جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱
در آستانه ۵۰ سالگی؛

ضرر ۱۰۰۰ میلیون دلاری میدان‌اسفندیار

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 372075
بر این اساس اگر توسعه میدان نفتی اسفندیار طبق طرح اولیه در بهار ۸۶ با ظرفیت تولید روزانه ۴ هزار بشکه به بهره‌برداری می‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال‌های گذشته، تاکنون درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.



حدود نیم قرن از کشف میدان نفتی اسفندیار می‌گذرد و توسعه این میدان نفتی در حالی همچنان در انتظار جذب پیمانکار واجد صلاحیت است که عدم بهره‌برداری به موقع از این میدان نفتی تاکنون، موجب زیان ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری طی هفت سال گذشته شده است.

توسعه میادین مشترک نفتی در حالی سال‌هاست که از اولویت‌های وزارت نفت عنوان شده که طرح توسعه تعداد زیادی از میادین نفتی کشور بلا تکلیف بوده و طبق برنامه مشخص شده به تولید نرسیده است.

۴۸ سال از کشف میدان نفتی اسفندیار در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ که بین ایران و عربستان مشترک است می گذرد اما قرارداد‌های منعقد شده برای توسعه این میدان همواره با شکست روبه رو شده است.

ورود پترو ایران به پروژه و فسخ قرارداد

در سال ۱۳۸۱ ،قرارداد توسعه میدان نفتی اسفندیار در قالب بیع متقابل با هدف تولید روزانه چهار هزار بشکه نفت، با شرکت پترو ایران منعقد شد. ارزش قرارداد بیش از ۳۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و مدت اجرای پروژه پنج سال و زمان خاتمه آن بهار ۱۳۸۶ بود.

در حالی که پترو ایران عملیات را در میدان نفتی اسفندیار آغاز کرده و طبق برنامه پیش نرفته بود، شرکت نفت فلات قاره به عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی اسفندیار توانایی تولید بیشتری دارد و برهمین اساس شرح کار پروژه تغییر یافت و تغییرات جدیدی در طراحی‌ها و نوع تاسیسات صورت گرفت.

بر این اساس با طولانی شدن زمان اجرای توسعه میدان اسفندیار توسط شرکت پترو ایران از یک طرف و همچنین درخواست تغییر شرح کار اولیه و افزایش ظرفیت تولید از طرف دیگر، تامین مالی پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو شد به طوری که این افزایش هزینه طرح را شورای اقتصاد تصویب نکرد و در نهایت اجرای پروژه متوقف و در نهایت قرارداد اجرای طرح توسعه این میدان با شرکت پترو ایران فسخ شد و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد تا در مرحله اول توسعه میدان اسفندیار روزانه ۱۰هزار بشکه نفت‌خام و در مرحله بعدی ۲۰ هزار بشکه نفت‌خام تولید شود.

از ورود مالزیایی‌ها تا توسعه با توان داخلی

به دنبال واگذاری اجرای طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار به شرکت نفت فلات قاره، این شرکت اقدام به برگزاری مناقصه در سال ۸۶ کرد و در نهایت توسعه این میدان نفتی در بهار سال ۱۳۸۸ به صور فاینانس به یک شرکت مالزیایی واگذار شد البته شرکت ملی نفت ایران این مجوز را هم داده بود که چنانچه شرکت مالزیایی به نتیجه نرسید، توسعه میدان اسفندیار به شکل تولید زودهنگام در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت نفت فلات قاره آغاز شود .

در پی این امر محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره ایران از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی بانک ملی قطر برابر با ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه توسعه میدان نفتی مشترک اسفندیار در این پروژه خبر داد که قرار بود با نهایی‌شدن مذاکرات، عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک اسفندیار توسط پیمانکار مالزیایی آغاز شود.

البته پس از مدتی بانک ملی قطر اعلام کرد که این بانک هیچ گونه اطلاعی درباره سرمایه گذاری برای توسعه میدان دریایی اسفندیار ندارد و قرار هم نیست که چنین سرمایه‌گذاری توسط این بانک صورت پذیرد و در نتیجه در این شرایط قرارداد با پیمانکار مالزیایی لغو شد.

در این راستا، شهریور ماه ۸۹ بود که وزارت نفت تصمیم به توسعه این میدان با استفاده از توان داخلی گرفت و مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره نیز گفت که که به‌این منظور از محل انرژی فاند (صندوق انرژی) ۴۰۰ میلیون یورو منابع به توسعه میدان مشترک اسفندیار اختصاص داده شده است. همچنین با تامین منابع مالی، به‌زودی مناقصه‌هایی برای انتخاب پیمانکاران این پروژه آغاز می‌شود.

رستم هم اسفندیار را بلا تکلیف گذاشت!

اما توسعه این میدان تا زمان روی کار آمدن رستم قاسمی، دومین وزیر نفت دولت دهم در سال ۹۰ باز هم بلا تکلیف ماند تا این که وی وعده داد که تکلیف میادین مشترک نفت و گاز تا پایان سال ۹۱ مشخص می‌شود. زیرکچیان زاده در آن زمان گفت که برای توسعه این میدان با دوسه شرکت داخلی مذاکراتی انجام شده است.

البته در این میان اگرچه اخباری مبنی بر سرمایه ‌گذاری بانک پاسارگاد برای توسعه میدان نفتی اسفندیار منتشر شد اما چندی بعد این بانک حضور در این پروژه را رد کرد و به هر حال حتی اگر این بانک اقدام به سرمایه گذاری برای توسعه این میدان کرده باشد، کار به جایی نرسیده اکنون نیز توسعه این میدان نفتی منتظر سرمایه گذار است.

توسعه اسفندیار در گرو جذب سرمایه گذار

در این زمینه اواخر سال گذشته، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران با ارائه گزارشی درباره توسعه سه میدان مشترک نفتی با عربستان سعودی در خلیج فارس، گفت که طرح توسعه تمام میادین مشترک نفتی ایران در خلیج فارس به استثنای فرزاد (ب) و اسفندیار تعیین تکلیف شده است.

وی درباره وضعیت بلاتکلیف توسعه این دو میدان مشترک نفتی با عربستان تصریح کرده است: میادین اسفندیار و فرزاد (ب) در مرحله نهایی مذاکره با سرمایه گذاران قرار دارند.

برآوردها حاکی از آن است که توسعه این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

بر اساس این گزارش در حالی که شرکت ملی نفت درگزارشی، اعلام کرده که در مورد توسعه میدان اسفندیار به دلیل اولویت بندی توسعه میادین با توجه به محدودیت منابع مالی، مذاکرات با شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در حال انجام است، اما وزارت نفت شرکت‌های مربوطه را از ارائه هر گونه اطلاعات درباره میادین مشترک به رسانه‌ها منع کرده است.

زیان ۱ میلیارد دلاری عدم بهره‌برداری به موقع از اسفندیار

بر این اساس اگر توسعه میدان نفتی اسفندیار طبق طرح اولیه در بهار ۸۶ با ظرفیت تولید روزانه ۴ هزار بشکه به بهره‌برداری می‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال‌های گذشته، تاکنون درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
خدا كند هرچه زودتر اين طلاي سياه لعنتي كه مايه بدبختي ايران شده، تمام شود تا ديگر دولتمردان ما خيالشان از آن آسوده شود!‌ در هر مسئله‌اي كه به نفت ارتباط دارد مشكل داريم، در زمينه استخراج، اينچنين است! در زمينه فروش كه آنهمه قراردادهاي فساد برانگيز كرسنت، و .... در زمينه دلارهاي فروش هم كه سالهاست مشكل وصول داريم، و باعث فسادهايي در حد بابك زنجاني‌ها شده!! شركت نفت هم يك طرف ماجراست! برداشت‌ها از فروش نفت (15% فروش متعلق به وزارت نفت است) و تعدادي از ميادين نفتي هم كه در محاسبات لحاظ نميشوند!!! از همه بدتر از ابتداي انقلاب وزارت محترم با برداشت‌هايي كه داشته حاضر به تسويه حساب با ديوان محاسبات نيست!! و كلي مشكلات نفتي ديگر كه همه برميگردد به دلار!!!!! و حقوق‌هاي نفتي كه تافته جدا بافته است!! آيا شما دعا نميكنيد كه هرچه زودتر نفت تمام شود؟