جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زمزمه‌ تشکیل اتاق ایران و آمریکا

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 436876
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه اگر اتاق بازرگانی مشترک آمریکا- ایران تشکیل شود، ایران هم باید ظرف دو ماه اتاق ایران-آمریکا را راه‌اندازی کند، گفت: در صورت موافقت، تجار با روحانی به نیویورک می‌روند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محسن جلال پور در جمع خبرنگاران درباره راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا پس از انجام توافق هسته‌ای گفت: طبق روال قانونی هر کشوری که اتاق مشترک با ایران را در کشورش تشکیل دهد، ایران موظف است به فاصله دو ماه، اتاق مشترک را در ایران تشکیل دهد. بر این اساس، امریکایی‌ها اکنون اقدامات لازم را برای راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک آمریکا- ایران انجام داده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: بنابراین اگر این اقدام به صورت رسمی، در اتاق بازرگانی آمریکا صورت گیرد و به ثبت نهایی برسد، حتما ایران هم مکلف است که به فاصله دو ماه، اتاق بازرگانی مشترک ایران- آمریکا را تشکیل دهد. بنابراین به دلیل اینکه این اقدام، هنوز رسمی صورت نگرفته است، ما نیز اقدامی را انجام نداده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که در گذشته، رئیس اتاق ایران راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا را منوط به اجازه دولت کرده بود، نیز تصریح کرد: اگر قرار باشد که ایران پیش از اتاق بازرگانی امریکا، اتاق مشترک را راه‌اندازی کند، چنین موضوعی درست است، اما هر زمان که اتاق بازرگانی کشور مقابل، راه‌اندازی اتاق را صورت داد، ایران طبق قانون مکلف است که به فاصله دو ماه، اتاق مشترک را راه اندازی کند، بنابراین اگر این اتفاق ابتدا از سوی اتاق بازرگانی امریکا صورت گیرد، حتما اتاق با سیاستها و قوانین موجود، اتاق مشترک ایران- امریکا را راه‌اندازی خواهد کرد.

جلال‌پور در پاسخ به این پرسش مهر مبنی بر پذیرش رسمی هیات اقتصادی از امریکا در اتاق بازرگانی نیز گفت: هنوز درخواست رسمی از سوی آمریکا برای اعزام هیات تجاری به ایران داده نشده است، اما تصور ما بر این است که در سفر رئیس جمهور که مهرماه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک انجام می‌شود، مذاکراتی بین مقامات اقتصادی ایران و امریکا صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد ما این است که هیاتی از تجار و فعالان اقتصادی همراه رئیس جمهور در مهرماه، به نیویورک بروند.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر گلایه فعالان اقتصادی از فرش قرمز دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که دولت برای حل مشکلات و ایجاد فضای مناسب کسب و کار، باید وارد عمل شده و فضا را مناسب کند تا شرکتهای بخش خصوصی بتوانند حضور یابند.

وی تاکید کرد که اگر شرکت های دولتی و شرکتهای خصوصی در رقابت سالم و بدون برخی از ویژگی‌ها حضور بیایند و در کنار بخش خصوصی رقابت کنند، مشکلی وجود ندارد.

جلال‌پور ادامه داد: آنچه که ما نگرانیم و حتما باید اتفاق بیفتد و مدنظر دولت باشد این است که شرکتهای دولتی در فضای نارقابتی و شرایط خاص وارد نشوند و از این ورود هیاتها به صورت ویژه بهره مند نشوند، اینجا است که فکر می‌کنیم بخش خصوصی در این رقابت نمی‌تواند حضور یابد و شرکتهای دولتی ما بزرگتر خواهند شد و اقتصاد کشور به جای رونق و رفتن به سمت اقتصاد مردمی، به سمت اقتصاد فربه و چاق خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی برای ورود سرمایه‌گذاران به صورت انفعالی عمل نمی‌کند، گفت: فهرستی از تشکل‌ها و مجموعه‌های اقتصادی تهیه شده تا از هیات‌های تجاری و اقتصادی مطابق آن به ایران دعوت شوند، بر این اساس، هیات‌های بخش‌خصوصی می‌توانند رفت و آمد کرده و نیازی به اجازه وزارت امور خارجه ندارند، اما آنها را نیز مطلع می‌کنیم. از طرفی نیز براساس هماهنگی با دولت، از هیات‌هایی که به کشور می‌آیند، بهره‌برداری لازم انجام می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *