پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

کیفیت بنزین تهران ۹۱ به روایت سوئیس

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 375982
نتایج آزمایش‌های انجام ‌شده توسط یک شرکت معتبر و مشهور سوئیسی بر روی بنزین تهران در بهمن ۹۱ نشان می‌دهد کیفیت این بنزین به مراتب از بنزین وارداتی در ماه‌های اخیر بهتر بوده و درصد آلاینده‌های آن نیز به شکل مداوم کاهش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از آنکه کمیسیون‌های بهداشت و انرژی مجلس صراحتا اعلام کردند سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیران آن هیچ مدرکی درباره اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی به مجلس ارائه نکرده‌ است، وکلایی که از مسعود میرکاظمی به دلیل توزیع بنزین پتروشیمی شکایت کرده بودند، تاکید کردند اگر این سازمان و وزارت بهداشت اسناد آلایندگی بنزین پتروشیمی ها را به دادسرا ارائه نکنند به عنوان شهروند به دلیل تشویش اذهان عمومی از آنها شکایت خواهند کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره سازمان محیط‌زیست اسنادی به دادسرا درباره کیفیت بنزین تهران در سال ۹۱ ارائه کرد اما وکلای شاکی این اسناد را چندان قابل استناد و محکم ارزیابی نکردند. مصطفی ترک همدانی، یکی از این ۳ وکیل در این باره گفت:« سازمان محیط زیست پس از تاخیر بسیار زیاد ۲ برگ نامه داخلی خود را که زیاد قابل استناد نیست به عنوان اسناد آلایندگی بنزین به دادسرا ارائه کرد.در یکی از نامه‌ها که در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۹۳ از سوی مدیرکل پایش سازمان محیط زیست به سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی این سازمان نوشته است آمده است: در سال ۹۱ میزان آروماتیک، الفین و بنزن بنزین عرضه شده در تهران بسیار بیشتر از سال ۹۲ بوده است که این استدلال براساس آزمایشی بوده که در جایگاه های شهرآرا، آیت الله کاشانی، امام حسین، فشم و شوش بدست آمده است.

نامه دیگری نیز در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال ۹۳ نوشته شده که در آن گفته شده قرار است از عرضه بنزین در تهران، کرج و اراک آزمایشاتی صورت بگیرد که هنوز نتایجش به دست نیامده است.»

در عین حال بر اساس گفته‌های مسئولین فعلی و سابق وزارت نفت، بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده است.

خبرگزاری فارس، اسنادی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد بنزین توزیعی در تهران قبل از آغاز واردات بنزین، شاخص‌های زیست‌محیطی به مراتب بهتری از بنزین وارداتی در ماه‌های اخیر که اغلب محموله‌های آن از بندر فجیره در امارات بارگیری شده، دارد.

بر این اساس، شرکت سوئیسی و مرجع SGS که شعبه‌هایی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هلند و آمریکا دارد و به صورت تخصصی کیفیت فراورده‌های نفتی را آزمایش می‌کند،‌ ۶ محموله از بنزین توزیع شده در تهران را از جایگاه‌های میرداماد٬ ولیعصر٬ آزادگان٬ بزرگراه تهران کرج ٬ یوسف آباد و اکباتان را آزمایش و نتایج آن را ارائه کرده است.

متن کامل این اسناد از طریق این لینک‌ها قابل دریافت است:

یک            دو              سه              چهار             پنج              شش

چنانکه نتایج این آزمایشات نشان می‌دهد، محتوای بنزن در بنزین تهران در محدوده ۱.۶۷ تا ۲ درصد حجمی بوده است. بنزن از سوی مسئولان و مشاوران سازمان محیط‌زیست به عنوان مهم‌ترین عامل آلاینده در بنزین معرفی شده است.

این در حالیست که نتایج آنالیز محموله‌های مختلف بنزین وارداتی انجام شده توسط همین بازرس وجود ترکیبات ممنوعه‌ای مانند فروسین، مشتقات الکلی و MMT و SR-۱۹۸۲ را در محموله‌های وارداتی نشان می‌دهد. اغلب این ترکیبات آثار نامطلوبی بر عملکرد خودرو و محیط زیست و سلامت انسان دارد و استفاده از بسیاری از آنها سالهاست که در دنیا ممنوع شده است.

در عین حال براساس نمونه برداری واحد پایش و پیش بینی آلودگی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران از جایگاه‌های رسالت و شریعتی در دیماه ۱۳۹۰ ٬جایگاه‌های سهروردی و اپادانا د رشهریورماه سال ۱۳۹۱ ٬ جایگاه‌های اسلامشهر و اپادانا در بهمن ماه ۱۳۹۱ که توسط ازمایشگاه ASG آلمان آنالیز شده‌اند، محتوای بنزن در محدوده ۱.۷ تا ۲.۵ درصد حجمی گزارش شده است. بر این اساس آزمون بنزن در بنزین عرضه شده نشانگر روند بهبود کیفیت سوخت نسبت به سالهای قبل است.

نکته مهم آنجا است در اسناد اغلب محموله‌های تولید داخل و وارداتی انجام آزمون های بنزن و آروماتیک مشاهده نمی‌شود. تنها در هفته‌های اخیر و پس از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و حساسیت نمایندگان مجلس دو محموله بنزین یورو ۴ از اروپا به ایران وارد شده است. پیش از این اغلب محموله‌های وارداتی کیفیت بسیار نازلی داشته‌اند و بیشتر آنها نیز از امارات به سمت ایران بارگیری شده‌اند.

مسئولان محیط‌زیست در حالی بنزین تهران در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را آلاینده و غیر استاندارد اعلام کرده‌اند که بنزین تولیدی در پالایشگاه تهران که در شهر تهران توزیع می‌شد درسال ۱۳۸۱ حاوی نزدیک به ۵ در صد بنزن بوده است.

با توجه به این اسناد، مشخص نیست استدلال سازمان محیط‌زیست و تایید وزارت نفت مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی و متهم کردن کارشناسان و صنعتگران نفت و ترجیح واردات به تولید داخل بر کدام واقعیت عینی و سندی استوار است؟

کما اینکه تا کنون مهم‌ترین تکیه‌گاه این مدیران اشاره به کاهش آلودگی هوای تهران در بهار سال جاری و منتسب کردن آن به توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بوده است. بدون اینکه به این واقعیت اشاره کنند که بر اساس اعلام رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در میان آلاینده‌های هوای شهر تهران مقام نخست در اختیار سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و مقام دوم در اختیار گازوئیل بوده و بنزین در جایگاه سوم قرار داشته است. توقف سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های تهران و جایگزینی آن با گاز در فصل بهار دلیل اصلی کاهش آلودگی هوا بوده است و توزیع گازوئیل یورو ۴ پالایشگاه شازند اراک پس از بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری های ۴ سال گذشته و توزیع بنزین یورو ۴ پالایشگاه اراک در تهران نیز به کاهش آلودگی‌ هوای این شهر کمک کرده است و بنزین وراداتی کوچک‌ترین نقشی در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است. کما اینکه بنزین پتروشیمی به دلیل آنکه بنا به اذعان بعضی مسئولان فعلی صنعت نفت و محیط‌زیست در تهران توزیع نشده نقشی در آلودگی هوای تهران نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
چشم خانم ابتکار روشن......
ببینم باز هم میگه بنزین آلوده هست؟؟؟؟
رو که نیست...
جعفر قاسمی بوسجین
امید وارم که امثال خانم ابتکار به دامان ملت و منافع ملی برگردند نه که همان به مطلق گرایی گروهی خود اصرار کنند و اینجاست که ما باید به هنر و شجاعت اقای احمدی نزاد درود فرستاد که با اینکه تنها بود و از چپ و راست ضربه می خورد در مرحله حساس کشور چه شاهکاری کرد که خیلی ها برای حذف او هر روز یک اماری مانند بورسیه و بنزین و وام اطرافیان و.... سند سازی می کنند که اخرش وبال گردن خودشان می شود