شوراي بازنگري و هم موارد مورد اصلاح را معين فرمودند و اين موضوعات بعدها توسط آيت‌الله خامنه‌اي هم تكميل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *