جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نظر بروجردی درباره گفتگوی اوباما-روحانی

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 316275
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پي برخي اظهارات مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد دهنده گفتگوي تلفني با رئيس‌جمهور آمريكا بوده است، گفت: هم درخواست‌كننده ملاقات و هم درخواست‌كننده تماس تلفني و انجام‌دهنده اين تماس رئيس‌جمهور آمريكا بود.
به گزارش جهان، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پي برخي اظهارات مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد دهنده گفتگوي تلفني با رئيس‌جمهور آمريكا بوده است، به باشگاه خبرنگاران گفت: هم درخواست‌كننده ملاقات و هم درخواست‌كننده تماس تلفني و انجام‌دهنده اين تماس رئيس‌جمهور آمريكا بود.
 
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران امروز به لحاظ اقتدار ملي در شرايطي قرار گرفته كه آمريكا به عنوان يك ابرقدرت متقاضي ملاقات و تماس و ارتباط با ايران است و گفتگوي اخير رئيس‌جمهور كشورمان با رئيس‌جمهور آمريكا به درخواست ايالات متحده بوده است.
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد:‌ اگر سياست‌هاي‌ آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران تغيير نكند، هيچ سودي را مترتب اين گونه تماس‌‌ها و مذاكرات نمي‌بينم و آمريكا بايد با توجه به مجموعه شرايط پيش‌آمده نقطه پاياني بر اين ظلم بزرگ عليه ملت ايران كه اعمال تحريم‌هاي غيرقانوني است بگذارد تا شاهد تحولي دراين زمينه باشيم.
 
بروجردي در ادامه به گفتگوي تلفني روساي جمهور ايران و آمريكا پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی و همچنين مذاكره وزراي امور خارجه اين دو كشور در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك اشاره کرد و گفت: فرم ميز مذاكره نشان مي‌داد كه مذاكره از نوع دوجانبه نبوده است و در حاشيه مذاكرات 1+5 گفتگويي حاشيه‌اي داشته‌اند.
 
وي اظهار داشت: اينكه ما مواضع‌مان را بااقتدار مطرح كنيم و مطالبات ملي را عنوان كنيم و از حقوق ملي دفاع كنيم حائز اهميت است كه بايد تحولات بعدي از سوي آمريكايي‌ها صورت گيرد.
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: رفع تحريم‌ها عليه ملت ايران يك خواست عمومي است و اينكه آمريكايي‌ها متقاضي ملاقات هستند اين اقتدار به بركت سياست‌هاي قاطعانه نظام در برابر استكبار بوده و به بركت خون شهدا، عزت مالي ما صورت گرفته است.
 
بروجردي در ادامه به درخواست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از وزير امور خارجه براي حضور در جلسه اين كميسيون به جهت تشريح سفر هيات ايراني به نيويورك اشاره كرد و گفت: سفر وزير امور خارجه به سازمان ملل متحد يكي از طولاني‌ترين سفرهاي رسمي است و قطعا بعد از بازگشت آقاي ظريف، از وي دعوت خواهيم كرد در جلسه كميسيون حضور يابد.
 
وي افزود:‌ البته از آنجايي كه نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس آقاي روحاني را به نيويورك همراهي كردند طي هفته جاري موضوع سفر هيات ايراني به نيويورك را بررسي خواهيم كرد.
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود به سطح دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 كه 23 و 24 مهرماه سال جاري در ژنو برگزار خواهد شد اشاره كرد و گفت:‌ آنچه در اين دور از مذاكرات مهم است محتواي آن است نه سطح مذاكرات.
 
بروجردي ادامه داد: ممكن است اين مذاكرات در سطح وزراي خارجه نبوده و در سطح معاونين وزراي امور خارجه باشد ولي محتواي اين نشست مهم است.
 
وي افزود:‌ آنچه در اين مذاكرات بايد صورت بگيرد به رسميت شناختن حق جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با انرژي هسته‌اي بوده كه حائز اهميت است و همچنين رفع تحريم‌ها از انتظاراتي است كه افكار عمومي ما نسبت به نتايج دور بعدي مذاكرات ايران با 1+5 دارند.
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: بايد حقوق جمهوري اسلامی ايران در اين دور از مذاكرات مورد توجه قرار گيرد و طبيعي است كه در چنين فضايي مي‌شود به يك تفاهم مبتني بر منافع متقابل رسيد.
 
اضافه می‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در صدر هیئتی بلند پایه، دوشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک مقر این سازمان ترک کرد.
 
در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا پس از 35 سال رؤسای جمهور دو کشور به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند  و همچنین برای اولین بار نیز وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز مذاکره نشستند.
 
در این سفر دو نماینده مجلس نیز رئیس جمهور را همراهی کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *