چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 3 Jul 2024
 
۲
۷

اعلام جزئیات پرداخت یارانه نقدی امشب

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 428082
پنجاه و دومین یارانه نقدی در حالی سه شنبه ۲۶ خرداد ماه ۹۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که تاخیری چهار روزه نسبت به سنوات گذشته داشته است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، از آذر ماه سال ۸۹ که مردم با واژه یارانه آشنا شدند شاهد تغییرات زیادی در زمان واریز آن بودند اما از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تغییرات در پرداخت یارانه به نسبت کم بوده است.

در واقع دولت یازدهم در پرداخت یارانه تقریبا منظم عمل کرده و در بیشتر مواقع بیست و دوم هر ماه حساب سرپرستان خانوار میزبان یارانه نقدی بوده است حتی گاها شرایطی به وجود امد که تغییری یکی دورزه در پرداخت ها صورت گرفت و موجب واریز زودتر از موعد نیز شد.

اما آنچه که تاخیرهای پیاپی اردیبهشت و خرداد را مورد توجه قرار می دهد عزم دولت برای حذف یارانه ثروتمندان است زیرا در خلل حذف یارانه ها در ماه گذشته، سهوا یارانه اقشار نیازمند نیز حذف و طبق اعلام دولت حدود ۲۰۰ هزار نفر از لیست جمعیت ۷۶ میلیون نفری یارانه بگیران خارج شدند.

در این راستا یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: به نظر می‌رسد دولت آرام و گام به گام موضوع حذف یارانه ثروتمندان را با سه گام تأخیر در پرداخت یارانه و تعدیل و در نهایت حذف پردرآمدها دنبال می‌کند.

این سخن به منزله این است که دولت برای حذف یارانه ای که به گفته کارشناسان از ابتدا به اشتباه اجرا شد گام نخست را با تاخیر در پرداخت برداشته و برای برداشتن گام دوم نیز به سمت تعدیل کردن (کاهش میزان واریزی) حرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش؛ تا کنون حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان طی بیش از ۵۰ دوره به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است مبلغی که متاسفانه بدون کار کارشناسی و مبنا قرار دادن منطق اقتصادی بجای هدفمند شدن "هدرمند" شد چراکه طبق قانون، یارانه نقدی تنها مختص نیازمندان بوده و افراد پردرآمد که قطعا ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تاثیری در روند زندگی شان ندارد، موجب هدر رفتن این منابع شده اند.

در واقع در صورت اتخاذ تدابیر اقتصادی، این ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بجای واریز به جیب خانوارهای غیرنیازمند می توانست گره‌های کور بخش هایی همچون تولید و صنعت را بگشاید و راه را برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی هموار کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عدم توجه دولت قبل به نظرات کارشناسان و گرفتار شدن در دام یارانه ها و البته به ارث گذاشتن این چالش برای دولت یازدهم، این مهم را تایید می‌کند که برای انجام اقدامات بزرگ ابتدا باید بیماری هایی که اقتصاد کشور را در منجلاب خود فرو برده درمان کرد و سپس با اتخاذ روش هایی بر مبنای منطق اقتصادی و نه صرفا روش هایی کهرضایت مقطعی مردمرا کسب می کند، گام های بزرگ برداشت.

اصلاح شیوه فعلی پرداخت یارانه ها گامی مهم در راستای ارتقای سطح عدالت اجتماعی و باز شدن گره‌های اقتصادی کشور است به گونه ای که در صورت اصلاح و هدفمند کردن واقعی قانون مذکور نه تنها در مسیر اقتصاد مقاومتی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته وارد می شویم بلکه ناهمواری های موجود بر سر راه بخش های مولد اقتصاد را نیز کاهش خواهیم داد البته باید توجه داشت اصلاح شیوه فعلی به قدری دقیق و کارشناسی باشد که خود تبدیل به ارثیه تلخ دیگری برای دولت بعدی نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حقوق بگير
Iran, Islamic Republic of
با سلام
تعويق واريزي باعث شد چكم برگشت بخورد.
حساب كنيد كارمند چقدر روي اين مبلغ ناچيز حساب باز كرده است
مها
یک مشت ...رو به عنوان نظر کارشناسی نوشتید .
از دولت قبل عقده دارین وگرنه از اسم طرح معلوم هست که طرح هدفمند کردن یارانه ها هست و دولت قبل هیچگاه نگفته که این طرح برای طبقات محروم هست یه پولی با بنزین و گازوییل و نفت و گاز و... بدون حساب و کتاب به هرکس که بیشتر مصرف میکرد میداد بعد از اجرای طرح به هر ایرانی به یک اندازه میرسه اگه کسی براش 45500 تومن بی ارزش باشه که درصد کمی به دارایی ماهانش اضافه میشه و اگر کسی هم درامد کمی داشته باشه این پول براش خیلی مفید هست .
علی الهدادی
سلام علیجان هستم از روستای مرونگ تو رو خدا یارانه ها را زود واریز کنید ما زیر خط فقریم
علی
اینقدر میدانم که بازهم یارانه ثروتمندان قطع نمیشه چون اطلاعات دقیق وجودندارد فقط دولت یارانه حقوق بگیرهاراقطع میکند چون فقط اطلاعات آنهارادارد دولت باید بداند قشرحقوق بگیرجزافراد ضعیف جامعه هستند اگر3میلیون هم حقوق بگیرند بازهم ضعیفندچون نصف آنرا مایحتاج روزمره رااقساطی میارن که ازجقوق کسرمیشه وام مسکن لوازم خانکی وغیره بااین گرانی سوخت وانرژی ماهانه 500هزارتومان هم باید برای بنزین وفیش های آب وبرق وگاز وتلفن و اینترنت وغیره بپردازند حالا اگر دانشجو ودانش آموز هم داشته باشند باید برن گدایی پس روی یارانه شان حساب بازکرده اند اگه قع بشه بامشگل مواجه خواهند شد من خودم بازنشسته هستم ودودختر دم بخت دارم هرکدام نزدیک 30میلیون جهیزیه میخوان ویک ونیم میلیون حقوقمه خداییش اگه یارانه ام قطع شه نمیدانم چکارکنم
مهدی
با سلام من فرهنکی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته(1393)نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.
Indonesia
تا وقتی این قدر کارشناسان نابلد داریم که دادن حق مردم و کمک به مردم را هردمند کردن می گویند وضعمان روز به روز بدتر خواهد شد. آقایان خودکارشناس پندار در همه جای دنیا برای اجرای هدفمندی به مردم کمک مالی می شود مگر می شود شما بهای حامل های انرژی را افزایش دهید و بهای همه چیز به تبع آنها تغیییر پیدا کتد ولی ما به ازای مالی به مردم داده نشود این کارشناسان در همه چیز تنها دولت را می بینند نه مردم را ...
Iran, Islamic Republic of
هدرمند نشده عزیز من!! مگر چقدر ثروتمند در مملکت داریم؟؟!! شما 80 درصد نیازمند ها رو فدای 20 درصدی می کنه که شاید اصلا یارانه هم از اول ثبت نام نکرده باشند. یعنی چه که اخیر در پرداخت را فاز اول حذف ثروتمندان می نامید؟؟!! شما دارید همه مردم را تنبیه می کنید به بهانه حذف ثروتمندان!!