جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۴۱
اعتراض محمدصادق کوشکی به جشنواره فیلم فجردرگفتگو باجهان:

جشنواره فیلم فجر منحرف شده است

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 207681
فیلم گشت ارشاد توهین به ارزش های اسلامی بود در این فیلم حتی به عزاداری سالار شهیدان نیز توهین شده است. اگرضد انقلاب هم می خواست فیلمی بسازد چنین اثری نمی ساخت نمی دانم چرا این فیلم باید پروانه نمایش بگیرد.
جشنواره فیلم فجر منحرف شده است
دکتر "محمد صادق کوشکی"، دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیات علمی دانشگاه است. وی که از فعالان سابق جنبش دانشجویی است از جمله منتقدان آرمان‌گرا در حوزه فرهنگ و سیاست به شمار می رود. نقدهای کوشکی در سالیان اخیر بارها خاطر برخی سیاسیون و خواص خاص را مکدر! کرده است. این استاد دانشگاه در گفتگو با جهان، ضمن انتقاد شدید از جشنواره فیلم فجر امسال بخصوص در حوزه حجاب، آن را غیراسلامی نامید و خواستار بسته شدن جشنواره فیلم فجر شد. وی که اخبار و تحولات جشنواره فیلم فجر را از نزدیک دنبال کرده، معتقد است که جشنواره 90 نسبت به سال های قبل بدتر بوده و در آن توهین های زیادی به ارزش های اسلامی شده است.

متن کامل گفتگوی جهان با محمد صادق کوشکی به شرح زیر است:

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حال برگزاری است. ارزیابی شما از این جشنواره چیست؟

مشکلات جشنواره فیلم فجر بسیار ریشه ای است. کسانی با پول بیت المال و در امنیت بر آمده از خون شهدا جشنواره ای برگزار می کنند که نام انقلاب را یدک می کشد ولی در آن هیچ خبری از ارزش ها نیست. در این جشواره به تنها چیزی که توجه نمی شود و از همه مظلوم تر واقع شده اسلام و ارزش های اسلامی است.
متاسفانه در این جشنواره به بسیاری از مسائل جانبی توجه می شود ولی به بحث حجاب هیچ اهمیتی داده نمی شود و اگر کسی در این جشنواره حجاب نداشته باشد برای او ارزش بیشتری قائل هستند. اگر فردی در این جشنواره کارت خود را به همراه نداشته باشد به او اجازه ورود داده نمی شود ولی اگر کسی به بدترین شکل حجاب وارد شود هیچ مشکلی نیست بلکه نیروهای حراست در خدمت آنان نیز هستند.
این جشنواره همانند انگلی خون بیت المال و نظام را می مکد و افرادی با پول نظام
احساس کردم در این جشنواره همه چیز محترم است به جز ارزش های اسلامی
و با امنیت بر آمده از سوی نظام در این جشنواره جایزه می گیرند ولی این افراد در همه حال با نظام مخالفت می کنند و نظام را مخالف آزادی می دانند.
فیلم فجر هر سال از سال قبل بدتر و مخرب تر می شود ؛ این جشنواره  کاملا منحرف شده و از خط اصلی اش فاصله گرفته است. این جشنواره  باید از ریشه تغییر یابد جشنواره باید بسته شود و با شکل نوینی شروع به فعالیت کند.
افرادی که در این جشنواره هستند می گویند ما باید مانند جشنواره کن عمل کنیم ولی حتی در جشنواره کن هم به قوانین و مقرارات احترام می گذارند ولی در این جشنواره به شئونات اسلامی هیچ توجهی ندارند.

نظرتان در خصوص فیلم های این جشنواره چیست؟

بسیاری از فیلم های این جشنواره نسبتی با نظام ندارند و در بسیاری از این فیلم ها توهین می کنند و افراد با کف و سوت به آن پاسخ می دهند، بسیار عجیب است! جشنواره ای که نام فجر را بر خود دارد و از پول بیت المال هزینه می کند چرا باید  به این جا کشیده شود.
 از میان فیلم هایی که بر پرده نمایش دیدم؛  تنها فیلم "پنج شنبه آخر ماه" بود که ارزش های دینی در آن رعایت شده بود ولی فیلم هایی همچون میگرن؛ گیرنده و بادبادک ها از فیلم های بسیار خنثی جشنواره بودند.
فیلم گشت ارشاد توهین به ارزش های اسلامی بود در این فیلم حتی به عزاداری سالار شهیدان نیز توهین شده است.  اگرضد انقلاب هم می خواست فیلمی بسازد چنین اثری نمی ساخت نمی دانم چرا این فیلم باید پروانه نمایش بگیرد.

از خاطراتتان در این جشنواره بگویید؟

خاطرات بنده از این جشنواره تنها خاطرات بد است احساس کردم در این جشنواره همه چیز محترم است به جز ارزش های اسلامی. کسانی که با پول بیت المال شام و ناهار می خورد و جایزه می گیرند ولی به قوانین اسلامی احترام خشک و خالی هم نمی گذارند. مسئولان باید به فکر بسته شدن این جشنواره باشند و جشنواره نوینی را برگزار کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه عجب یکی پیدا شد که به فساد رایج در این مراسمات اعتراض بکند. هرچند آن که به جای نرسد فریاد است . کو گوش شنوا!
Iran, Islamic Republic of
موافقم
متاسفانه رسانه ملی هم ساپرتشان میکند و ...را به صورت کشف حجاب شده نمایش میدهند و یکی معترضش نمیشود!
ببخشيد اما تا زمانيکه نيروهاي ارزشي و معتقد بخاطر جو بد ضد ديني و فرهنگي در بين بسياري از سينماگران حاضر نيستند تا در اين جمع وارد شوند آش همين آش و کاسه همان کاسه است و البته آنچه به جايي نرسد فرياد است. بايد زمينه اي براي نيروهاي ارزشي ايجاد کنيد آخه عزيزم کسي که نه دين و نه مذهب و نه اعتقاد درستي ندارد را که نميتوان به زور وارد جرگه مومنان و انقلابيون کرد....!!
Iran, Islamic Republic of
سینمای امروز ایران ، با وجود کارگردان های غرب زده و بازیگرانی که احوالشان برای همه مردم مشخص است خیلی وقت است از آرمان های انقلاب و جمهوری اسلامی و ملت جدا شده است . این غده سرطانی بایدجراحی شود
Iran, Islamic Republic of
این نظر خیلی بدبینانه و بی انصاف آقای کوشکی است
سینما نماز جمعه نیست که در آن شعار انقلابی سر دهند
سینما کتابفروشی است که هر کس تفکر خود را عرضه می کند
اگر با جریان فکری شما همراستا نیست باید با تک تک کارگردان ها صحبت کنید
ضمنا این دید درباره جشنواره خطرناک است
Iran, Islamic Republic of
واقعا درسته، نمي دانم تاكي مي خواهيم به اين قشر بي خاصيت باج بدهيم كاش لااقل فايده اي براي اسلام و انقلاب داشتند نمك انقلاب را مي خورند و نمكدان مي شكنند چند روز پيش كه در يكي از برنامه هايش ابوالقاسم طالبي را صدا كردنند ايشان گفتن براي سلامتي يك تهيه كننده كه نامش در خاطرم نيست ولي زنداني سياسي دوران طاغوت بوده صلوات بفرستيد متاسفانه دريغ از صداي يك صلوات در آن جمع خدا وكيلي اينها كه به اعتقادات ما علاوه بر اينكه احترام نمي گذارند بلكه بي احترامي هم مي كنند آيا حلال است كه از پول بيت المال هرساله چنين خرجهايي شود و چنين جوايزي داده شود آخرش هم دو قورت و نيمشان باقيست
بعد مردمي كه همه چيزشون رو برا انقلاب گذاشتند افتخار هم مي كنند اوضاع ماليشون اينطوري باشه دم هم نمي زنند ولي اين حضرات چنان تكبري در قبال اين ها دارند كه فقط خدا مي داند
ببخشید مگر جشنواره سینما ...هست که آدماش با شکل و شمایل فشن ظاهر میشوند؟
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام احتراما به نظر شما به كدامين راه مي رويم آيا اين است فرهنگ وآداب و رسوم ملت ايران آيا اين وضعيت ظاهري و پوشش نامتعارف به اصطلاح بازيگران سينما چه مرد يا زن نماد فرهنگ ملت ماست؟ آيا نه اينكه منتهي آرزوي يك بازيگر ،ناشي از زائيده باورها واعتقادات ملت ايران نبايد باشد؟ آيا نه اينكه اين فضا تنها و تنها با عث افزايش داغ دل ملت نمي شود؟ آيا رسالت بازيگر سينما ارائه تضاد هاي دروني خود به عنوان فرهنگ غني يك ملت است؟ آيا اين بازيگر با چنين منشي مي تواند الگوي جوان ايراني قرار گيرد؟ چقدر فرق هست مابين پير غلامي امام حسين(ع)كه آرزوي والاي يك آزاده ايراني ايست و آرزو و آرمان برخي از بازيگران سينما.... چه كسي بايد به درد دل ملت شريف ايران برسد؟ بي بند وباري و هرج و مرج...(((( واقعا آيا هدف از برگزاري جشنواره فجر تثبيت آرمانها و ارزشهايملت ايران است و يا تخريب و تمسخر ارزشها و آرمانهاي ملت توسط افرادي كه خود در بحران فكري وانديشه اي بسر مي برند است)))))
United States
سلام . می خواهم به این دوست عزیز بگویم اگر شد یکبار به نماز جمعه تشریف ببرند بعد بگویند که نماز جمعه جای شعار دادن است . هیچ ارزش انقلابی در این جشنواره جز اسم آن نمانده است . تاکی ما می خواهیم دنبالرو فرش قرمز و کن و .. باشیم . آقا اگر آزاده اسمی هستید لا اقل ایرانی و مسلمان اسمی نباشد آیا نمی شود این مراسم هارا فارق از دید غربی آن انجام داد
Iran, Islamic Republic of
پس چرا صدا و سيما اين قدر تبليغ اين جشنواره را مي كند؟؟
Latvia
چرا هركي مثل شما فكر نمي كند را ضد انقلاب مي دانيد ؟
کشور که فقط مختصه یه عده نیست...تو این کشور 75میلیون ایرانی زندگی میکنند که به یک اندازه از کشور سهم دارند...باید هر چه سریعتر کشور به سوی براورده کردن نیاز های همه اقشار سوق پیدا کنه
با سلام، از مهمترین ارزشهای اسلامی بدگویی نکردن و حق طلب بودن است
از مسئولین ارشاد و فرهنگ و هنر باید پرسید حقیقتاً اینگونه جشن واره ها چه ارتباطی با انقلاب و اسلام دارد؟ و تا به کی باید این زالوه و مفسدان بی درد از کیسه بیت المال ارتزاق کنند؟
آن شخصی که نوشته "سینما نماز جمعه نیست" درست نوشته ولی مگر کسی گفته سینما نماز جمعه است که ایشان مخالفت میکنند.
توقع از سینما این است که فقط کار غیر اسلامی نکند نه اینکه لزوماً اسلامی باشد.فقط به ارزش ها توهین نکنند وگرنه ما که خود میدانیم فیلمسازان ما اهل ارزشها نیستند و در واقع توان ساختن فیلم ارزشی را ندارند.
Iran, Islamic Republic of
جشنواره برآوردي از جامعه است .. گير بي خودي نده
Iran, Islamic Republic of
شما برو فيلم خوب پيشنهاد بده بساز .. شما برو بچه هاي دانشگاه امام صادق رو بگو برن بليط بگيرن جو رو تغيبير بدن .. اگرنه ...
United States
ایشان راست می گوید این همه موضوع در لبنان و فلسطین داریم چسبیده اند به ایران هی از آن فیلم می سازتد
ایشون باید بدونه که تفکرات مختلفی تو این کشور وجود داره و اگه کسی متفاوت از ایشون فکر میکنه دلیل بر بد بودنش نیست وخواهشا از خون شهد ا مایه نذارید در بین شهدا هم از همه ادیان وهمه طبقات فکری و اجتماعی پیدا مشود
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الحمن الرحیم
سلام
وقی فیلمی مثل قلاده های طلا حذف می شه ... وقتی اکثر جوایز جشنواره برای اصغر فرهادی و فیلم سیاهشه وقتی بازیگرای سینمای ایران آرزوی رفتن از ایران و عریان شدن جلوی دوربینهای غربیها رو دارن وقتی آدمای تازه به دوران رسیده با پارتی میان جلو دوربین ... وقتی هر ننه قمری که از ننه باباش قهر می کنه می ره تو سینما ... وقتی سینمای ایران مختص بالاشهرنشینای تهرانه و بقیه سهمی از این سینما ندارن جز اینکه گاهی نقش کلفت این بالاشهر نشینا و آدمای مفلوک رو دارن ... وقتی همه این وقتی ها و خیلی چیزای دیگه هست توقع بهتر از این برای این سینما رو نداشته باشین ...
آقاي كوشكي رسما بي انصاف هستند.از يك دكتر بعيد است اين قدر عوام پسندانه انتقاد كنند.آقاي كوشكي نمي توانيد يك قشر مهم از جامعه را ناديده بگيريد كه.به خدا سياست و حكمراني نياز به تدبير هم دارد.شما براي دل خنك كردن طرفدارانتان كه نبايد حرف بزنيد.به منافع نظام هم فكر كنيد.
Iran, Islamic Republic of
در دهه فجر به جای اینکه نگاه اسلامی داشته یاشیم به پدیده انقلاب اسلامی ٰ‌متاسفانه فیلمهایی که نمایش داده میشود به کلی فضای دهه فجر رو از بین میبره
Iran, Islamic Republic of
این سئوال همیشه و هر ساله در هنگام برگزاری جشنواره فیلم ده فجر ذهن ما را مشغول میکن که چرا کسانی با پول بیت المال و در امنیت بر آمده از خون شهدا جشنواره ای برگزار می کنند که نام انقلاب را یدک می کشد ولی در آن هیچ خبری از ارزش ها نیست. لطفا" مسئولین امر توضیح دهند چرا یک عده برای خود در این جشنواره دکان معرکه گیری راه می اندازند؟
United States
سلام . ما هم اعتقاد داریم در کشور 75 میلیون نفر زندگی می کنند اما نمی دانم چرا اقلیت و اکثریت و اعتقادات و عرف جامعه مشخص نیست . آقای جیرانی در برنامه 7 یک تکیه کلام دارد"یاد اون روزها بخیر" عزیز من خانم آنجلاجولی در سفر به کشور های اسلامی حتی به ظاهر هم حجاب خود را حفظ می کند
United States
این مشکلات بر می گردد به نیروهای ارزشی که سرشان را کردند توی لاک بی تفاوتی و عرصه را برای اینها باز گذاشتند. منظورم بگیر و ببند نیست کجاست فیلمهای ارزشی استاندارد، کجایند کارگردانان متعهد و بازیگران مسلمان که فیلم جذاب بسازند حاتمی کیای دهه 60 کجاست؟ سلحشور دفاع مقدس کجاست؟ آیا با فاحشه خواندن یک عده ای که بی حجابی را برای خودشان ارزش میدانند کافی است آیا بستن درب جشنواره دردی را دوا میکند؟
من سوز دل آقای کوشکی خبر دارم اما این سوز دل باید بیشتر از نیروهای خودی باشد تا اغیاری که سنگر خالی اینان را گرفته اند.
Iran, Islamic Republic of
امام خمينى:
بايد كسانى كه فيلمسازند، بايد معلوم بشود كه اينها چكاره اند. چه جورى بوده اند، وضع روحى شان، وضع زندگى شان، وضع معاشرتشان، قبلا چه جورى بوده است آيا تحول حاصل شده برايش، تحول روحى، يا اينكه باز همان ته مانده سفره شان هست و قلبهاى شان. گاهى وقتها فيلم را خوب، بسياريها متوجه نمى‏شوند چى است، لكن محتوايش روى هم رفته انسان يك وقت مى‏بيند كه يا طرف چپ است‏يا طرف راست است‏يا رو به فساد است. (16/5/61)
Iran, Islamic Republic of
کشک واره فیلم فجوووور
سلام
من در تعجبم
به یه کاری این روزها برخوردم به نام جایزه سینما انقلاب
کار واقعا خوبیه، ولی هرچی تو سایتا می گردم می بینم ازش حمایت نشده
ساتشون رو که دیدم تعجب کردم، اینهم استاد و دانشجوهای مطرح انقلابی براشون می نویسن و اونوقت کارشون هیچ جا دیده نمی شه
چرا؟ نه شما، نه رجا نه ...
چرا؟
واقعا راسته که امت حزب الله بایکوتن
حتی توسط خودی ها
مطالب بسیار درستی فرموده اند اگر بودجه ای که هرساله برای سینما از بیت المال هزینه شده با خروجی آن مقایسه شود خواهید دید وضعیت بسیا تاسف بار و وحشتناک است تعدادی تنها فن کارگردانی را بلد هستند و در خصوص مسائل اسلامی و ایرانی و انسانی بسیار اطلاعات کمی دارند . به خیال خود اگر در فیلمهایشان تعنه به نظام و اسلام بزنند بزرگ می شوند متاسفانه این درد فراگیر شده است
Iran, Islamic Republic of
آقاي محمدصادق! شما كه اينقدر نگران بيت‌المالي، يه سراغي هم از دولت و 3 هزار ميليارد تومان اختلاس بگيريد و درباره آن هم اظهارنظر بفرماييد.
United Kingdom
جشنواره فیلم عمار و امثال آن را تقویت کنید.
امیدوارم یا سینمای ایران از بیخ و بن متحول شود(چون با تحول جشنواره اتفاق خاصی نمی افتد) یا کلا از بین برود و یک چیز دیگری جایش بیاید. متأسفانه در سینما هر قشر ضد ارزشی برای خود گروهی تشکیل داده اما کارگردانان و سینماگران ارزشی ما به فکر یک اتحاد و تشکیل یک گروه ارزشی نیستند. اگر این اتفاق می افتاد کمی می شد امید داشت که تغییراتی هر چند جزئی در این زمینه به وقوع بپیوندد اما حتی همین اتفاق ساده را نیز کارگردانان و تهیه کنندگان و بازیگران و کلا سینماگران ارزشی ما نمی کنند و چرایش را فقط خدا میداند......
چه میشود اگر حاتمی کیا و سلحشور و ده نمکی و طالبی و میرباقری و ..... یک گروه ارزشی منسجم و هماهنگ تشکیل دهند و برای رضای خدا در این راه جهادگونه قدم بردارند.....؟ من بسیار مشتاقم که چنین روزی را ببینم و عمیقا اعتقاد دارم که این موضوع تنها راه ارزشی شدن سینما (یا حداقل حرکت به آن سو) است.....
United States
واقعا همینطوره که دکتر کوشکی میگن. دو قشر توی کشور هستند که از جیب من و شما و از پول بیت المال میلیونی و میلیاردی می خورند و به ریش من و شمای حزب اللهی می خندند. یکی فوتبالیستها و یکی سینماچی ها!
البته حرف اون دوست عزیز رو هم قبول دارم که از بی عرضگی خودمونه! یا حق!!
از کی تا حالا مسخره کردن افراد اون هم در تلویزیون اسلامی شده و ما خبر نداریم منظورم اینه که چرا این آقا نمیگه باید خنده بازار تعطیل بشه
United States
سلام . این کارها بگونه ای پیش می رود که بچه های ارزشی فکر می کنند کار آنها اشتباه است زیرا مسئولین این قدر دارند به این طیف از هنر مندان بها می دهند که هنرمند ارزشی یا ساکت شده یا دارد تبدیل به اینها می شود یا دارد علارغم میل باطنی نقش اینها را بازی می کند . چرا نباید سیستم هنری کشور بسمتی برود که تشویق کننده و سوق دهنده به سمت ارزشهای اسلام و انقلاب ما باشد ما هم بحث جاذبه و دافعه را قبول داریم اما مصلحت اندیشی در خصوص فرهنگ یک ملت انقلابی خیانت به خون شهیدان می باشد
Iran, Islamic Republic of
جشنواره فیلمی که در آن هر گونه فیلم انتقادی و ضد ارزش و تا حد مخالفت و دشمنی با نظام پخش میشود ولی فیلم قلاده های طلا اجازه پخش نمی یابد حق ندارد نام فجر انقلاب را یدک بکشد. اگر یک فیلم مساله دار را صرفا به خاطر اصلاح، چند روز برگردانند غوغایی از نبود آزادی وتحمل نداشتن برای حرف مخالف راه می اندازند که گوش فلک را کر میکند اما در مملکت جمهوری اسلامی و با نان و آب جمهوری اسلامی حتی نمیتوانند یک فیلم تا حدی موافق نظام و مخالف فکرشان را تحمل کنند . مو بر تن انسان راست میشود که اگر خدای نکرده روزی نظام هم به دست این طایفه روشنفکر دیکتاتور ماب بیفتد چه به روز ملت و فرهنگ ملت خواهند آورد
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود کاملا موافقم این جشنواره مال این نظام نیست باقی مانده طاغوته که باید به زباله دان تاریخ بره و یک جشنواره انقلابی ایجاد بشه
Iran, Islamic Republic of
سلام اتفاقا سينما و به طور كلي هنر اصلا شبيه كتاب فروشي نيست كه هركس هر تفكري دارد در آن نمايش دهد
هنر يك قالب احساسي و عاطفي و تاثير آن پنهاني غيرارادي و بسيار پيچيده است لذا ابتدا بايد محتوا از حيث صحت و سقم، ديني و غيرديني بودن ( ارزشي و غير ارزشي و فطري و غير فطري بودن) بررسي شود و سپس در قالب هنري درآيد چرا كه هنر وسينما ديگر ميز مناظره در اين موارد نيست
از اظهار نظر ایشان درمورد فیلم گشت ارشاد معلوم است ایشان احتمالا فیلمها را ندیده اند . در فیلم سه نفر به خاطر عدالت خون خودشان را نثار می کنند.در زمانی که همه فیلمها پسردختری شده فیلم گشت ارشاد شمشسر خود را به سمت یک مفسد اقتصادی می برد و او را مقصر می داند و به قیمت کشته شدن شر او را از جامعه کم می کند . دوست و دشمن را بهتر بشناسید
حق گفتی برادرماکه ازفعالان سینمابودیم وجلوی فسادرادرجایی خواستیم بگیریم افرادی به ظاهرمذهبی ماراحذف کردندکه چرابافلان خانم برخوردکردی وبه مازودترنگفتی و..وخودشان درمقابل این خانم که مدرک کیلویی سینماداشت بااشوه های اوکوتاه آمدندوامربه معروف من رافیصله دادن وشغل من راکه سینمابودعوض کردن بعدمیخوای جلوی بی حجاب رادرسینمااون هم جشنواره بگیرن برادراین دل ماخون است درزمان جنگ آن فیلمهای ارزشی راما میدیدیم وتشویق میشدیم که کارمذهبی درساخت فیلم کنیم وحتی اینقدرآن فیلمهادرماتاثیرمیگذاشت فیلمهادفاع مقدس که به جبهه میرفتیم ولی الان فیلم گشت ارشادبرضدما و نظام فیلم میسازد و نظارت ارزشیابی خوابیده است یاد دوران دهه 60و70بخیر که قاطعیتی در ان دوران بود....
متأسفانه نگاه شما سیاست‌زده است. مساله جشنواره فجر نیست مساله‌ی اصلی سینمای ایران است که متکثر است و از هر اندیشه‌ای در آن فیلم می‌سازند. مگر اینکه معتقد باشید فقط از یک اندیشه و اعتقاد باید فیلم بسازند.