دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

چند استان کشور کم بارشی حاد دارند؟

پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 378583
رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: ۱۸استان کشور دچار کم بارشی حاد هستند که میزان بارندگی در این استان­ها نسبت به دوره آماری بلند مدت بیش از ۲۰درصد کاهش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر؛ داوود پرهیزکار دیشب در نشستی خبری در اداره هواشناسی خراسان رضوی افزود: استان های البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، یزد، بخشی از خراسان جنوبی و گلستان از استان هایی هستند که میزان کم بارش در آنها ، هشدار آمیز است.

وی گفت: در سال زراعی جاری استان البرز با ۴۲درصد کاهش بارندگی، بیشترین کاهش را نسبت به دوره آماری بلند مدت داشته است.

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: در این مدت(سال زراعی جاری) بخش مرکزی کشور کمترین بارش و سواحل دریای خزر، بخش هایی از جنوب شرقی و غرب کشور بیشترین بارندگی را داشته است.

پرهیزکار با اشاره به اینکه بیشترین افزایش بارندگی کشور در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت ، مربوط به استان بوشهر است افزود: میزان بارندگی در استان بوشهر نسبت به میانگین دوره بلند مدت ۲۸ درصد افزایش یافته است.

وی ، خراسان رضوی را از استان هایی دانست که کاهش بسیار بارندگی داشته است و گفت: میزان بارش باران در این استان در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت ۲۵ و سه دهم درصد کاهش داشته است.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه کشور ما از گذشته های دور با پدیده خشکسالی مواجه بوده است، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، لذا باید با خشکسالی سازگار شویم و آن را مدیریت کنیم.

پرهیزکار گفت: طبق پیش بینی های سه ماهه هواشناسی ، پاییز امسال وضعت بارندگی کشور در حد متعادل و طبیعی خواهد بود ولی در این مدت ، میانگین دما بیشتر از میانگین طبیعی پیش بینی شده است.

وی همچنین بااشاره به پدیده ریزگردها، علت عمده این پدیده را خشک شدن تالاب ها دانست و افزود: طبق بررسی های هواشناسی، هم اکنون روزهای همراه با گرد و خاک و ریزگردها در کشور افزایش یافته است به طوری که استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، تهران و البرز با این پدیده بیشتر درگیر هستند.

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به امکان اجرای باروری ابرها گفت: باروری ابرها،وجود ابرهای خاص و با شرایط لازم را می طلبد که در بهترین حالت ۱۰ تا ۱۵ درصد، باعث افزایش بارش می شود و اجرای طرح های مطالعاتی درباره تاثیر باروری ابرها در کاهش کم آبی و مدیریت خشکسالی ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *