شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۳

موسوی‌بجنوردی: اقتصاد اسلامی نداریم!

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 378286
آیت‌الله موسوی بجنوردی در همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه بانک‌های کشور به صورت بالفعل ربا نمی‌گیرند، گفت: آقای سیف مدتی در بحرین بود و چنان نظام بانکداری بحرین را متحول و مرتب کرد که خود بحرینی‌ها از خدمات ایشان تعریف می کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس سیدمحمد موسوی بجنوردی در همایش بانکداری اسلامی اظهارداشت: دو شکل ربا داریم که یکی ربای معاملی و دیگری ربای قرضی است که ربای معاملی مورد ابتلای ما نیست و در مسئله بانکداری درباره ربای قرضی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: اساس حرمت ربای قرضی روایتی از رسول اکرم است که شیعه و سنی آن را نقل کرده‌اند و ایشان می‌فرمایند «کل قرض یجر منفعه فهو حرام یا فهو ربا» یعنی اگر مقرض به مقترض قرض بدهد و شرط کند سودی در سررسید دریافت کند ربای قرضی است.

عضو اسبق شورای عالی قضایی با طرح این پرسش که آیا در نظام بانکداری ما این معنا وجود دارد؟ گفت: سوال این است که اگر وامی که بانک‌ها به افراد می‌دهند صورت قرضی داشته باشد و بانک‌ها به عنوان خسارت تاخیر تادیه چیزی را به عنوان جریمه یا تعزیر بگیرند آیا ربا هست یا نه؟

وی تاکید کرد: یک اصل مسلم وجود دارد که نرخ تورم به هر میزان که باشد کاهش قدرت خرید پول ملی به همان میزان اتفاق خواهد افتاد و اسکناس نیز مانند طلا و نقره نیست که ارزش ذاتی داشته باشد و تنها نشانه قدرت خرید است.

موسوی بجنوردی اضافه کرد: ما در سال‌های مختلف تورم داشته‌ایم که گاهی به ۴۰ یا ۴۵ درصد هم رسیده است و در این سالها اگر وامی را چند سال پرداخت نکردیم خسارت تادیه از ما گرفته شده که با ذکر خاطره‌ای در این باره اظهار نظر خواهم کرد.

وی ادامه داد: در سال ۶۲ یا ۶۳ که بنده عضو هیأت عالی قضایی بودم آقای دکتر نوربخش نامه‌ای به امام نوشت که دادگاه‌ها خسارت تاخیر تادیه را به عنوان ربا محکوم نمی‌کنند و بانک‌ها ورشکست می‌شوند.

موسوی بجنوردی افزود: امام روی آن نوشتند که شورای عالی قضایی به این مسئله رسیدگی کند و آقای موسوی اردبیلی هم از من خواست به این نامه پاسخ دهم.

وی گفت: من دو پاسخ بر این نامه نوشتم. اول اینکه در سالهایی که وام را نداده‌اند و تأخیر کرده‌اند نرخ تورم چقدر بوده که دیدیم نرخ تورم از خسارت تاخیر تادیه بیشتر بوده است و به این ترتیب آنها واقعاً چیز اضافه‌ای پرداخت نمی‌کردند چون قدرت خرید پول ملی کاهش یافته بود.

موسوی بجنوردی ادامه داد: بانک قدرت خرید را قرض می‌دهد و در سر رسید باید بازگردانده شود یعنی وقتی ۳۰ یا ۴۰ درصد تورم داریم قدرت خرید کم شده و باید اسکناس اضافه‌ای داده شود تا آن را جبران کند.

عضو اسبق شورای عالی قضایی ادامه داد: جواب دوم من به این نامه این بود که دولت و تعزیرات حکومتی برای تخلفات راهنمایی و رانندگی جریمه وضع می‌کنند پس می‌توان به عنوان تعزیر حکومتی از تأخیرکنندگاه در پرداخت وام جریمه بگیرند.

وی ادامه داد: من این دو جواب را خدمت امام بردم و ایشان پذیرفتند و شورای عالی قضایی به محاکم بخشنامه کرد که خسارت تاخیر تادیه محکوم شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط امروز ما در بانک‌ها ربا نداریم، افزود: ربا این است که مقرض به مقترض قرض می‌دهد و شرط می‌کند اضافه بر قدرت خرید پول اولیه دریافت کند درحالیکه در واقعیت در سررسید اگر نرخ تورم ۳۰ درصد باشد باید به میزان نرخ تورم بازپرداخت شود و بنا به به فرمایش حضرت رسول بانک اینجا سود و منفعتی نکرده است و همان قدرت خرید را دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: تنها اگر بانک بیش از نرخ تورم سود بگیرد آنجا ربا مطرح می‌شود و اگر تورم پایین آمد بانک‌ها باید به تناسب نرم کمتری دریافت کنند.

وی در ادامه اظهارداشت: من معتقدم چیزی به عنوان اقتصاد اسلامی نداریم چرا که تعریف اقتصاد تدبیر در انتخاب است حالا این تدبیر در جامعه اسلامی رخ می‌دهد و اسلام ظرف برای انتخاب مثل این است که بگوییم شیمی اسلامی یا شیمی سوسیالیستی.

موسوی بجنوردی تصریح کرد: اسلام ظرف است نه غیب پس در تعریف نمی‌آید و هویت اقتصاد اسلامی یا اقتصاد سوسیالیستی معنا ندارد.

وی تاکید کرد: صریح می‌گویم؛ به صورت بالفعل با این نرخ تورم بانک‌ها ربا نمی‌گیرند چرا که نرخ تورم الان بین ۲۳ یا ۲۴ درصد است و بانک‌ها براساس گفته اقای سیف ۲۲ درصد از وام‌های قرضی سود می‌گیرند پس این ربا نیست.

وی در پاسخ به اعتراض بعضی حضار اظهارداشت: نظر بنده یک نظر شاذ نیست و بعضاً سوراخ دعا را در این حوزه گم کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: البته بنده فعلاً درباره بانک مرکزی و بانک‌های دولتی صحبت می‌کنم و منظور نظرم بانک‌های خصوصی نیست.

وی تاکید کرد: اگر بانک‌ها وام بدهند و با نرخ تورم فعلی ۲۳ درصد سود بگیرند در واقع اصل سودشان را ردیافت کرده‌اند و اگر کمتر بگیرند خسارت به بیت‌المال است چنانکه اگر خسارت تادیه در محاکم قضایی محکوم نشود همانطور که آقای نوربخش نوشت بانک‌ها ورشکست می‌شوند.

وی در پایان گفت: ریاست برخی مانند آقای سیف در بانک مرکزی یک فرصت خوب است چنانکه آقای سیف مدتی در بحرین بود و چنان نظام بانکداری بحرین را متحول و مرتب کرد که خود بحرینی‌ها از خدمات ایشان تعریف می کردند و وقتی از ما پرسیدند، ایشان را معرفی کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر بانک‌ها وام بدهند و با نرخ تورم فعلی ۲۳ درصد سود بگیرند یکی به اینا بگه اون مدل حساب کردن سود وام بانکی به بانک به مردم میده با اون جوری که از مردم میگیره از زمین تا آسمون فرق داره کشورهای غیر اسلامی هم اینجور سود نمیگیرن
امان از طاغوت
Italy
علامت تعجب در انتهای تیتر چیه؟ این یه نظر علمی از یه عالم در یک کنفرانس علمیه. ....
میناب
Iran, Islamic Republic of
ایشون دریای علم نبودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟