جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴۱
مرعشی خبر داد؛

ائتلاف فرزندان معنوی هاشمی و اصلاحات با محوریت خاتمی

سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 380481
مرعشی گفت: اصلاح‌طلبان از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند ما هم همین طور محوریت و همراهی خاتمی را پذیرفته‌ایم و همراه با او گام برمی‌داریم.
ائتلاف فرزندان معنوی هاشمی و اصلاحات با محوریت خاتمی
به گزارش جهان، روزنامه آرمان گفت و گویی با حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

* با توجه به اینکه بحث انتخابات مجلس دهم و نقش‌آفرینی آقای خاتمی بحث روز شده است، آیا آقای خاتمی در انتخابات پیش‌رو لیست می‌دهد؟ ظاهرا گفته می‌شود شما در مصاحبه‌ای با یک رسانه این بحث را طرح کرده‌اید؟


ما هیچ‌گاه نگفتیم که خاتمی به طور مستقیم در انتخابات مجلس یا انتخابات دیگری شرکت می‌کند. من و دیگر اصلاح‌طلبان نقش خاتمی را به‌عنوان محور اصلاحات و البته محور گروه‌های اصلاح‌طلب قبول داریم اصولا هیچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند واقعیت نقش خاتمی را نفی کند. خاتمی محور جریان‌های اصلاح‌طلبی است. اما اینکه برخی از رسانه تحلیل می‌کنند که خاتمی در انتخابات یا ارائه لیست‌ها نقش دارد تحلیل غلطی است.

* پس خاتمی چه نقشی دارد. مگر لیدر اصلاح‌طلبان نیست؟

خاتمی محور اصلاحات است. اما اینکه خاتمی بخواهد به طور مستقیم در انتخابات دخالت کند یا در ارائه لیست‌ها و ترتیب آنها نقش ایفا کند، نقش یک محور نیست. این نقش که شما می‌گویید تحلیل رسانه‌ها است. همه گروه‌های اصلاح‌طلب خاتمی را به عنوان فرد مورد اعتماد و دارای جایگاه خود پذیرفته‌اند.

* اینکه گفته می‌شود خاتمی، ‌هاشمی و ناطق‌نوری در انتخابات مجلس آینده لیست اصلاح‌طلبان و انتخابات را هدایت می‌کنند، تعبیر صحیحی است؟

نه تحلیل صحیح و نه تعبیر صحیحی است، چه کسی گفته است که خاتمی، ناطق و آیت‌ا... ‌هاشمی قرار است در انتخابات نقش اجرایی ایفا کنند و لیست بدهند. لیست خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس شوخی است. خاتمی محور اصلاح‌طلبان و آیت‌ا... ‌هاشمی رجل مورد اعتماد و تکیه‌گاه فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب است. بنابراین هیچ‌کدام از این افراد شناخته‌شده در انتخابات لیست نمی‌دهند. نقش این بزرگان تعریف شده است، وارد مسائل و درگیری‌های احزاب نمی‌شوند این حرف‌ها که می‌زنید تحلیل است اما واقعیت این است که خاتمی محور و شکل‌دهنده جریان اصلاحات است. هیچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند ادعا کند که اصلاح‌طلب است اما در عین حال از خاتمی هم عبور کند.

* یعنی شما هم در کارگزاران با محوریت خاتمی در انتخابات شرکت می‌کنید؟

بله؛ اصلاح‌طلبان از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند ما هم همین طور محوریت و همراهی خاتمی را پذیرفته‌ایم و همراه با او گام برمی‌داریم. در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان با محوریت سیدمحمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد. هم‌اکنون هم جلساتی در شورای مشورتی خاتمی در همین راستا در جریان است که به موقع خود سیاست‌های آن اعلام خواهد شد. فعلا جلسات مشورتی تشکیل شده و محوریت با آقای خاتمی است. شورای هماهنگی هم در کار اجرایی ورود پیدا می‌کنند رسیدن به یک‌گزینه واحد از سوی یک‌جریان سیاسی، غایت کار تشکیلاتی و حزبی است که در جریان انتخابات گذشته به ظهور رسید. در جریان اصلاح‌طلبی برای رسیدن به وحدت اتفاق‌نظر وجود دارد و این اتفاق نظر با محوریت آقای خاتمی امکان‌پذیر است. اما درباره اینکه این محوریت به افراد خاص دیگری محدود شود هنوز با کسی صحبت و تعیین‌تکلیف نشده است. به اعتقاد من هر کس به اندازه ظرفیت و پتانسیلی که دارد از جمله گروه‌ها و اشخاص می‌تواند ایفای نقش کند. از قبیل آقای موسوی‌خویینی‌ها، آیت‌ا... ‌هاشمی، محمدرضا خاتمی و حتی ناطق‌نوری.

* چرا ناطق‌نوری، ایشان به پایگاه انتخاباتی اصولگرایان تعلق دارند؟

هنوز آقای ناطق با اصولگرایان همکاری‌اش را آغاز نکرده است و به آنها جوابی نداده است. البته امیدواریم وحدت اصولگرایان اتفاق بیفتد و با محوریت شخصیت توانمند و معتدلی چون ناطق‌نوری امکان‌پذیر است. ما البته آرزوی فعال‌شدن جریان اصولگرا را داریم و از انشقاق آنها خوشحال نیستیم.

* چرا مطمئن هستید که نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان بتواند در انتخابات شرکت کنند؟

اگر رد صلاحیت هم شویم بازهم در انتخابات شرکت می‌کنیم. علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستیم چون علاقه‌مند به کشور و نظام هستیم. بنابراین با گزینه‌های دیگری در انتخابات شرکت می‌کنیم. بدنه اصلاح‌طلبان دارای نیروهای کارآمد و باتجربه است. به هر حال سرنوشت کشور برای ما مهم است.

* با افراد دیگری شرکت می‌کنیم بدان معنا است که مانند انتخابات شورای شهر لیست می‌دهید و بعد مشابه وقایع یک سال اخیر رخ می‌دهد؟

با افراد دیگری شرکت می‌کنیم و این بدان معنا نیست که تجربه اشتباه گذشته را تکرار می‌کنیم، ما به تجربه و توانمندی افراد حاضر در جریان اصلاحات امید داریم. بنابراین اشتباه انتخابات شورای شهر دیگر تکرار نمی‌شود. ما به دنبال لیستی هستیم که بتواند مصالح مملکت را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن نقش ایفا کند. تجربه انتخابات شورای شهر و فعالیت یک‌ساله برخی افراد آن لیست به ما نشان داد که باید با برنامه‌ریزی در انتخابات شرکت کرد، متاسفانه ما در انتخابات گذشته تمام تمرکزمان ریاست جمهوری بود که خوب طبعا مهمتر از شورای شهر بود. به همین دلیل نتوانستیم اکثریت شورا را به دست بیاوریم و بیشتر بحث در انتخاب شهردار منحصر شده بود به رای یک یا دو نفر که متاسفانه آن هم خوب مدیریت نشد. اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

* چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق دوباره تکرار نشود؟

قبلا ذکر کردم اصلاح‌طلبان نیروی قوی و با تجربه زیاد دارند. از هم‌اکنون هم شورای هماهنگی اصلاحات برنامه‌ریزی را برای انتخابات آغاز کرده است تا دچار اشتباه گذشته نشویم، انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند دولت را حمایت کنند مهم است. بهتر بگویم؛ ما در انتخابات شورای شهر کم تجربه بودیم؛ و دغدغه دیگری داشتیم. برای ما انتخابات ریاست جمهوری مهمتر بود. اما اکنون این وضعیت متفاوت است می‌خواهیم مقتدرانه و با برنامه در انتخابات مجلس نهم شرکت کنیم.

* چرا دولت را می‌خواهید حمایت کنید. برخی از فعالان سیاسی معتقدند دولت حمایت چندانی از فعالیت‌های مدنی و سیاسی انجام نداده است؟

برخلاف آنها بنده احساس نمی‌کنم که روحانی در انجام وعده‌های خود وفادار نیست. من می‌توانم وفاداری روحانی را تایید می‌کنم ولی به نظرم برخی از همکاران روحانی هیچ تناسبی با این افکار ندارند .به نظر من روحانی با تجربه یک‌ساله‌ای که دارد، باید نوعی ترمیم را در کابینه و همکاران خود متناسب با نیازهای روز اعمال کرده و در این خصوص بازنگری کند. دولت باید در تقویت و همراهی رئیس‌جمهور از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم جدی‌تر باشد.

* کدام افکار؟!

افکار آقای روحانی و برخی از همکارانش همراه و همسوی اصلاح‌طلبان است. هر چند روحانی در سابقه سیاسی اصلاح‌طلب نیست اما سعی می‌کند سبد رای خود را نگه دارد. سبد رای روحانی اصلاح‌طلبان، بدنه اجتماعی همراه آنها و برخی از فعالین جامعه مدنی است. ما حتما دغدغه‌های رهبری و نظام را مدنظر قرار می‌دهیم. بنابراین لیست اصلاح‌طلبان لیستی معتدل و مجرب خواهد بود.

* یعنی امکان دارد با اصولگرایان ائتلاف کنید؟

این موضوع هیچ ضرورتی ندارد. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با اصولگرایان اتحاد تشکیل دهند. این دو جریان باید در عرصه سیاسی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند اما اینکه اصولگرایان صحنه را برای گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری باز گذاشته‌اند قدری خلاف انتظار ماست. به عقیده من و بسیاری از فعالین سیاسی و چهره‌های شناخته شده، اصولگرایان باید یک بار دیگر تشکیلات و سازمان خود را بازسازی کنند و از اشتباه استراتژیک خود فاصله بگیرند.

* شما گفتید که خاتمی،‌ ‌هاشمی و ناطق در انتخابات لیست نمی‌‌دهند. آیا در انتخابات مجلس هم چهره‌هایی مثل خاتمی، ناطق‌نوری و آیت‌ا...‌ هاشمی همچون انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت؟

در مورد اینکه الزما همه این افراد در کنار هم قرار بگیرند، نمی‌توان از هم‌اکنون نظر داد اما تا امروز هنوز ناطق‌نوری قانع نشده است که همراه با دوستان دیگرش حرکتی را آغاز کند. البته ما هم از پراکندگی و افتراقی که در جبهه رقیب است، راضی و خوشحال نیستیم. اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌مانند که رقیب‌شان در صحنه مانده باشد. اتفاقی که در جبهه اصولگرا افتاده این است که بدنه متعادل و باتجربه اصولگرایان در حاشیه قرار گرفتند و گروه‌های تندرو مثل جبهه پایداری میدان‌دار شده‌اند و ما این اتفاق را برای کشور مفید نمی‌دانیم. ما فکر می‌کنیم همانطور که اصلاح‌طلبان جبهه نیرومند و واقعی در کشور بوده و حذف آنها به مصلحت کشور نیست، افتراق و اختلاف در جبهه اصولگرا هم به نفع کشور نیست.

* پس برای انتخابات مجلس آینده؛ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان (منظور گروه‌های خارج از شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان است) صورت نمی‌گیرد؟

خیر؛ فعلا نیازی نمی‌بینیم، اصلاح‌طلبان دارای نیروهای متخصص و رجل فراوانی هستند. اصلاح‌طلبان و مجموعه احزاب اصلاح‌طلب همراه و همسوی آقای خاتمی و از همه مهمتر همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیستی مشترک در انتخابات شرکت می‌کنند بنابراین ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را اصلاح‌طلبان لازم نمی‌بینند. بنابراین این دیدگاه که اصلاح‌طلبان شناخته‌شده در لیستی مشترک با دیگر گروه‌ها باشند فعلا منتفی است. اصلاح‌طلبان با قدرت و توانمندی کافی در انتخابات شرکت می‌کنند فعلا برنامه ما شرکت حداکثری و با تمام قوا بدون دادن لیست مشترک با دیگر گروه‌هاست چرا که دادن لیست را لازم نمی‌دانیم. فعلا جلسات شورای هماهنگی اصلاحات برای انتخابات آغاز شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ali
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر میترسید / بابا شما ها رایی ندارید / اینقدر به خودتون فشار نیاریید کافیه خاتمی و هاشمی لیست بدن انوقت دیگه کارتون تمامه
Iran, Islamic Republic of
ببينم تو از همان دسته شيشه اي هايي نيستي كه در انتخابات سال 88 ... عدد 13 را از 25 بالاتر مي دانستند ؟!!!

بوالله كه از همان نخبگاني !!!

ههههههههههههههههههه
مرگ بر خاتم...فتنه گر ...
منتظر محاکمه این فتنه گر به خاطر فتنه بزرگ اسرائیلی - آمریکایی و قرارداد ننگین کرسنت هستیم...
ali
خب باشم مگر شیشه ای خق حیات نداره توی این مملکت تندروی شما ها پایانی نداره
این فتنه گر از رو نمی ره ...ظاهرا مثل 9 دی هوس زباله دان کرده ...
اصغری
همانطور که قبلا هم گفتم هاشمی و خاتمی از تجربه خوب انتخابات 92 به هیچ عنوان چشم پوشی نمی کنند و در اتنخابات مجلس نیز از این تجربه گرانبها بخوبی استفاده میکنند
اشغری
اشغری بگو چرا خاتمی فتنه گر عارف رو کنار زد ؟
اشغری
ما هم ار تجربه کلاه رفتن سرمان در آن انتخابات استفاده میکنیم و رای به این حماعت نمیدیم
Iran, Islamic Republic of
جناب اصغری تجربه یا فریب دادن و منافقانه عمل کردن!!?
محمد ناصر
پیروزی مطلق و خرد کننده هاشمی و خاتمی در انتخابات مجلس را آرزومندیم
7 درصدی ها ...
به همین خیال خام باش متوهم 7 درصدی
خوشحال نباش که شورای نگهبانی در کار است
داماد اونا
اگه مثل جریان عارف نشه
محسن
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم بجاش منفی حساب کنید.
تندروی 7 درصدی شما اگه رای داشتید که آویزون روحانی و هاشمی نبودید ...
عرضه داشته باشید و ترس رو کنار بگذارید و کاندید مستقل اعلام کنید تا با مشت چدنی مردم برای همیشه از صحنه خارج بشید ...
چراغعلی
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
فخرالساعه
Iran, Islamic Republic of
خدایا !
کشور ما را از شر فتنه گران و فتنه های آخرالزمان حفظ بفرما .
مهدی
خداوند مملکت را از افکار شما و امثال شما حفظ بفرماید
خداوند کشور را شر فتنه گرانی چون خاتمی نجات دهد ...
سوفیا لوره
که میشه خدایا مارا از شر فتنه خاتمی و پدر خوانده حفظ بفرما
Iran, Islamic Republic of
بار الها

مملكت شيعه را از فسيلهاي مرده اي كه بوي تعفن جسدشان . بيني مومنين را آزار مي دهد نجات بده !
آمين
هادی
Iran, Islamic Republic of
به به چه قدر ادبیات زیبائی آدم را به یاد این آیه قران می اندازه که قولو الناس حسنا
مجاهد
درود بر حضرت آیت الله هاشمی و سید خندان و با اخلاق محمد خاتمی
مرگ بر خاتم ..فتنه گر
چراغعلی
این درود گفتن ها دیگه افاقه نمیکنه خودتو خسته نکن پیری زود رس میاد سراغت
عروس اینا
جناب مجاهد درود دیگر کار آیی نداره ترفند دیگر اختراع کن
مرگ بر خات...
شما مجبورید دلتان را با این کلمات طنزگونه و دلقک گونه خوش کنید چون چیزی غیز از خیانت از اینها برای ارائه ندارید ...
از کی تا حالا زباله آتیش زن ها شدند مودب ؟
ايشون بهتر است وقت براي تربيت فرزندان واقعي خودبگذارند .فرزندان معنوي پيش كش .
محمد
شما نگران خانواده خودت باش اول از خودت ایراد بگیر بعد به دیگران مشغول شو که این به صواب نزدیکتره
آنچه به صواب نزدیک تر است این است که شما تندروها قدری فکر کنید ...
چراغعلی
توجه نفرمودی که این بابا 81 سالشه دیگه کو وقت ؟
United States
این آقاآیه الله بودنش جایی ثابت نشده
محسن
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم.یه منفی کم یه مثبت اضافه کنید.
چراععلی
در کرمان شهرستان رفسنجان بخش بحرمان روستای نوق ثابت شده
Iran, Islamic Republic of
پیش تو نباید ثابت بشه
Latvia
تو آدم بودنت جایی ثبت شده؟
علی
ازاشتباهات گذشته درس گرفته اید و خاتمی را محور می دانید؟چه تناقض مسخره ای!
خودمونيم!اين اقاي مرعشي عجب ارادتي به جبهه بايداري داره!!!بابا اين قدر نترسيد اخرش همين تندروها حال شما اصلاح طلب ها را براي هميشه جا ميارند.
مصطفی
اگه سران فتنه محاکمه میشدن زبون حامیان فتنه اینقدر دراز نبود.
Iran, Islamic Republic of
مملکت را در۸۸ با افراط گرایی به هم ریختند حالا شدند معتدل!!?